АВТОмобилни, където и да сме
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АВТОмобилни, където и да сме

Shutterstock

АВТОмобилни, където и да сме

Как наемaнето на кола в Европа да не се превърне в кошмар

16408 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


На летището в Севиля преди време група италианци ми казаха, че буквално ще запалят една от low-cost компаниите за коли под наем. Бяха бесни на многото измамни условия, които им бяха предложили. Въобще не се изненадах, случва се постоянно, а аз работя от години в една от водещите компании.

В интернет порталите изобилства от критики, оплаквания, съвети и горчив опит. В този бранш има многобройни low-cost фирми, които предлагат много ниски наеми, но впоследствие на практика задължават клиента да заплати за допълнителни услуги високи цени.

Така може да резервирате кола за 3 евро на ден и да се чудите кой изобщо си купува автомобил при такива условия. По прости сметки 30 дни ще излязат 90 евро на месец за нов автомобил, при което не трябва нито да плащате гражданска застраховка, нито да минавате годишен технически преглед. Как обаче тази компания печели?

Внимание - капани!

Примерен случай: наели сте малка кола за седмица на цена 21 евро, която да вземете от летището. Принтирали сте ваучера, който сте получили на имейла, и започвате да търсите отчаяно компанията. След много лутане установявате, че такава фирма няма, а просто става дума за виртуална агенция, чрез която сте направили резервацията. Вашата компания ХХХ Cars всъщност изобщо не е на летището. Шатъл ви откарва на самотен паркинг. В офиса има дълга опашка, така че губите още ценно време от ваканцията. Агентът започва да ви задава въпроси за това колко хора сте, къде ще пътувате, колко багаж носите и т.н. Обяснява ви как колата, която сте резервирали, е прекалено малка за вашия багаж, също така напълно неподходяща за дълго пътуване, но ви предлага автомобил от по-висок клас, с по голям багажник, който побира всичките ви куфари и който ще осигури допълнителен комфорт на вас и семейството ви по време на дългото пътуване. Точно днес имат промоция на този автомобил и ще получите 50% отстъпка от цената. Вие се доверявате и заплащате допълнителни 10 евро на ден за по–голям автомобил.

Започва да ви обяснява застраховката и горещо ви препоръчва да сключите пълно каско, тъй като да карате в този регион без застраховка е истинска лудост. Ако преди това сте сключили допълнителна полица с виртуалната агенция, ще ви убедят колко неподходяща е тя и как всъщност трябва да платите и тяхната застраховка, за да се чувствате напълно сигурни и защитени. Цената е 15 евро на ден.

Предлагат ви още GPS за 10 евро на ден, допълнителен шофьор за още 10 и вече губите сметка за цената на вашата сигурност и комфорт. Low-cost компаниите обикновено ви задължават да предплатите пълен резервоар, и то на доста по–висока цена, така че да прибавим към крайната фактура още 70 евро за гориво и накрая теглите чертата.

Изпотявате се, преглъщате и започвате да се чудите как да се измъкнете от тази ситуация. Имате две опции: или да подпишете и да пресметнете наново целия бюджет за семейната ваканция, или да започнете да се възмущавате и да търсите обяснение. След като вижда, че за вас цената явно е непосилна, агентът ви подарява GPS, който се оказва вграден в колата, и ви сваля малко от цената на иначе 50% намаления автомобил. В крайна сметка стигате до 300 евро за седмица. Оказва се, че толкова е цената и в най-голямата рент-а-кар компания на летището, тази с многото гишета и малката опашка, с офис точно до лентата за багаж.

Стъпка по стъпка

Разбира се, не е задължително опитът ви да е толкова горчив и реално, ако имате нужда от малък автомобил без допълнителни услуги и сте съгласни да оставите висок депозит, блокиран на картата ви, за да покрие евентуални щети, ще си наемете кола за 21 евро на седмица, ще платите малко повече за гориво и едва ли ще намерите по–евтин и удобен начин за придвижване където и да сте. Ако сте достатъчно информирани и знаете от какво точно имате нужда, процесът по наемане на кола не би трябвало да отнеме повече от две минути.

1. Изберете компания

Има множество виртуални агенции, които сравняват цените на всички компании за коли под наем. Трябва да обърнете внимание на условията на всяка оферта - повечето виртуални агенции имат специални тарифи и предлагат по-ниски цени, отколкото директно в сайта на компаниите, но имат доста ограничена политика по отношение на отмяна и промяна на резервациите. Сред най–често използваните виртуални агенции са rentalcars.com, expedia.com, cartraveller.com.

