Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 2 мар 2017, 10:58, 25759 прочитания

Професионален домоуправител - улеснение или нови проблеми

Секторът в България е силно франгментиран и конкурентен, но минусите са, че има и фирми с подозрителна репутация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Липсата на регулации дава силен тласък за развитието на даден бизнес. Такава беше ситуацията с доставчиците на интернет в началото на този век. В България те никнеха като гъби и неугледно опасваха междублоковите пространства с кабели, което не беше особено красиво и безопасно. Но за сметка на това в борбата за пазар достигнаха сред най-добрите в целия свят съотношения между цена и скорост на интернет връзката.

Подобно днес е положението и с професионалните домоуправители, като секторът е силно фрагментиран, а това увеличава риска да се наеме компания с ниска репутация. Няма регистър на професионалните домоуправители, нито пък някакви заложени от държавен орган изисквания. Редом с компаниите има и физически лица, които се представят за професионални домоуправители. Съществуват две отраслови асоциации, но далеч не всички представители на бранша са в някоя от двете, тъй като доста от тях не виждат смисъл да плащат членски внос, а насреща да не получават почти нищо. Като цяло компаниите гледат една на друга много повече като конкуренти, отколкото на партньори. И тъй като бизнесът е напълно нерегулиран, това позволява наред с бурното развитие да се случват злоупотреби с парите и доверието на потребителите.
Кои са основните проблеми

Не са малко случаите, в които домоуправителите изискват големи месечни такси, без да е ясно къде точно отиват парите и как се управляват те. Основният проблем е, че липсва прозрачност, а и живеещите в повечето случаи нямат време или навик да се интересуват как се харчат средствата на блока. Другият проблем – със събираемостта на месечните такси, се решава в голяма степен именно чрез назначаването на домоуправител. Според Ангел Вангелов от "Кедрон 7", която управлява домове в Благоевград, Дупница и София, средната събираемост на месечните вноски се повишава от 70% на 95-96%, когато задължението е прехвърлено на професионалния домоуправител.


Най-важното в случая е да се знае точно за какво отиват парите и дали не потъват в черна каса. Това може да се следи от всеки съкооператор, ако домоуправителят използва софтуер за разбиване на разходите. Сред най-активно използваните през последната година е Centrotida на група дипломирани студенти от Американския университет в Благоевград. В момента услугата се използва от домоуправители в седем български града и е безплатна при управляване на до 200 жилища. Удобството при нея е, че е разработвана в сътрудничество с компании, които реално са от бранша и познават нуждите му. Един от най-големите плюсове е, че показва на кооператорите при самото плащане за какво отива всяка част от дължимата месечна вноска, с което се осигурява допълнителна прозрачност.
Повече прозрачност

Точно тук проличава кой домоуправител има за цел да управлява съвестно и кой си прави друга сметка. "Имали сме запитвания от компании дали не може част от разходите в разбивката да се скрият и да не се предоставят на клиентите. Ние категорично отказваме да работим с подобни измамници", коментира за Капитал Христо Георгиев, съосновател на Centrotida.

Освен това приложението дава възможност да се прави проверка и плащане онлайн през Easy Pay. От друга страна, програмата помага на самия професионален домоуправител да изготвя нов бюджет за всеки месец в зависимост от текущите нужди на блока и автоматично да преизчислява месечната такса на всяко домакинство. Действителността е, че по-голямата част от домоуправителите засега не прилагат подобна практика, но тя може да се наложи, ако има достатъчен натиск от пазара.

Всъщност какво включват най-често разходите за управление на блока. Отговорностите на професионалния домоуправител обикновено включват чистене на общите части, поддръжка на електрическата инсталация и смяна на изгорели крушки. По-рядко те се ангажират с поддръжка на тревните площи, най-вече защото самите собственици на апартаментите не настояват за подобна услуга. Това важи за обикновените кооперации и блокове. При комплексите от затворен тип отговорностите на домоуправителя се разширяват значително, като включват осигуряване на денонощна физическа охрана, почистване с професионални машини, поддръжка на вътрешен двор и басейн. Разходите за подобна услуга са в пъти по-големи, а и спецификата на работата е различна, поради което рядко компании, които се занимават с поддръжка на затворени комплекси, приемат да поддържат панелен блок и обратното. Най-вече оборудването, с което се извършва поддръжката на панелните блокове, се различава от това, използвано за затворените комплекси, където могат да се използват по-големи машини, които въобще не могат да влязат в обикновените кооперации.



А колко струва асансьорът

Сред устройствата, които носят най-големи разходи на блока, е асансьорът. Обикновено за поддръжката му професионалният домоуправител наема отделна фирма, тъй като за този бизнес се изисква лиценз от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Така например основният разход за асансьора е инсталирането на телефонна клетка, с която заседнал човек да може да се свърже по спешност с техник. По закон крайният срок за монтирането на подобно устройство вече изтече, като негласно се дава гратисен период до края на годината. Телефонната клетка има запаметени 2-3 мобилни номера на техници, оборудвана е с батерия и с усилвател на антената и струва между 200 и 350 лв. Отделно тя трябва да има и сим карта, за чиято се плаща абонамент от около 5 лв. месечно. Поддръжката на асансьора включва месечна такса, която покрива единствено регулярно обслужване на асансьора и аварийно освобождаване на заседнали хора. Належащи ремонти по апарата обикновено се плащат отделно.

Допълнителните услуги, които може да изисквате от домоуправителя, са юридическото съдействие при проблеми с доставчиците на комунални услуги, както и за събиране на оферти при необходимост от ремонт на общите части. Винаги е добре получената оферта да се засече с независимо предложение. Макар някои домоуправители да таксуват според големината на обитаемата площ, по закон определянето на месечната такса трябва да става на базата на броя живеещи в едно жилище. Това се взема предвид, ако се стигне до водене на дела за необслужвани задължения към входа.

Към момента не повече от 25% от кооперациите у нас се управляват от професионален домоуправител. "Очаквам до няколко години да се въведат регулации, което ще означава, че ще има окрупняване на пазара и по-малките компании ще бъдат изкупени. Най-вероятно първо ще видим как това се случва с бранша на асансьорните компании", прогнозира Ангел Вангелов. Дотогава активната позиция ще е основното нещо, което може да пази потребителите от злоупотреби.
Фонд ремонти

От осем години има действащ закон за управление на етажната собственост, който изисква от съкооператорите да учредят и поддържат специален фонд за ремонти и обновяване. Най-малката вноска, която е длъжен да прави собственик на имот, според закона е 1% от минималната работна заплата, или 4.60 лв. на месец. При събирането им съкооператорите могат да изберат кой и как да управлява парите от този фонд, но в повечето случаи е под техен контрол - в банкова сметка или при някой от блока.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 8729 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6472 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Плати и спести

Банковите такси увеличават разходите, но с подходящ месечен абонамент може да бъдат намалени

Още от Капитал
Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Добри новини

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10