Нискотарифно и над океана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нискотарифно и над океана

Shutterstock

Нискотарифно и над океана

Моделът на лоукост компаниите се въвежда и при дългите полети, където потенциал виждат и големите превозвачи

14840 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


- Цените са наполовина, но не включват ред допълнителни услуги

- В момента те са по-скоро за млади авантюристи и туристи, чието време не е дефицит.

- Как да откриваме най-подходящите оферти.

Европа започва да отеснява за нискобюджетните полети и те се насочват отвъд границите й. Засега дестинациите са предимно през Атлантика - към Северна и Южна Америка, но се появяват към Африка и Азия. Norwegian Air Shuttle, които "откраднаха" няколко десетки пилоти от Ryanair и станаха една от причините за редуциране на полетите му, и исландската WOW летят до САЩ на цени, започващи от $140. Потенциалът в този пазар очевидно виждат и големите авиокомпании като Air France, Lufthansa и собственикът на British Airways, които създават свои нискобюджетни авиопревозвачи за трансконтинентални полети - френската Joon, Level на британците и по-познатата Eurowings.

Как така по-евтини

Напредъкът в самолетостроенето позволява да се намалят разходите за гориво, а оттам и цените. По-малките летища пък привличат новите авиокомпании с атрактивни летищни такси. Със своите дъщерни превозвачи големите компании привличат по-младите клиенти - такъв е случаят с Joon на Air France-KLM, която таргетира милениалите. От пролетта на 2018 г. друга скандинавска компания ще започне да обслужва презокеански полети - Primera Air. Те ще летят от Лондон, Бирмингам и Париж до САЩ на цени от около 400 долара двупосочно.

В момента далечните полети се изпълняват от по-големите европейски градове, но връзката на София с други лоукост компании позволява да се направи изгодна комбинация. WizzAir и RyanAir имат поне шест пъти седмично полети от София до Лондон, Берлин, Атина, Франкфурт, Барселона и Дортмунд. Проверка на "Капитал" показва, че в момента при произволно избрани дати в ценово отношение нискобюджетните компании предлагат по-атрактивни условия (виж таблицата). Естествено това може да не е толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед. Също така е много вероятно покрай по-големия престой да се генерират повече разходи, отколкото биха се спестили от по-евтините билети.

Например според търсачките най-евтиното пътуване за края на май догодина от София до Ню Йорк е 570 долара в двете посоки с British Airways и Finnair. Ако обаче се използват полетите на Ryanair до летището "Станстед" в Лондон и оттам се прекачи на следващите полети на Primera Air, крайната цена се понижава с повече от 100 долара. Друг пример е полет от София през Рим за Рио де Жанейро за карнавала между 9 и 14 февруари, който струва около 1000 долара с традиционен превозвач. Алтернативният вариант е с мароканските авиолинии от Рим до Рио, който може да се намери за същите дати срещу 650 долара, когато отиване и връщане с Wizzair до италианското летище струват не повече от 100 долара. Eurowings на Lufthansa има много и атрактивни полети от Солун, което е на 300 км от София.

Е, все пак е лоукост

Тези компании, разбира се, имат и своите недостатъци, които в крайна сметка вдигат разхода по пътуването. Трябва да се има предвид, че се лети до по-малки и летища, които повече приличат на автогара, отколкото на международен порт. Norwegian например кацат на Stewart International, което е на час и половина от Ню Йорк. Както при всеки лоукост, всяка екстра се доплаща - храна, багаж, запазване на място. Един от големите минуси е времето за прекачвания.

Добрата новина обаче е, че новите превозвачи оказват натиск върху цените и на традиционните. Например миналата година националният превозвач на Сърбия Air Serbia започна да изпълнява директни полети до САЩ за пръв път от 24 години. Тази пролет имаше полети до Ню Йорк с включен полет от София до Белград за около 350 долара двупосочно. Сега цените специално на тази компания вече са близо двойно по-големи, но всичко зависи от това кога се прави резервацията.

Как да търся изгодно

При търсенето на самолетни билети правилата за намиране на най-изгодните оферти са вече широко известни. Във всеки случай, ако клиентът няма любима компания, търсачките вършат цялата работа. Винаги е добре да се проверява цената и на сайта на компанията. В много случаи обаче търсачките предлагат по-ниска цена, тъй като имат достъп до специални условия.

Kayak има опцията автоматично да зарежда търсенето и в няколко конкурентни генератора, за да демонстрира, че изважда най-добрия резултат. Това може да изглежда досадно, но дава доста широчина на избора. Momondo показва графика с цените в дните около избраните от потребителя. Така могат да се спестят няколкостотин долара, ако е възможно датите да се променят. "Google Полети" има и опция за постоянно проследяване на цената - търсачката проверява за промени и известява на електронната поща. Най-големият плюс на тяхната услуга обаче е бързината, с която излизат резултатите в сравнение с всички останали платформи. Когато проверявате много различни полети и опции, това със сигурност е от значение.

Случва се обаче цените да не са актуални, което може да ви подведе неприятно. Освен това в повечето търсачки по една или друга причина не са добавени Ryanair и Wizzair и други нискобюджетни превозвачи.

5 важни съвета за бюджетен полет

1. За полети в рамките на Европа по-добре ползвайте Skyscanner, както и новата услуга на Google. Помнете, че цените не винаги са актуални и е по-добре да се проверят на сайта на превозвача и билетите да се купуват направо от него. Пътувайте само с ръчен багаж.

2. За дълги полети по-добре да се проверят цените на туроператорите и агенции като tour.bg, които обикновено имат достъп до специални оферти. Въпреки това винаги сравнявайте дали това наистина е така на сайта на превозвача, който ви предлагат.

3. Избягвайте да пътувате в събота и неделя. Най-добре е да използвате календар, в който са указани цените и за дните около вашите идеални дати.

4. Ако резервирате няколко месеца предварително, ще имате достъп до по-добри оферти.

5. Регистрирайте мейла си за промоционални оферти на превозвача или търсачката.
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
- Цените са наполовина, но не включват ред допълнителни услуги

- В момента те са по-скоро за млади авантюристи и туристи, чието време не е дефицит.

- Как да откриваме най-подходящите оферти.

Европа започва да отеснява за нискобюджетните полети и те се насочват отвъд границите й. Засега дестинациите са предимно през Атлантика - към Северна и Южна Америка, но се появяват към Африка и Азия. Norwegian Air Shuttle, които "откраднаха" няколко десетки пилоти от Ryanair и станаха една от причините за редуциране на полетите му, и исландската WOW летят до САЩ на цени, започващи от $140. Потенциалът в този пазар очевидно виждат и големите авиокомпании като Air France, Lufthansa и собственикът на British Airways, които създават свои нискобюджетни авиопревозвачи за трансконтинентални полети - френската Joon, Level на британците и по-познатата Eurowings.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    за атлантическите полети най-големата промяна доде от 737-МАХ... щот толкоз малки самолети досега немаха достатъчно рейндж да летят през океана... а малките самолети са много непретенциозни откъм летища и се пълнят с пътници по-лесно... отделно оттуй МАХ е по ефикасен от всички други с тоя размер (320-нео)... затуй норуиджан купи 100 мах-а и се надява с тях да фърчи лоукост между големи територии в нова англия и северозападна европа

  • 2
    zumz avatar :-|
    zumz

    Текстът е информативно добър, ако може само авторът да се спре за секунда преди да ни сервира такъв бисер в българския език:

    "таргетира милениалите"

  • 3
    vmware avatar :-|
    vmware

    До коментар [#2] от "zumz":

    те и на "цифровото" често казват "дигитално", както и на "силициевата долина" - "силиконова"...

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Добре, че се печатат пари на корем. И така тия компании успяват да получат свежи пари, не от билетите които продават, а от борсата. Или евтини лизингови самолети.. които им излизат почти без пари.

    Пратиха целия свят за зелен хайвер.. видите ли.. возим до другия край на света на цената на селски автобус.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK