Разрушавай и владей
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разрушавай и владей

Лари Пейдж, съосновател и изпълнителен директор на Alphabet

Разрушавай и владей

Alphabet и Facebook продължават да пренаписват правилата на рекламната индустрия, но все повече поглеждат и отвъд нея

9090 прочитания

Лари Пейдж, съосновател и изпълнителен директор на Alphabet

© Reuters


Темата накратко

- Facebook и Alphabet продължават да разрушават индустрии.

- Двете компании инвестират по все повече направления.

- Не е достатъчно да разрушаваш, трябва да гледаш и напред.

Бури, навлизане в нови територии, критики, забрани. Разрушаване на цели индустрии и създаване на нови. И това, съчетано с щедра отплата за доверието на инвеститорите. Отчетите на технологичните гиганти Facebook и Alphabet за първото тримесечие на годината надхвърлиха дори оптимистичните очаквания на пазара, което изведе цената на акциите до нови рекорди.

Периодът беше доста динамичен - истерията покрай фалшивите новини, контролът върху разпространението на видеа с насилие и тероризъм, критиките към алгоритмите за отчитане на разходите за реклама във Facebook и решението в малките YouTube канали изобщо да не се излъчва реклама бяха сред очакваните заплахи за резултатите на двете компании.

Въпреки тях те показаха солидно подобряване на резултатите, което изведе цените на акциите им до нови рекорди. Инвестиция във Facebook в началото на 2017 г. вече се отплаща с 30% доходност, а в Alphabet - над 20%. За последната година акциите на двете компании са поскъпнали съответно с 25 и 31 на сто. След отчетите за първото тримесечие на 2017 г. двете компании се търгуват при съотношение цена/печалба на акция от съответно 37 и 30. Това е близо два пъти над средните исторически стойности на показателя за големите компании в САЩ.

Огромният размер на двата гиганта и ясната публична комуникация на плановете им ги прави удачна и достъпна възможност за инвестиция и залог в полза на дигитализацията и трансформацията на икономиката. И Alphabet, и Facebook навлизат мощно в сектори като изкуствен интелект, търговия, посредничество. При това в момент, когато са трансформирали цялата рекламна индустрия.

Facebook - да свържем целия свят

Приходите на Facebook за първите три месеца на годината възлизат на 8.03 млрд. долара - увеличение със зашеметяващите близо 50% за година. Това, което е по-впечатляващо обаче, е аудиторията, до която компанията достига - 1.94 млрд. души месечно. Всеки ден 1.28 млрд. потребители по света ползват продукт на Facebook, което е увеличение с 18% на годишна база.

Представянето на компанията набива на очи един категоричен извод за медийната индустрия: който не е мобилен, няма да оцелее дълго - цели 85% от всички рекламни приходи се генерира през мобилни устройства.

Рисковете от инвестиция във Facebook са пренасищането на пазара и очакваните увеличения на разходите за разработване на нови продукти. От една страна, именно тези заплахи се изтъкват от няколко години насам и те така и не се сбъдват - компанията успява да увеличава все повече и приходите, и потребителите си. А това е свързано и с трупане на печалби и заделяне на солидно количество пари в брой - 32.3 млрд. долара. Това е сума, с която могат да бъдат придобити доста работещи бизнеси.

С оглед на тези рискове трябва да се следят сферите, в които Facebook се опитва да навлезе. След като рекламният пазар е практически окупиран в тандем с Alphabet, на дневен ред са разплащанията, търговията и изкуственият интелект.

Alphabet - битка на широк фронт

В този момент Alphabet (компанията, притежаваща Google) изглежда доста по-солидно. Тя не е толкова зависима от рекламния пазар, а успява да генерира приходи от много широк кръг дейности. Приходите на компанията през първото тримесечие нараснаха с 22.2 на сто до 24.75 млрд. долара. При това с тях е генерирана печалба от 5.43 млрд. долара.

Освен властелин в търсенето - над 60% от онлайн търсенията се падат на Google, Alphabet е стабилно позиционирана при потребителските услуги. Пощата, интернет браузърът, операционната система Android са само част от най-популярните продукти на компанията. А с потребителската си база от над 1 млрд. потребители Alphabet кара лидера в стрийминга на видеосъдържание Netflix да изглежда като джудже със своите 90 млн. абонати.

В настоящия момент Alphabet изглежда по-балансиран залог. Рисковете могат да дойдат по линия на прекалено многото вектори, по които компанията оперира. Операционната система Android я сблъсква с други гиганти - Microsoft и Apple, при облачните услуги все по-твърдо играе Amazon. Така че няма гаранция, че всички начинания на Alphabet ще бъдат резултатни.

Стратегията, глупако

Нека си го кажем - да си дигитален и да имаш достъп до голям брой потребители не е достатъчно за постигане на дългосрочен успех. На фона на страхотната доходност от стотици проценти, която Facebook и Alphabet са донесли на инвеститорите през последните години, няма как да се подмине и Twitter. Социалната мрежа за кратки съобщения излезе на борсата през есента на 2013 г., без да има ясен модел за генериране на приходи и растеж, но бе посрещаната с ентусиазъм.

За кратко акциите на Twitter достигнаха цена от близо 70 долара, но след това нито един отчет или ход на компанията не успя да убеди инвеститорите, че тя има ясен модел. Това свали акциите до скромните 15-ина долара за брой по-рано тази година. Вече трета година потребителите на социалната мрежа остават около 300 млн., като към края на първото тримесечие те са 328 млн. души.

Компанията продължава да изпитва проблеми с приходите, като изминалото тримесечие е първото със спад на годишна база, откакто е публична. За периода в социалната мрежа са влезли 548.3 млн. долара. Спорeд доклад на Pacific Crest Twitter успява да генерира приход от едва 2.07 долара за всеки от активните си потребители, докато при Facebook той е 7.18 долара.

Това показва, че не е достатъчно просто да си част от разбиването на модел, а че трябва да гледаш далеч по-напред - към изграждането на нов. И сега, за разлика от Facebook, Twitter по-скоро ще бъде придобита от някой по-голям, отколкото да продължи да оперира сама.

Здравейте, редакция,

Някои от вас знаят, че от известно време подготвяме нов сант на любимия ни Капитал. Въпреки нестандартната ситуация, в която ни се налага да работим през последните седмици, вече сме на финалната права от създаването му и можем да ви покажем работещ прототип.

Със създаването на изцяло нов сайт имаме за цел да разрешим много от натрупаните във времето проблеми и въпроси (сегашният десктоп сайт е на десетина години). Правени са много кръпки и временни решения, заради които сегашните два сайта (десктоп и мобилен) имат много ограничения. Основна полза от преминаването към нов сайт са неговата подобрена бързина и възможността бързо да го променяме при нужда.

Какво е новото:

  • Вече ще имаме само един сайт - адаптивен към настолни и мобилни устройства
  • Дизайнът е съобразен основно към мобилен телефон (там отдавна са много повече от потребителите ни)
  • Рекламните позиции са осъвременени и разчитаме да подобрят и бизнес резултатите на сайта
  • Разчитаме на по-големи елементи - шрифтове, снимки, карета

Като цяло по работата със сайта (откъм CMS) на този етап няма разлика при създаването на статии. Това означава, че не би следвало да срещнем някакви проблеми със самото създаване на съдържание.

Начална страница:

Статия:

  1. В статия сме "разтоварили" всякакви натрупани с времето елементи с цел фокус върху четенето
  2. Текстът е центриран, каквото е поведението при мобилно устройство
  3. Вложените елементи са на цяла ширина (отново като на мобилно устройство)
  4. Имаме опция за вложени галерии и елементи, каквито до този момент ни бяха труднички
  5. Създали сме опция да си запазиш статия за четене по-късно
  6. В заключение, че стана дълго: моля, влезте, разгледайте и за всичко, което ви се стори нередно - моля да ми сигнализирате. След завършването на банер позициите и нейтив текстове ще сме готови за официално пускане (няма да се случи преди края на април).

Можете да разгледате тук:

Темата накратко

- Facebook и Alphabet продължават да разрушават индустрии.

- Двете компании инвестират по все повече направления.

- Не е достатъчно да разрушаваш, трябва да гледаш и напред.

Бури, навлизане в нови територии, критики, забрани. Разрушаване на цели индустрии и създаване на нови. И това, съчетано с щедра отплата за доверието на инвеститорите. Отчетите на технологичните гиганти Facebook и Alphabet за първото тримесечие на годината надхвърлиха дори оптимистичните очаквания на пазара, което изведе цената на акциите до нови рекорди.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Добрият по-малък брат

Добрият по-малък брат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK