С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 21 юли 2017, 13:24, 10831 прочитания

Държавни заявления и справки .com

Няколко електронни административни услуги, които работят ефективно и в момента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Как се издава електронен подпис
Електронни подписи се издават от пет фирми: "Информационно обслужване" (www.stampit.org), "Банксервиз" (www.b-trust.org), "Инфонотари" (www.infonotary.com), "Евротръст технолъджис" (www.evrotrust.com) и "СЕП България" (www.esign.bg). За целта е нужен само документ за самоличност. Електронният подпис представлява смарт карта, четец и електронно удостоверение. Първоначалното издаване на електронен подпис за физическо лице струва между 35 и 45 лв. за една година. Повечето фирми предлагат и тригодишни пакети на цена между 56 и 70 лв.
Може би най-лесният начин в България да се случи електронно управление е да се примирим, че електронно управление няма да има. Стратегии и проекти в тази посока се редят един след друг от поне петнадесет години, но едва ли някой би ви казал, че и до днес работата с администрацията става бързо, лесно и дигитално. Измежду проектите за милиони левове обаче има и работещи онлайн услуги. Понякога те са скрити зад сложно име на затънтен уебсайт, но все повече институции се опитват да преместят работата си онлайн.

Засега най-важното условие да използвате интернет административни услуги в почти всички случаи е електронният подпис (как и срещу каква сума може да се сдобиете с такъв вижте в карето). Към момента това е основният начин институциите да са сигурни кой гражданин седи от отсрещната страна на монитора. До няколко години обаче електронните подписи ще бъдат заменени от националната схема за електронната идентификация - нещо като електронен ЕГН за всеки гражданин, което позволява идентификацията в интернет да става по-евтино, по-безопасно и централизирано.


Преди новата система за електронна идентификация в България няма да има истинско електронно управление. Колкото повече се използват вече наличните услуги обаче, толкова повече ще се подобряват те, а с това ще се забърза и процесът по електронизация. Ето и няколко електронни административни услуги, които са достъпни и в момента и могат да ви спестят време, разходки и чакане по опашки.
Издаване на лична карта или международен паспорт

Институция: МВР (e-uslugi.mvr.bg)

Как работи: Подаването на заявление за нова лична карта или международен паспорт може да се случи и без да стигате до гише на дирекция "Български документи за самоличност" на районното управление на МВР. Вместо това може да попълните формуляра чрез интернет. Подаденото електронно заявление се разглежда от служител на МВР. След това получавате имейл за дължимата сума, която може да заплатите по електронен път. Новите си документи може да получите на гише в МВР.

Изисквания: Регистрация в системата за електронни услуги на МВР и електронен подпис.
Удостоверение за заявяване или промяна на настоящ адрес

Институция: Столична община (usl.sofia.bg)

Как работи: Чрез уебсайта за електронни услуги на Столичната община (СО) може да подадете заявление за заявяване или промяна на настоящия си адрес. Както и с повечето услуги на СО, може да разпечатате формуляра и да го подадете на гише в общината или да го попълните онлайн. За целта трябва да попълните т.нар. адресна карта, да платите съответната такса и да приложите документ за собственост, договор за наем или друга документация за ползване на съответния имот. Таксите могат да се превеждат по банков път (цената и банковата сметка на съответния район се попълват автоматично във формуляра). Документът може да се получи по имейл или на гише. Столичната община предлага общо над 80 услуги и справки онлайн.

Изисквания: Регистрация в системата за електронни услуги на Столичната община и електронен подпис.
Признаване на диплома за висше образование от чужбина

Институция: Национален център за информация и документация (portal.nacid.bg/services)

Как работи: Признаването на придобито висше образование може да стане с онлайн заявление и е безплатно. За целта се попълва формуляр с данни за университета, дипломата и специалността и се прилагат съответните документи. НАЦИД има двумесечен срок да издаде удостоверение за признаване на дипломата.

Изисквания: Регистрация в уебсайта за електронни услуги на НАЦИД.
Издаване на кадастрална скица за имот

Институция: Агенция по геодезия, картография и кадастър (kais.cadastre.bg)

Как работи: Издаването на скица за поземлен имот може да стане чрез Кадастрално-административната информационна система на кадастъра. За целта се изискват документ за собственост и документ за платена такса. Заявлението може да бъде подадено по два начина - със или без електронен подпис. В първия случай скицата може да бъде получена и като електронен документ, а във втория - само на гише на Агенцията по кадастър. Обикновената услуга струва 20 лв., а бързата - 40 лв., но при електронно заявяване и получаване гражданите получават 30% отстъпка. Агенцията по кадастър предоставя близо 60 услуги и справки онлайн.

Изисквания: Регистрация в електронната система на кадастъра и електронен подпис (незадължително).
Заявление за обезщетение при безработица

Институция: Национален осигурителен институт (serviceseprocess.nssi.bg)

Как работи: Заявленията за обезщетения при безработица могат да бъдат подавани и по електронен път, като основният изискван документ е копие от акта за прекратяване на правоотношението. Документът трябва да е прикачен към заявлението и да е с размер не повече от 5 MB. След подаване на заявлението НОИ регистрира потребителя в информационната система за отпускане на обезщетения. Услугата е безплатна. При подаване на онлайн заявление може да изберете дали последващата комуникация с НОИ да е на гише, по пощата или чрез имейл.

Изисквания: Електронен подпис или Персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НОИ.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 5321 прочитания

TBI Bank предлага още по-добри условия по срочни депозити TBI Bank предлага още по-добри условия по срочни депозити

Новата оферта е насочена към спестявания в лева и евро, а лихвата стига до 1.5%

25 юни 2019, 2576 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Пътно сдружение

Споделеното пътуване облекчава трафика, спестява разходи и щади природата. Сега вече има и мобилно приложение

Още от Капитал
Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10