С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 апр 2017, 15:30, 17479 прочитания

Финансиране през Kickstarter - do's and dont's

Представители на три български проекта разказват какво е добре да се прави и какво не

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Kickstarter е най-голямата и популярна платформа за групово финансиране в света. От едната страна са хора с идеи и проекти, които ги промотират и набират средства за тях. От другата са тези, които искат да ги финансират (backers). Срещу парите си те очакват да получат някоя от първите бройки на продукта. Така т.нар. crowdfunding сайтове се превърнаха в лесен начин да се намерят средства за стартиране на проект, като сумите варират от няколко хиляди до над милион. От създаването й през 2008 г. досега платформата е осигурила финансиране за близо 3 млрд. долара. Най-много са набраните средства в границите между 1000 и 99 999 долара - близо 70 хил., а тези за 1 млн. долара и повече са 224. Гаранция за успех обаче няма. През последните години няколко български проекта също успяха да наберат средства през Kickstarter. И макар да няма универсална формула, представители на три фирми разказват какво е добре да се прави и какво не.

Въпросите:


1. Защо избрахте kickstarter пред другите платформи за групово финансиране?
2. Кои са факторите за успешно набиране на финансиране през платформата?
3. Споделете някои ваши техники, които помогнаха да постигнете целта си.
4. Нещо, което никога не трябва да правите в kickstarter, за да не обречете проекта на провал.
5. Поне едно нещо, което трябва да направите, за да имате шанс за успех.
6. Как определяте колко големи да са сумите за финансиране за проекта ви.

Иван Колев

Фотограф: Капитал
Иван Колев, съсобственик на Small Foot

Компанията произвежда иновативни надуваеми снегоходки, улесняващи придвижването в планински условия. През 2015 г. тя имаше 30-дневна кампания за набиране на капитал през Kickstarter и успя да събере над планираните 20 хил. евро.




1. Kickstarter е най-развитата подобна платформа - достига до потребители от цял свят. Разполага с милионна база от контакти, които следят кампаниите й. Името й е гаранция за коректност, можем да бъдем сигурни, че набраният капитал наистина ще ни бъде преведен.

2. Интересен масов продукт, добра презентация, много добро видео, правилно избран момент за стартиране на кампанията, отразяване на кампанията от популярни медии, създаване на трафик към кампанията

3. Активно рекламирахме нашия проект чрез медии, не само български. Помолихме приятели и всички българи да ни подкрепят, да разказват за проекта ни, да се включат със символично финансиране. Когато Kickstarter установи, че към проекта има интерес, и те ни подкрепиха.

4. Да бъдете пасивни. От първия ден до последната минута трябва активно да се рекламира проектът.

5. Да се застане със собственото лице и име пред публиката

6. Зависи от продукта, който търси финансиране. Истината е, че повечето хора гледат на платформата като на възможност да си купят евтино интересен нов продукт.

7. Какви са рисковете при финансиране от платформата? Единствено да не събереш планирания бюджет. В този случай губиш парите, похарчени за подготовка и реклама.

Нели Парчик

Фотограф: Капитал
Нели Парчик, основател на стартиращата компания Rebel Swim

Компанията произвежда бански с кауза, дарявайки 30 долара от продажната им цена на различни организации в защита на застрашени видове животни. През 2015 г. успешно събра повече от 21 хил. долара през Kickstarter.


1. Kickstarter беше по-добрата платформа, защото има доста голям кръг от фенове и последователи, което само по себе си дава възможността на всеки проект да достигне до повече хора. Една от другите най-важни причини за мен беше фактът, че Kickstarter е най-разпространена в САЩ и Англия, както и във все повече западноевропейски страни, които бяха пазарите, към които се бях насочила.

2. С една дума - подготовка. Няма друг начин - прави се много проучване за това кои кампании са успешни в историята на платформата и защо са били такива. Има един период от около 2-3 месеца преди самото стартиране на кампанията, в който е важно да бъде изпратен press release до медии, блогове и всички организации, които биха били полезни за популяризирането на кампанията в седмицата преди нейното започване и в ранните дни за привличане на backers. Ключово за успеха е да успеете да ангажирате своите близки приятели и семейство, които да споделят за проекта сред своя приятелски кръг още преди да е започнала кампанията.

3. Моят проект имаше един много специфичен аспект, тъй като беше свързан с благотворителен елемент и организациите, на които дарихме част от продажбите, много силно съдействаха за подкрепянето и популяризирането на проекта. Беше полезно и това, че бяхме включени в блога на Kickstarter.

4. Най-голямата грешка, която един създател на кампания може да допусне, е да си мисли, че целият Kickstarter чака той да си стартира кампанията, за да го подкрепи. Истината е, че едновременно текат хиляди кампании и е изключително трудно да се пробие през "шума".

5. Както споменах по-рано, задължително е да се пусне press release и да се култивират контакти с правилните медии и социални лидери на мнение, които от своя страна могат много да допринесат за популяризирането на кампанията. За мен обаче може би най-важното нещо беше това, че много голяма част от моите близки и приятели подкрепиха кампанията още в самото начало. Това е изключително определящо за успешно финансиране, защото начинът, по който е структуриран алгоритъмът на Kickstarter, е да промотира кампании, които още в самото начало набират голям процент от търсената сума пари.

6. Kолкото по-малко опции се дават на хората, които искат да подкрепят проекта, толкова по-добре. Аз лично го направих на базата на това колко струваше да произведа всеки един продукт, както и това колко би ми струвало да го изпратя до всеки един дарител, така че да не се налага да искам от хората да плащат и за доставка. Максимумът, който Kickstarter позволяваше да се даде от индивидуален дарител, когато аз правех кампанията, беше 10 000 долара.

7. Важно е всеки, който иска да създаде кампания, да си провери предварително колко са процентите, които платформата удържа от събраната сума, и в какви срокове се превеждат парите. Също така с оглед на данъци е важно да се спомене, че Kickstarter по никакъв начин не се ангажира с това да дава съвети и насоки за това колко и какви данъци са дължими за всяка кампания в съответния пазар, за който е пусната - това е отговорност на всеки създател на кампания да се съобрази със законите на своята страна.

Мартин Ангелов

Фотограф: Капитал
Мартин Ангелов, един от създателите на Halfbike
Halfbike е хибрид между колело и скейтборд и се кара в изправено положение . През лятото на 2015 г. велосипедът на българската фирма Kolelinia набра 973 764 долара в Kickstarter.


1. Платформата Kickstarter определено ни беше приоритет, защото има най-развитата общност зад нея, съответно чрез нея са се осъществявали най-големи финансирания на креативни проекти.

2. Първото и най-важно нещо е да имаш какво да покажеш, тоест да представиш хубав продукт. Нужно е много време за подготвяне на видеа, снимки, схеми и текстове. Друго много важно нещо е ценообразуването на продукта и прецизното планиране на средствата.

3. Техники, трикове и хитрини няма! Просто нашият продукт сам си проправи път след представянето, почти не сме влагали усилия в медийна кампания. Въпреки това е много важно да се общува с потенциалните клиенти през цялото време на кампанията.

4. Не трябва да пускате проекти, в които не вярвате, а просто искате да съберете някаква сума, за да пробвате. Не трябва да се пускат кампании без видео и без представяне на екипа.

5. Да предадете вашата емоция на хората, да ги запалите и да повярват, че искате да промените нещо в този свят.

6. С няколко месеца подробно ценообразуване и предвиждане на разходи.

7. Да не изпълните обещаното и да разочаровате хората, които са ви подкрепили, което може да доведе до искане да си върнат парите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Моят все по-скъп банкер 2 Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

13 сеп 2019, 7410 прочитания

Има ли спасение в криптовалутите Има ли спасение в криптовалутите

Идеята за криптовалутите като "убежища" става все по-малко радикална на фона на опасността от рецесия

13 сеп 2019, 2295 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
По-различните банки

Без клонове и без много обслужващ персонал те привличат клиенти с по-добри оферти от традиционните

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие