Жертви на Facebook балона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Жертви на Facebook балона

Shutterstock

Жертви на Facebook балона

Социалната мрежа знае повече за своите потребители, отколкото те предполагат. Как да се предпазим

Константин Николов
24099 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Милиарди хора от цял свят споделят мисли, снимки и новини в социалните мрежи като Facebook, Twitter или Instagram. Много често потребителите не се замислят върху последствията и показват прекалено много информация за себе си, която често е достъпна не само за приятелите им, но и за много други. Ясно е, че Facebook се "храни" от данните, които всеки предоставя, за да може да продава таргетирани реклами на компании и брандове.

Но много често социалната мрежа добива информация за потребителите, без дори те да имат дори бегла представа, че това е така, още повече че става въпрос за данни, които те не искат да споделят. Отделно, колкото повече информация за потребителя има в подобни платформи, толкова по-голям е рискът те да бъдат пробити и използвани за зловредни цели. Ето защо е важно да се спазват няколко основни правила при такива услуги, за да не се влезе в този "балон", от който трудно има излизане или може да е твърде късно.

Какво знае Facebook за мен

Всеки потребител може да свали копие от всички данни, които Facebook има за него от https://www.facebook.com/settings - Download a copy of your Facebook data. Никой не е длъжен да споделя каквото и да било информация за себе си, макар платформата постоянно да подсеща всеки да добави повече факти за себе си.

Как така има телефонния ми номер

Истински случай - потребител получава Facebook покана от човек, с когото нямат общи приятели и са се чували само веднъж по телефона, без да запазва номера му в контактите си. Facebook e разбрал, че са се чували, съпоставил е двата номера (с които явно разполага) и е предложил приятелство. Оказва се, че социалната мрежа може да знае телефонния номер на даден потребител, без дори той да го е записал сред личните си данни в профила. Това може да стане по няколко начина, като не всеки зависи от нас. Най-простият е човек да даде достъп на Facebook приложението до контактите в смартфона си.

Друга грешка е да се споделя номерът при регистрация в други услуги или да се използва по-лесното "Регистрирай се през Facebook" в дадено приложение, което включва и номера му. Facebook има начини да получи номера и от други външни източници като мобилния оператор или Facebook приятел, който вече е дал достъп до контактите си. Шансовете за това всъщност са доста високи. Решението е да се споделя колкото се може по-малко информация в профила или да се премахнат всички лични данни от настройките под Privacy.

Да разчиташ на "приятели"

Понякога не зависи само от самия потребител, а и от приятелите му във Facebook каква информация се споделя и ползва от трети приложения. На https://www.facebook.com/settings?tab=applications&view - Apps other use, всеки може да провери какви негови данни се споделят от приятелите му в други апликации. Отделно Apps you use показва кои програми използват данните на потребителя от Facebook някъде другаде в мрежата. Изключително лесно може да се премахне всяко от тях.

Срам ме е от старите ми снимки

Понякога всеки потребител трябва първо да започне с миналото си в мрежата, когато знанието за защита на личните данни беше много по-ограничено. Facebook позволява да се скрият доста неща от по-ранната активност на потребителя. На https://www.facebook.com/settings?tab=privacy§ion=masher&view#_=_ - Limit The Audience for Old Posts on Your Timeline, всеки може да реши кой да вижда снимки и постове от предишни години. На тази страница може да се промени и кой може да изпраща съобщения и запитвания за приятелство.

Близки и далечни познати

Още от 2011 г. Facebook позволява да се създават списъци с различни "приятели". Така всеки потребител може да отдели по-близките си от колеги или странични познати и да определя кой какво вижда от неговата информация.

Скрий се, бе

Facebook направи всички профили откриваеми в големите търсачки преди повече от четири години. Но всеки има право да спре Google, Bing или други платформи да го показват сред резултатите. За да стане това факт, в Settings - Privacy трябва да се отговори с No на последния въпрос - Do you want search engines outside of Facebook to link to your profile.

Не искам персонализирани реклами

Facebook следи интернет навиците на потребителите и използва данните, за да им предоставя по-персонализирани реклами. Естествено всеки може да откаже подобна "услуга". В меню Settings - Ads, първата част се отнася до намираните от социалната мрежа online interest-based ads. Потребителят може да изключи тази опция, което не означава, че ще вижда по-малко реклами, а просто ще вижда такива, които не са базирани на уеб историята му. Facebook обаче си запазва правото да предоставя реклами на база на активността на потребителя в самата платформа. Човек все пак има право да откаже приятелите му да бъдат таргетирани на базата на продуктите, които тя или той харесва.

Оставете ме на бира

За пълно уединение и спокойствие винаги съществува възможността за напускане на Facebook. Което впрочем все повече хора правят. Има два начина. Първият е през настройките General -> Manage Account, където най-долу има текст в синьо deactivate your account. Остава потребителят само да даде причина за напускане и просто да се обади на истински приятел, за да изпият по бира. В този случай трябва да се знае, че профилът не се изтрива, а Facebook запазва всички настройки, снимки и информация, в случай че човек иска да активира наново "членството" си. Вторият е пълно изтриване на профила и е малко по-труден - последното нещо, което социалните мрежи искат, е да губят потребители.

Преди пристъпването към тази стъпка е хубаво да се свали цялата информация, която Facebook е събрал досега по описания по-горе начин. След това потребителят отива на https://www.facebook.com/help/delete_account - натиска Delete my account и следва посочените стъпки. Нужни са до 90 дни на Facebook да изтрие всички данни в своите системи. Не всичко изчезва - например приятелите запазват съобщенията, които имат от потребителя.

Милиарди хора от цял свят споделят мисли, снимки и новини в социалните мрежи като Facebook, Twitter или Instagram. Много често потребителите не се замислят върху последствията и показват прекалено много информация за себе си, която често е достъпна не само за приятелите им, но и за много други. Ясно е, че Facebook се "храни" от данните, които всеки предоставя, за да може да продава таргетирани реклами на компании и брандове.

Но много често социалната мрежа добива информация за потребителите, без дори те да имат дори бегла представа, че това е така, още повече че става въпрос за данни, които те не искат да споделят. Отделно, колкото повече информация за потребителя има в подобни платформи, толкова по-голям е рискът те да бъдат пробити и използвани за зловредни цели. Ето защо е важно да се спазват няколко основни правила при такива услуги, за да не се влезе в този "балон", от който трудно има излизане или може да е твърде късно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    skitnikapozemqta avatar :-|
    skitnikapozemqta

    Прочуснали сте нещо много важно. Цялата статия се накланя към потребителя спрямо останалите хора, но малко е описано потребителя спрямо социалната мрежа. Например, когато използвате приложението то следи на картата през къде минавата. А ако през сайта то тогава, когато затворите прозореца фейсбук е активен и следи другите сайтове, които посещавате. И цялата информация е запазена. Дори да изтриете снимка тя съществува някъде. Дори да изтриете профила си той все ще съществува. Аз направих стъпката просто да спра да го използвам. Не съм влизал от няколко седмици. Нямам и нуждата. Да ви кажа чувствам се и по-добре без належащата нужда да го отварям всеки пет минути. Все есно пушех цигари..

  • 2
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Аз също имам профил. Навремето имах добавени двама приятели от реалния свят. Премахнах ги и изтрих всичко преди доста години. Снимки никога не съм качвал. Сега ползвам профила за да чета неща които ме интересуват, но не може да се четат без да си логнат.

  • 3
    tie_interceptor avatar :-(
    tie_interceptor

    Не можах да се опазя от Facebook, въпреки че нямам акаунт...
    Все се намират разни активни приятели, които да ми качат снимката и да опишат събитието, на което сме били заедно... Други да подемат дискусията и... така...

    Цяло чудо е, че все още успешно убеждавам семейството си, че нямат нужда от Facebook... Или поне си мисля, че успявам. :)

  • 4
    v_l avatar :-|
    v_l

    Новата модерност "аз нямам фейсбук" ... колко куул ;)
    Айде сериозно. Все едно време някой да каже, че няма радио.
    Фейсбук е модерен канал за комуникация. Да, разбира се, че може да ползваме и пощенски гълъби, ама явно има и някакви плюсове от ползването му. А кой как го ползва, с кой се сприятелява и какво качва зависи предимно от него. Фейсбук може да събира много информация за вас, но няма да качи снимките ви от напиването миналия петък или да направи онлайн покупка сам.
    Ама по хубава била офлайн комуникацията. И това от каква гледна точка? На хора свикнали и израснали офлайн. Разбира се, че за тях това е нормално. Бъдещето обаче ще е друго и това общуване ще е част от него. Това е новото нормално и то е свързано с нови възможности и нови опасности. Не става дума за харесване и одобрение. Света се развива постоянно. Тъпо да седиш от страни и да си държиш на ретровъзгледите, щот новото било опасно. Че то винаги е било ... и преди 100 и 200 и 500 години ;)

  • 5
    denitzast avatar :-|
    denitzast

    До коментар [#4] от "v_l":

    Цъкам ти минус. Не всеки го тресе какво е модерно, не всеки се вълнува какво е куул.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK