Малко Оli-лия при полиците "Живот"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малко Оli-лия при полиците "Живот"

Shutterstock

Малко Оli-лия при полиците "Живот"

Нова платформа сравнява застраховките по ипотечни заеми.Дали е по-изгодно зависи от различни фактори и е строго специфично

9074 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Наскоро разказахме как условията за рефинансиране на ипотечни заеми в момента са много изгодни и банките са готови почти на всичко, за да запазят стари и да привличат нови клиенти. Целта на последните е да подобрят възможно най-много условията по новия заем, което включва по-ниска лихва, отпадане на такси и... по-малка премия по полица "Живот". Последната, макар и не задължителна, се налага от банките, а някои я обвързват с по-добри лихвени условия. Клиентът обаче има право да избере застраховател различен от този, който банката му предлага, и така да осигури по-ниска премия.

В тази посока е и разработеният от "Евроинс Живот" и представен наскоро електронен портал Oli, който дава възможност за сравнение и избор на полици живот и сключването им без посредник. Събитието е интересно, тъй като застраховането е един от най-консервативните сектори, който почти не се е променял през последните десетилетия. Иновациите в него са нещо рядко - в този смисъл създаването на Insurtech услуга, и то в България, е нещо положително.

С платформата компанията обаче ще предлага само свои полици, като е ясно, че целта й е още бизнес, но така клиентите ще са ограничени само до офертите на едно дружество. Тук въпросът е дали и други застрахователи ще последват "Евроинс" в предлагането на онлайн полици "Живот", което да повиши конкуренцията. Засега няма такива индикации.

По-изгодно ли е през Oli

Потребителят попълва данните за заема и стойността на полицата към него в платформата, след което получава конкретна оферта, която да сравни с това, което плаща към момента. В случай че предпочете предложението, той получава договор чрез куриер, който трябва да разпише, а застрахователят има ангажимента да уведоми банката, че кредитополучателят има нова полица. Според представителите на компанията чрез платформата е възможно да се спестят до 40%. Проверка на "Капитал" показва, че офертите спрямо тези на някои от големите банки са по-добри, но за други не. Освен това всичко е строго индивидуално - в зависимост от срочността и големината на заема, както и желаното покритие на полицата.

Представители на финансовия сектор обаче са на мнение, че банките могат да предложат най-конкурентните условия по застраховките заради големия обем сделки, които правят по тях. Въпросът е дали го правят. "Клиентът има право да направи застраховка в която компания пожелае, но в повечето случаи не сме откривали по-добра оферта на пазара", коментира за "Капитал" Маринела Добрева, кредитен консултант в "Адекс България". Според нея за всеки случай самият начин на плащане на застраховката също е строго индивидуален за отделния потребител - за някои клиенти може да е по-изгодно да платят застрахователната полица за 5 години напред, докато за други - да си плащат всеки месец.

Без много желаещи

Застрахователните брокери, които имат разработени платформи за продажба на полици в интернет, засега предпочитат да се концентрират върху друг тип застраховки и не считат полиците "Живот" за приоритет. Румен Стайков, управител на един от големите онлайн застрахователни брокери, 24ins.bg, коментира, че има смисъл в интернет да се предлагат застраховки, които имат по-ясно регламентиране.

"Такава например е задължителната "Гражданска отговорност", тъй като лимитите по нея са законово определени, а единственото, по което се сравнява, е цената. Полиците "Живот" много се различават, защото имат много различни покрития и специфики - в зависимост от клиента, от изискванията на банката, която е отпуснала ипотечния заем", добавя той. Към момента 24ins.bg продава едва 3% от полиците си онлайн. Причината според Стайков е не само традиционализмът на българските потребители, но и законовите ограничения. По закон полицата влиза в сила, когато клиентът сложи подписа си на нея. Тоест той трябва да се разпише или с електронен подпис, или полицата да им се достави от куриер, който да върне едното копие на брокера. "Тази бюрократична процедура спира навлизането на големи играчи на онлайн пазара на застраховки", обобщава Стайков. 

Автор: Капитал

Наскоро разказахме как условията за рефинансиране на ипотечни заеми в момента са много изгодни и банките са готови почти на всичко, за да запазят стари и да привличат нови клиенти. Целта на последните е да подобрят възможно най-много условията по новия заем, което включва по-ниска лихва, отпадане на такси и... по-малка премия по полица "Живот". Последната, макар и не задължителна, се налага от банките, а някои я обвързват с по-добри лихвени условия. Клиентът обаче има право да избере застраховател различен от този, който банката му предлага, и така да осигури по-ниска премия.

В тази посока е и разработеният от "Евроинс Живот" и представен наскоро електронен портал Oli, който дава възможност за сравнение и избор на полици живот и сключването им без посредник. Събитието е интересно, тъй като застраховането е един от най-консервативните сектори, който почти не се е променял през последните десетилетия. Иновациите в него са нещо рядко - в този смисъл създаването на Insurtech услуга, и то в България, е нещо положително.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK