КАТ в ерата на електронното управление
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КАТ в ерата на електронното управление

КАТ в ерата на електронното управление

Докъде стигна пътна полиция в е-услугите

15768 прочитания

© Николай Дойчинов


Ако чудовището на административната бумащина има своя любима бърлога, то това без никакво съмнение са гишета на КАТ.

Плащане на глоба, "подновяване" на акт за административно нарушение, издаване на книжка, промяна в собствеността на автомобил - уж семпли услуги, които не би трябвало да бъдат голямо затруднение. Но не са един и двама тези, които предпочитат да си пуснат отпуск, за да успеят в битката с административния апарат, или в краен случай - да застанат пред портала на КАТ час-два преди отваряне, за да се намерят начело на опашките.

В края на миналата година влязоха в сила промени в закона за движение по пътищата, с които беше поставена първата стъпка към въвеждането на електронна процедура за издаване на нов регистрационен талон за автомобила. Заедно с плахите стъпки от последните няколко години въпреки вътрешната съпротива КАТ изглежда идея по-приветливо място.

Какво трябва да знаем за актуалното състояние на електронната регистрация?

През декември 2017 г. влязоха в сила промени в закона за движение по пътищата, които въведоха т.нар. електронен обмен между нотариусите и отделите пътна полиция в страната. Промяната засяга смяната на собствеността на автомобил, която по закон става пред нотариус. Идеята на промяната беше да премахне двойното удостоверяване - първо при изповядването на сделката при нотариус и след това още веднъж на гише в КАТ.

Така веднъж продавачът и купувачът представяха пред нотариуса договор за покупко-продажба, удостоверение за платени данъци, застраховка гражданска отговорност, а след това трябваше да представят същите документи и в МВР.

След влизането в сила на промените нотариусите вече могат да подадат договора за покупко-продажба по електронен път до КАТ.

Проверка на място в столичния отдел на пътна полиция показа, че за промяна на регистрация все още се изискват всички документи. Нотариуси разказаха пред "Капитал", че системата действа в "тестов" период и практическите ползи от обмена на данни между МВР и нотариусите са две. Първо продавачът не трябва да носи договора в КАТ, за да му "отпишат" автомобила. Второ купувачът е защитен от това да придобие автомобил, който да не могат да регистрират впоследствие, защото има проблем - наложен е запор, има разминаване в идентификацията му или пък е обявен за издирване.

"Имахме такъв случай със закупен от магазин чисто нов мотор, който обаче се оказа под запор. Сделката не се състоя и така спестихме на купувача съдебно дело", разказа помощник-нотариус от голяма столична кантора.

По данни на председателя на Нотариалната камара Димитър Танев 676 нотариуси от цялата страна са свързани с "Пътна полиция". Следващата стъпка към реалното предоставяне на административна услуга ще стане другата седмица с влизането в сила на промените на наредбата на МВР, която урежда регистрацията на автомобили.

"Когато това се случи, купувачът ще може да заяви още пред нотариуса, че иска издаване на свидетелство за регистрация и после само да отиде да си го получи в полицията", обясни Димитър Танев.

Услугата ще бъде достъпна само в хипотезите, че не се налага смяната на регистрационните табели на автомобила, т.е. няма да бъде приложима при внос на кола от чужбина или придобиването на МПС от продавач, чийто адрес е в различна област. Освен това автомобилът трябва да има валидна гражданска отговорност, технически преглед и да няма дължими данъци - обстоятелства, които нотариусът може да провери дистанционно.

Най-накрая и безкасово плащане

След дълъг път на отпор в пътна полиция вече масово има инсталирани постерминали, които освобождават гражданите и бизнеса от безумните такси, които трябваше да плащат на банковите гишета.

В София в продължение на години постерминали имаше само на някои от гишетата, и то в сградата, където се издават книжки или се правят плащания по наказателни постановления. Много често те или не работеха, или служителите ги криеха от клиентите.

Справки по реда на закона за достъп до обществена информация, които "Капитал" получи от СДВР за периода 2015-2016 г., показаха, че годишните обороти от плащанията на постерминали в столичния КАТ са в пъти по-малки от тези на някои столични районни полицейски управления.

В подобно разминаване няма логика. Защото, ако районните полицаи събират предимно само такси за хората, които си издават лични документи по техен район, то КАТ обслужва автомобилния парк на цяла София (бизнеси и граждани) и книжките на всички жители на столицата.

Единственото обяснение е, че постерминалите се крият умишлено, което може да се дължи или на удряне на рамо на банката-оператор, или просто на нежелание на служителите да се занимават с техниката.

Към тази седмица, поне ако се съди по лепенките на най-масовите оператори на банкови карти по гишетата, плащания на постерминали се приемат и в двете сгради на столичния КАТ. Това води до спестяване на средства и време (при плащане на каса трябваше да отидете до гишето за подаване на услуги два пъти). Потърпевши разказаха, че им се случвало след дълго чакане на опашка да им бъде обяснено, че ще трябва да се подредят на съседното гише. В такива случаи е добре да се подават сигнали до инспектората на вътрешното министерство.

Онлайн плащания: едно наум

Сред другите услуги, които КАТ предлага електронно, е плащането на глоби, подаване на искане за издаване за дубликат на шофьорската книжка и справка за наложените наказания. За последните две трябва да имате електронен подпис и компютър с операционна система и браузър, които да поддържат java.

И ако плащането на глоби през сайта на МВР работи безпроблемно, то при погасяването на задължения през електронно банкиране или на гише в банка трябва много внимателно да се попълват всички данни, защото глобата може да бъде отчетена като неплатена въпреки плащането, което да доведе до неприятни последици (автомобилът ви да бъде спрян от движение).

Именно това се е случило при свързването на базите данни на пътна полиция и НАП през 2015 г. Той е обхванал над един милион глоби, които, въпреки че са платени, се водят непогасени от КАТ именно заради разминавания в данните при въвеждането на плащането.

Нито от МВР, нито от "Мусала софт" (фирмата, която разработва на системата) отговориха дали проблемът е отстранен. Затова е добре да си пазите платежните нареждания. Защото, нали, все пак сме в България.

Ако чудовището на административната бумащина има своя любима бърлога, то това без никакво съмнение са гишета на КАТ.

Плащане на глоба, "подновяване" на акт за административно нарушение, издаване на книжка, промяна в собствеността на автомобил - уж семпли услуги, които не би трябвало да бъдат голямо затруднение. Но не са един и двама тези, които предпочитат да си пуснат отпуск, за да успеят в битката с административния апарат, или в краен случай - да застанат пред портала на КАТ час-два преди отваряне, за да се намерят начело на опашките.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    lam57552579 avatar :-|
    Йосиф Давыдович

    Кат малко по малко се променя миналата година се наложи да си сменям книжката. За 10 минути стана работата, понеже съм над 70 години услугата бе безплатна, с кеф ди платих 2 лева такса с ПОС устройство за златен талон. Комшиятаи той набор долу горе го глобиха 35 лева за скорост-платихме по интернет, той после все пак отиде да провери до КАТ за всеки случай. Особено в далечната провинция поради липса на хора много бързо и спокойно стават нещата. Аз като ходих за книжката имаше един човек преди мен, а служителката се оказа позната и после се лафихме половин час след като ме обслужи преди да дойде следващия клиент, Мисля си, че ако в София открият още 3-4 офиса да се разпределят хората и да няма опашки и софиянци ще спрат да се оплакват.

  • 2
    mitkenski avatar :-(
    Dimitar Donushev

    Аз също платих акт електронно, който беше предаден на НАП и плащането не бе отразено при КАТ.
    Допълнително усложнение беше, че платежното нареждане (чрез ePay), което имах, не съдържаше номера на наказателното постановление.
    Проблема се реши след 2 месеца.
    Не бих съветвал някой да плаща задължения към КАТ електронно ако вече са предадени на НАП.

  • 3
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    стъпки в правилната посока, но прекалено малко, прекалено плахо, и съпътствани със всякакви проблеми.

    не го разбирам това.

  • 4
    dna avatar :-|
    Антон Чипев

    КАТ е от малкото държавни органи, които нямат елементарно виртуално деловодство в услуга на гражданите . Без подобно деловодство е все едно, че се намираме с 20 години назад.

  • 5
    nage avatar :-|
    nage

    До коментар [#4] от "Антон Чипев":

    30 по-точно


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK