Здравето е по-важно от парите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Здравето е по-важно от парите

Shutterstock

Здравето е по-важно от парите

Как технологиите могат да помогнат за по-добра и по-евтина медицинска грижа за всеки

6998 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Обемите на здравния осигурителен бизнес нараснаха над 5.3 пъти в животозастраховането от 2013 г. досега.

Технологиите улесняват много сфери на живота – отдавна има електронни вестници, електронно банкиране, електрически автомобили, "умни" телефони с куп приложения, които подобряват и автоматизират ежедневните ни професионални дейности и хобита и рисуват новата все по-дигитална среда.

Подобни тенденции не подминават и здравеопазването. Само в рамките на последните няколко седмици някои от най-големите иновационни компании – Amazon, Google, Apple и Uber, обявиха, че развиват проекти, които целят да изменят здравната индустрия, в която от десетилетия разходите и ниската ефективност са знакови проблеми (виж карето).

За какви пари говорим

Допреди години в България държавата имаше абсолютен монопол над здравните услуги, но това се изменя с много големи темпове. По данни на Комисията за финансов надзор общата стойност на платените през миналата година различни здравни застраховки е 52 млн. лв. при общото застраховане и 65 млн. лв. при животозастрахователните компании. В сравнение с 2013 г. (когато всички здравни фондове трябваше да се пререгистрират като застрахователи и от когато се води единна статистика за дейността им) обемите на пазара са нараснали съответно с 40% в общото застраховане и цели 5.3 пъти в животозастраховането. Темпът на нарастване със сигурност не изглежда да се забавя и се обуславя с навлизането на много чуждестранни компании, за които е важно служителите им да бъдат осигурени на най-високите възможни нива. Тези суми привличат много алтернативни инвестиции и обуславят създаването на нови услуги, които могат да пестят време и пари на своите клиенти. Ето някои от тях:

Автор: Капитал

ofertomed.bg – В началото стартира като "Офертомат" - стандартен сайт за групово пазаруване, който преди три години се насочва изцяло към предлагане на здравни услуги. В него има оферти на около 60 болници и 30 лаборатории за изследвания в цялата страна. Най-търсени са прегледите на щитовидната жлеза – около 7000 оферти за такива изследвания са били купени през сайта миналата година. Офертите са предимно насочени към хора, които нямат възможност за направление, с известна отстъпка от стандартната цена на медицинското заведение. "Особено при жените много често пациентите се нуждаят от 10 изследвания на година, докато личният им лекар може да им даде не повече от 3", коментираха от сайта.

От края на миналата година на фейсбук страницата на ofertomed.bg е настроен чатбот, който подсеща потребителите да си правят профилактични прегледи. "Хората не знаят, че могат безплатно да следят своето здраве и въобще липсата на дисциплина при редовното провеждане на профилактични прегледи е голям проблем в България. Чатботът помага да се подсещаме за тези неща", коментираха за "Капитал" от сайта. Той има и втора версия – ofertovet – която е насочена специално за ветеринарните прегледи на домашните любимци.

Автор: Капитал

Credoweb e най-голямата здравна социална мрежа в България, която помага при избора на лекар, стоматолог или лечебно заведение и аптека. Към момента в нея са регистрирани над 15 000 медицински специалисти и над 2200 болници, клиники и лаборатории. Платформата все още е в процес на развитие. Търсачката й например може да покаже най-близката работеща аптека, а също така и доктори по специалност, местоположение и приемно време.

Автор: Капитал

MedicHome app - Българското мобилно приложение MedicHome предоставя консултация от лекар на базата на описани от потребителите оплаквания. В рамките на малко повече от месец по време на тестовия период приложението е било инсталирано над 5000 пъти и през него са били извършени около 1000 консултации. Над 50% от инсталациите са от хора, които не живеят в София, а около 20% от пациентите, които веднъж са го използвали, отново са се възползвали от него. То е насочено към хора в отдалечени региони, които имат затруднен достъп до медицински услуги, здравно неосигурени хора, българи, които живеят в чужбина, заети хора, които не могат да преценят дали състоянието им изисква спешен преглед от лекар.

Към момента все още не е ясно по какъв начин ще става заплащането от страна на клиентите, а също така и как ще се плаща на лекарите, като се планира схемата да се доразработи в следващите 2 месеца. В момента приложението се обслужва от един лекар и една медицинска сестра, които отговарят на запитвания на потребителите. Чат-разговорите в приложението продължават от 3 минути до по няколко часа, разпръснати в няколко дни при по-тежки случаи. Създателите на приложението в момента провеждат инициативи за разширяване на екипа си, като са провели разговори със 120 медицински лица. Планира се до няколко месеца да стартира видеочат за улесняване на консултациите, а след това – и посещения на място.

Автор: Капитал

bookinghealth.com - практиката показа, че когато става въпрос за предпочетено лечение в чужбина, най-често се ползват турски болници, тъй като те са по-близо, имат вече установени представителства и доказана ефективност. Предложенията обаче не са много и трудно може да се направи ясна представа за състоянието на този пазар.

От известно време обаче съществуват варианти, които могат да дадат много повече прозрачност и информираност на хората с подобни проблеми. Такава например е търсачката за болнични услуги bookinghealth.com, която включва над 250 болници в Германия, Австрия, Швейцария, Турция, Израел и е била използвана от близо 16 000 пациенти предходната година. В нея могат да се търсят конкретни медицински услуги за стотици диагнози и манипулации, включващи от следоперативно възстановяване до химиотерапия и операции за смяна на ставите например. Платформата предлага изготвяне на диагноза, провеждане на лечение, рехабилитация, както и рекреационни програми. Петте най-популярни медицински услуги и лечения, които са били уреждани през търсачката, са смяна на тазобедрена става, смяна на колянна става, аневризма на коремната аорта, абсцес и левкемия. Платформата представя всяка болница и манипулация с рейтинг, който е оставен от предишни пациенти, както и представя за всяка услуга ориентировъчна цена в евро. Например за лечение на рак на гърдата има описани ред различни процедури, включително изготвяне на диагноза, реконструкция, мастектомия, химиотерапия, радиотерапия, третиране на метастази по лимфните възли, рехабилитация. Болниците могат да се класират по цена на всяка от отделните процедури или по рейтинга, определен от потребителите на сайта.

Какво правят големите по света

Amazon: Компанията за доставки създаде партньорство с водещата инвестиционна банка JP Morgan Chase и застрахователния холдинг Berkshire Hathaway, което цели подобряване и поевтиняване на здравното осигуряване за служителите си. Въпреки липсата на детайли около сътрудничеството тази новина доведе до спад на цените на акциите на здравноосигурителните фондове и фармацевтичните мениджъри в САЩ. Очакванията са трите компании да използват софтуерни алгоритми, за да свият техните разходи за здравно осигуряване, но анализатори предполагат, че Amazon може след това да навлезе на пазара за дистрибуция на лекарства на дребно.

Apple: Компанията също се фокусира върху собствените си служители, за които ще отвори две клиники в Калифорния, чийто водещ принцип ще бъде превантивното опазване на здравето.

Google: Чрез компанията си Verily те създават нов фонд, който ще получава държавно финансиране, ако успее да управлява здравното осигуряване по-евтино.

Uber: Компанията за градски превози, алтернативни на такситата, създаде Uber Health, който позволява на здравноосигурителните фондове да наемат транспорт за своите пациенти, най-вече при неспешни случаи, като уговорен час за лекар. Според публикация в The Verge става дума за пазар от $3 млрд. годишно.
Обемите на здравния осигурителен бизнес нараснаха над 5.3 пъти в животозастраховането от 2013 г. досега.

Технологиите улесняват много сфери на живота – отдавна има електронни вестници, електронно банкиране, електрически автомобили, "умни" телефони с куп приложения, които подобряват и автоматизират ежедневните ни професионални дейности и хобита и рисуват новата все по-дигитална среда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Отдавна имало електронни вестници, електронно банкиране, електрически автомобили, "умни" телефони с куп приложения - колко точно отдавна? От 20, 50, 100, 1000, 10 000 години?

    Иначе, да, важно е технологиите да ни помагат в грижата за здравето, макар че от посоченото в статията не виждам особен напредък в това отношение. Но е похвално желанието. Реалната промяна ще стане тогава, когато всеки жител у нас или по света има достъп до технологии, които комплексно следят и се грижат за здравния ни статус (което от своя страна ще облекчи личните лекари и пациентите).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK