Липсва ми банковата карта, какво да правя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Липсва ми банковата карта, какво да правя

Липсва ми банковата карта, какво да правя

Няколко важни съвета, които да предотвратят неприятен иницидент или поне да намалят негативните последствия от него

Валентина Илиева
8202 прочитания

Ако банкомат глътне карта, тя се връща в банката издател в рамките на няколко седмици и се предава на държателя й.

В сезона на летните пътувания и отпуските кражбите на банкови карти и пари от тях нарастват. Затова е важно да се знае какви действия да се предприемат в такива случаи. Разбира се, най-важно е с тях да се борави с повишено внимание, но това не винаги е достатъчно.

Защо е важно да се чете

При кражба или загуба на банкова карта или ако се установи, че има теглене/плащане на суми от нея, което не сте направили вие, е необходимо да има бърза реакция. Първото, което трябва да се знае, дори и да не се е случила кражба, е да се прочетат общите условия към издадената карта. Те се предоставят от банката и в тях има задължителна точка за тези случаи. Като цяло редът е идентичен за всички банки с известни разлики.

При такова събитие незабавно се уведомява банката, която е издала картата, или картовия оператор, ако собственикът е в чужбина. Това е международната картова организация, под чийто бранд е картата – обичайно Visa или MasterCard. Разлика от общовалидния режим на уведомяване има при Уникредит Булбанк. Според общите й условия при кражба картодържателят е длъжен да уведоми местната полиция, от която да получи документ за инцидента.

Бърза реакция

В общите условия са посочени телефонните номера, на които може да се обадите. Обичайно това са кол-центрове, които са на разположение 24 часа в денонощието. Има посочени и адреси на електронна поща като един от възможните канали за незабавно уведомяване.

На гърба на картата също има посочени телефони, на които да се обади потърпевшият картодържател. Това е първата и най-бърза стъпка, която може да се предприеме. Вариант е посещение на филиал на банката, ако е възможно, разбира се, в момента на установяване на кражбата или загубата.

При уведомяването се иска блокиране на картата, като това е начинът да се спре тегленето на средства или плащанията с нея. В случаи, когато картата е блокирана заради направени неправомерни плащания, има срокове, в които клиентът трябва да върне самата пластика на банката, които също са посочени в общите условия.

При всички случаи след първата реакция се налага посещение в банката - издател на картата, за писмено уведомление и подаване на искане за блокиране на картата. Съответният срок за това също е определен в общите условия, като варира в рамките на няколко дни.

Някои банки дават възможност и за временно блокиране - когато например собственикът не е сигурен дали е загубил, или забравил картата вкъщи или на друго сигурно място. Така, ако се намери пластиката, се спестяват всички други формалности и тя се отблокира. Ако не, се стига до постоянно блокиране и искане за преиздаване.

Важно е да се знае, че при подаване на сигнал или съобщение за проблем със средства от картата от трето лице – т.е. не собственика на картата, банката не поема за своя сметка нанесените финансови вреди. Логиката е, че картодържателят е действал непредпазливо, като е предоставил картата си и евентуално ПИН код на трето лице (например приятел, съпруг, дете). В общите условия на някои банки е посочено, че при изгубена или открадната карта картодържателят не понася имуществени вреди, но е уточнено, че това е до 300 лв. При други въпросът не е засегнат в общите им условия.

Ако се стигне до спор за възстановяване на средства и поемане на щети от банката към клиента, редът изисква да се подаде искане/жалба за разглеждане на въпроса до ръководството.

В 14-дневен срок то е длъжно да отговори, а ако клиентът не е удовлетворен, той може да се обърне към Помирителната комисия за платежни спорове към Комисията за защита на потребителите. Там трябва да се принесат доказателства, че притежателят на картата не е правил тези плащания или че кражбата и изтичане на данни за картата са по вина на издателя. Адресът й е на площад "Славейков" 4А, ет. 3 в София. Тя има 16-членен състав, 13 души от които са юристи и икономисти, представители на банки. Неин председател е Камелия Касабова.

Предпазни мерки:

При теглене с карта на банкомат:

- прикривайте ПИН кода с ръка при въвеждането му на банкомат

- сменяйте периодично ПИН кода си

- не оставяйте без наблюдение картовите си данни на обществени места

- не предоставяйте на трети лица ПИН код и други данни от картата

- при ползване на банкомат огледайте терминала за допълнителни устройства или камери, или нещо друго необичайно

- следете редовно движението по сметката си и при необходимост или съмнение за нередност се свържете с банката

- при теглене проверете дали наличната сума отговаря на заявената. Ако има разминаване, веднага уведомете банката си

При плащане на ПОС терминал:

- по време на плащане терминалът и картата да са на видно място пред вас

- преди потвърждение на плащане проверете дали сумата, изписана на дисплея на ПОС терминала, е коректна

- ако плащането е дублирано или са ви задължили с по-голяма или по-малка сума от дължимата и сте все още в обекта, сигнализирайте в момента на търговеца. Ако не получите съдействие от него, се обърнете към банката

- след приключване на транзакцията вземете задължително картата и разписката от ПОС терминала, както и издадените от търговеца допълнителни фактури и документи. Може да ви потрябват впоследствие

- служителите в търговските обекти нямат право да записват данни от карта.
Ако банкомат глътне карта, тя се връща в банката издател в рамките на няколко седмици и се предава на държателя й.

В сезона на летните пътувания и отпуските кражбите на банкови карти и пари от тях нарастват. Затова е важно да се знае какви действия да се предприемат в такива случаи. Разбира се, най-важно е с тях да се борави с повишено внимание, но това не винаги е достатъчно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dimitardm avatar :-|
    mitakadm

    Не е вярно че няма да се възстанови неправомерно похарчените транзакции при открадната карта или откраднати данни на картата. Първо трябва да блокирате картата и ако тя е и допълнителна защита освен с пин и трицифрен код на гърба, но и с парола, то всичко е наред. Подава се жалба за неправомерни транзакции и чакате ВИЗА или МАСТЕРКАРД да ви върнат парите. Обикновено става за няколко месеца. Но най-важното е да си закриете трицифрения код на гърба на картата, за да не може същата да се снима при плащане през ПОС Терминал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK