С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 8 мар 2018, 19:03, 8939 прочитания

Банкирай електронно

Удобството и по-ниските цени са предимство на електронните услугите на банките, които тепърва ще увеличават своята популярност в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Онлайн платформите на банките намаляват таксите и спестяват време.

- България обаче остава на последно място по използването им в ЕС.
България е единствената държава от Европейския съюз, в която делът на хората, които използват онлайн банкиране, не се увеличава. Освен това той е и най-нисък за общността - по данни на Евростат едва 5% от населението извършва финансови операции през интернет. Според Световната банка в България има около 50 банкови офиса на 100 000 души население, което е двойно повече, отколкото е средното за ЕС. Данните са на фона на растящия брой българи, които използват телефони и компютри и имат достъп до интернет. А онлайн банкирането може да излезе в пъти по-евтино като такси спрямо традиционния банков клон.

Популяризиране и други


През последните месеци се наблюдава засилена активност и инвестиране от страна на банките за разработване на нови и по-добри онлайн услуги, както и в активното им рекламиране и популяризиране. Банка ДСК съобщи в края на миналата година, че вече има над 1 млн. потребители на електронните си услуги, а Уникредит Булбанк обяви, че има 320 000 активни дигитални клиенти, което е 50% повече в сравнение с година по-рано.

Освен онлайн банкиране на декстоп всички водещи банки имат и мобилно - чрез приложение за мобилен телефон, което покрива почти всички функции, които могат да се извършват и на компютър. Някои от банките освен засилена рекламна кампания използват и други методи, за да засилят интереса към електронното банкиране. Така например Уникредит Булбанк ще въведе от началото на април нова такса от 0.5 лв. за проверяване на наличност по сметка на банкомат – услуга, която традиционно е безплатна. Това например би стимулирало повече клиенти да използват онлайн банкиране.


Активен или пасивен



Горните числа изглеждат малко противоречиви на фона на статистиката на Евростат, но това се дължи на следното: онлайн банкирането е два типа – пасивно, през което може единствено да се правят справки, и активно – което позволява нареждането на парични преводи и други по-специални операции. Проверка на "Капитал" показа, че преобладаващата част от обслужващите банкови служители по подразбиране възприемат пасивното банкиране като основно за българския потребител. И двата типа обаче позволяват доста възможности и осигуряват по-евтини услуги, отколкото стандартното обслужване в банков клон.

По подразбиране банките не таксуват прехвърлянето на пари между сметки и депозити на един и същ клиент. Вътрешнобанковите преводи са по-евтини от междубанковите, като има известна отстъпка при използването на електронно банкиране (виж таблицата). Другото, за което най-често се ползва онлайн банкирането, е плащането на комуналните сметки, както и местните данъци. Тарифите зависят и от това дали клиентът не е избрал някакъв банков пакет. Такива имат Уникредит Булбанк – програма "Модула", чиято цена зависи от броя избрани включени услуги. При Първа инвестиционна банка пакетът се казва "Моят избор online" и срещу месечен абонамент от 3 лв. позволява неограничено теглене на пари от банкомати на всички банки в България, 2 безплатни изходящи превода, 20 безплатни SMS известявания за направени плащания с карта, безплатно плащане на ПОС терминал в чужбина, плащане на комунални услуги без такса и безплатен токен. Подобни условия се включват в месечния абонамент на Пощенска банка "Моите финанси", но при цена от 4.80 лв.

Трябва да се има предвид, че някои банки рекламират пакети, които включват предимно услуги, които са безплатни - онлайн банкиране, 3D защита на картата и SMS известяване при получаване на заплата. Също така онлайн банкирането е безплатно, но към него могат да се натрупат такси. Така например, ако се забрави паролата, преиздаването й струва 2 лв. в Банка ДСК и 10 лв. в ПИБ.

За повече сигурност

Банките обръщат сериозно внимание на сигурността на достъп на електронните си услуги. Има няколко варианта, с които тя се гарантира. Единият е чрез цифров сертификат, наподобяващ този на електронните подписи, който позволява логване в онлайн банкирането само от един компютър. Обикновено потвърждението при инсталирането на цифровия сертификат става чрез код, изпратен чрез SMS на мобилния телефон на потребителя. Този вариант обаче е ограничаващ за самия потребител, ако иска да използва друго устройство за извършване на нарежданията. Другият вариант е използването на токен устройство. То представлява малък уред с екран, който по силата на предварително зададен алгоритъм генерира еднократни кодове, с които се потвърждава всяка транзакция. Обикновено токен устройствата обаче се плащат отделно и струват между 24 лв. (Банка ДСК) и 30 лв. (ПИБ). В някои случаи са безплатни, ако онлайн банкирането е част от банков пакет. Също така Уникредит Булбанк използва М-токен за сигурност, което представлява мобилно приложение, което генерира кодове подобно на токен. То също няма нужда от интернет връзка, за да функционира.

Предпазливостта не е излишна

Редовно се появяват опити за популярната от години фишинг атака. Последният случай е от началото на март, когато клиенти на Банка ДСК са получавали имейл от името на банката с добавен зловреден линк. Обикновено такива атаки работят винаги по един и същ начин – предупреждават клиента, че трябва да потвърди паролата за банкирането си, и го препращат към интернет страница, която имитира оригиналната. Веднъж въвели данните си, клиентите реално споделят чувствителна информация с измамниците. Затова трябва да се проверява внимателно дали линкът е наистина официалният на банката, или само го наподобява.

Допълнителни услуги

Използването на онлайн банкирането също така може да се използва като електронна самоличност на клиента, с която да се заявяват допълнителни услуги или да се кандидатства за кредитна карта например. То позволява погасяване на вноски за кредит, да се заяви издаване на нова дебитна карта, да се платят не само комунални сметки, но и местни данъци. Те могат да се "програмират", така че да се погасяват автоматично от избрана от клиента сметка. Или казано накратко - освен такси се пести и време.

Неудобството е, че за доказване на повечето данъци е необходим печат от съответната община – така например данъкът за автомобил може да се плати през онлайн банкиране, но въпреки това годишен преглед на колата не може да бъде извършен без печат. Някои от банките като ОББ, които имат и управляващи дружества за взаимни фондове, позволяват управляването и на инвестициите през онлайн банкирането, което е още едно допълнително удобство.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване без граници Пазаруване без граници

EС забрани геоблокирането в онлайн търговията с изключение на някои сфери

14 дек 2018, 1505 прочитания

Как да изберем въздухопречиствател 8 Как да изберем въздухопречиствател

Какво трябва да знаем, когато купуваме уред за пречистване на въздуха за вкъщи или офиса

14 дек 2018, 1788 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Напред, но не и нагоре

Бизнесът на публичните дружества продължава да расте, но акциите им остават под натиск

Демонстрацията "Иванчева"

Отмяната на отменения арест на бившият кмет на "Младост" показва истинското лице на специализираното правосъдие

Най-голямата слънчева сделка

Samsung продава седемте си соларни парка в България на германския фонд KGAL и чешката Micronix за около 80 млн. евро

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.12.2018 Прочетете