Смартфон застраховка

Заслужава ли си да се сключи полица за мобилното ни устройство

Новият iPhone X се изплъзва и пада на улицата. Смартфон на една седмица за 2000 лв., а вече е със спукан дисплей. Поправката на толкова нов модел (а и не само) е трудна и струва скъпо. Подобни неволи са познати на всекиго. Случвало ни се е да изпуснем, полеем с вода или да изгубим смартфона си. В по-лоши случаи той може да пострада при природно бедствие - пожар, наводнение. За късмет, има частично решение - застраховане на телефона за спокойствие на потребителя. А защо частично? Защото като всяка застраховка има уловки и условия, които в някои случаи не са особено изгодни, поне не и в България.

Все още рядкост

За разлика от западните пазари, застраховането на смартфон не е особено разпространено тук, но все пак се предлага от търговци и брокери. Болшинството застрахователи нямат интерес към подобна услуга, тъй като е малък сегмент, скъпият смартфон е движима вещ с почти постоянно използване от собственика му, а рискът от кражба и повреждане е много по-голям.

То е възможно основно при закупуване на апарата. Тоест в повечето случаи клиентът трябва да си купи смартфона и да плати премия в момента. Повечето полици са само за 12 месеца. Другата особеност е, че всяка щета изисква и самоучастие от клиента.

В САЩ Apple предлага услугата AppleCare+ за iPhone. За новия модел X цената е 199 долара, срещу която потребителят получава още една година гаранция до общо 24 месеца, както и поправка при два инцидента за целия период - за счупено стъкло или за всякаква друга щета. И в двата случая се изисква малко самоучастие: 29 долара за стъкло и 99 долара за друга повреда извън гаранцията. Цената си заслужава, тъй като само смяната на дисплея на модел X е към 270 долара.

Версия на тази услуга се предлага и в България от доставчика на Apple iSTYLE. Програмата iCare e допълнение към гаранцията и покрива основни рискове като измокряне, неволно изпускане, кражба с взлом (от домашния адрес на потребителя) и др. Предлага се за една или две години, като освен застрахователна премия включва и самоучастие в случай на щета. Тези такси зависят от цената на устройството (виж таблицата). Услугата се предлага в партньорство със застрахователния брокер "Марш".

Веригата магазини Handy също предлага застраховка за смартфони, която покрива две основни щети - счупване и намокряне. Полицата Handy Guard е за 12 месеца и се сключва при покупка на апарат от обектите на веригата, като таксата зависи от цената на устройството - от 30 лв. за джаджа до 200 лв., и до 300 лв. за до 2000 лв. Възможни са и месечни вноски.

Сайтът smartphone.bg също предлага застраховане на продаваните от него телефони. Премията е процент от стойността на устройството, като например в случаят на iPhone 8 Plus на цена от 1800 лв. е 98 лв. за една година и 178 лв. за две години. Отделно се плаща и самоучастие в случай на щета. Включените рискове са пожар, природни бедствия, измокряне, счупване, кражба и др. Подобна услуга предлага и един от големите онлайн магазини за лаптопи - ardes.bg, който застрахова лаптопи, таблети и смартфони. В случая на модела Motorola G5 Plus с цена 531 лв. застраховката е малко над 90 лв. И тук в случай на щета потребителят се включва със самоучастие според договореното.

Още във веригите

Във всички изброени досега случаи полицата се предлага от търговеца в момента на покупка. Но има и брокери, които предлагат да застраховат смартфони или други устройства, купени от друго място, стига да стане до няколко дни след покупката. Такъв е "Брокер инс", който работи с много различни компании. През него например застраховката на iPhone 8 на цена от 1800 лв. е 115 лв. за 12 месеца, като самоучастието е в случай на кражба и е 25 лв.

Много клиенти предпочитат да не дават още пари към и без това скъпите устройства, а да заложат на хубав калъф и защитно покритие на дисплея. И при всичките тези условия и бележки под линия в договорите е ясно, че застраховката е основно за спокойствие на потребителя. Но пък полицата си заслужава, ако сте от онези над 30% (по неофициални данни), които изпускат смартфона си още в първата година. А още по-добре е да се борави с повишено внимание и отговорност към новата джаджа, поне когато това е възможно.

Още от Капитал