Не пипай това колело!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не пипай това колело!

Shutterstock

Не пипай това колело!

Опазването на велосипед в България е мъчна работа, която изисква инвестиции и тактика

Гергана Михайлова
35214 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Катинари, аларми, GPS проследяване... Ожесточена, но безплодна е надпреварата за измисляне на система, която може 100% да опази колело от кражба. И то не защото който първи стигне до решението, ще стане мултимилиардер, а защото с това би разрешил глобален, вечно актуален обществен проблем.

В рая на колелетата Холандия годишно "изчезват" по над 400 хил. велосипеда. В България, която пък е раят за продажба на крадени от Европа колелeта, в полицията се обявяват за издирване средно по 1600 годишно (виж таблицата). И това е само върхът на айсберга, защото не всеки потърпевш подава жалба.

Какъвто и да е реалният мащаб на проблема, той е сериозен, защото няма воля за затягане на пазара на велосипеди втора ръка без документи, което храни престъпността. Освен това с изчезването на един велосипед си отива една немалка инвестиция, тъй като според търговци в България се карат предимно скъпи велосипеди за по 700-1000 лв. Така че опазването на такава вещ е предизвикателство, което изисква адекватен подбор на техническо средство и системен подход в грижата за колелото.

Зад три синджира

Максима, в която явно има стойност, щом всички експерти по темата я повтарят, гласи, че ключалката за велосипед трябва да струва поне една десета от стойността на колелото. С други думи, ако сте си купили бегач за хиляда лева, не е оправдано да се мръщите на верига за 100 лв. Още повече че тя ще служи години наред. Във всеки магазин може да се открие изобилие от вериги, въжета, скоби с катинар или заключващ код. Препоръчително е да се комбинират няколко - скоба плюс метално въже, обримчващо гумите, а защо не и блокeр за някое от колелата. Идеята е, че обезвреждането на ключалките би забавило крадеца.

В допълнение към заключващите устройства на пазара на достъпни цени може да се намери доста електроника - велоаларми и GPS тракери. Те помагат, в случай че бързо се реагира на кражбата, което увеличава шансовете за намиране на велосипеда. Като се има предвид, че крадците не се смущават от камери и често остават неразкрити дори и след видеозапис, трудно е да се очаква, че биха се притеснили от допълнителните джаджи по колелото. Още повече че и те, както ключалките, подлежат на взлом.

Специален стикер също може да е от полза, особено при откриването на откраднато колело и в спор за собствеността му. Той е много труден за сваляне, защото разяжда боята и се вгражда в нея, а премахването му винаги остава следа (освен ако не се пребоядиса рамката за 20-30 лв.). Стикерът и регистрацията във veloregister.bg за 5 години струват 9.80 лв., но въпреки ниската цена се ползват от около хиляда потребители. Недостатък е, че в регистъра може да се впише колело без документи за собственост, което отваря вратичка за официализиране на крадени колелета. Собственикът на регистъра Калоян Добрев обяснява, че въпреки този минус системата работи и дори е ползвана успешно в съдебни спорове.

Тактики на връзването

Нещо, което помага не по-малко от скъпите устройства, е системният подход в грижата по опазване на колелото. Азбучно правило е, че то никога не се оставя незаключено и без надзор, дори и да влизате само за две минути в магазина. Веригата се поставя така, че да захваща рамката, защото при много от съвременните модели гумите се свалят с клипс за секунди и без инструмент. Заключването става за солиден стълб, мантинела или дърво. Почитателите на парапетите в блока ще се изненадат колко лесно се разглобяват перилата с отвертка, особено новите модели от неръждавейка.

Препоръчителен вариант за заключване на колело са безплатните обществени стоянки на места с 24-часова жива охрана. Такива има пред сградите на институции, подлези, метростанции. Вариант е и оставянето им на велогардероб - някои от големите магазини за велосипеди предлагат такава услуга, която обаче не е евтина - около 15 лв. на ден или 80 лв. на месец.

За хората, които ходят с велосипед на работа, умно решение е да инвестират в тежка, катинарена заключалка, която да оставят на велопаркинга в работата си. Така си спестяват носенето на железа в раницата. Не е добре да се връзва всеки ден за някой уличен стълб или ограда до работата, защото рано или късно някой ще му хвърли око.

Полицията не спи

В случай че всичко, изброено дотук, не е проработило и колелото е откраднато, трябва да се подаде жалба в полицията. Униформените успяват да открият близо 30% от обявените за издирване велосипеди още същата година плюс стотина бройки от предишни периоди. Установените като извършители на кражба са по над 500 души годишно, което също е полезно, защото тези хора се картотекират и контролират.

Проблем при обаждането в полицията е, ако колелото ви е втора ръка, без документ за собственост, защото и вие на свой ред може да се окажете купувач на краден велосипед, сипал масло в огъня на проблема. В България няма никакви ограничения на търговията с колела без произход, а едно от големите тържища се намира буквално на пъпа на София - до стадион "Васил Левски". Данъчните и общината биха могли да приложат регулация, с което да ограничат търговията на велосипеди без произход. Това би убило стимула на крадците, защото, ако няма къде да пласират крадена стока, ще намалят посегателствата. Но за да се стигне дотам, първо трябва да има обществена воля и натиск и след това политическа инициатива.

Ако един ден се стигне до такова генерално решение на проблема, може би и застрахователите ще се престрашат да застраховат велосипеди, защото в момента рискът е непоносимо голям. Единственият вариант да осигурите застрахователно покритие на колелото си е, ако го държите в жилището си (но не в гараж или мазе) и имате полица срещу кражба, в която изрично са описани ценните вещи и стойността им, с приложени касови бележки. При покритие за 10 хил. лв. (компютър, аудио- и тв техника, колело) застраховката излиза около 90 лв. за година и дава възможност за получаване на обезщетение, в случай че в жилището е влизано с взлом или с техническо средст­во.

Най-добри приятели на велосипеда

U-lock скоби

Имат славата на най-сигурните, защото не могат да се срежат с клещи. Сериозен недостатък е теглото. Хубавите катинари са с голяма дебелина и тежат по над 1 - 2 кг. Друг проблем е, че няма ключалка, която не може да бъде хакната от опитен ключар. Цени: над 100 лв.

Аларма за велосипед

Активира се при раздвижване на велосипеда. Хубавите аларми издават писък със сила над 110 db, което не винаги се чува добре в шумния град. Практични са като допълнителна защита към заключения велосипед и то ако сте наблизо и може да реагирате бързо. Но ако крадецът е отключил колелото и вече се е качил на него, само Юсеин Болт може да го настигне. Цени: от 20 лв. нагоре

GPS bike tracker

С различни варианти за монтаж, най-добре във вилката на кормилото, устройствата дават възможност за проследяване на колелото в първите часове след кражбата. Недостатък е, че искат ежедневно зареждане, а също и че лесно се премахват. Има евтини варианти, които не са реален GPS и четат сигнали от кулите на GSM клетките. Това значи, че вместо да ви даде точни координати, устройстото може да ви даде най-много периметър от километър-два, в който да търсите. Цени: над 30 долара

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Катинари, аларми, GPS проследяване... Ожесточена, но безплодна е надпреварата за измисляне на система, която може 100% да опази колело от кражба. И то не защото който първи стигне до решението, ще стане мултимилиардер, а защото с това би разрешил глобален, вечно актуален обществен проблем.

В рая на колелетата Холандия годишно "изчезват" по над 400 хил. велосипеда. В България, която пък е раят за продажба на крадени от Европа колелeта, в полицията се обявяват за издирване средно по 1600 годишно (виж таблицата). И това е само върхът на айсберга, защото не всеки потърпевш подава жалба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    v_l avatar :-|
    v_l

    Няма решение на проблема уви.
    Пропуснали сте да отбележите, че колелото се състои от доста части, които се разглобяват с прост инструмент или без такъв и всяка една част сама по себе си може да е ценна също. Проследяването и доказването на собственост е невъзможно.

    Няма проблем човек да си регистрира и застрахова кола за 3000лв. или по малко, но колело за 5-6-7000 (да и такива има!) няма начин.

  • 2
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    Много приятна и забавна статия, след онази, която прочетох по-рано днес, че видите ли битовата престъпност у нас била намаляла двойно в последните години (уж по официални данни, и не само). На кое да вярвам - на цитираните "тактики" поради пандемията от битова престъпност в страната или на разни квази-анализатори?

    Колкото до кражбите - докато не се предприемат комплексни мерки срещу крадците по принцип, не само на колелета, и докато не се осигури нормално препитание на цялото население на страната, този проблем ще остане висящ за вечни времена и за срам на всички родни политикани, които се упражняват в управление на държава в последните 28, че и повече години.

  • 3
    drbbbb avatar :-|
    Tru Soulja

    моето си стоеше в мазето и един ден просто го нямаше

  • 4
    glia avatar :-|
    shogun

    25% доста добре, при колите 2 %.

  • 5
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Моето гледам да не го оставям никъде, дори за минутка, щото шубето е голямо. Така обаче се ограничавам в работата, която бих могъл да свърша някъде из града с него, щото ме е страх да вляза в някоя институция за минутка дори, че ще изчезне. Да не говорим, че точно административните услуги по разните му сгради хич не са пригодени за велосипедисти, а трябва да мааш крачоли пеш, охрана и местостояни няма никъде. А това не помага на града да бъде по-чист и удобен, просто велосипедистите сме заебани някъде в трета глуха, иначе постоянно чета за напъните на управляващите да ни направят бяла държава в това отношение...

  • 6
    lottalove avatar :-|
    mr.lottalove.

    До коментар [#5] от "Г.Е.М.":

    Съгласен съм!
    И за това имам четири колелета и всичките са реставрирани стари . Колелото ми трябва да си върша работи и трябва да мога да спирам където поискам. И да не му треперя!

  • 7
    naskobg82 avatar :-|
    naskobg82

    Аз си купих велосипед за 160 лв.чисто нов преди година и не го и заключвам.Все още никой не го е откраднал,но дори и да стане няма да ме е яд.

  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#6] от " mr.lottalove. ": Моето съм го взел от Италия за 5 €, но това не значи, че трябва да ми го откраднат, нали?

  • 9
    nikolayrangelov avatar :-|
    Николай Рангелов

    Основно правило:
    Колелото се оставя до по-скъпо, и по-зле заключено колело от твоето!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK