С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 12 окт 2017, 17:13, 12796 прочитания

Дай ток за колелото ми

Електрическите велосипеди са много добра алтернатива за придвижване в града и извън него

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Придвижването с велосипед става все по-популярно, колкото и градската среда в големите български градове да е враждебна към това, отдавайки почти всичко на автомобилите. Освен това често географските особености отказват хиляди от велосипеда, защото никой не обича да пристига потен в офиса, набирайки се по поредния хълм. Напоследък обаче има решение и на този проблем и това са електрическите колелета.

Те поемат основната работа при придвижване по неравни отсечки, като позволяват да се поддържа скорост от 25 км/ч. Електровелосипедът използва хибридно задвижване - една част идва от механичната сила на колоездача и една - от електрическия мотор. От техническа гледна точка моторите са два типа - (1) такива, които постоянно асистират въртенето на педалите (Pedal assist) при предварително избран режим на движение, и (2) такива, които дават допълнително мощност моментно - при завъртане на ръкохватка, подобна на газта при мотопедите (Throttle assist). По-често се използват първите, като на вилката е монтиран дисплей, който най-често показва с каква скорост се движите, какъв режим на работа на двигателя е избран и колко заряд остава в батерията.


Колко издържа батерията

Повечето елколелета имат мощност за 20 до 60 км с едно зареждане, като издръжливостта зависи от терена и режима на работа, който е избран. Те най-често са три - като при първия педалите трябва да се въртят по-чевръсто, а при третия електрическият двигател върши повечето работа. При бавна скорост от около 5 км/ч двигателят не работи, както и при скорост над 25 км/ч. Поради наличието на батерия, която тежи 3-4 кг, двигател и контролер (това е компютърът, който преценява кога и с колко да накара двигателя да работи) елколелета са доста по-тежки от обикновените, поради което е много важно батерията да е заредена, преди да се използват, иначе ефектът ще е още повече, а не по-малко пот. Повечето батерии за тези велосипеди имат живот от 500 - 1500 цикъла на зареждане. Колко точно са те ще е изключително важно да се разбере преди покупка на такъв велосипед. Цените на батериите със сигурност ще падат в следващите години, но поне към момента те представляват 30% от стойността на цялото колело. Пълното им зареждане отнема не повече от 6 часа.

От потребителска гледна точка те са няколко типа - при които батерията е разположена на багажник над задната гума, при които батерията е върху или вътре в рамката и такива, при които цялата механизация е в задното колело. Всъщност в последния случай не е необходимо да се купува цял велосипед, а единствено да се смени задното колело. Управлението на режимите става чрез мобилно приложение, което се свързва с контролера чрез bluеtooth. Цените на тези колелета обикновено започват от 1000 лв. и достигат 2000 - 3000 лв.



Какво предлагат местните производители

Основните български производители "Веломания", "Макском", "РАМ Байкс" засега не се фокусират върху предлагането на е-велосипеди. Те все пак имат по няколко модела. Голям плюс чисто финансово при скъпите модели, продавани от "Веломания", е, че предлагат лизингово финансиране от "Уникредит лизинг", като при изплащане за 6 месеца лихвата се поема от търговеца. По-голямото предлагане е в независими интернет сайтове на по-малки работилници. Трябва да се има предвид, че при поръчка онлайн потребителите имат допълнително права - до 14 дни могат да върнат стоката и да получат пълната платена сума, без да дават обяснения на продавача.

За разлика от мотопеда е-колелото не се регистрира в КАТ, не се дължат данъци за него, не е необходима стандартната поддръжка на двигателя с вътрешно горене, има по-малко олелии с паркирането му и се зарежда от контактната мрежа. И най-важното - не се изисква свидетелство за правоуправление.


Сгъваемият – Longwise със сигурност най-подходящ за ежедневно предвижване в града, малък и с възможност да се пренася дори в градския транспорт, ако се наложи. Има дори и глезотии като USB изход, където да заредим телефона, ако се наложи.
Цена: 1450 лв.


Градският – Longwise Oxygen с удобно извито кормило, при което не се налага да се превивате напред, докато карате, с огромна батерия от 10.4 Ah, която позволява пробег от над 60 км и има режим без никакво въртене на педалите.
Цена: 1549 лв.


Планинският – EcoBike E-MTB особено подходящ за всички, които обичат да се спускат по склоновете, но не толкова силно обичат да се изкачват преди това. Капацитетът на батерията е 13 Ah, а спиците са подсилени, както отива на по-високите натоварвания в планината.
Цена: 2489 лв.


Задно колело – то може да се превърне в е-велосипед вашето собствено колело, като само се смени задното колело. Copenhagen Wheel съдържа в себе си мотор, батерия и контролер и може да се управлява чрез мобилно приложение. Няма жици и външни батерии, монтира се лесно и е разработен от Massachusetts Institute of Technology.
Цена: 2485 лв. ($1499) за 26-инчова капла
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Моят все по-скъп банкер 2 Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

13 сеп 2019, 5502 прочитания

Има ли спасение в криптовалутите Има ли спасение в криптовалутите

Идеята за криптовалутите като "убежища" става все по-малко радикална на фона на опасността от рецесия

13 сеп 2019, 2047 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Онлайн курс по програмиране - кога има смисъл

Все по-големият брой курсове за уеб разработчици предоставят множество възможности за развитие в сфера, която все повече се нуждае от кадри

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие