Новият брой:
Какво се случва в държавата

Spark срещу TAXI

При неголям трафик услугата Spark може да бъде два пъти по-евтина от стандартните таксита

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трудно и бавно disruptive бизнес моделите все пак навлизат в България. След като преди две години Uber предизвика малък бум в градското придвижване в София, но заради видяна заплаха за традиционните таксита се сблъска с регулаторите, от няколко месеца активно работи нова алтернативна услуга в този сегмент - Spark.

Това е приложение за смартфон, което дава възможност на всеки с шофьорски опит от поне година да наема електромобил в София - е-Up на Volkswagen и няколко коли Nissan Leaf. Отключването на колата, стартирането и приключването на потребителската сесия става през телефона. Заради задвижването на ток колите нямат съединител и скорости, а само автоматични предавки – D (drive) за шофиране, N (neutral) – свободна, Р (parking) – за паркиране и R (reverse) – задна, и се управляват досущ като играчка. А удоволствието от управлението на безшумния и рязко ускоряващ мъник е несравнимо, особено за онези ентусиасти, които с нетърпение очакват времената, когато електромобилите ще бъдат норма за предвижване.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivan3i avatar :-P
    I3I
    • - 4
    • + 18

    Аз съм редовен потребител на услугата, като от активирането и до сега съм я използвал около 10-тина пъти. Редовният ми маршрут Младост-Център и точно 55% от цената на таксито. Колите са луксозни, има подгрев на седалките , чисти, не се пуши, и аз си избирам музиката.
    Препоръчвам като заместител на таксито!

    Нередност?
  • 2
    vzoran avatar :-|
    vzoran
    • + 8

    Различно е да се кара електромобил - единствения начин по който се усеща ускорението е от самото движение на колата. При стандартните коли шумът и оборотите на мотора дават допълнително представа за възможностите на колата в даден момент - при електрото го го няма и ми беше малко странно в началото. Иначе освен Спарк за коли се надявам да се появят и електро велосипеди.

    Нередност?
  • 3
    vzoran avatar :-|
    vzoran
    • + 1

    Различно е да се кара електромобил - единствения начин по който се усеща ускорението е от самото движение на колата. При стандартните коли шумът и оборотите на мотора дават допълнително представа за възможностите на колата в даден момент - при електрото го го няма и ми беше малко странно в началото. Иначе освен Спарк за коли се надявам да се появят и електро велосипеди.

    Нередност?
  • 4
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 16
    • + 7

    Не мога да разбера - какво точно имате, Капитал, срещу традиционния и добре организиран бизнес с таксита?

    По каква причина трябва всичко да е дисруптив, убер и т.н... Разбирам убер да беше БГ компания, или поне да следваше ЕУ правилата, плащайки за лицензи, осигуровки, данъци на место...

    Когато се амортизират сегашните автомобили и се развие мрежата за заряд на елавтомобили, таксиметровите компании също ще преминат на ел... да не би да мислите, че са луди и целта им е да са цапащи копърки?.. А?

    Нередност?
  • 5
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234
    • + 10

    Нямат Стоянка на летището. Оттам губят доста клиенти. Не ми го побира акъла.

    Нередност?
  • 6
    kikminev avatar :-P
    whatever
    • - 3
    • + 13

    До коментар [#4] от "Da be.. da..":

    Редовно ползвам такси, често вземам такси случайно от улицата, а не викам определена фирма. На въпроса ти: с традиционният и добре организиран бизнес с таксита колата обикновено смърди, пуши се, слуша се чалга, но най вече ме притесняват шофьорите, които не карат безопасно и неведнъж изтръпваш преди да стигнеш някъде. А ако трябва да бъда съвсем честен, голяма част от тях изглеждат като току-що излезли от затвора. Разбира се има и супер приятните шофьори, с чиста кола и т.н., но сигурно са много малък процент. Лични наблюдения...

    Нередност?
  • 7
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 9
    • + 5

    До коментар [#6] от "Kik":

    Моите впечатления са точно наобратно..
    Само редки единици са вмирисани, и с чалга от колоните.. Такива ги отпращам и се оплаквам от тях на собствениците.. Не се качвам в такава кола... на вас какво ви пречи да постъпвате така?
    Скоро пътувах с един шофьор, музикант в анс. Кутев, който си допълва дохода, карайки такси..
    Разбирам подличката люлинска мисъл в коментара ви - но не е вярно.
    Каквото си прилича- се привлича..

    Нередност?
  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • + 6


    До коментар [#1] от "
    I3I
    ":

    Безобиден въпрос: "Защо не ползвате метро от Младост до центъра?" Аз много рядко шофирам в София. Метрото е голямо улеснение.

    Нередност?
  • 9
    classicc avatar :-|
    classicc
    • + 10

    Ползвал съм ги няколко пъти и смятам, че услугата е страхотна. Живея в зелена зона и ми се е случвало да го ползвам като алтернатива/заместител на колата.

    @Капитал - добрите медии в края на подобна статия биха уточнили изрично, че собственикът на медията е инвеститор в разглеждания бизнес, не е тайна, вие самите сте отразявали този факт в други статии.

    Нередност?
  • 10
    iavorski avatar :-|
    iavorski
    • - 1
    • + 2

    След като преди две години Uber предизвика малък бум в градското придвижване в София, но заради видяна заплаха за традиционните таксита се сблъска с регулаторите


    Капитал, айде малко по-обективно и професионално:

    UBER е таксиметрова услуга и като такава следва да спазва регулациите за таксиметров превоз. Има достатъчно решения по въпроса включително и на европейско ниво така че ако си извадите главата от пясъка може и да не се излагате толкова.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал