С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 15 дек 2017, 13:56, 23355 прочитания

Да си вземеш върната кола

През вторите три години от експлоатацията си автомобилите губят стойност приблизително 3 пъти по-бавно, отколкото през първите три

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всеки би искал в градската ни среда да има повече по-нови автомобили, най-малкото заради по-ниските вредни емисии. Регистрираните коли всяка година в автопарка ни обаче са средно едно към десет в полза на употребяваните по данни на МВР. За което си има причина, най-вече по-ниските финансови възможности на потребителите. Значителната разлика в цената е само първото стъпало - поддръжката на нови автомобили също е чувствително по-висока. На първо място е абсолютно необходимата застраховка автокаско, която е процент от стойността на автомобила. Освен това не бива да се забравят по-високите дължими данъци, което си е проблем на законодателството ни, тъй като съвременните модели са далеч по-екологични от дизел на 20 години.

Освен всичко останало цената на новия автомобил се понижава много по-бързо, отколкото тази на използваните коли. Според изследване на платформата за лични финанси Bankrate веднага след напускане на шоурума новата кола вече се е обезценила с поне 10%. Нов автомобил за 35 000 лв. губи всеки ден средно по 15 лв. от цената си, което за три години прави понижение от 15 750 лв. спрямо направеното в началото вложение. За сметка на това поевтиняването на автомобила от третата до шестата година забавя своя темп и в повечето случаи за вторите три години от експлоатацията си колата губи една трета от стойността си. В конкретния случай това прави около 5 лв. на ден, тоест три пъти по-малко.


Как се понижава стойността на колата

По тази логика в периода между първите три до пет години от експлоатацията на новия автомобил съотношението цена/качество е най-добро за купувач и най-неизгодно за продавач. В този период клиентът получава почти нов автомобил, с всичките му съвременни възможности и комфорт, но плаща за това удоволствие близо двойно по-ниска от официалната цена. Опциите са сключване на такава сделка са най-често два – от стандартна автокъща или от оторизиран дилър. Първите предлагат т.нар. нов внос, а вторите - най-често върнати от лизинг автомобили или тестови машини. Основният плюс във втория случай е, че тези коли реално никога не са били в частни ръце. През цялото време те са били собственост на лизинговата компания, което гарантира, че имат изрядна техническа история. Освен това предишните собственици са задължени да ги върнат в много добър вид и състояние, като в противен случай може да се наложи да платят глоба. Минусът тук е, че потребителите плащат с до 20% повече, отколкото подобен автомобил се предлага от автокъщите. Търговията с употребявани коли не е основен бизнес за дилърите, но все пак в някои случаи достига дял от 20% от общите им продажби.

Нелоялните практики, които всички ползват



За сравнение - при автокъщите потребителите сравнително по-рядко могат да разгледат или да се доверят напълно на техническата история на автомобила. Освен това търговците на автомобили втора ръка нерядко са обвинявани, че предприемат редица мерки за привидно подобряване на състоянието на предлаганите возила. Председателят на българската Асоциация на вносителите на автомобили Любомир Доросиев казва, че поне 30% от продаваните у нас коли са с превъртени назад километражи. Практиката се прилага от голяма част от търговците, защото в противен случай онези, които не го правят, ще изпаднат от пазара. Този проблем далеч не е само български патент – по данни на полицията в Германия, от където идва част от возилата втора ръка за нашия пазар, приблизително всяка трета кола е манипулирана.

Тази практика предизвика българския евродепутат Андрей Новаков да предложи в средата на годината създаването на единна за Европейския съюз система OREL, в която да се регистрират показанията на километража на всеки автомобил при посещение в сервиз. По този начин потребителите ще могат да проверяват дали данните на предлагания им автомобил не са били компрометирани. Към момента обаче тази платформа, за която са необходими 1.25 млн. евро от бюджета на Европейската комисия, не е получила подкрепата на Съвета на Европа при последното обсъждане на бъдещия бюджет в края на септември.

Как новите технологии могат да помогнат

Отделно изследване за възможните мерки срещу манипулирането на километражите на автомобилите, изготвено от по заявка на Комисията по транспорт и туризъм на Европейския парламент, което беше публикувано през тази година, предполага, че използването на блокчейн технологията може да е подходящ вариант за регистрирането на подобна информация. Тази технология, която засега се използва основно за разпространение на криптовалути, дава възможност на всички потребители да авторизират информационни блокове, като по този начин възможността за фалшифициране на събраната информация е минимална. "Както беше предложено от автоиндустрията, блокчейн технологията може да позволи записването на данните от километража и GPS позицията на колата в общодостъпен цифров регистър. Така подаваната информация ще може да бъде сертифицирана за достоверност и достъпна от разстояние", се казва в доклада.

Финансирането на сделката

За първите девет месеца на годината новите лизингови сделки за леки коли са били за над 515 млн. лв., което е с цели 33% повече в сравнение със същия период на миналата година. Това прави близо 15 000 автомобила на примерна стойност 35 000 лв. Условията при повече лизингови компании са изгодни към момента, като лихвата е 3% до 5% годишно. Това означава оскъпяване между 1300 лв. и 2200 лв. при изплащане в рамките на 3 години и при направена първоначална вноска от 20%. Има и остатъчна стойност. Неудобството е, че до изплащане на последната вноска колата остава собственост на лизингодателя и трябва да се управлява с пълномощно. Освен това всички разходи по автомобила – данъци и застраховки – се уреждат от лизингодателя, а клиентът получава разписки, които трябва да осребри. Друг минус е изплащането на обезщетения при щета или кражба, като в тази ситуация е възможно потребителят да няма автомобил на разположение, но въпреки това да е задължен да изплаща погасителни вноски по лизинговата схема.

От друга страна, кредитирането чрез банков или небанков заем при покупка на автомобил втора ръка все още е по-популярно, най-вече защото е по-лесно чисто документално, но и защото автомобилът става веднага собственост на купувача. Там разходите обаче се различават, като средните лихви към момента започват от 8% при повечето финансови институции. Това означава, че същият автомобил от примера по-горе, изплащан в рамките на 3 години, ще доведе до допълнителни разходи за лихва от 3500 лв. до 4500 лв.
Данъчните разходи

Част от разходите – тези за общинския данък – могат да се спестят, ако се избере автомобил, който е класифициран като N1 от производителя, тоест пътнически автомобил, който може обаче да пренася и товар до 3.5 тона. При тях данъкът се определя на всеки започнат тон товароносимост и е между 10 и 30 лева в зависимост от общината, където е регистрирано МПС, докато за повечето по-нови автомобили годишно се плаща над 300 лв. С такива коли е възможно да се спести и ДДС. Възможно е обаче потребителят да трябва да докаже пред НАП, че реално е извършвал товарни превози с колата, за да му бъде възстановен този данък.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Летен лихвопад Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

23 авг 2019, 2269 прочитания

Портфейлът в моя телефон 3 Портфейлът в моя телефон

Платежните виртуални услуги на Apple и Garmin вече са в България и това e добра новина

23 авг 2019, 2048 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Когато банката блокира биткойна

По-голямата част от българските банки ограничават или отказват трансфери, свързани с криптовалути

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи