Има ли място в камиона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има ли място в камиона

Shutterstock

Има ли място в камиона

Онлайн платформата LoadPort позволява да се използват празните курсове или места в камионите в Европа. Системата е организирана на принципа на търговете, което позволява да се получи най-добра цена и за двете страни

11731 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Новите бизнеси (disruptive), които разбиват традиционните модели, се увеличават - тяхната крайна цел е да предложат на потребителя удобна и евтина алтернатива на традиционните услуги. Целта е това да става и чрез споделени ресурси, които в даден момент са неизползваеми или свободни. Така ползите са и за двете страни - бизнеса и неговия клиент. Например Uber помага на хората да намерят достъпен и често по-добър заместител на такситата чрез личната кола на шофьора. Airbnb пък предлага заместител на хотелите чрез жилището на хоста. Такава услуга, само че в сферата на логистиката, е създадената в България платформа LoadPort (www.loadport.eu). Идеята й е хората и фирмите да намерят достъпен, често по-удобен и бърз заместител на транспорта, който предлагат куриерските компании.

Да си наемеш част от камион

Ежедневно хиляди камиони и микробуси пътуват в цяла Европа от и до различни точки и държави, като често в тях има празно място за още товари. Обикновено при обратните курсове превозните средства са празни, което често е калкулирано в разхода и себестойността на превозвача. Затова и когато могат да си осигурят товар за такива "празни курсове", те са готови да предложат повече от атрактивни цени, за които спокойно може да се каже, че са им почти чиста печалба.

Това е и идеята на платформата LoadPort - да свърже хиляди малки и големи транспортни фирми със стотици хиляди потенциални клиенти, които търсят някой да достави техните пратки. Времето също е фактор, а в реален тест на платформата само за 12 часа беше намерен камион на български превозвач, с достатъчно свободно място за 70-килограмов товар, който пристигна след 16 часа от София в австрийско село. Оттам, отново използвайки празно място в същия камион, беше натоварена 50-килограмова пратка, която бе доставена след 36 часа в Оксфорд в Англия.

Търг за превоз на товари

Платформата работи на принципа на търг за подаване и приемане на пратки - товародателят задава дестинацията, товара и цената, която е готов да даде, а превозвача посочва за колко е готов да извърши услугата. След като интересите се срещнат, сделката е сключена. Тъй като в процеса участват различни компании, се предполага, че ще се получи изгодна цена. Услугата в сайта включва етапите от подаване на заявка за превоз, получаване онлайн на конкурентни оферти за транспорт, до доставка (с онлайн потвърждение) и (онлайн) плащане.

Целият процес е максимално опростен и прозрачен, комуникацията е ефективна и за двете страни, а онлайн посредникът управлява и контролира целия процес.

Тестът с пратката показа, че се получи цена, в пъти по-ниска от предложенията, които дадоха куриерските и спедиторски фирми. Освен това има и лично отношение - директен контакт с шофьор при товарене и разтоварване, както и телефонно обаждане за час на пристигане. Бързината беше много добра, особено за екзотичната "линия".

Какви са цените

Тъй като услугата няма фиксирана цена (все пак е на аукционен принцип), и затова не може да се даде средна стойност. Още повече че клиентът задава колко е готов да даде. От платформата посочиха два реални примера - в рамките на 48 часа кашон около 5 кг е доставен през платформата от София до Дюселдорф, Германия, на цена 30 евро с ДДС. Други пример е с малък кашон от София до Виена, който пристига за 18 часа, като договорената цена е била 32 евро с ДДС.

"Разбира се, това не означава че платформата предлага доставки на такива цени. Просто регистрираните превозвачи имаха бусове със свободен капацитет и на път с други товари", коментираха от платформата. Цената ще зависи от разстоянието, обема, тежестта на пратката.

Подобни услуги ще се развиват, тъй като са полезни за компаниите, особено за по-малките и тези, които имат пратки от време на време, както и за всеки, който иска да транспортира лични товари - студенти, живеещи българи в чужбина.

Хората зад проекта

Разработването и тестването на LoadPort е отнело на тримата й създатели и на софтуерния им екип по-малко от две години.

Идеята е на Красимир Кабзамалов. "След осем години опит в транспортния сектор видях, че това е отрасъл, който много бавно се адаптира към новите икономически и технологични условия и изостава сериозно с въвеждането на новите технологии. Икономическа система изисква по-бърз и точен транспорт на по-ниски цени", казва той.

Според него цялата концепция на LoadPort е нещо съвсем ново и различно от всичко, правено досега. Старите начини на мислене и модели трябваше да бъдат сменени, казва той и допълва: "Платформата дава възможност за контакт и сключване на онлайн сделка между абсолютно непознати един за друг до този момент товародател и превозвач без значение в коя точка на света се намират. Онлайн системата за плащане позволява да се плати в евро или левове с всички видове дебитни и кредитни карти, ePay и Easypay. Благодарение на автоматизацията на платформата превозвачът получава много бързо парите си. Рейтинговата система дава възможност на всички участници да изберат най-подходящия контрагент. Товародателят следи онлайн кога товарът е натоварен и съответно разтоварен."

Собственици на LoadPort са още Мира Александрова и Христо Кусев, а софтуерът на платформата е разработен от Ева Граховска и Даниел Пенчев. Интересен е опитът на Христо Кусев, завършил бизнес маркетинг в лондонския Regeant’s University през 2015, който споделя: "Като се прибрах в България, Краси ми представи идеята за LoadPort, която бе отличен шанс за моето развитие. Като започнахме работа по платформата, разбрах реалността за това как се прави бизнес. Как това няма нищо общо с това, което са ни преподавали в университета, и само проблемите и грешките карат човек да се учи и усъвършенства. Прекарах година и половина в Тайван, където проявиха голям интерес към LoadPort, и се надявам да можем да тестваме платформата и в Азия."

Новите бизнеси (disruptive), които разбиват традиционните модели, се увеличават - тяхната крайна цел е да предложат на потребителя удобна и евтина алтернатива на традиционните услуги. Целта е това да става и чрез споделени ресурси, които в даден момент са неизползваеми или свободни. Така ползите са и за двете страни - бизнеса и неговия клиент. Например Uber помага на хората да намерят достъпен и често по-добър заместител на такситата чрез личната кола на шофьора. Airbnb пък предлага заместител на хотелите чрез жилището на хоста. Такава услуга, само че в сферата на логистиката, е създадената в България платформа LoadPort (www.loadport.eu). Идеята й е хората и фирмите да намерят достъпен, често по-удобен и бърз заместител на транспорта, който предлагат куриерските компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK