Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 23 мар 2018, 11:20, 4351 прочитания

Струва ли си борсовият абонамент за Spotify

Музикалната платформа излиза на фондовата борсата в Ню Йорк на 3 април с директно листване на акции, но какво трябва да се има предвид преди инвестиции в компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Последната неизвестна около публичното предлагане на най-големия доставчик на стрийминг музика Spotify падна - тя излиза на борсата (NYSE, тикер SPOT) на 3 април. Компанията вече успя да "скандализира" пазарите с избора си на метод на листване – директно предлагане, чрез което не се набира капитал за разлика от първичното публично предлагане (IPO).

Въпреки това излизането на борсата на голяма и новаторска IT компания винаги е новина и предизвиква интерес. Листването на Google и Facebook преди години беше малка революция – последната все още държи рекорда за най-много набрани средства в американския IT сектор – над 16 млрд. долара (рекорд за всички времена все още е в китайския търговец Alibaba). Шведската Spotify най-вероятно ще е далеч от еуфорията, която предизвика социалната мрежа, но вниманието към нея е голямо. Освен институционални инвеститори към тези компании интерес проявяват и дребни клиенти – дали в търсене на доходност или просто за имиджова инвестиция. Затова изникват няколко въпроса – каква ще е цената, може ли да се участва от България и какво му е толкова лошото на директното листване.


Каква цена да очакваме

Досега Spotify се финансираше чрез привличане на външни инвеститори на които продаваше акции, а те придобиваха дял. Сега просто една част от тях ще продадат част от дела си. При директното пласиране няма определена цена на акция, т.е. инвеститорът сам трябва да направи оценка колко е готов да даде. За да се случи това, все пак трябва да се вземат предвид финансовите резултати на компанията и очакванията - добре е обаче това да се прави от финансов анализатор. При формиране на цената инвеститорите гледат показателя цена/печалба на акция (P/E) - колкото по-висока е тя, толкова по-високи са очакванията за компанията, а и е по-надценена. При Spotify този показател е неизползваем, тъй като е на загуба - за 2017 г. тя е 1.24 млрд. евро спрямо 539 млн. през 2016 г. Приходите растат бързо и достигат 4.09 млрд. евро за 2017 г., или близо 40% скок спрямо предната година. От ръководството очакват един ден да се стигне до печалба.

Сравнение на компанията със сектора и конкурентите също е важно, за да се разбере в каква посока може да се движат резултатите й. В момента Spotify има 159 млн. активни потребителя месечно, от които 71 млн. си плащат абонамент, което е впечатляващо съотношение. За сравнение - при електронните медии то е 3-5%, посочва Фредерик Филу за Monday Note. Броят на аудиторията расте с 29% през миналата година, а на платената част - с 46%. Темповете обаче се забавят спрямо 2016 г., когато бяха съответно - 35 и 71%. Пада и средният приход от потребител от 8.43 долара през 2015 г. до 6.54 за 2017 г.q или 22% надолу за две години.



Основните конкуренти на Spotify са Apple Music, Google Play и свързаната Youtube. И въпреки че шведската платформа остава най-предпочитана за стрийминг, основният риск, който се посочва от анализаторите, е достъпът на останалите платформи до потребителите - все пак Apple има 1.3 млрд. активни телефона. Освен това тези компании притежават богати бази данни за клиентите и техните навици, което им позволява да продават всички видове продукти и услуги много по-бързо, както и да достигнат до точния потребител. Това се отнася и за стрийминга, макар че алгоритъмът за препоръчване на музика от Spotify и управлението й, остава доста по-добър от останалите (мнение, което се споделя и от автора на тази статия).

В проспекта, който компанията публикува в SEC, все пак се повдига завесата за цените, при които е продавала акции на своите инвеститори. Последните сделки от януари и февруари са били между 90 и 132.5 долара за акция, като може да се очаква сделки да се сключват в този твърде широк диапазон. На база тези цени се прави и оценката на компанията – ако приемем, че средната цена е 111 долара, при 180 млн. акции прави пазарна капитализация от близо 20 млрд. долара. Всичко обаче ще зависи и от търсенето. През миналата година компанията е продавала акции в още по-широк рейндж, между 37.50 и 125 долара. Към 22 февруари най-големите акционери в компанията са създателите й Даниел Ек и Мартин Лоренцон, които държат общо 39% от обикновените акции, но с издадените към тях бенефициарни разписки са с 80% от правото на глас.

От България да, но трудно

Тъй като Spotify не прави класическо IPO, то акциите му директно ще започнат да се търгуват на борсата, а всеки, който желае, може да се включи и от България. В миналото е имало висок интерес към публични предлагания, а някои инвестиционни посредници предлагат тази услуга. При класическото IPO обаче има една особеност - заради огромните предлагани обеми и търсене и големите капитали на институционалните инвеститори малките често остават извън играта. Така преди години имаше силен интерес от България към предлаганията на Facebook и на Манчестър юнайтед, но български инвеститори не успяха да запишат и тогава акции. Но имаше активни инвеститори в търговията в първите дни, които купуваха през платформите си, посочиха от "Елана трейдинг".

"За съжаление през платформите, които предлагаме, няма как да се участва в IPO компании в чужбина. След като те станат вече търгуваеми на борсата, чак тогава може да се купят акции от тях. За да се участва в IPO-то, клиентът трябва да се свърже директно с банката, която го организира, и процесът на практика е почти невъзможен за ритейл клиенти", коментираха от "Карол".

"Когато става въпрос за IPO на компания, към която има интерес от цял свят, съвсем естествено е, че е много трудно за български индивидуални инвеститори да стигнат до записване на акции. Възможността се предлага като услуга, но в зависимост от условията на съответното IPO, понякога е и много нерентабилно за инвеститора да прави това. Има смисъл да се участва с голяма сума, но дори и в този случай шансовете за записване не са много големи", коментира пред "Капитал" Димитър Георгиев, ръководител "Финансови пазари" в "Елана трейдинг".

Затова и според него е по-добре да се участва след това на вторичния пазар. "Акциите на листваните компании на големите борси стартират търговия веднага след проведеното предлагане, така че малките инвеститори могат да започнат да ги търгуват от първия ден на появата им в платформите си. Понякога при популярни предлагания цената на акциите е по-изгодна след първите дни и месеци на търговията на борсата – пример за това е Snapchat, чиито акции се търгуваха доста по-високо на IPO-то и първите дни на търговия в сравнение с последващите седмици и месеци", казва той. Такъв беше случаят и с Facebook - през пролетта на 2012 г. тя направи дебют при цена на акция 38 долара и засилен интерес. След първоначалната еуфория обаче книжата паднаха под тази цена. Е, след това отново започна ръст и днес са на нива около 170 долара.
Директно листване vs IPO

Една от най-големите критики е решението на Spotify да направи директно листване вместо класическо IPO. Какво означава това?

1. При директното листване не се набира капитал. От Spotify обаче обявиха, че такъв не им трябва, компанията няма дълг, а паричният им поток е положителен. Критиците са на мнение обаче, че дори и в момента да нямат нужда, то такава ще има след време. Аргументът им е, че кешът и паричните еквиваленти през миналата година са се свили с 37% до 477 млн. долара.

2. При IPO банка или консорциум от финансови компании стават поематели на емисията, купувайки част от акциите, а при криза подкрепят цените им. Има обаче и аргумент против това – няколко дни след дебютите на акциите и еуфорията на Facebook и Snap например цените им паднаха под емисионните стойности. При Facebook тогава единствено подкрепата от Morgan Stanley я спаси от по-голям срив. За да не се стига до резки промени в цената, има т.нар. Lock up период, в който стари акционери нямат право да продават акциите си. От Spotify не пожелаха да обявят дали такъв е предвиден при тях. Срещу поемателството на емисията при IPO банките получават сериозни комисиони. В случая Spotify е наел само няколко такива, за да структурират целия процес, за което ще вземат доста по-малко пари – ниските разходи са един от аргументите на ръководството за избора.

3. При IPO се събират поръчки за покупка на акции по различни методи – book building, холандски аукцион. За целта се определя цена на акция или диапазон за наддаване, а целта е да се постигне най-добрата цена. При задаването на минималната цена обаче винаги има критики, че е силно завишена и обслужва единствено интересите на настоящите акционери, а не на бъдещите – такава беше ситуацията с Facebook, която на няколко пъти повишаваше цената. Често при този метод, особено при заявен голям интерес, малките инвеститори остават извън играта.

4. Без глобално представяне на компанията – road show. Такова се прави при IPO, но не и при директното. Ръководството на Spotify обаче направи представяне в Ню Йорк, което беше предавано на живо – така можеха да го наблюдават и дребни инвеститори. Нещо, което не могат да направят при класическотo road show. От Spotify директно обявиха, че в този смисъл това е в името на прозрачността.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 8839 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6514 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Провери в портфейла

Услуга на НАП и Централния депозитар позволява всяко физическо лице да провери какви финансови инструменти притежава

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10