Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 3 фев 2017, 18:29, 58371 прочитания

Нов или "почти" нов автомобил

Какво да гледаме и имаме предвид при покупката на кола

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На какво да се обърне внимание, ако се шофира много?
- Колко струва обслужването
- Какъв е сервизният интервал
- Цената на застраховките и таксите
- Цената на консумативите и какъв е разходът на гориво
Какво да се гледа, ако се купува с идеята, че скоро ще бъде сменен с нов?
- Броят продадени автомобили от тази марка
- Цената на автомобилите нов внос и тези с регистрация
- Възможностите на дилъра да направи обратно изкупуване (buy back)
Новите автомобили несъмнено са по-безопасни, по-екологични, обикновено се управляват по-лесно и имат по-добър комфорт. В България обаче над 90% от новорегистрираните коли са втора употреба. Думите "купих си нова кола" на български не означават непременно, че тя е чисто нова. Повечето хора, които карат или притежават нови машини, се обединяват около следното определение за "нов автомобил": модел, който още е в производство, на възраст до 5 години, притежание на един собственик. Ето защо е важно купувачът да определи навреме какво точно търси, за да получи най-добрата сделка, и да е наясно колко дълго иска да шофира съответния автомобил, след което да го смени.

Покупка или лизинг


В единият случай купувачът става собственик на колата, в другия - на лизинга.

Финансовият лизинг се предлага от повечето официални дилърства, финансови посредници и от банки, собственик на колата остава финансиращата страна, а след приключване на срока на лизинга и покриване на остатъчната стойност собствеността се прехвърля на лизингополучателя. Оперативният лизинг, най-просто казано, е форма на наем. Собственик на автомобила е лизингодателят, той определя условията на застраховане, поддръжка и ремонт. Оперативният лизинг е предназначен (и изгоден) най-вече за юридически лица, особено ако могат да възстановяват ДДС, защото автомобилът не се зачислява в баланса на фирмата, а за ползването се получават фактури с ДДС, което се признава изцяло за разход.

При лизинга на автомобил има три основни компонента, които оформят сделката:
- първоначалната вноска (най-често от 10 до 50%)
- срокът на лизинга (най-често от 1 до 5 години)
- остатъчната стойност на автомобила (най-често между 10 и 20%).



Винаги нова кола

В края на периода купувачът на автомобила ще трябва да плати остатъчната му стойност, за да придобие собственост върху него. Ако е плащал по-малки месечни вноски, сумата ще е по-голяма и затова ще трябва да планира достатъчно средства в брой или друг кредит.

От друга страна, дилърът несъмнено има интерес да "изкупи" колата на остатъчна стойност (или дори по-висока) и да предложи нов лизинг или нов автомобил. Това е един от начините потребителят винаги да шофира нова кола, разбира се, ако има нужните финансови възможности.

Пример: Клиент има договор за финансов лизинг за чисто нова Mazda 6 (с цена като нова около 49 000 лв.), началната вноска е в размер на 13 500 лв., срокът на лизинга е 60 месеца с месечна вноска 550 лв. Остатъчната стойност е 20% (около 10 000 лв.). В случая дилърът може да предложи потребителят да върне старата кола, без да плаща остатъчната стойност, и да вземе нова, като продължи да плаща всеки месец.

Във всички случаи трябва да се знае, че (чисто) новата кола се обезценява с между 30 и 60% от стойността си за първите 4 години. Най-често 10% веднага щом напусне шоурума и след това се обезценява със средно 10% годишно.

От шоурум или от предишен собственик

Изборът на новия автомобил от официален вносител предоставя буквално неограничена възможност за създаването на "Твоята кола", включително избор на цвят, оборудване, задвижване, гаранция и т.н. И, разбира се, купувачът ще плати за всичко. Но пък доставката на колата може да отнеме време - често дори поръчаната кола още не е слязла от конвейера.

Ако се купува употребяван нов автомобил от първи собственик, предишният вече ще е избрал цвета и оборудването. Купувачът може да бъде спокоен с надеждността на колата, ако избере модел с добра референция (може да провери adac.de, TUV доклади по модел). Някои дилърства в България предлагат и различни опции за гаранция при употребяваните модели.

Повече услуги и (още) повече такси

Официалният вносител и лизингодателят имат интерес да продадат куп съпътстващи услуги заедно с колата. Струва си да се обърне внимание на някои от тях:

Гаранцията на автомобила може да покрие скъпи ремонти при повреда, но, от друга страна, задължава цялото обслужване на се извършва в оторизирания сервиз на марката. Трудът (включително задължителното обслужване на сервизен интервал, най-често 15 000 или 20 000 км) се заплаща по тарифа от 50 - 90 лв./час. Маслото, филтрите, накладките и ремъците се заплащат по ценоразписа на официалния вносител. Ако двигателят е с ангренажен ремък, на пробег около 100 000 км се налага неговата смяна, а понякога и на други агрегати, които изобщо не са евтини. Обслужването може лесно да достигне четирицифрена сума, и то за среден клас автомобил. Официалният сервиз е задължителен, ако потребителят иска да запази фирмената гаранция на колата. Хубаво е да се проверят отзивите за официалните и други сервизи. За някои марки автомобили има много добре развити интернет общности (под формата на форуми или групи в социални мрежи), в които информацията е подробна.

Застраховките и таксите

Ако колата е на финансов или оперативен лизинг, купувачът трябва да се подготви за много такси в ценоразписа. Таксата за усвояване на лизинга е между 1 и 2 % от стойността на сделката, лизингодателят има интерес да насочи към конкретен застраховател и доставчик на свързани услуги. Най-често имаме право да изберем застрахователна компания, но не и брокер. Съответно премията по полицата може да бъде по-висока от тази, за която може да се договори на свободния пазар.

Данъците: в България за по-нов автомобил данъците са по-големи. Регистрацията на лекия автомобил като товарен (дори за физическо лице) е "вратичка", която може да доведе до много по-нисък данък. Нов автомобил с хомологация N по броя седящи места (пр. N4+1) може има данък от едва 7-8 лв. вместо 500 лв. годишно. Разликата идва от формулата на данъчно облагане - при пътническите автомобили значение имат годината на производство, екологията и мощността, при товарните - масата на автомобила.

Загуба на стойност

Ако потребителят иска да кара винаги нова кола, е важно колко пари ще додаде при всяка смяна. Няколко съвета за по-малка загуба на стойност:

Непопулярният модел ще се обезцени по-бързо и ще се продаде по-трудно. Ако иска да управлява кола извън рамката "масов автомобил", ще трябва да има предвид, че за това се плаща. Най-изгодният начин да кара винаги нов автомобил е той да бъде от масов (за България) модел, моторизация и оборудване.
Цикъл на подмяна на моделите при автомобилните производители:
В момента производителите подменят своите модели през 5-7 години. Само 30 години по-рано този цикъл е бил почти двойно по-голям. Например Volkswagen произвежда първото и второто поколение на Golf по 10 години, третото 7 години, а шестото (предпоследно поколение) едва 6 - от 2008 до 2013 г. Тази подмяна на моделите винаги натоварва потребителите, като обезценява по-бързо моделите, от една страна, и подтиква към по-честа смяна на автомобила, от друга. Разбира се, автомобилите не са това, което бяха, и вече е рядкост автомобил да се притежава повече от 5-7 години. И автомобилът се превръща постепенно в абонаментна услуга и все повече и повече спира да бъде дълготраен актив.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 8827 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6511 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Когато полетът ми закъснее

Авиокомпаниите са длъжни да обезщетят засегнатите пътниците при наличие на няколко условия

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10