Мисия "Кемпер"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мисия "Кемпер"

Култовият Volkswagen Westfalia Camper, който се произвежда до 2003 г., е представител на тип кемпери, които постепенно губят популярност, при които фокусът не е толкова върху комфорта, колкото върху ниските разходи. При тях банята и тоалетната често са спестени.

Мисия "Кемпер"

Българите започват да откриват тръпката дом на колела. Колко струва това удоволствие

44998 прочитания

Култовият Volkswagen Westfalia Camper, който се произвежда до 2003 г., е представител на тип кемпери, които постепенно губят популярност, при които фокусът не е толкова върху комфорта, колкото върху ниските разходи. При тях банята и тоалетната често са спестени.

© Shutterstock


Пътешествията на дълги разстояния с цялото семейство или приятелска компания са генератор на прекрасни преживявания, а караваните са много подходящи за това. Те са разпространени по-отдавна в България, но в повечето случаи се паркират някъде и остават там цял сезон. Кемперите, от друга страна, са по-удобни за честа смяна на локациите и покриване на дълъг маршрут, а освен това дават по-голяма независимост и възможност за нощуване извън къмпинги. Как да изберем кемпер? Темата е много дълга, но ето накратко няколко съвета.

На първо място трябва да се знае колко души обичайно ще го обитават и по кое време от годината ще бъде използван той. Например кемперите с двоен под и допълнителна изолация са подходящи за активно използване дори и през зимата, което се отразява в цената.

Два типа

Кемперите най-общо са два вида – алковен и интегриран. При първия тип основното двойно легло е монтирано в пространство над шофьорската кабина. Съответно този тип машини обикновено са по-къси. Така той осигурява намиране на място за паркиране по-лесно, а също така пространството над кабината осигурява буфер срещу жегата през летния сезон. За сметка на това той е по-висок – обикновено около 3 метра, поради което "обира" клони над пътя и може да пречи на преминаването под ниски мостове или тунели. В интегрирания кемпер леглото е част от мебелите вътре в "дневната", поради което той е по-дълъг. Но обикновено, за да се използва спалнята, трябва да се събере масата например. За сметка на това пространството между повърхността на леглото и тавана е много по-просторно и няма опасност някой да си халоса главата, докато се опитва да се измъкне изпод завивките. Съществуват и комбинации между двата типа, при които има падащо легло зад шофьорската кабина.

Колко им искат

По-разпространени и с по-изгодна цена в България са алковните. Цените на употребяваните кемпери започват от 10 000 лв. за базови модели на около 20 години и надхвърлят 70 000 лв. за по-модерните автомобили на по-малко от 5 години. Преди да се предприеме подобна покупка, обикновено съветът е да се използва кемпер под наем, за да може човек да усети какво му харесва и какво не в къщата на колела. Наемането на кемпер в България струва между 85 и 270 лв. на ден. Търсенето е голямо и резервациите на машините се правят обикновено няколко месеца по-рано.

При планувана почивка в по-отдалечена страна за предпочитане е пътуването със самолет дотам и наемането на кемпер на място. Оферти за наем на кемпери има в Airbnb, като цените силно варират и започват от 120 евро на ден.

Откъде да купим

В България засега няма голямо предлагане, като вносът е предимно от Италия и Холандия, където цените са сравнително по-ниски. Германският пазар на кемпери е най-динамичен, но там се задържат високи цени поради голямото търсене. В Германия годишно има по няколко специализирани изложения като Caravan salon Dusseldorf, където също може да се сключи добра сделка, но предимно за нови автомобили. За кемпер с транзитни номера обаче може да се наложи да се плати такса за спедиция през Сърбия 250 евро - граничен служител следи дали няма да продадете возилото вътре в страната.

От известно време в страните, в които кемперите са стара традиция, има тенденция все по-често да се правят индивидуални изпълнения. Стандартен бус се изгражда с баня, мивка и мебели по поръчка на клиента и проект на компанията. От началото на тази година подобна услуга има и в България, която се предлага от варненската фирма "Масис трейд". При тях клиентът осигурява бус, който се преправя на кемпер, като базовата цена е 16 000 лв. Дейността отнема 45 дни, като ако има друг започнат проект, трябва той първо да бъде завършен.

Какво да проверим

При покупка на използван кемпер се гледа всичко, което се проверява и при покупка на автомобил – работа на двигателя, липса на ръжда, удари. След това е добре да се огледа внимателно за течове, особено около банята, уплътненията на прозорците и люковете, както и всяко устройство дали функционира, както подобава. Нещата, които се считат за задължителни за приятно пътешествие с кемпер, са: касетъчна тоалетна, проточен бойлер, душ кабина, газова печка, отоплителна печка, хладилник, багажник за велосипеди. Камерата за задно виждане също не е глезотия, а необходимост при такова дълго превозно средство.

Разходи, застраховане и пътни такси

Повечето кемпери са с дизелови двигатели, но не особено големи – тези, които се предлагат в България, са масово между 80 и 120 к.с. Tова означава разход 10 – 15 литра на 100 км при средна скорост от 90 км/ч до 120 км/ч.

Застрахователите нямат отделна графа за кемпери. Обикновено разделението става на база тонажа – ако кемперът е с допустима маса до 3.5 тона, по-често се застрахова като лек автомобил, като цената зависи от големината на двигателя. По-големите кемпери може да се застраховат и като товарни автомобили. Разликата в цената по задължителната застраховка не е толкова голяма – за машини с двигател до 2 литра например годишната полица е не повече от 250 лв. Що се отнася до каско застраховката, тя, разбира се, зависи пряко от максималната застрахователна сума на кемпера, като условията не са стандартизирани и трябва да се търси индивидуална оферта от застрахователя.

Обикновено компанията, която е направила задължителната "Гражданска отговорност", ще направи отстъпка за каско. Също така практиката е полицата да покрива единствено щети по външността на кемпера, а повреди по всичко, което е вътре, няма да бъдат обезщетени. Годишният преглед на над 10-годишни кемпери се прави веднъж на шест месеца, ако регистрацията на колата е като "специален автомобил". Някои кемпери обаче успяват да минат регистрация и като лек автомобил.

По-значителна обаче може да е разликата в пътните такси. Обикновено автомобили под 3.5 тона се таксуват до двойно по-евтино на магистрали в чужбина, същото важи и за фериботите. Като се има предвид, че средната скорост на кемпер по магистрала и обикновен път е еднаква, понякога е по-изгодно да не се използват магистрали. Освен това за машини над 3.5 тона водачът ще се наложи да изкара допълнителна шофьорска книжка, докато по-малките се управляват със стандартната категория Б.

Енергия и акумулатори

Кемперите обикновено имат поне още един акумулатор, който да обезпечава потреблението на ток за осветление, хладилник и други електрически уреди, въпреки че има и такива с газови хладилници. Обикновено батерията се зарежда по време на движение заедно с другия, който е към двигателя. Алтернативно на покрива могат да се монтират слънчеви панели, които да осигуряват зареждането му, докато кемперът не се движи. Ориентировъчната цена на един панел с размер от 0.3 кв.м е 100 лв., който в рамките на един ден може да зареди акумулатор 100 ампера. Акумулаторите за кемпери са гелови, тъй като те трябва да издържат много цикли на зареждане, а цената им започва от 350-400 лв. Към панелите, разбира се, трябва да има изградена и съответната система от инвертор, соларен контролер. Инвестицията в подобна система зависи от необходимото потребление, както и от компонентите. Отделно по-модерните литиеви акумулатори струват между 1500 лв. и 4600 лв. в зависимост от капацитета.

Три предимства на кемперите пред караваните:

1. Голяма каравана за 4 и повече души не може да бъде теглена от каквото и да било превозно средство. За целта в повечето случаи е необходима по-мощна кола или джип.

2. Сигурност – управлението на големи ремаркета, каквото представлява караваната, изисква много внимание и опит, особено при паркиране и маневри назад.

3. Удобство – по-удобно за пътуване от едно място на друго, тъй като установяването става много по-бързо.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Пътешествията на дълги разстояния с цялото семейство или приятелска компания са генератор на прекрасни преживявания, а караваните са много подходящи за това. Те са разпространени по-отдавна в България, но в повечето случаи се паркират някъде и остават там цял сезон. Кемперите, от друга страна, са по-удобни за честа смяна на локациите и покриване на дълъг маршрут, а освен това дават по-голяма независимост и възможност за нощуване извън къмпинги. Как да изберем кемпер? Темата е много дълга, но ето накратко няколко съвета.

На първо място трябва да се знае колко души обичайно ще го обитават и по кое време от годината ще бъде използван той. Например кемперите с двоен под и допълнителна изолация са подходящи за активно използване дори и през зимата, което се отразява в цената.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#1] от "zvi11524024":

    Какво общо имат наркотиците с темата? Или, ей така, да се намираме на приказка.

  • 4
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    До коментар [#1] от "zvi11524024":

    откъде тая тъпо злоба се чудя.

    Иначе, информацията в статията е вярна - това може да се види край всеки язовир лятото, както и по гръцкото крайбрежие.
    Вече има и доста фирми, които продават нови или стари, както и дават под наем.

  • 6
    santa_claus avatar :-|
    Santa_Claus

    Кепоидиоти бол!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK