Професионален домоуправител - улеснение или нови проблеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Професионален домоуправител - улеснение или нови проблеми

Професионален домоуправител - улеснение или нови проблеми

Секторът в България е силно франгментиран и конкурентен, но минусите са, че има и фирми с подозрителна репутация

27799 прочитания

Липсата на регулации дава силен тласък за развитието на даден бизнес. Такава беше ситуацията с доставчиците на интернет в началото на този век. В България те никнеха като гъби и неугледно опасваха междублоковите пространства с кабели, което не беше особено красиво и безопасно. Но за сметка на това в борбата за пазар достигнаха сред най-добрите в целия свят съотношения между цена и скорост на интернет връзката.

Подобно днес е положението и с професионалните домоуправители, като секторът е силно фрагментиран, а това увеличава риска да се наеме компания с ниска репутация. Няма регистър на професионалните домоуправители, нито пък някакви заложени от държавен орган изисквания. Редом с компаниите има и физически лица, които се представят за професионални домоуправители. Съществуват две отраслови асоциации, но далеч не всички представители на бранша са в някоя от двете, тъй като доста от тях не виждат смисъл да плащат членски внос, а насреща да не получават почти нищо. Като цяло компаниите гледат една на друга много повече като конкуренти, отколкото на партньори. И тъй като бизнесът е напълно нерегулиран, това позволява наред с бурното развитие да се случват злоупотреби с парите и доверието на потребителите.Кои са основните проблеми

Не са малко случаите, в които домоуправителите изискват големи месечни такси, без да е ясно къде точно отиват парите и как се управляват те. Основният проблем е, че липсва прозрачност, а и живеещите в повечето случаи нямат време или навик да се интересуват как се харчат средствата на блока. Другият проблем – със събираемостта на месечните такси, се решава в голяма степен именно чрез назначаването на домоуправител. Според Ангел Вангелов от "Кедрон 7", която управлява домове в Благоевград, Дупница и София, средната събираемост на месечните вноски се повишава от 70% на 95-96%, когато задължението е прехвърлено на професионалния домоуправител.

Най-важното в случая е да се знае точно за какво отиват парите и дали не потъват в черна каса. Това може да се следи от всеки съкооператор, ако домоуправителят използва софтуер за разбиване на разходите. Сред най-активно използваните през последната година е Centrotida на група дипломирани студенти от Американския университет в Благоевград. В момента услугата се използва от домоуправители в седем български града и е безплатна при управляване на до 200 жилища. Удобството при нея е, че е разработвана в сътрудничество с компании, които реално са от бранша и познават нуждите му. Един от най-големите плюсове е, че показва на кооператорите при самото плащане за какво отива всяка част от дължимата месечна вноска, с което се осигурява допълнителна прозрачност.Повече прозрачност

Точно тук проличава кой домоуправител има за цел да управлява съвестно и кой си прави друга сметка. "Имали сме запитвания от компании дали не може част от разходите в разбивката да се скрият и да не се предоставят на клиентите. Ние категорично отказваме да работим с подобни измамници", коментира за Капитал Христо Георгиев, съосновател на Centrotida.

Освен това приложението дава възможност да се прави проверка и плащане онлайн през Easy Pay. От друга страна, програмата помага на самия професионален домоуправител да изготвя нов бюджет за всеки месец в зависимост от текущите нужди на блока и автоматично да преизчислява месечната такса на всяко домакинство. Действителността е, че по-голямата част от домоуправителите засега не прилагат подобна практика, но тя може да се наложи, ако има достатъчен натиск от пазара.

Всъщност какво включват най-често разходите за управление на блока. Отговорностите на професионалния домоуправител обикновено включват чистене на общите части, поддръжка на електрическата инсталация и смяна на изгорели крушки. По-рядко те се ангажират с поддръжка на тревните площи, най-вече защото самите собственици на апартаментите не настояват за подобна услуга. Това важи за обикновените кооперации и блокове. При комплексите от затворен тип отговорностите на домоуправителя се разширяват значително, като включват осигуряване на денонощна физическа охрана, почистване с професионални машини, поддръжка на вътрешен двор и басейн. Разходите за подобна услуга са в пъти по-големи, а и спецификата на работата е различна, поради което рядко компании, които се занимават с поддръжка на затворени комплекси, приемат да поддържат панелен блок и обратното. Най-вече оборудването, с което се извършва поддръжката на панелните блокове, се различава от това, използвано за затворените комплекси, където могат да се използват по-големи машини, които въобще не могат да влязат в обикновените кооперации.

А колко струва асансьорът

Сред устройствата, които носят най-големи разходи на блока, е асансьорът. Обикновено за поддръжката му професионалният домоуправител наема отделна фирма, тъй като за този бизнес се изисква лиценз от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Така например основният разход за асансьора е инсталирането на телефонна клетка, с която заседнал човек да може да се свърже по спешност с техник. По закон крайният срок за монтирането на подобно устройство вече изтече, като негласно се дава гратисен период до края на годината. Телефонната клетка има запаметени 2-3 мобилни номера на техници, оборудвана е с батерия и с усилвател на антената и струва между 200 и 350 лв. Отделно тя трябва да има и сим карта, за чиято се плаща абонамент от около 5 лв. месечно. Поддръжката на асансьора включва месечна такса, която покрива единствено регулярно обслужване на асансьора и аварийно освобождаване на заседнали хора. Належащи ремонти по апарата обикновено се плащат отделно.

Допълнителните услуги, които може да изисквате от домоуправителя, са юридическото съдействие при проблеми с доставчиците на комунални услуги, както и за събиране на оферти при необходимост от ремонт на общите части. Винаги е добре получената оферта да се засече с независимо предложение. Макар някои домоуправители да таксуват според големината на обитаемата площ, по закон определянето на месечната такса трябва да става на базата на броя живеещи в едно жилище. Това се взема предвид, ако се стигне до водене на дела за необслужвани задължения към входа.

Към момента не повече от 25% от кооперациите у нас се управляват от професионален домоуправител. "Очаквам до няколко години да се въведат регулации, което ще означава, че ще има окрупняване на пазара и по-малките компании ще бъдат изкупени. Най-вероятно първо ще видим как това се случва с бранша на асансьорните компании", прогнозира Ангел Вангелов. Дотогава активната позиция ще е основното нещо, което може да пази потребителите от злоупотреби.

Фонд ремонти

От осем години има действащ закон за управление на етажната собственост, който изисква от съкооператорите да учредят и поддържат специален фонд за ремонти и обновяване. Най-малката вноска, която е длъжен да прави собственик на имот, според закона е 1% от минималната работна заплата, или 4.60 лв. на месец. При събирането им съкооператорите могат да изберат кой и как да управлява парите от този фонд, но в повечето случаи е под техен контрол - в банкова сметка или при някой от блока.

Липсата на регулации дава силен тласък за развитието на даден бизнес. Такава беше ситуацията с доставчиците на интернет в началото на този век. В България те никнеха като гъби и неугледно опасваха междублоковите пространства с кабели, което не беше особено красиво и безопасно. Но за сметка на това в борбата за пазар достигнаха сред най-добрите в целия свят съотношения между цена и скорост на интернет връзката.

Подобно днес е положението и с професионалните домоуправители, като секторът е силно фрагментиран, а това увеличава риска да се наеме компания с ниска репутация. Няма регистър на професионалните домоуправители, нито пък някакви заложени от държавен орган изисквания. Редом с компаниите има и физически лица, които се представят за професионални домоуправители. Съществуват две отраслови асоциации, но далеч не всички представители на бранша са в някоя от двете, тъй като доста от тях не виждат смисъл да плащат членски внос, а насреща да не получават почти нищо. Като цяло компаниите гледат една на друга много повече като конкуренти, отколкото на партньори. И тъй като бизнесът е напълно нерегулиран, това позволява наред с бурното развитие да се случват злоупотреби с парите и доверието на потребителите.Кои са основните проблеми


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vadrigar avatar :-|
    vadrigar

    Имате грешка в името на компанията със софтуера за домоуправители. Правилното е Centroida. А това е сайтът на въпросния софтуер:
    https://centralproperty.eu

    А за без пари дори демо версия няма. Има поне още 5 подобни български програми- естествено платени. Николайчо другия път вземи да провериш преди да правиш безплатна реклама.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK