С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 19 яну 2018, 13:15, 31793 прочитания

Spark срещу TAXI

При неголям трафик услугата Spark може да бъде два пъти по-евтина от стандартните таксита

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Трудно и бавно disruptive бизнес моделите все пак навлизат в България. След като преди две години Uber предизвика малък бум в градското придвижване в София, но заради видяна заплаха за традиционните таксита се сблъска с регулаторите, от няколко месеца активно работи нова алтернативна услуга в този сегмент - Spark.

Това е приложение за смартфон, което дава възможност на всеки с шофьорски опит от поне година да наема електромобил в София - е-Up на Volkswagen и няколко коли Nissan Leaf. Отключването на колата, стартирането и приключването на потребителската сесия става през телефона. Заради задвижването на ток колите нямат съединител и скорости, а само автоматични предавки – D (drive) за шофиране, N (neutral) – свободна, Р (parking) – за паркиране и R (reverse) – задна, и се управляват досущ като играчка. А удоволствието от управлението на безшумния и рязко ускоряващ мъник е несравнимо, особено за онези ентусиасти, които с нетърпение очакват времената, когато електромобилите ще бъдат норма за предвижване.


Как се прави регистрацията

Мобилното приложение изисква при регистрация потребителят да изпрати снимка на шофьорската си книжка, както и на още един документ, удостоверяващ самоличността – международен паспорт или лична карта. Дружеството е регистрирано като администратор на лични данни и по този начин спазва изискванията на закона за съхраняване и опазване на чувствителната информация на потребителите. Проверката на подадените документи отнема около 24 часа, тоест потребителят не може да кара веднага след сваляне на приложението. Трябва да се добави и метод за плащане – дебитна или кредитна карта. Ако след приключване на използването на Spark в платежната карта няма достатъчно наличност, за да се плати натрупаната сума, използването на приложението ще бъде блокирано, докато тя не бъде покрита.

Кое е по-изгодно



И сега идва резонният въпрос - ако Spark е алтернатива за градско придвижване, дали е по-изгоден и удобен от традиционните таксита. Дали клиентът предпочита да шофира сам, или да го возят е негова субективна преценка. Обективната е в цената - а тя е е 3.48 лв. за първите 12 минути и 0.29 лв. за всяка следващата минута при Spark. Точно и тук има известен проблем за сравнение – при стандартните таксита е на километър, а при Spark – на минута, без значение от пробега. Тоест всичко зависи от трафика и от средната скорост на движение. Изчисления на "Капитал" показват, че при средна скорост над 15 км/ч Spark e по-изгоден (за повече примери вижте приложените графики вляво). Тоест при голямо задръстване стандартните таксита са по-подходящи. В случай обаче че няма тежък трафик в града и можем да се движим например със средна скорост 35 км/ч, Spark е два пъти по-евтин от обикновено такси за 10-километров пробег например. Ако приемем, че градът на бъдещето е по-малко задръстен от автомобили с гориво за сметка на такива на ток, перспективите са в полза на Spark.

За ориентировъчно сравнение всеки може да използва навигацията в телефона си, за да разбере колко време ще му отнеме за придвижване от точка А до точка В, както какво е задръстването и така да прецени с коя услуга ще му е по-изгодно.

Засега видимите недостатъци на Spark в сравнение с традиционната таксиметрова услуга са два. Първият е малкият брой на автомобилите – бяха обявени 25 коли, но реално през повечето време в приложението има не повече от 20 свободни за наем. Това означава, че е възможно най-близката електрическа кола на приложението да се намира например на 1-2 километра, а и няма как да бъде поръчана да дойде при потребителя. Другият минус са зоните за паркиране, където може да се прекрати или започне сесията (виж карето). Това обаче са проблеми, които ще се решат с времето - младата компания планира да увеличи както колите, така и точките за паркиране.

Като кола под наем

Максималната сума при Spark, която може да бъде таксувана в рамките на един ден, е 57 лв. за делничен ден или 49 лв. през събота и неделя. Когато тя бъде достигната – а това става съответно за 3 часа и половина през работните дни и за 2 часа и 50 минути през уикенда, броячът спира да начислява повече пари и колата е свободна за ползване до края на 24-часовия период, в който е започнало използването й. След което начисляването на сумата започва отначало. За сравнение - подобен по големина автомобил се отдава под наем за един ден в София при цени около 45 лв. Към тази цена обаче трябва да се платят и около 400 лв. депозит или да се запорират от кредитна карта. Тук не влиза и разходът за гориво. Например всеки 50 километра градски пробег струват около 10 лв. за гориво. Докато при Spark зареждането на определени станции е безплатно, като те могат да бъдат открити през приложението.

Зареди ме с ток

Приложението има филтър, чрез който могат да се отсяват автомобили в зависимост от оставащия заряд. Например ако знаем, че ще изминем поне 20 км, можем да ограничим да виждаме само коли, които имат заряд за поне 30 км. Разбира се, показанията донякъде лъжат, тъй като пробегът зависи от начина на шофиране, атмосферните условия и т.н. Максималният пробег на e-Up е 140 км. В случай че потребителят иска да вземе автомобила за цял ден или повече време, е твърде възможно да се наложи да зареди батерията. Има две опции за това. Първата е на зарядна станция, която е отбелязана в приложението. Този тип зареждане е безплатно и става до 4 пъти по-бързо. На приложението са отбелязани 16 станции за зареждане. Само 6 от тях са в зоните за паркиране – 4 на паркинга на The Mall и 2 на паркинга на "Метро". Трябва да се има предвид, че повечето от тях не представляват паркомясто, на което колата може да бъде оставена, а сесията – да бъде приключена. Тоест ако по някаква причина искате да заредите автомобила и не сте на двете места, сесията ви ще тече по време на зареждането. Причината за това е, че все още вървят договорки между компанията и собствениците на паркингите за осигуряване на партньорство.

Другата опция за заряд е в обикновен контакт. В този случай обаче ще си платите за електричеството, а напълването на батерията ще стане значително по-бавно. Задължение на водачите е да оставят колата на зарядна станция, ако след използването й в батерията има заряд за по-малко от 10 километра. Възможно е колата, която искаме да вземем, да е оставена да се зарежда. В такъв случай, за да прекратим зареждането и да освободим кабела, трябва, след като отворим автомобила, да натиснем бутона за отключване на вратите, който е до копчетата за управление на стъклата.

Услуги като Spark тепърва ще стават все по-популярни, най-вероятно ще навлизат нови алтернативи и конкуренти. Моторът за това ще са са новите технологии и бизнес модели, както и младите хора, които предпочитат да не стават собственици на автомобил, а да ползват такъв само когато им е нужен. Или пък просто не искат шофьор с цигара да им обяснява, че България е зле, защото има световна конспирация срещу нея.
Паркирай на зелено
Тъй като са електромобили, колите на Spark могат да се паркират безплатно и да бъдат оставяни в синя и зелена зона в центъра на София. Освен това компанията е достигнала договорка за паркиране на автомобилите и на още няколко паркинга – на магазин "Метро" на "Цариградско шосе", The Mall, мол "Парадайс", Бизнес парка, а отскоро в части на жилищните комплекси "Хладилника", "Изгрев", "Изток", "Дианабад", "Дървеница" и "Младост 1".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 5252 прочитания

Колко струва издръжката на домашен любимец Колко струва издръжката на домашен любимец

При отглеждането на домашен любимец могат да се появят много непредвидени разхoди, които да натежат на месечния бюджет

4 окт 2019, 5581 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Колко от заплатата изяждат по-високите осигуровки

Два примера за влиянието на вноска "Пенсии" - преди и след нейното повишение

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10