Нов автомобил, стара технология
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Shutterstock

Нов автомобил, стара технология

Невинаги годината на производство показва колко модерна е една кола

19681 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Информираният избор при покупка на автомобил е повече от сравняване на брошури и избор на цвят и оборудване. Мнозина потребители смятат, че годината на производство е най-важна. Но тя невинаги казва съвременни ли са технологиите в една кола. Някои от водещите производители инвестират колосални ресурси в иновации. Именно те (и законите на физиката естествено) определят параметрите на автомобила.

Модерно е например големите компании да разполагат с една или няколко "народни" марки, които са базирани на 5-, 10- или дори 15-годишна технология. В основата на първото поколение Dacia Logan (2004 - 2013), например стои платформата на Renault Clio от 1998 г. Един от най-ярките примери е FIAT 124 (1966 г.), много съвременен за времето си италиански автомобил, произвеждан като познатата ни "Лада" в СССР (и по-късно Руската федерация) в десетки (или стотици) варианти чак до 2012 г.

Защо е важно колата да е произведена по съвременна технология? Разликите между автомобил, конструиран през 90-те години на миналия век и в последните няколко години, са фундаментални. На първо място поставяме сигурността. Съпоставимите съвременни модели са с по-здрава конструкция и се справят по-добре с опазването на живота и здравето на пътниците в колата и участниците в движението. Добра визуална представа за това колко е важна една (съвременна) конструкция на автомобила дават тестовете на EURO NCAP.

Повече от препоръчително

Наличието на ESP, ABS и въздушни възглавници (виж карето) е повече от препоръчително, съвсем друг въпрос е, че голяма част от употребяваните автомобили (особено ремонтиран "нов внос") имат проблем именно с тези системи. Те или липсват, или не функционират правилно. "Шунтирането" на светлинната индикация за неизправна (или липсваща) въздушна възглавница е запазена марка за търговците на употребявани автомобили, също като превъртането на показанията за пробега на километража. Системите за безопасност могат да се повредят след удар и тяхното възстановяване понякога е скъпо и сложно или дори невъзможно. В Германия автомобил с неизправна система ABS (ако такава има фабрично) не може да премине технически преглед. Във Финландия автомобилите с "отворена" въздушна възглавница най-често не се ремонтират, а се бракуват или рециклират. Преди закупуването на кола е хубаво потребителят да провери със специалист дали тези системи са налични и работят правилно.

По-лесно, а и по-приятно

Съвременната теория за автомобил отива отвъд икономията, мощността и цената. Днес екологията, шумът и целесъобразността са все по-важни. Сегашните модели коли се разработват, за да са щадящи към водача и пътниците, да уморяват по-малко, да се паркират по-лесно, да осветяват пътя по-добре, да предупреждават шофьора за евентуални препятствия на пътя и т.н. На някои технологии не обръщаме внимание, но имат голямо значение:

Електрическото сервоусилване на волана прави шофирането в града по-лесно и подобрява разхода на гориво; индикаторът за превключване на предавките помага да се намали разходът на гориво и двигателят да работи на оптимални обороти; самозатъмняващите се огледала ни помагат при шофиране през нощта, директното впръскване на гориво намалява разхода на гориво и други. Освен с въглеродни емисии автомобилите "замърсяват" и по още много начини: с шум, визуално, амортизирайки инфраструктурата (или разрушавайки зелените площи). Някои градове поставят изисквания към автомобилите не само за екология, но и за нива на шум. При дълъг път последното нещо, което искате, е да бъдете в кола с ръмжащ или боботещ ауспух. Последното е добра препратка към (почти) безшумните електрически автомобили, които все още са твърде малко на брой у нас. По брой електрически и хибридни автомобили изоставаме значително от тенденциите в Европа и развитите държави.

Най-често водещите марки на един производител използват най-съвременните технологии, докато моделите на бюджетните марки използват платформата на предходното поколение автомобили. За производителя това е изгодно - продукти, базирани на вече направена инвестиция, се реализират по-дълго на пазара. Адаптацията на един модел е много по-евтина от разработването на изцяло нов. Някои концерни дори са стартирали бизнеса си чрез "рециклирането" на технологии. Например Huyndai до 1975 г. изобщо не са произвеждали автомобили, а първият им модел - Pony, е базиран на модел на Mitsubishi, който бе доста популярен и в България в началото на 90-те години. Ето защо при покупка на следващия автомобил е добре клиентът да проучи колко съвременна е платформата му, кога е проектиран и дали отговаря на очакванията и изискванията му.

Задължителни системи за безопасност

Европейската комисия въвежда поетапно задължителни изисквания за всички новорегистрирани автомобили:

- От 1 ноември 2014 г. ESC/ESP (Electronic Stabilty Control). Според данни на Европейската комисия само за една година над 1000 живота са спасени благодарение на ESC/ESP. Системата буквално може да "извади" автомобила от поднасяне и се намесва автоматично, като задейства спирачките на отделните колела.

- От 1 ноември 2012 г. са задължителни поне 2 бр. ISOFIX скоби за закрепване на детски седалки (на задната седалка на автомобила), сензори за следене на налягането в гумите, индикатори за поставен предпазен колан, индикатори за смяна на предавката (при ръчна скоростна кутия) и други.

- ABS (система против блокиране на колелата при спиране) е задължителна за леките автомобили от 2004 г., като според различни статистики наличието й намалява броя на катастрофите с между 18 и 38%. За мотоциклетите този процент е по-висок.

2 коментара
  • 1
    v_l avatar :-|
    v_l

    Приемаме че тая статия е писана за много руси каки с богати ухажори и продължаваме нататъка ...

  • 2
    vwl1487609821517583 avatar :-|
    Славчо Богоев

    Съгласен с горния пост


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Добрият по-малък брат

Добрият по-малък брат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK