Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 31 мар 2017, 16:11, 28377 прочитания

Колко ти харчи

Сравнение на разхода за гориво за 50 хил. км на няколко вида популярни масови автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Едва ли вече има клиент, който се доверява на каталожните данни за разход на гориво и вредни емисии на автомобилите. За щастие както скоростта на интернет връзката може да се тества с OOKLA Speedtest, така вече има и сайтове, които дават доста адекватна представа за реалния разход (на гориво, а и не само) на конкретни марки и модели автомобили при различни видове двигател, гориво, пътни и климатични условия, дори гуми. Такава платформа например е www.spritmonitor.de/.

Как работи


Въвеждате еднократно данните за своя автомобил: марка, модел, двигател, тип гориво. След това добавяте данните от вашите зареждания: вид гориво, количество и изминат пробег, както и особености на вашето придвижване: градско, извънградско или магистрално шофиране (възможна е и комбинация), икономично, нормално или бързо. Може да се добави сумата, платена за горивото, ремонтите, които сте правили по автомобила, разходите за тях, сервизното обслужване и много други данни.

Ако "вкарате" данни за зареждането и автомобила си, Sprintmonitor ще направи калкулация за средния разход, количеството емисии и ще добави данните към базата си, като така се допринася за коректни и безпристрастни данни, валидни за модела автомобил. С добавянето на сумата, платена за горивото (в евро), ще получите справка за изразходваните средства за направения пробег. Макар и неофициална, тази опция може да се окаже полезна на читателите, които водят счетоводство или поне отчетност за служебни автомобили. Голямата картинка идва при редовно и дългосрочно въвеждане на данните.

За да сравним разликите при разхода на гориво при различни модели и най-вече класове автомобили, подбрахме четири масови модела, които са били в производство доскоро. Моделите са често срещани по българските (и европейските) пътища. Симулиран е разходът на гориво за пробег от 50 000 км, като изчисленията са ориентировъчни и направени по формула, като е взет средният разход от sprintmonitor.de и е приложена фиксирана цена за литър гориво - 2.10 лв./л за бензин и дизел и 1.00 лв. за пропан-бутан. Съвсем умишлено изваждаме разходите за поддръжка и обслужване, тъй като те могат да варират в големи граници и са твърде субективни. Целта на симулацията е да ви подтикне към размисъл относно преките разходи за шофиране, екологията и дали алтернативен транспорт (личен и обществен, особено в града) не е по-адекватно решение.
Малък градски автомобил, бензин
Toyota Aygo 1.0i (69 к.с.) 2012-2013 г., ръчна скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 74 потребители: 5.07 л./100 км (минимален 3.89 л/100 км, макс. 7.17 л/100 км)
Очакван разход за 50 000 км = 2535 л, или 5323.50 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.
Субкомпактен автомобил, бензин
Skoda Fabia 1.4 MPI (86 к.с.) 2008 - 2012 г., ръчна скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 93 потребители: 6.9 л./100 км (минимален 5.58 л/100 км, макс. 9.25 л/100 км)
Очакван разход за 50 000 км = 3450 л, или 7245 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.
Субкомпактен автомобил, пропан-бутан (LPG)
Skoda Fabia 1.4 MPI (86 к.с.) 2008 - 2012 г.


Среден разход, изчислен на базата на 14 потребители: 7.91 л/100 км (минимален 7.25 л/100 км, макс. 9.79 л/100 км)
Очакван разход за 50 000 км = 3955 л, или 3955 лв. при цена на горивото 1.00 лв./литър.
Компактен автомобил, дизел
VW Golf 1.6 TDI (105 к.с.) 2011-2012 г., ръчна скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 407 потребители: 5.3 л/100 км (минимален 3.79 л/100 км, макс. 7.79 л/100 км)
Очакван разход за 50 000 км = 2650 л, или 5565 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.
Компактен SUV, дизел
BMW X3 3.0D (218 к.с.) 2006 - 2009 г. с автоматична скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 39 потребители: 8.99 л/100 км (минимален 5.6 л/100 км, макс. 10.36 л/100 км)
Очакван разход за 50 000 км = 4495 л, или 9439.50 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.
Компактен Plug-in хибрид: Toyota Prius III (136 к.с.)

Среден разход, изчислен на базата на 28 потребители: 3.79 л/100 км (минимален 1.68 л/100 км, макс. 5.60 л/100 км)
Очакван разход за 50 000 км = 1895 л, или 3979.50 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър (без това да включва разхода за електроенергия за зареждане на акумулаторите).

Бързи изводи



1. По-голямата кола на дизел "харчи" колкото по-малката на бензин.

2. Конверсията на бензинов автомобил на пропан-бутан ще намали разхода с около 40%, но трябва да се съобразят загубата на пространство в багажника, пробегът, който се прави, и цената на газовата инсталация. Колкото по-голям е пробегът, толкова по-голяма икономия се генерира. Задължително впишете газовата инсталация в талона (регистрацията) на автомобила, иначе рискувате да не получите обезщетение при застрахователно събитие, особено в държава с по-стриктни пътни регулации от България.

3. Разликата в разходите само за гориво между малка градска кола с бензинов двигател (69 к.с.) и SUV с 200 к.с. дизел е цели 4000 лв. на всеки 50 000 км. Plug-in хибридът е още по-икономичен и разликата надминава 5000 лв., но трябва да има къде да се зарежда.

И пътищата, и нормативната уредба се променят, да, понякога с различно темпо, което ни кара да се замислим за все повече параметри, когато правим своя избор на придвижване. Фактът, че има добре развити общества, които се придвижват почти изцяло с колело, електричество или обществен транспорт, показва, че имаме да изминем още дълъг път в осъвременяването на своята мобилност. Затова и показаните разходи може да са много различни, ако част от тези 50 000 км изминем с велосипед, градски транспорт, скутер или дори пеша.
Защо данните на производителите се различават от действителността

- Замерванията за разхода на гориво се правят в лаборатория, на стенд

- Функции на автомобила, които повишават разхода, изобщо не се използват (сервоусилване на волана, климатизация, аудиоуредба)

- Въздушното съпротивление не е реално, защото автомобилът не се движи

- NEDC - New European Driving Cycle), състои се от два компонента:
UDC - Urban Driving Cycle - симулирана тестова отсечка при градски условия
Extra-Urban Driving Cycle - симулирана тестова отсечка при извънградски условия.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 9753 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6965 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Как се става номер 1 в Trip Advisor

Собственици на заведения споделят какъв е ефектът от присъствието им в най-голямата туристическа платформа

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10