2. Резервация

Препоръчително е да се направи предварителна резервация най–вече за да сте сигурни, че колата ще бъде налична в момента, когато пристигнете. По този начин също се гарантира цената, тъй като има големи разлики в зависимост от търсенето и наличността на моделите. Възможно е да се наеме кола и без предварителна резервация, но рискувате да ви бъде поискана по-висока цена.

3. Документи

Когато наемате кола, е необходимо да представите три основни документа: лична карта или паспорт, шофьорска книжка и кредитна карта. В рамките на ЕС без проблем може да наемете кола с българска шофьорска книжка. Повечето компании не приемат дебитни карти, предплатени карти или карти тип Visa Electron. При наемането на автомобила компаниите ще изискват блокирането на депозит като гаранция при щети или евентуална кражба на колата. Повечето компании изискват шофьор да е и този, на чието име е кредитната карта.

4. Застраховка

Една от най–важните теми при наемането на кола е застраховката. В момента на наемането със сигурност ще ви бъде спомената и ще ви предложат пълна застраховка, чиято цена може неприятно да ви изненада. А те много често са по–високи от самия наем на колата. Въпреки всичко е препоръчително да не рискувате и да сключите такава, поне за щети и кражба. Доста от виртуалните агенции предлагат своя собствена полица на доста по–ниска цена, така наречения Excess Refund, което накратко означава, че ако има някакви щети, вие трябва да заплатите тези на компанията и после да поискате виртуалната агенция да ви върне парите.

5. Допълнителни услуги

Макар да имате гарантирана цена при резервация, крайната фактура може да бъде доста по–висока от очакваната. Агентите, които работят зад гишето, в повечето случаи са на комисиона и за тях е важно да ви продадат допълнителни услуги. Често ще ви бъде предложен автомобил от по–висок клас на специална цена. Не се настройвайте негативно, обикновено става дума за коли, които по–добре биха паснали на вашия профил, пътуване, багаж и комфорт. Пък и може да ви дадат някоя страхотна идея как да направите пътуването много по–приятно, например с някой кабриолет или ексклузивен спортен модел. Добре е да знаете, че цената, която ви предлагат, може да бъде договорена, така че приемете офертата с усмивка и просто започвайте да се пазарите.

Всичко, което ви предлагат като екстра, си има цена. GPS, допълнителен шофьор (тоест друг освен вас, който да може да управлява колата), застраховка, детски столчета, вериги и т.н. Ако имате нужда от детско столче, препоръчително е да го резервирате предварително и да съобразите килограмите на детето, за да сте сигурни, че ще имат точния модел.

Като тип допълнителна услуга се предлага и предплащането на резервоар с гориво. Колата ще ви бъде дадена с пълен резервоар и обикновено трябва да я върнете с пълен. Услугата prepaid fuel ви дава възможност да платите предварително целия резервоар и да не трябва да зареждате, преди да върнете колата.

6. Сключване на договор

След като се уточнят всички подробности около модела на колата, застраховката и услугите, агентите са длъжни да ви обяснят договора за наем, да ви покажат крайната цена и да ви посочат общите условия. Най–важно е отново да обърнете внимание на крайната цена, тъй като може и да не са ви информирали за цената на някоя и друга услуга, която са вмъкнали в договора.

Важно е да ви обяснят още какъв тип гориво е колата, къде и кога може да бъде върната, да ви посочат телефонен номер в случай на авария или злополука, условия на застраховката, настоящи щети, условия за пътуване извън страната, желателно е да ви съобщят и своето име.

7. Връщане на автомобила

За връщането на автомобила съобразете времето, с което разполагате. Обикновено не отнема повече от две минути, но не забравяйте, че трябва да заредите и да намерите точното място. При връщането колата ще бъде проверена за нови щети. Трябва да ви бъде издаден документ, в който да бъде отбелязано в колко часа е върнат, начални и крайни километри, ниво на резервоара и ако има нови щети. Не подписвайте нищо, което не сте прочели! Ако имате проблеми с разбирането на езика, на който ви е издаден документа, не го подписвайте!

8. Как да се ориентираме в цените

Цените в този бранш силно варират в зависимост от сезона, модела, броя на дните и екстрите. Но най-грубо отделете поне 150 евро на седмица за наема и поне 300, ако пътувате по време на ваканционен сезон. Що се отнася до екстрите, застраховката е основният разход, но е важно да се знае, че е само опция и никога не сте задължени да я закупите. Цените на големите компании често са идентични, тъй като те изравняват цените си. Не е изключено да имат и промоционални цени за определени модели, но пазарът бързо се нагажда и в момента, в който търсенето се покачи, цените отново ще бъдат напаснати. Всички водещи рент-а-кар компании имат офиси и в България, но разбираемо най–вече са насочени към чуждестранни клиенти.

Съвети за бизнес пътуване

- изберете компания, която има офис директно на летището или гарата, избягвайте low-cost компании

- изберете автомобил, подходящ за вашия тип пътуване, например с GPS, Bluethooth, гама executive

- направете Online check-in, за да спестите време

- сключете пълно каско, за да си спестите допълнителни грижи и време

- представете данните на вашата фирма, за да ви издадат фактура

- ако планувате дълго пътуване, изберете опцията предплатен резервоар, ще ви спести време и ще ви улесни при представянето на фактурите от вашето пътуванеако често наемате коли, попитайте за корпоративна тарифа и клиентска карта. Някои компании имат специални гишета, дори VIP lounge за редовните си клиенти: Avis Preferred, Sixt Express, Hertz Gold, Enterprise Plus

Автор: Капитал

На летището в Севиля преди време група италианци ми казаха, че буквално ще запалят една от low-cost компаниите за коли под наем. Бяха бесни на многото измамни условия, които им бяха предложили. Въобще не се изненадах, случва се постоянно, а аз работя от години в една от водещите компании.

В интернет порталите изобилства от критики, оплаквания, съвети и горчив опит. В този бранш има многобройни low-cost фирми, които предлагат много ниски наеми, но впоследствие на практика задължават клиента да заплати за допълнителни услуги високи цени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Уау, колко изписано, само за да уплашат хората от агенциите с по-ниски цени.
    АБСОЛЮТНО същите номера прилагат големите компании. Че кой според вас ги е измислил?
    Условията на големите и малките компании са абсолютно еднакви, винаги избирайте най-евтината с що-годе нормален рейтинг в сайта за сравняване, който ползвате (priceline, rentalcars...). Не се лъжете по горното и да си давате парите напразно.

    Всички имат практически еднакви услови - GPS-a все едно го купуваш, а застраховките имат ВИНАГИ excess (начална сума, която плащате, преди да се включи застраховката).

    Ако искахте да сте полезни, а не рекламни, трябваше да напишете:
    - Разликата между CDW (Collision Damage Waiver) и LDW (Loss Damage Waiver) и ситният шрифт за щети по брони, стъкла и под колата. CDW и LDW практически винаги са в цената, но обикновено включват excess. Думата "каско", която ползвате може да значи нещо за бай-Пешо от Дупница, но няма такава дума в офисите на колите под наем.
    - Що е то excess и как никога да не взимаме покритието му от компанията (обикновено е по-скъпо от самият наем), а предварително да си сключим покритието онлайн и евтино от трета компания като iCarhireinsurance (без реклама, просто пример), след което им го показвате в офиса и нежно им казвате да си заврат прескъпата допълнителна застраховка някъде.
    Може обаче да ви блокират сумата за excess-а, която после ще ви покрие вашата допълнителна застраховка, така че си имайте добра сума по кредитната карта.
    - Никога не наемайте кола само с дебитна карта - по нея не могат да се блокират пари и ще ви задължат да си направите пълна застраховка при тях, а е скъъъпо. Винаги с масова кредитна карта - Visa или MasterCard.

    Това което сте описали не включва и НАЙ-важното - да си огледате колата при взимане все едно сте на пазар в Горубляне. Вън и вътре! Практически никога не съм взимал кола без драскотини и почти никога не са предварително описани. Ако не ги опишете при взимането, рискувате да ги платите вие, а е скъпо.
    Последно, но не по-важност - ако връщате колата в извънработно време, никой няма да ви проверява нищо, пускате ключовете в кутията и си отивате. Това горе за подписите не съм го виждал никъде - взимат ти ключовете, евентуално я оглеждат, но даже и в работно време, далеч не винаги.
    Ако сте я ударили, ще получите честитка после на картата. Не е страшно, но ако сте много страхливи си снимайте колата като я връщате.

  • 2
    qmj1519484284553386 avatar :-|
    Valenti

    точно това ни се случи миналата година в Аликанте. Уж всичко беше предплатено и организирано предварително, но уви. Брокера ни взе парите от картата още като резервирахме, а после се оказа, че компанията не приема депозит с тази карта. Другата карта пък имаше лимит и не можеха да ни блокират депозита и ни искаха повторно да платим за супер скъпа застраховка. В крайна сметка ни смениха резервацията и в Авис ни дадоха колата с минимален депозит и на подобна цена. Загубено време и нерви! Никога повече чрез тези измислени агенции, в случая doyouspain и goldcar


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK