Електромобил на старо - мисия възможна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електромобил на старо - мисия възможна

Електромобил на старо - мисия възможна

Вторичният пазар започва да се развива, като засега на него са предимно ентусиасти

30402 прочитания

© Капитал


Основният консуматив остава батерията, но цените се понижават с около 30% всяка изминала година.

Красимир е от Стара Загора, където живее от известно време в къщата си в близкото Ново село. Всеки работен ден той пътува до Раднево, където управлява фирма, подизпълнител на разположените в района топлоелектрически централи. Дневния маршрут до работа и обратно от около 100 км изминава с електрически автомобил. Вечер оставя колата да се зарежда в контакта на гаража си и при използване на нощната тарифа за електроенергия разходът за пътя до Раднево и обратно му струва около 2.50 лв., добавени към сметката му за ток.

Тази истинска история е само един възможен конкретен сценарий как дори и в момента електрическите автомобили могат да бъдат използвани в ежедневието. Дори и да говорим за все още развиващ се пазар, плюсовете на електромобилите не са малко, но при определени условия (виж карето най-долу). Двата по-големи минуса са високата първоначална цена и малкият брой обществени зарядни станции. Първият обаче вече е възможно да бъде заобиколен, поради зараждащия се пазар на използвани, но сравнително нови електромобили. Каквато е и колата на Красимир.

От къде се внасят те

Цените за сравнително новите употребявани електромобили, които са на не повече от 2-3 години и с до 15 000 км пробег, могат да достигнат и наполовина от стартовата цена за новите коли (виж таблицата). "В България към момента най-много се внасят използвани електромобили от САЩ, тъй като там пазарът е най-развит и се правят много сделки, които понижават цените. Обикновено става дума за ударени автомобили, "огънати тенекии", които могат да се ремонтират у нас срещу много по-ниска цена, или такива, които са върнати от лизинг или са били тестови автомобили на изложения", коментира за "Капитал" флийт мениджърът на "Елдрайв" Дечо Жечев. Според него този пазар у нас тепърва ще се развива, като към момента интерес имат предимно ентусиасти и хора, за които електромобилът няма да е единствена кола в домакинството.

Какви са офертите

Офертите за най-популярния електромобил Tesla у нас варират между 102 000 лв. и 168 000 лв. за употребявани автомобили с пробег до 50 000 км, което е значителна сума. Според Жечев обаче най-много сделки има с Nissan Leaf, който е далеч по-достъпен. Към момента в България нови Nissan Leaf все още не се продават официално - това се очаква да стане през втората половина на 2018 г. От друга страна обаче пък автомобили като Volkswagen e-up, който като каросерия е идентичен с моторния e-up, има пазар с по-евтини части, отколкото при коли като Nissan Leaf, които нямат еквивалент с друг освен с електрически двигател. Тоест това е друг минус - ако се вземе кола, която изцяло е разработвана като електромобил и няма аналог с вътрешно горене, поддръжката може да се оскъпи и удължи времето за ремонт.

Проверка на "Капитал" показа, че за някои по-често търгувани автомобили втора ръка в рамките на Европейския съюз могат да се намерят значително по-добри оферти, отколкото в България, като разликите могат да повече от 30%. Възможността те да се доставят до България е основно чрез автовоз, което струва между 800 лв. и 1000 лв. на автомобил.

Батерията

За разлика от автомобилите с двигатели с вътрешно горене втора ръка, при които може да има проблеми от най-различен тип, при електромобилите има един-единствен компонент, който трябва да се провери и това е батерията. Всеки производител дава различни гаранции за живота им, като например при Nissan Leaf те са, че за първите 8 години на ползване тя ще запази поне 85% от оригиналния си капацитет. Освен това батериите за автомобили през последните години бързо губят стойността си заради въвеждането на нови технологии и повишаването на конкуренцията в бранша – цените се понижават с 30% до 60% годишно. Към момента например една оригинална батерия за Nissan Leaf струва 5400 долара. Но също така може да се намерят комплекти на трети производители или от ударени автомобили на близо двойно по-ниска цена. Освен това много често ако автомобилите се предлагат от официални представителства като оказиони - обявената цена е може да е батериите, за които се изготвя отделен лизингов план.

Зарядните станции

Използването на електромобил в България все още не е за хора, които ще имат само една кола в домакинството. Причината за това е липсата на зарядни станции, които да осигуряват продължително пътуване – от столицата до морето например. В момента в България има монтирани не повече от 20 бързозарядни DC станции, които позволяват около 80% от капацитета на батерията (в зависимост от модела) да бъде зареден в рамките на 20-30 минути. При това те всички са в градовете. Като една от компаниите, които изграждат такава мрежа "Елдрайв" постигна договорка с бензиностанциите Shell за изграждане на станции и на магистрала "Тракия", което се очаква да стане през лятото. AC станциите са значително повече – близо 70. Те също осигуряват зареждане по-бързо, отколкото от обикновен контакт, но са нужни поне 2 часа до 80% от капацитета на батерията. Някои от компаниите, които изграждат зарядни станции, пък монтират такива, които не осигуряват бърз заряд, а реално представляват използване на стандартната електрическа мрежа. Друго неудобство е, че зарядните станции работят с клиентски карти и на тях не може да се заплати за услугата чрез стандартна платежна дебитна или кредитна карта като на ПОС терминал в магазин например, а клиентът задължително трябва да има направена регистрация.

Ток срещу гориво

1. Разходи за енергия – разходите за енергия при електромобила са в пъти по-ниски от този при двигателите с вътрешно горене. Причината за това е във високия коефициент на полезно действие на електрическия мотор. Най-високо ефективните са дизеловите двигатели с 54%, което обаче е несравнимо по-малко от електрическия, който има КПД от 90%. Ето защо електромобилите имат разход на гориво еквивалентен на около 2 литра бензин на 100 км. Това допълнително се понижава от разликата в цената на течните горива и електричеството, което в България засега е сред най-евтините в Европа – което прави около 2-2.5 лв. на 100 км. В същото време разходите за гориво на автомобилите с двигател с вътрешно горене представляват между 10 и 20 лв. на 100 км.

2. Данъци – автомобилите с двигатели с вътрешно горене плащат данък на общината в зависимост от мощността на двигателя. Електромобилите са освободени и не дължат нито стотинка според Закона за местните данъци и такси.

3. Обслужване и ремонт – годишното обслужване на новите автомобили – смяна на масло и филтри, е около 150 лв. При електродвигателите няма такова, тъй като те са значително опростени – имат само батерия и двигател. Няма масло, няма филтри, няма водна помпа, горивна помпа, бутала, цилиндри, охладителна система. Тоест, освен че не трябва да се прави годишно обслужване – има много по-малко части, които мотат да се повредят при експлоатация.

4. Други разходи – повечето големи български градове не таксуват електромобилите за паркинг в централните градски части. За да бъде в сила това облекчение обаче, трябва собственикът да заяви еднократен стикер (10-15 лв.), с който се удостоверява, че колата е електрическа и не подлежи да плаща за паркинг. В София през последната година са издадени около 150 такива стикера.
Основният консуматив остава батерията, но цените се понижават с около 30% всяка изминала година.

Красимир е от Стара Загора, където живее от известно време в къщата си в близкото Ново село. Всеки работен ден той пътува до Раднево, където управлява фирма, подизпълнител на разположените в района топлоелектрически централи. Дневния маршрут до работа и обратно от около 100 км изминава с електрически автомобил. Вечер оставя колата да се зарежда в контакта на гаража си и при използване на нощната тарифа за електроенергия разходът за пътя до Раднево и обратно му струва около 2.50 лв., добавени към сметката му за ток.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    vth15554998 avatar :-|
    Earl Grey

    А колко лесни са за рециклиране? В голямата си част електричеството как се произвежда? Производството на литиево-йонни батерии екологично ли е? Човек, живеещ на седмия етаж, който не разполага с гараж, как точно си зарежда колата през нощта?

    Много дълъг път имат да изминат електромобилите, преди да се превърнат в истински полезно транспортно средство. Особено във време, в което има бензинови коли, които харчат 4-5 л/100 км и се рециклират изключително лесно след края па живота им.

  • 2
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    Има достъпни електромобили на старо, но проблемът е в две неща:

    1. Презареждане - има много малко на брой места, където да се зарежда такава машина и самия процес по зареждане е много бавен. Това автоматично ограничава такива коли за градско ползване за да може човек да си направи сметката кога какви разстояния да минава. Аз не бих си взел все още такава, защото ми трябва да я ползвам и извънградско, а бюджет за две коли нямам.

    2. Поддръжка - докато майсторите не започнат масово да могат да ремонтират такива автомобили аз не бих си купил такъв. Ако ще трябва да плащам само на оторизирани сервизи, то не е за мен. Там цените са неколкократно по-високи.

    Като компромисен вариант може и според мен ще се наложат хибридните автомобили с бензинов двигател + електромотор.

  • 3
    philby avatar :-|
    philby

    Електрическите автомобили на практика нямат поддръжка. Дори спирачни накладки е рядкост да се сменят преди 100000 км. Няма смяна на масло на двигателя или скоростната кутия, както и много други.
    До коментар [#2] от "
    Aldi Mitov
    ":

  • 4
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    До коментар [#3] от "philby":

    Това е мит донякъде. Поддръжка си имат. Всякакви сензори и компютри има по тях и всяко струва доста пари все още. А батерията, ако се прецака си струва повече от ремонт на двигател и скоростна кутия взети заедно. Имат по-малко компоненти - да, но поддръжката не е евтина. Особено в момента както могат да ги ремонтират много малко фирми.

  • 5
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    До коментар [#1] от "vth15554998":

    Идиот!

  • 6
    kkr1422277011388964 avatar :-|
    Kamen Nikolov

    Разходите за електричество са ниски ако си зареждаш колата вкъщи. Тръгнеш ли на дълъг път и опреш ли до бързите зарядни станции цените им в момента са такива, че ти излиза като с бензинова кола.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK