Дай ток за колелото ми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дай ток за колелото ми

Дай ток за колелото ми

Електрическите велосипеди са много добра алтернатива за придвижване в града и извън него

14676 прочитания

© Надежда Чипева


Придвижването с велосипед става все по-популярно, колкото и градската среда в големите български градове да е враждебна към това, отдавайки почти всичко на автомобилите. Освен това често географските особености отказват хиляди от велосипеда, защото никой не обича да пристига потен в офиса, набирайки се по поредния хълм. Напоследък обаче има решение и на този проблем и това са електрическите колелета.

Те поемат основната работа при придвижване по неравни отсечки, като позволяват да се поддържа скорост от 25 км/ч. Електровелосипедът използва хибридно задвижване - една част идва от механичната сила на колоездача и една - от електрическия мотор. От техническа гледна точка моторите са два типа - (1) такива, които постоянно асистират въртенето на педалите (Pedal assist) при предварително избран режим на движение, и (2) такива, които дават допълнително мощност моментно - при завъртане на ръкохватка, подобна на газта при мотопедите (Throttle assist). По-често се използват първите, като на вилката е монтиран дисплей, който най-често показва с каква скорост се движите, какъв режим на работа на двигателя е избран и колко заряд остава в батерията.

Колко издържа батерията

Повечето елколелета имат мощност за 20 до 60 км с едно зареждане, като издръжливостта зависи от терена и режима на работа, който е избран. Те най-често са три - като при първия педалите трябва да се въртят по-чевръсто, а при третия електрическият двигател върши повечето работа. При бавна скорост от около 5 км/ч двигателят не работи, както и при скорост над 25 км/ч. Поради наличието на батерия, която тежи 3-4 кг, двигател и контролер (това е компютърът, който преценява кога и с колко да накара двигателя да работи) елколелета са доста по-тежки от обикновените, поради което е много важно батерията да е заредена, преди да се използват, иначе ефектът ще е още повече, а не по-малко пот. Повечето батерии за тези велосипеди имат живот от 500 - 1500 цикъла на зареждане. Колко точно са те ще е изключително важно да се разбере преди покупка на такъв велосипед. Цените на батериите със сигурност ще падат в следващите години, но поне към момента те представляват 30% от стойността на цялото колело. Пълното им зареждане отнема не повече от 6 часа.

От потребителска гледна точка те са няколко типа - при които батерията е разположена на багажник над задната гума, при които батерията е върху или вътре в рамката и такива, при които цялата механизация е в задното колело. Всъщност в последния случай не е необходимо да се купува цял велосипед, а единствено да се смени задното колело. Управлението на режимите става чрез мобилно приложение, което се свързва с контролера чрез bluеtooth. Цените на тези колелета обикновено започват от 1000 лв. и достигат 2000 - 3000 лв.

Какво предлагат местните производители

Основните български производители "Веломания", "Макском", "РАМ Байкс" засега не се фокусират върху предлагането на е-велосипеди. Те все пак имат по няколко модела. Голям плюс чисто финансово при скъпите модели, продавани от "Веломания", е, че предлагат лизингово финансиране от "Уникредит лизинг", като при изплащане за 6 месеца лихвата се поема от търговеца. По-голямото предлагане е в независими интернет сайтове на по-малки работилници. Трябва да се има предвид, че при поръчка онлайн потребителите имат допълнително права - до 14 дни могат да върнат стоката и да получат пълната платена сума, без да дават обяснения на продавача.

За разлика от мотопеда е-колелото не се регистрира в КАТ, не се дължат данъци за него, не е необходима стандартната поддръжка на двигателя с вътрешно горене, има по-малко олелии с паркирането му и се зарежда от контактната мрежа. И най-важното - не се изисква свидетелство за правоуправление.

Сгъваемият – Longwise със сигурност най-подходящ за ежедневно предвижване в града, малък и с възможност да се пренася дори в градския транспорт, ако се наложи. Има дори и глезотии като USB изход, където да заредим телефона, ако се наложи.

Цена: 1450 лв.

Градският – Longwise Oxygen с удобно извито кормило, при което не се налага да се превивате напред, докато карате, с огромна батерия от 10.4 Ah, която позволява пробег от над 60 км и има режим без никакво въртене на педалите.

Цена: 1549 лв.

Планинският – EcoBike E-MTB особено подходящ за всички, които обичат да се спускат по склоновете, но не толкова силно обичат да се изкачват преди това. Капацитетът на батерията е 13 Ah, а спиците са подсилени, както отива на по-високите натоварвания в планината.

Цена: 2489 лв.

Задно колело – то може да се превърне в е-велосипед вашето собствено колело, като само се смени задното колело. Copenhagen Wheel съдържа в себе си мотор, батерия и контролер и може да се управлява чрез мобилно приложение. Няма жици и външни батерии, монтира се лесно и е разработен от Massachusetts Institute of Technology.

Цена: 2485 лв. ($1499) за 26-инчова капла

Придвижването с велосипед става все по-популярно, колкото и градската среда в големите български градове да е враждебна към това, отдавайки почти всичко на автомобилите. Освен това често географските особености отказват хиляди от велосипеда, защото никой не обича да пристига потен в офиса, набирайки се по поредния хълм. Напоследък обаче има решение и на този проблем и това са електрическите колелета.

Те поемат основната работа при придвижване по неравни отсечки, като позволяват да се поддържа скорост от 25 км/ч. Електровелосипедът използва хибридно задвижване - една част идва от механичната сила на колоездача и една - от електрическия мотор. От техническа гледна точка моторите са два типа - (1) такива, които постоянно асистират въртенето на педалите (Pedal assist) при предварително избран режим на движение, и (2) такива, които дават допълнително мощност моментно - при завъртане на ръкохватка, подобна на газта при мотопедите (Throttle assist). По-често се използват първите, като на вилката е монтиран дисплей, който най-често показва с каква скорост се движите, какъв режим на работа на двигателя е избран и колко заряд остава в батерията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    tolin avatar :-|
    tolin

    Капитал, забравяте велосипедите CROSS. Те има няколко вида електрически велосипеда позиционирани във високият клас е-велосипеди. Производството им е в Монтана ( да, в българският град Монтана ), електрическите им велосипеди се позиционират в средния и високия клас. Имах възможността да пробвам такъв велосипед, изработката е страхотна, всички детайли са изработени на високо ниво и развиват доста по-голяма скорост от 25 км/ч.

  • 2
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p

    Немски и Австрийски електрически велосипеди в БГ https://www.ekolelo.bg/

  • 3
    Slick avatar :-@
    Slick

    Искам велосипедистите да ходят на курс за книжка, защото карат като идиоти, и си мислят, че целия път е техен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Добрият по-малък брат

Добрият по-малък брат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK