Spark срещу TAXI
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Spark срещу TAXI

Spark срещу TAXI

При неголям трафик услугата Spark може да бъде два пъти по-евтина от стандартните таксита

38578 прочитания

© Надежда Чипева


Трудно и бавно disruptive бизнес моделите все пак навлизат в България. След като преди две години Uber предизвика малък бум в градското придвижване в София, но заради видяна заплаха за традиционните таксита се сблъска с регулаторите, от няколко месеца активно работи нова алтернативна услуга в този сегмент - Spark.

Това е приложение за смартфон, което дава възможност на всеки с шофьорски опит от поне година да наема електромобил в София - е-Up на Volkswagen и няколко коли Nissan Leaf. Отключването на колата, стартирането и приключването на потребителската сесия става през телефона. Заради задвижването на ток колите нямат съединител и скорости, а само автоматични предавки – D (drive) за шофиране, N (neutral) – свободна, Р (parking) – за паркиране и R (reverse) – задна, и се управляват досущ като играчка. А удоволствието от управлението на безшумния и рязко ускоряващ мъник е несравнимо, особено за онези ентусиасти, които с нетърпение очакват времената, когато електромобилите ще бъдат норма за предвижване.

Как се прави регистрацията

Мобилното приложение изисква при регистрация потребителят да изпрати снимка на шофьорската си книжка, както и на още един документ, удостоверяващ самоличността – международен паспорт или лична карта. Дружеството е регистрирано като администратор на лични данни и по този начин спазва изискванията на закона за съхраняване и опазване на чувствителната информация на потребителите. Проверката на подадените документи отнема около 24 часа, тоест потребителят не може да кара веднага след сваляне на приложението. Трябва да се добави и метод за плащане – дебитна или кредитна карта. Ако след приключване на използването на Spark в платежната карта няма достатъчно наличност, за да се плати натрупаната сума, използването на приложението ще бъде блокирано, докато тя не бъде покрита.

Кое е по-изгодно

И сега идва резонният въпрос - ако Spark е алтернатива за градско придвижване, дали е по-изгоден и удобен от традиционните таксита. Дали клиентът предпочита да шофира сам, или да го возят е негова субективна преценка. Обективната е в цената - а тя е е 3.48 лв. за първите 12 минути и 0.29 лв. за всяка следващата минута при Spark. Точно и тук има известен проблем за сравнение – при стандартните таксита е на километър, а при Spark – на минута, без значение от пробега. Тоест всичко зависи от трафика и от средната скорост на движение. Изчисления на "Капитал" показват, че при средна скорост над 15 км/ч Spark e по-изгоден (за повече примери вижте приложените графики вляво). Тоест при голямо задръстване стандартните таксита са по-подходящи. В случай обаче че няма тежък трафик в града и можем да се движим например със средна скорост 35 км/ч, Spark е два пъти по-евтин от обикновено такси за 10-километров пробег например. Ако приемем, че градът на бъдещето е по-малко задръстен от автомобили с гориво за сметка на такива на ток, перспективите са в полза на Spark.

За ориентировъчно сравнение всеки може да използва навигацията в телефона си, за да разбере колко време ще му отнеме за придвижване от точка А до точка В, както какво е задръстването и така да прецени с коя услуга ще му е по-изгодно.

Засега видимите недостатъци на Spark в сравнение с традиционната таксиметрова услуга са два. Първият е малкият брой на автомобилите – бяха обявени 25 коли, но реално през повечето време в приложението има не повече от 20 свободни за наем. Това означава, че е възможно най-близката електрическа кола на приложението да се намира например на 1-2 километра, а и няма как да бъде поръчана да дойде при потребителя. Другият минус са зоните за паркиране, където може да се прекрати или започне сесията (виж карето). Това обаче са проблеми, които ще се решат с времето - младата компания планира да увеличи както колите, така и точките за паркиране.

Като кола под наем

Максималната сума при Spark, която може да бъде таксувана в рамките на един ден, е 57 лв. за делничен ден или 49 лв. през събота и неделя. Когато тя бъде достигната – а това става съответно за 3 часа и половина през работните дни и за 2 часа и 50 минути през уикенда, броячът спира да начислява повече пари и колата е свободна за ползване до края на 24-часовия период, в който е започнало използването й. След което начисляването на сумата започва отначало. За сравнение - подобен по големина автомобил се отдава под наем за един ден в София при цени около 45 лв. Към тази цена обаче трябва да се платят и около 400 лв. депозит или да се запорират от кредитна карта. Тук не влиза и разходът за гориво. Например всеки 50 километра градски пробег струват около 10 лв. за гориво. Докато при Spark зареждането на определени станции е безплатно, като те могат да бъдат открити през приложението.

Зареди ме с ток

Приложението има филтър, чрез който могат да се отсяват автомобили в зависимост от оставащия заряд. Например ако знаем, че ще изминем поне 20 км, можем да ограничим да виждаме само коли, които имат заряд за поне 30 км. Разбира се, показанията донякъде лъжат, тъй като пробегът зависи от начина на шофиране, атмосферните условия и т.н. Максималният пробег на e-Up е 140 км. В случай че потребителят иска да вземе автомобила за цял ден или повече време, е твърде възможно да се наложи да зареди батерията. Има две опции за това. Първата е на зарядна станция, която е отбелязана в приложението. Този тип зареждане е безплатно и става до 4 пъти по-бързо. На приложението са отбелязани 16 станции за зареждане. Само 6 от тях са в зоните за паркиране – 4 на паркинга на The Mall и 2 на паркинга на "Метро". Трябва да се има предвид, че повечето от тях не представляват паркомясто, на което колата може да бъде оставена, а сесията – да бъде приключена. Тоест ако по някаква причина искате да заредите автомобила и не сте на двете места, сесията ви ще тече по време на зареждането. Причината за това е, че все още вървят договорки между компанията и собствениците на паркингите за осигуряване на партньорство.

Другата опция за заряд е в обикновен контакт. В този случай обаче ще си платите за електричеството, а напълването на батерията ще стане значително по-бавно. Задължение на водачите е да оставят колата на зарядна станция, ако след използването й в батерията има заряд за по-малко от 10 километра. Възможно е колата, която искаме да вземем, да е оставена да се зарежда. В такъв случай, за да прекратим зареждането и да освободим кабела, трябва, след като отворим автомобила, да натиснем бутона за отключване на вратите, който е до копчетата за управление на стъклата.

Услуги като Spark тепърва ще стават все по-популярни, най-вероятно ще навлизат нови алтернативи и конкуренти. Моторът за това ще са са новите технологии и бизнес модели, както и младите хора, които предпочитат да не стават собственици на автомобил, а да ползват такъв само когато им е нужен. Или пък просто не искат шофьор с цигара да им обяснява, че България е зле, защото има световна конспирация срещу нея.

Паркирай на зелено

Тъй като са електромобили, колите на Spark могат да се паркират безплатно и да бъдат оставяни в синя и зелена зона в центъра на София. Освен това компанията е достигнала договорка за паркиране на автомобилите и на още няколко паркинга – на магазин "Метро" на "Цариградско шосе", The Mall, мол "Парадайс", Бизнес парка, а отскоро в части на жилищните комплекси "Хладилника", "Изгрев", "Изток", "Дианабад", "Дървеница" и "Младост 1".
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Трудно и бавно disruptive бизнес моделите все пак навлизат в България. След като преди две години Uber предизвика малък бум в градското придвижване в София, но заради видяна заплаха за традиционните таксита се сблъска с регулаторите, от няколко месеца активно работи нова алтернативна услуга в този сегмент - Spark.

Това е приложение за смартфон, което дава възможност на всеки с шофьорски опит от поне година да наема електромобил в София - е-Up на Volkswagen и няколко коли Nissan Leaf. Отключването на колата, стартирането и приключването на потребителската сесия става през телефона. Заради задвижването на ток колите нямат съединител и скорости, а само автоматични предавки – D (drive) за шофиране, N (neutral) – свободна, Р (parking) – за паркиране и R (reverse) – задна, и се управляват досущ като играчка. А удоволствието от управлението на безшумния и рязко ускоряващ мъник е несравнимо, особено за онези ентусиасти, които с нетърпение очакват времената, когато електромобилите ще бъдат норма за предвижване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    ivan3i avatar :-P
    I3I

    Аз съм редовен потребител на услугата, като от активирането и до сега съм я използвал около 10-тина пъти. Редовният ми маршрут Младост-Център и точно 55% от цената на таксито. Колите са луксозни, има подгрев на седалките , чисти, не се пуши, и аз си избирам музиката.
    Препоръчвам като заместител на таксито!

  • 2
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Различно е да се кара електромобил - единствения начин по който се усеща ускорението е от самото движение на колата. При стандартните коли шумът и оборотите на мотора дават допълнително представа за възможностите на колата в даден момент - при електрото го го няма и ми беше малко странно в началото. Иначе освен Спарк за коли се надявам да се появят и електро велосипеди.

  • 3
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Различно е да се кара електромобил - единствения начин по който се усеща ускорението е от самото движение на колата. При стандартните коли шумът и оборотите на мотора дават допълнително представа за възможностите на колата в даден момент - при електрото го го няма и ми беше малко странно в началото. Иначе освен Спарк за коли се надявам да се появят и електро велосипеди.

  • 4
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    Не мога да разбера - какво точно имате, Капитал, срещу традиционния и добре организиран бизнес с таксита?

    По каква причина трябва всичко да е дисруптив, убер и т.н... Разбирам убер да беше БГ компания, или поне да следваше ЕУ правилата, плащайки за лицензи, осигуровки, данъци на место...

    Когато се амортизират сегашните автомобили и се развие мрежата за заряд на елавтомобили, таксиметровите компании също ще преминат на ел... да не би да мислите, че са луди и целта им е да са цапащи копърки?.. А?

  • 5
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Нямат Стоянка на летището. Оттам губят доста клиенти. Не ми го побира акъла.

  • 6
    kikminev avatar :-P
    Kik

    До коментар [#4] от "Da be.. da..":

    Редовно ползвам такси, често вземам такси случайно от улицата, а не викам определена фирма. На въпроса ти: с традиционният и добре организиран бизнес с таксита колата обикновено смърди, пуши се, слуша се чалга, но най вече ме притесняват шофьорите, които не карат безопасно и неведнъж изтръпваш преди да стигнеш някъде. А ако трябва да бъда съвсем честен, голяма част от тях изглеждат като току-що излезли от затвора. Разбира се има и супер приятните шофьори, с чиста кола и т.н., но сигурно са много малък процент. Лични наблюдения...

  • 7
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    До коментар [#6] от "Kik":

    Моите впечатления са точно наобратно..
    Само редки единици са вмирисани, и с чалга от колоните.. Такива ги отпращам и се оплаквам от тях на собствениците.. Не се качвам в такава кола... на вас какво ви пречи да постъпвате така?
    Скоро пътувах с един шофьор, музикант в анс. Кутев, който си допълва дохода, карайки такси..
    Разбирам подличката люлинска мисъл в коментара ви - но не е вярно.
    Каквото си прилича- се привлича..

  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun


    До коментар [#1] от "
    I3I
    ":

    Безобиден въпрос: "Защо не ползвате метро от Младост до центъра?" Аз много рядко шофирам в София. Метрото е голямо улеснение.

  • 9
    classicc avatar :-|
    classicc

    Ползвал съм ги няколко пъти и смятам, че услугата е страхотна. Живея в зелена зона и ми се е случвало да го ползвам като алтернатива/заместител на колата.

    @Капитал - добрите медии в края на подобна статия биха уточнили изрично, че собственикът на медията е инвеститор в разглеждания бизнес, не е тайна, вие самите сте отразявали този факт в други статии.

  • 10
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    След като преди две години Uber предизвика малък бум в градското придвижване в София, но заради видяна заплаха за традиционните таксита се сблъска с регулаторите


    Капитал, айде малко по-обективно и професионално:

    UBER е таксиметрова услуга и като такава следва да спазва регулациите за таксиметров превоз. Има достатъчно решения по въпроса включително и на европейско ниво така че ако си извадите главата от пясъка може и да не се излагате толкова.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK