Смартфон застраховка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смартфон застраховка

Shutterstock

Смартфон застраховка

Заслужава ли си да се сключи полица за мобилното ни устройство

Константин Николов
22485 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Новият iPhone X се изплъзва и пада на улицата. Смартфон на една седмица за 2000 лв., а вече е със спукан дисплей. Поправката на толкова нов модел (а и не само) е трудна и струва скъпо. Подобни неволи са познати на всекиго. Случвало ни се е да изпуснем, полеем с вода или да изгубим смартфона си. В по-лоши случаи той може да пострада при природно бедствие - пожар, наводнение. За късмет, има частично решение - застраховане на телефона за спокойствие на потребителя. А защо частично? Защото като всяка застраховка има уловки и условия, които в някои случаи не са особено изгодни, поне не и в България.

Все още рядкост

За разлика от западните пазари, застраховането на смартфон не е особено разпространено тук, но все пак се предлага от търговци и брокери. Болшинството застрахователи нямат интерес към подобна услуга, тъй като е малък сегмент, скъпият смартфон е движима вещ с почти постоянно използване от собственика му, а рискът от кражба и повреждане е много по-голям.

То е възможно основно при закупуване на апарата. Тоест в повечето случаи клиентът трябва да си купи смартфона и да плати премия в момента. Повечето полици са само за 12 месеца. Другата особеност е, че всяка щета изисква и самоучастие от клиента.

В САЩ Apple предлага услугата AppleCare+ за iPhone. За новия модел X цената е 199 долара, срещу която потребителят получава още една година гаранция до общо 24 месеца, както и поправка при два инцидента за целия период - за счупено стъкло или за всякаква друга щета. И в двата случая се изисква малко самоучастие: 29 долара за стъкло и 99 долара за друга повреда извън гаранцията. Цената си заслужава, тъй като само смяната на дисплея на модел X е към 270 долара.

Версия на тази услуга се предлага и в България от доставчика на Apple iSTYLE. Програмата iCare e допълнение към гаранцията и покрива основни рискове като измокряне, неволно изпускане, кражба с взлом (от домашния адрес на потребителя) и др. Предлага се за една или две години, като освен застрахователна премия включва и самоучастие в случай на щета. Тези такси зависят от цената на устройството (виж таблицата). Услугата се предлага в партньорство със застрахователния брокер "Марш".

Веригата магазини Handy също предлага застраховка за смартфони, която покрива две основни щети - счупване и намокряне. Полицата Handy Guard е за 12 месеца и се сключва при покупка на апарат от обектите на веригата, като таксата зависи от цената на устройството - от 30 лв. за джаджа до 200 лв., и до 300 лв. за до 2000 лв. Възможни са и месечни вноски.

Сайтът smartphone.bg също предлага застраховане на продаваните от него телефони. Премията е процент от стойността на устройството, като например в случаят на iPhone 8 Plus на цена от 1800 лв. е 98 лв. за една година и 178 лв. за две години. Отделно се плаща и самоучастие в случай на щета. Включените рискове са пожар, природни бедствия, измокряне, счупване, кражба и др. Подобна услуга предлага и един от големите онлайн магазини за лаптопи - ardes.bg, който застрахова лаптопи, таблети и смартфони. В случая на модела Motorola G5 Plus с цена 531 лв. застраховката е малко над 90 лв. И тук в случай на щета потребителят се включва със самоучастие според договореното.

Още във веригите

Във всички изброени досега случаи полицата се предлага от търговеца в момента на покупка. Но има и брокери, които предлагат да застраховат смартфони или други устройства, купени от друго място, стига да стане до няколко дни след покупката. Такъв е "Брокер инс", който работи с много различни компании. През него например застраховката на iPhone 8 на цена от 1800 лв. е 115 лв. за 12 месеца, като самоучастието е в случай на кражба и е 25 лв.

Много клиенти предпочитат да не дават още пари към и без това скъпите устройства, а да заложат на хубав калъф и защитно покритие на дисплея. И при всичките тези условия и бележки под линия в договорите е ясно, че застраховката е основно за спокойствие на потребителя. Но пък полицата си заслужава, ако сте от онези над 30% (по неофициални данни), които изпускат смартфона си още в първата година. А още по-добре е да се борави с повишено внимание и отговорност към новата джаджа, поне когато това е възможно.

Автор: Капитал

Новият iPhone X се изплъзва и пада на улицата. Смартфон на една седмица за 2000 лв., а вече е със спукан дисплей. Поправката на толкова нов модел (а и не само) е трудна и струва скъпо. Подобни неволи са познати на всекиго. Случвало ни се е да изпуснем, полеем с вода или да изгубим смартфона си. В по-лоши случаи той може да пострада при природно бедствие - пожар, наводнение. За късмет, има частично решение - застраховане на телефона за спокойствие на потребителя. А защо частично? Защото като всяка застраховка има уловки и условия, които в някои случаи не са особено изгодни, поне не и в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Не бъди ай-овца, не си купувай телефон за 2 бона.

  • 2
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Всъщност... iphoneX струва 999 долара в САЩ, което е без ДДС, тъй като там такъв данък няма. В България дори без никаква печалба на търговеца и без транспортни разходи телефона би струвал 2040 лева с включен ДДС.

    Та така... в България телефона се продава за 2300лева, нещо което явно Капитал не знаят...

  • 3
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    До коментар [#2] от "kokoto2":

    Всъщност в много щати има sale tax, което си е ДДС с друго име. А защо изобщо гледаш крайната цена за клиенти, идея си нямам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK