Нов или "почти" нов автомобил
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов или "почти" нов автомобил

Чисто новата кола се обезценява с между 30 и 60% от стойността си за първите 4 години

Нов или "почти" нов автомобил

Какво да гледаме и имаме предвид при покупката на кола

59966 прочитания

Чисто новата кола се обезценява с между 30 и 60% от стойността си за първите 4 години

© Shutterstock


На какво да се обърне внимание, ако се шофира много?

- Колко струва обслужването

- Какъв е сервизният интервал

- Цената на застраховките и таксите

- Цената на консумативите и какъв е разходът на гориво

Какво да се гледа, ако се купува с идеята, че скоро ще бъде сменен с нов?

- Броят продадени автомобили от тази марка

- Цената на автомобилите нов внос и тези с регистрация

- Възможностите на дилъра да направи обратно изкупуване (buy back)

Новите автомобили несъмнено са по-безопасни, по-екологични, обикновено се управляват по-лесно и имат по-добър комфорт. В България обаче над 90% от новорегистрираните коли са втора употреба. Думите "купих си нова кола" на български не означават непременно, че тя е чисто нова. Повечето хора, които карат или притежават нови машини, се обединяват около следното определение за "нов автомобил": модел, който още е в производство, на възраст до 5 години, притежание на един собственик. Ето защо е важно купувачът да определи навреме какво точно търси, за да получи най-добрата сделка, и да е наясно колко дълго иска да шофира съответния автомобил, след което да го смени.

Покупка или лизинг

В единият случай купувачът става собственик на колата, в другия - на лизинга.

Финансовият лизинг се предлага от повечето официални дилърства, финансови посредници и от банки, собственик на колата остава финансиращата страна, а след приключване на срока на лизинга и покриване на остатъчната стойност собствеността се прехвърля на лизингополучателя. Оперативният лизинг, най-просто казано, е форма на наем. Собственик на автомобила е лизингодателят, той определя условията на застраховане, поддръжка и ремонт. Оперативният лизинг е предназначен (и изгоден) най-вече за юридически лица, особено ако могат да възстановяват ДДС, защото автомобилът не се зачислява в баланса на фирмата, а за ползването се получават фактури с ДДС, което се признава изцяло за разход.

При лизинга на автомобил има три основни компонента, които оформят сделката:

- първоначалната вноска (най-често от 10 до 50%) - срокът на лизинга (най-често от 1 до 5 години)

- остатъчната стойност на автомобила (най-често между 10 и 20%).

Винаги нова кола

В края на периода купувачът на автомобила ще трябва да плати остатъчната му стойност, за да придобие собственост върху него. Ако е плащал по-малки месечни вноски, сумата ще е по-голяма и затова ще трябва да планира достатъчно средства в брой или друг кредит.

От друга страна, дилърът несъмнено има интерес да "изкупи" колата на остатъчна стойност (или дори по-висока) и да предложи нов лизинг или нов автомобил. Това е един от начините потребителят винаги да шофира нова кола, разбира се, ако има нужните финансови възможности.

Пример: Клиент има договор за финансов лизинг за чисто нова Mazda 6 (с цена като нова около 49 000 лв.), началната вноска е в размер на 13 500 лв., срокът на лизинга е 60 месеца с месечна вноска 550 лв. Остатъчната стойност е 20% (около 10 000 лв.). В случая дилърът може да предложи потребителят да върне старата кола, без да плаща остатъчната стойност, и да вземе нова, като продължи да плаща всеки месец.

Във всички случаи трябва да се знае, че (чисто) новата кола се обезценява с между 30 и 60% от стойността си за първите 4 години. Най-често 10% веднага щом напусне шоурума и след това се обезценява със средно 10% годишно.

От шоурум или от предишен собственик

Изборът на новия автомобил от официален вносител предоставя буквално неограничена възможност за създаването на "Твоята кола", включително избор на цвят, оборудване, задвижване, гаранция и т.н. И, разбира се, купувачът ще плати за всичко. Но пък доставката на колата може да отнеме време - често дори поръчаната кола още не е слязла от конвейера.

Ако се купува употребяван нов автомобил от първи собственик, предишният вече ще е избрал цвета и оборудването. Купувачът може да бъде спокоен с надеждността на колата, ако избере модел с добра референция (може да провери adac.de, TUV доклади по модел). Някои дилърства в България предлагат и различни опции за гаранция при употребяваните модели.

Повече услуги и (още) повече такси

Официалният вносител и лизингодателят имат интерес да продадат куп съпътстващи услуги заедно с колата. Струва си да се обърне внимание на някои от тях:

Гаранцията на автомобила може да покрие скъпи ремонти при повреда, но, от друга страна, задължава цялото обслужване на се извършва в оторизирания сервиз на марката. Трудът (включително задължителното обслужване на сервизен интервал, най-често 15 000 или 20 000 км) се заплаща по тарифа от 50 - 90 лв./час. Маслото, филтрите, накладките и ремъците се заплащат по ценоразписа на официалния вносител. Ако двигателят е с ангренажен ремък, на пробег около 100 000 км се налага неговата смяна, а понякога и на други агрегати, които изобщо не са евтини. Обслужването може лесно да достигне четирицифрена сума, и то за среден клас автомобил. Официалният сервиз е задължителен, ако потребителят иска да запази фирмената гаранция на колата. Хубаво е да се проверят отзивите за официалните и други сервизи. За някои марки автомобили има много добре развити интернет общности (под формата на форуми или групи в социални мрежи), в които информацията е подробна.

Застраховките и таксите

Ако колата е на финансов или оперативен лизинг, купувачът трябва да се подготви за много такси в ценоразписа. Таксата за усвояване на лизинга е между 1 и 2 % от стойността на сделката, лизингодателят има интерес да насочи към конкретен застраховател и доставчик на свързани услуги. Най-често имаме право да изберем застрахователна компания, но не и брокер. Съответно премията по полицата може да бъде по-висока от тази, за която може да се договори на свободния пазар.

Данъците: в България за по-нов автомобил данъците са по-големи. Регистрацията на лекия автомобил като товарен (дори за физическо лице) е "вратичка", която може да доведе до много по-нисък данък. Нов автомобил с хомологация N по броя седящи места (пр. N4+1) може има данък от едва 7-8 лв. вместо 500 лв. годишно. Разликата идва от формулата на данъчно облагане - при пътническите автомобили значение имат годината на производство, екологията и мощността, при товарните - масата на автомобила.

Загуба на стойност

Ако потребителят иска да кара винаги нова кола, е важно колко пари ще додаде при всяка смяна. Няколко съвета за по-малка загуба на стойност:

Непопулярният модел ще се обезцени по-бързо и ще се продаде по-трудно. Ако иска да управлява кола извън рамката "масов автомобил", ще трябва да има предвид, че за това се плаща. Най-изгодният начин да кара винаги нов автомобил е той да бъде от масов (за България) модел, моторизация и оборудване.

Цикъл на подмяна на моделите при автомобилните производители:

В момента производителите подменят своите модели през 5-7 години. Само 30 години по-рано този цикъл е бил почти двойно по-голям. Например Volkswagen произвежда първото и второто поколение на Golf по 10 години, третото 7 години, а шестото (предпоследно поколение) едва 6 - от 2008 до 2013 г. Тази подмяна на моделите винаги натоварва потребителите, като обезценява по-бързо моделите, от една страна, и подтиква към по-честа смяна на автомобила, от друга. Разбира се, автомобилите не са това, което бяха, и вече е рядкост автомобил да се притежава повече от 5-7 години. И автомобилът се превръща постепенно в абонаментна услуга и все повече и повече спира да бъде дълготраен актив.

На какво да се обърне внимание, ако се шофира много?

- Колко струва обслужването

- Какъв е сервизният интервал

- Цената на застраховките и таксите

- Цената на консумативите и какъв е разходът на гориво

Какво да се гледа, ако се купува с идеята, че скоро ще бъде сменен с нов?

- Броят продадени автомобили от тази марка

- Цената на автомобилите нов внос и тези с регистрация

- Възможностите на дилъра да направи обратно изкупуване (buy back)

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    ruslan avatar :-P

    За нова кола в България оправдано е само Дачия...от всички видове, заради цената.
    Цената е нищо, а все пак караш нова кола.
    Аз съм се нацелил в джипа им 4х4, но не ми достигат 19 900 лева.

  • 2
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    До скоро (2009 г.) карах само нови коли. Смених шест - различни марки и модели. Мога да потвърдя - скъпо, неразумно и без никакви преимущества! Огромна загуба на пари за начесване на его! Новата кола не е по-надеждна, т.е. иска същата грижа като старата, но е 3-4 пъти по-скъпо. От няколко години карам евтина кола (под 10000 лв.) - родих се! Малко разходи, удобства (колата е висок клас) и никаква грижа!

  • 3
    radkopiratko avatar :-?
    Радко - СВОБОДА или РОССИЯ

    До коментар [#1] от "Росен (Путлер капут)":

    Роско , нямаш сметка от нов , само 2ра ръка . Защо ли ? Само след 5г. ще навлезат хибридите и елекричките и цената на новите с ДВГ ще се срине с 70на сто .

  • 4
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#3] от "Радко":

    Нека влизат хибридите. Аз ще го поръчам с фабрична метан уредба.
    На 55 г. съм. Точно ще ме изкара до 70 г., ако съм жив.
    Цената на джипа няма как да слезе под 20 бона.
    Един приятел си купи и двата, и джипа и пикапа и е страшно доволен.

  • 5
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#2] от "emilm13":

    От 1992-ра мога да си купя нова кола, но никога не го направих точно по тези причини.
    Сега на стари години от една страна и от друга, че колите след 2002-ра някъде са пълни боклуци се замислих за джипа на румънците.

    Няма какво да се купи свястно? Не като години, като качество и ремонти.

    п.с. НИКОГА няма да си купя Фолксваген Голф. Те от единичката (голф 1 от 70-те) насам само променят формата на тенекията, а единственото му предимство е, че пепелника е ТОЧНО, където трябва. Карал съм всички голфчетаВ японски коли го търся долу някъде и все ръся пепел. Ама за един пепелник няма да купя кола.

  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Нещо не съм съгласен с никой от коментарите по-горе! На всички сложих "-"! 😊 От 2000 година карам само нови коли на принципа buy back! Никога не съм имал никакъв проблем! Но не се замислям кое колко струва, когато ми трябва! Би ми отнело цял ден, за да направя точна сметка колко съм платил за 16 години. Предпочитам да работя един ден, вместо да смятам! Когато работя, изкарвам пари, а ако почна да смятам колко харча, рискувам да се ядосам!

  • 7
    xyha avatar :-|
    xyha

    Новоа или втора няма значение , важното да не е навтова печка , щото децата го дишат . !!! 12 мил. на година това е повече от колкото згиналите във войните.

    http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2016/deaths-attributable-to-unhealthy-environments/en/

  • 8
    ruslan avatar :-P

    До коментар [#6] от "vassilun":


    [quote#6:"vassilun"] Би ми отнело цял ден, за да направя точна сметка колко съм платил за 16 години.[/quote]
    Еми долу горе си платил бюджета на малка селищна система за цяла година.
    [quote#6:"vassilun"]На всички сложих "-"[/quote]
    Мерси, но няма да ти се връща.

    Щом си богат няма лошо да караш само нови коли. Би следвало да си сменил поне пет такива.

  • 9
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#7] от "xyha":

    Пунктовете за прегледи.
    Дебели глоби за пускане на димящи коли.
    Лесно е.
    Двигателя не е фар, че да кажеш на катаджията "ма ей ся се счупи".

  • 10
    bo_bi avatar :-|
    Bo YanP

    До коментар [#5] от " Росен (Путлер капут) ": Росене и ти не си съвсем прав и Васко под теб също. Истината е, дали нещо е скъпо или евтино се определя от това спрямо какъв доход го сравняваш. Аз например мога да си позволя чисто нов автомобил и мога да си позволя поддръжкана му. Дори цитираната Мазда 6 от статията мога. Гледал съм я дори. Мога да си позволя и да отида за две седмици на Малдивите. В хотел над среден клас. Не мога да си позволя и двете, обаче. Избрах автомобил върнат от лизинг и Малдивите. Въпрос на доходи и приоритети, в това отношение за егото си прав. На някой хора то е много приоритетно. Цената на БМВ Х3, на 10+ години го доказва. Особено тия дето му слагат китайски гуми щото читавите стрували по 1К парчето. Гледам един такъв тип в офиса и направо му се чудя. Но пък той толкова му е акъла, а от там и заплатата. Просто толкова си може завалията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK