С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 5 окт 2017, 16:53, 21630 прочитания

Да се молиш да не ти открият колата

Собствениците на откраднати автомобили, които впоследствие бъдат открити, не могат да ги ползват 18 месеца поради лоша комуникация между правоохранителните институции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Солидни разходи и близо 2 години чакане очакват собствениците на похитени автомобили, които са открити преди приключване на следствието.

- Липсата на синхрон и координация между институциите превръща процедурата в кошмар.

- Какво е добре да се знае за по-малко главоболия при сключване на застраховка "Каско".
Кражбата на автомобил е едно от най-неприятните неща, които може да се случи на собственика му. Но процесът по връщането му може да се окаже още по-противно преживяване. Или поне това показват историите на Антон и други потърпевши, чиито коли са незаконно отнети, но бързо намерени. Те са показателни за липсата на координация между институциите, които костват много време и пари на данъкоплатците.

Каква е процедурата?


Когато съобщите на полицията, че колата ви я няма, се образува досъдебно производство срещу неизвестен извършител. Ако до два месеца колата не бъде открита, прокуратурата издава постановление, с което спира делото, тъй като деецът не може да бъде открит. Именно с този документ се отива при застрахователя, който има 15 работни дни, за да изплати обезщетението. В случай че колата е намерена след приключване на делото и след като е платена щетата, возилото се прехвърля на застрахователя. Обикновено полиците за новите коли включват монтиране на проследяващо устройство, което обаче сравнително лесно може да бъде заглушено от крадците.

Началото на мъките

Ситуацията обаче става различна при намиране на автомобила, преди делото да е спряно от прокуратурата. В този случай е твърде вероятно колата да бъде намерена в друг град, както е при Антон с новата му кола. "След намирането започна спор между двете прокуратури коя да поеме случая. В крайна сметка той трябваше да бъде решен от Върховната касационна прокуратура, което отне пет месеца", разказва той. Според решението случаят се поема от прокуратурата на града, където е регистрацията на колата, и е разпоредено тя да бъде превозена от населеното място, в което е намерена към това, в което е регистрирана. Освен това трябва да бъде оставена на отговорно пазене на паркинга на полицията. "От прокуратурата ми казаха, че нямат бюджет за превоз и аз трябваше да го направя с платформа за моя сметка за разстояние от 200 км, като поне се разбрахме застрахователя да поеме част от разходите", казва Антон.



Повтарящи се експертизи

Положението става още по-сложно, ако колата е с пренабити номера на рамата. За да установи дали това наистина е търсената кола, прокуратурата назначава експертиза, която да устави кои номера са пренабити и дали са налични тези, които производителят е разположил и на тайни места. Провеждането на тази експертиза и произнасянето на прокурора отнема още четири месеца. "Така над година след изчезването на колата тя беше вече при мен", казва Антон.

Не всичко обаче свършва дотук - сега колата трябва да бъде отново регистрирана. Преди да стане това обаче, "Пътна полиция" държи да извърши самостоятелна експертиза, въпреки че такава вече има от прокуратурата. Експертизата на КАТ не включва сътрудничество с производителя и отнема нови четири месеца. За да може собственикът да доказва занапред, че колата е наистина негова и не я е откраднал, КАТ му дава хартиено талонче, което стои неизменно при другите документи на колата. То обаче е изписано на ръка, без да е преведено на чужд език, което може да създаде потенциален проблем при излизане в чужбина.

И краят им

Така година и половина след изчезването автомобилът може да се ползва от Антон. Какви са финансовите му загуби обаче? "През този период тя загуби 18% от стойността си, но аз нямах възможност да я управлявам - щета, за която никой не ме обезщетява", казва той. Второ, собственикът няма нито собствена кола, нито обезщетение и трябва или да купи нова, или да ходи пеша. Трето, намерената кола не може да се застрахова и трябва задължително да се държи на сигурен платен паркинг, за да не бъде отново открадната. Четвърто, независимо от ситуацията потребителят е задължен да плати данък към общината. Единственият механизъм, по който той може да бъде освободен от това задължение, е колата да бъде дерегистрирана от КАТ. Но това не може да стане, ако табелите са свалени и откраднати. Риск има и експертизата на КАТ, която не се основава на практика на производител, да постанови, че намерената кола с пренабити номера не е издирваната. В такъв случай, дори и да има решение на прокуратурата, собственикът няма да може да я регистрира. Поне един "късмет", с който Антон се е разминал.

Неофициално от МВР коментираха, че процедурите действително са такива заради липса на координация и синхрон между институциите, но уви, няма какво да се направи. За собствениците на автомобили остава да се молят и надяват, че колата им няма да бъде открадната, или в най-добрия случай, ако това се случи - да си получат застраховката, вместо колата им да бъде намерена.

Как каското да не се превърне в кошмар

Над 45 млн. лв. плащат всеки месец собствениците на автомобили в България, за да ги застраховат не само от издраскване, но и от кражба. Добре е да се имат предвид няколко неща, за да не се превърне кражбата в още по-голям кошмар.

При сключването на договор за "Каско" е задължително колата да бъде снимана, за да е валидна застраховката. Това важи за всеки едногодишен договор, но не е задължително условие при пълна щета или липса на колата! В случай че колата изчезне, трябва да бъде спазен срокът от 24 часа събитието да бъде съобщено на застрахователите. След това на компанията трябва да се предоставят всички документи – договора за застраховката, двата талона за регистрацията на автомобила, 2-та ключа, както и удостоверението от полицията, че колата е обявена за издирване. Тук има практика някои застрахователи да потърсят начин да откажат плащане.

Да ги съдя ли ?

Много често се случва т.нар. малък талон да бъде в колата, когато тя е задигната, така че той не може да бъде представен. Поради това някои застрахователи може да поискат да намалят сумата, дължима за обезщетение, или напълно да откажат неговото изплащане. "Това продължава да се случва от години, въпреки че има практика на Върховния касационен съд подобни действия от страна на застрахователите да се приемат за недопустими", коментира за "Капитал" Деян Николов, адвокат по застрахователно право. Логиката е, че оставянето на талона в колата не увеличава риска от настъпване на застрахователно събитие. Подобна е ситуацията и с други фактори, като липсата на допълнителна алармена система например. Според новия Кодекс на застраховането, щом застрахователят е подписал полицата след първоначалния оглед, значи той е напълно запознат с характеристиките на автомобила. Според адвокат Николов в 80% от случаите застрахованите лица печелят подобни дела. Разходите за такова дело обикновено са около 800 - 1600 лв., като в повечето случаи впоследствие се покриват от застрахователната компания, като на интернет страниците на районите съдилища могат да се намерят много подобни решения.

Амортизиране на стойността

Трябва също така да се има предвид, че определянето на стойността на обезщетението се прави към датата на изчезване на автомобила. Тоест дължимото обезщетение да е равно на размера на вредата към датата на изчезването на колата. Има случаи, при които застрахователят може да подведе собственика на автомобила, като се съгласи да сключи застраховка с цена на колата над пазарната, за да получи по-висока полица. В случай на изчезване на автомобила обаче практиката показва, че за определяне на обезщетението се взема отново пазарната цена. Според промените в Кодекса на застраховането компаниите би трябвало да дават възможност на клиентите си да избират стойността на колата и да се договорят за фиксирана стойност в случай на застрахователно събитие. Реално такава практика обаче все още отсъства.

При възникване на съдебен спор съдът обикновено назначава експертиза от вещо лице, като практика е то да вземе средната цена на обявите за подобни автомобили към датата на изчезването. Ако при сключването на застраховката е взета реална пазарна цена, трябва да се има предвид, че средногодишната амортизация на колата е 10%. Изключение правят новите автомобили, при които стойността се понижава по-бързо.

Практиката е колата да се издирва два месеца, след които с удостоверение от прокуратурата, че производството е прекратено и колата не е намерена, тя се обявява за пълна щета. След представянето на този документ застрахователят трябва да изплати обезщетението в 15-дневен срок. Максималният срок, независимо от представените документи, е половин година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 6821 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6176 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Краят на лихвопада

Вече трети месец нивото на лихвите по депозитите остава непроменено

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10