За и против кешовите ограничения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За и против кешовите ограничения

За и против кешовите ограничения

Плащането на стоки над 1000 лв. по банков път ще засегне потребителите на по-скъпа техника

9282 прочитания

© Юлия Лазарова


Какво предвиждат поправките

Плащания в брой

до 5000 лв. от 1 август 2017 г.;

до 3000 лв. от 1 януари 2018 г.;

до 1000 лв. от 1 януари 2019 г.

От 1 август се предвижда ограничение на кешовите плащания до 5 хил. лв., а над тази сума ще минават по банков път. До 2019 г. пък лимитът ще е 1000 лв. Предложението за промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, бе внесено от Министерски съвет. То все още не е минало окончателно в парламента - предложението засега бе одобрено само на първо четене, но вече предизвика много коментари. В мотивите му обаче липсва икономически анализ или обосновка защо именно тези посочени параметри се използват като горен праг, както и какъв ще е очаквания ефект на държавната хазна и населението. Именно това е основната причина на група депутати от "Обединени патриоти" да внесат между първо и второ четене предложение за отпадане на чл. 3, който описва именно ограниченията в кеш. Идентично предложение е внесено пет дни по-късно и от депутати от ДПС.

По-голямата част от сега разглежданите промени в ДОПК се правят на базата на синхронизирането на европейското законодателство с местното. Въпросът с ограничаването на разплащанията в брой обаче е изключение. В момента в Европейския съюз няма единна регулация по този въпрос. Режимът например е по-либерален в Германия, но по-затегнат във Франция. През тази година от март до края на май Европейската комисия проведе обществено обсъждане относно въвеждането на единен праг на кешовите плащания в рамките на целия ЕС. Като основна причина за налагането на евентуалния лимит бе посочено възпиране на финансирането на тероризма. Очаква се през 2018 г. получените мнения, включително и оценка на въздействието на подобна рестрикция да бъдат публикувани. Отделно през февруари в най-голямата икономика в ЕС - Германия - започна обсъждане за въвеждане на рестрикция за плащания до 5000 евро в брой, което бе посрещнато с критики от Зелената партия, либералите и дясната "Алтернатива за Германия". Според предишно изследване 72% от населението на страната счита плащането с банкноти за по-сигурно (изследване на YouGov).

Със сигурност въвеждането на ограничението ще засегне потребителите, които ще трябва да плащат такси за банкови преводи или плащане с карта. Към момента две от 10-те най-големи банки в България имат такса на ПОС в рамките на страната за някои от дебитните им карти – това са Първа инвестиционна банка и "Пиреос", като таксата е 15 стотинки на плащане с вече неиздаваните карти Maestro. Отделно един банков превод струва между 0.50 и 1.20 лв. с електронно банкиране и между 1.70 лв. и 5 лв. за нареждане в клон.

В подкрепа на промените

Георги Ангелов, старши икономист на "Отворено общество"

Ограничаването на кешовите разплащания е сред най-леките регулации, които държавата може да въведе за борба със сивата икономика. У нас размерът на доходите, които не се облагат с данъци, е около 28% според изследване на АИКБ, тоест сивата икономика е масова. Ако нивото й беше 5%, е друго, но когато тя е толкова масова, ограничаването на кешовите разплащания е една добра идея. Когато голяма част от плащанията на дребно минават безкешово, се намаляват стимулите нагоре по веригата да се укриват данъци. Например когато на една бензиностанция се плаща със следа, намалява стимулът собственикът да търси гориво без акциз и ДДС.

За постигане на подобен ефект на изсветляване на икономиката алтернативите са (1) засилени данъчни ревизии на фирми, (2) въвеждане на минимални осигурителни прагове за различните професии и (3) криминализиране на неплащането им. Тези алтернативи представляват много по-брутални намеси в живота и бизнеса, те са по-вредни за икономиката. Отделно за да работи криминализиране на дадена дейност, трябва да имаме ефективно функционираща съдебна система, каквато българската за съжаление не е. Ето защо ограничаването на плащанията в кеш е мека рестрикция, която ще позволи на държавата да запази приходите си. Този темп на намаляване на горната граница, който беше приет на първо четене, може би е прекалено рязък, но сегашният праг от 10 000 лв. е прекалено висок.

Против промените

Никола Филипов, управляващ партньор на "Innovo Investment Management" и главен икономически анализатор в ЕКИП

На първо място, така се ограничават естествените права на хората и бизнеса. Ако целта на регулацията е да се бори със сивата икономика и прането на пари, защо заради една малка част от хората, които нарушават законите, да се ограничават правата на цялото общество? Това на практика означава, че институциите, които трябва да се борят с тези явления, не си вършат работата, а у всички останали се презюмира вина.

Второ, отделните европейски държави нямат кохерентна визия за лимитите на кешовите разплащания, като в едни от най-развитите икономики в Европа, като Германия, Швейцария и Австрия, лимити няма.

Трето, регулацията ще създаде много проблеми на голяма част от малки и средни предприятия. Кешовите плащания например спестяват административно време при изкупуване на продукция за преработка, а ограничаването им се явява вмешателство на свободния пазар и изкривява функционирането му.

Единственият сигурен печеливш ще бъдат търговските банки, които в последните години частично компенсират исторически ниските лихви с увеличаване на таксите. Има риск по-високата ликвидност в банковия сектор да доведе до формирането на балон в икономиката, подобен на този от 2008 г. Високата ликвидност ще доведе до изкуствено намаляване на лихвите. Това ще накара бизнеса да предприеме изпълнението на инвестиционни проекти, които при равни други не би изпълнил.

Какво мисли бизнесът

Божидар Колев, президент на "Технополис"

При нас много голяма част от стоките са на стойност над 1000 лв., но в момента с карти се плащат около 25% от тях, отделно има и известен дял платени с банкови нареждания. Ето защо очаквам подобна рестрикция да създаде неудобство на много наши клиенти. Разходите, които имаме по обслужване на картовите плащания, са под 1%, като в същото време си имаме разходи и за обслужване на кеша с инкасо. Приели сме го за част от бизнеса и не очакваме, че ограничението може да свие разходите ни за инкасо. Като цяло съм съгласен, че има логика в обсъжданите ограничения на кешовите плащания. Въпросът е обаче да се прецизират срокът и горният праг.

Какво предвиждат поправките

Плащания в брой

до 5000 лв. от 1 август 2017 г.;

до 3000 лв. от 1 януари 2018 г.;

до 1000 лв. от 1 януари 2019 г.

От 1 август се предвижда ограничение на кешовите плащания до 5 хил. лв., а над тази сума ще минават по банков път. До 2019 г. пък лимитът ще е 1000 лв. Предложението за промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, бе внесено от Министерски съвет. То все още не е минало окончателно в парламента - предложението засега бе одобрено само на първо четене, но вече предизвика много коментари. В мотивите му обаче липсва икономически анализ или обосновка защо именно тези посочени параметри се използват като горен праг, както и какъв ще е очаквания ефект на държавната хазна и населението. Именно това е основната причина на група депутати от "Обединени патриоти" да внесат между първо и второ четене предложение за отпадане на чл. 3, който описва именно ограниченията в кеш. Идентично предложение е внесено пет дни по-късно и от депутати от ДПС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    antoni avatar :-|
    Бай Гадьо

    Не виждам какъв е проблема дори да изчезнат кешовите плащания. Ако не през ПОС устройство, през смартфон също могат да се правят банкови транфери не е кой знае каква философия. А таксите ще намалеят в пъти ако се ползват масово, ако трябва и държавата може да ги урегулира. А колкото до забраната, може лесно да се заобикаля, като платиш 10 пъти по 1 000 лева, вместо на един път 10 000 да речем.

  • 2
    antoni avatar :-|
    Бай Гадьо

    Не виждам какъв е проблема дори да изчезнат кешовите плащания. Ако не през ПОС устройство, през смартфон също могат да се правят банкови транфери не е кой знае каква философия. А таксите ще намалеят в пъти ако се ползват масово, ако трябва и държавата може да ги урегулира. А колкото до забраната, може лесно да се заобикаля, като платиш 10 пъти по 1 000 лева, вместо на един път 10 000 да речем.

  • 3
    labybamapa avatar :-|
    Labybamapa

    Това, че две банки имат такси, които вземат от самите ползватели на картите си е решение на самите банки и всеки, който не е доволен може лесно да ползва услугите на други банки, които не се таксуват. Това в никакъв случай не е сериозен аргумент против мярката. Наистина липсват обаче сериозни аргуметни от вносителите на законопроекта защо точно такива прагове се предлагат и какъв ще е очаквания ефект след въвеждане на промените. Със сигурност това е част от мерките за ограничаване на сивата икономика, която ще засегне малка част от фирмите в България, на които им се налага да плащат в брой до 10 000лв. Всички против идеята, които твърдят, че банките ще се обладетелстват без да изложат ясно и точно аргументите си и да ги подкрепят с цифри са евтини трикове, за да се демонизират банките и да се отклони вниманието от същността на проблема. По този начин се прокарва идеята, че едва ли не банките лобират за тези промени, за да печелят от "платежно с цена между 0.5лв.и 1.2лв.", което е смехотворно на фона на таксите, които всеки един потребител ще плати за да изтегли в брой и плати 10 000лв. Ако ли пък тези средства не циркулират в официалната икономика, то какъв е недостатъка ако от тези 10 000лв.в хазната постъпят 2 000лв.или 1667лв.данък добавена стойност? Не мога да разбера откъде ще дойда т.нар."административна тежест за бизнеса" след като ще спестиш време, за да се разплатиш с доставчици и клиенти с едно кликване на мишката. Още по-несериозен е аргумент, че това едва ли не ще създаде "ликвиден риск" за банките - т.е. сега закона е в ущърб на банките или какво? Откъде накъде подобня мярка е "ограничаване на естествените права на хората"? Всеки, който желае ще може да си държи колкото си иска пари в брой и където си поиска - дюшеци, дивани, възглавници, буркани...само, че ще може да разплаща до определена сума в брой.

  • 4
    nage avatar :-|
    nage

    не знам защо ми се струва, че с кеш оперират само мутрафони, дето парите им са я от курви, я от химия. нормалните хора си получават парите по банкови сметки и без друго, тъй че не виждам къв е тоя рев, че щели да ни откраднат и последната свобода - банкнотите...

  • 5
    trotter avatar :-|
    globetrotter

    Като искат да налагат ограничения и да регулират допълнително разплащанията, да урегулират и таксите за плащане на терминал и за превод. Като ще е гарга, да е рошава. Представените промени ще ударят честните граждани, а ще облагодетелстват единствено бюджета и банките.

    В крайна сметка чии интереси защитава това правителство - на гражданите, своите или интересите на банките?

  • 6
    labybamapa avatar :-|
    Labybamapa

    До коментар [#5] от "globetrotter": Искаш да кажеш, че ще облагодетелства честните граждани, а не ощети. Честните граждани и досега плащат с карти и си получават заплатите по банков път, осигуровките им се изчисляват и плащат върху цялото възнаграждение, а не върху минимални прагове и в пликове. Това, че тези промени имат потенциала да изсветлят част от икономиката, която укрива данъци е само и единствено в полза на честните граждани.

  • 7
    trotter avatar :-P
    globetrotter

    До коментар [#6] от "Labybamapa":

    Как действие, което ограничава правата ми, ме облагодетелства?

  • 8
    labybamapa avatar :-|
    Labybamapa

    До коментар [#7] от "globetrotter": Обясни ми АКО тези промени станат факт, по какъв точно начин и кои точно права, които сега имаш ще бъдат ограничени?

  • 9
    trotter avatar :-P
    globetrotter

    До коментар [#8] от "Labybamapa":

    Няма да мога да отида до комшията на село, да му броя 1500 лв. и да купя крава на баба ми. Примерно.

  • 10
    labybamapa avatar :-|
    Labybamapa

    До коментар [#9] от "globetrotter": Точно това ще можеш изключително лесно да го направиш.

    1. Отиваш до банката/АТМ - теглиш си 1500лв.
    2. Отиваш до комшията и му ги плащаш.

    Тези трансакции и в момента стават без документ, така че това не е аргумент. Показва много ясно обаче, че голяма част от хората против не разбират напълно същността на предлаганите промени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK