С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 30 мар 2018, 14:31, 27285 прочитания

Е-мобилен лизинг

Цените са значително по-високи от стандартните коли, но поддръжката е много по-евтина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Електромобилите плавно се превръщат от обект на статия в раздел "Любопитно" в реалност, която виждаме редовно дори и по българските пътища. В същото време те стават все по-малко разпознаваеми - самите автопроизводители сменят концепцията си за това как трябва да изглежда колата, задвижвана от батерия. Причудливите форми, които крещяха "аз съм различен", постепенно отстъпват на дизайна, идентичен с този на модел с двигател с вътрешно горене. Така например е при Volkswagen eUp и eGolf и Kia Soul EV.

Скъпа кола, евтина поддръжка


Голямата разлика остава в цената. Електрическите варианти засега са над два пъти по-скъпи от тези, потребяващи течни горива в същия клас. Това може би звучи отблъскващо за всеки здравомислещ потребител, за когото икономическата логика се поставя преди отговорното отношение към околната среда. Но трябва да се имат предвид съпътстващите разходи за колата в четири основни направления. Първо, електромобилите могат да имат 7-8 пъти по-ниски разходи за захранване, отколкото струва горивото за двигатели с вътрешно горене. Това е така, защото електрическите двигатели са много по-ефективни от моторните, а и цената на тока е по-малко обложена с данъци от течните горива. Отделно, електромобилите не дължат данък, не плащат за паркинг зони, имат ниски разходи за обслужване, тъй като не се нуждаят от консумативи като смяна на двигателно масло. При пробег от 10 000 км годишно например това означава поне 2000 лв. по-малко разходи за новата кола (виж таблицата) в полза на е-мобила.


Към момента достъпните на българския пазар електромобили са с капацитет на батерията до 33 kWh (виж таблица 2). През втората половина на тази година се очаква да започне предлагането на новия Nissan Leaf, чийто капацитет на батерията е 40 kWh. Какво означава това? В зависимост от начина на шофиране разходът на електроенергия е между 12 и 20 kWh на 100 км. Тоест с едно зареждане на наличните електромобили могат да се изминат приблизително не повече от 250 км. Тези ограничения в пробега трябва да се имат предвид, като те най-често означават, че колата на батерия ще бъде втора кола в домакинството и ще се използва най-често за придвижване в рамките на града и близките му околности.


Наскоро писахме как зараждащият се пазар на сравнително нови електромобили може да позволи заобикалянето на проблема с високата цена. Цените на използваните коли с пробег до 15 000 км може да представляват между 35% и 60% от това, което се плаща за нов автомобил. Другият вариант е разсроченото плащане – чрез финансов лизинг. По данни на Bloomberg New Energy Finance почти 80% от американските шофьори вземат новите електромобили на лизинг, вместо да ги купуват. Възможности за финансиране на сделката чрез лизинг се предлагат и от дилърствата у нас. Освен това при такива сделки някои от тях предлагат различни отстъпки от цената, които могат да покрият поне част от оскъпяването за лихвата – така например Volkswagen стандартно предлагат 5% отбивка, а Kia – цели 9%. Интересно е да се отбележи, че повечето компании имат практика да дават гаранция от 5 години за автомобилите, но 8 за батерията.



Няколко финансови схеми

Разбира се, при такава сделка трябва да се имат предвид всички условности на лизинговите схеми. На първо място се плащат поне 20% от стойността на колата или при редки изключения, както е при Hyndai, е възможно и 10%, но за нискорискови клиенти. Трябва да се определи дали към края на изплащане на погасителните вноски ще има остатъчна стойност по колата. Обикновено тя може да е до 20% от нея и може да доведе до понижаване на погасителните вноски. В края на периода клиентът може да избира дали да плати остатъчната стойност (като тя също може да бъде разсрочена) и да придобие колата, или да я върне на лизинговата компания, без да дължи нищо.

Друг вариант, който се предлага, но по-често само на юридически лица, е оперативният лизинг. Той представлява по-скоро дългосрочен наем, при който в края на договора колата се връща без ангажименти на дилърството или лизингодателя. Плюсът е, че при него не се налага да се плаща първоначална вноска. Вместо това условията предполагат например да се внесе депозит от 6 месечни вноски, които се възстановяват при връщане на колата, както е при Kia. При Volkswagen пък в зависимост от кредитния профил на компанията колата може да се ползва срещу 0 до 3 месечни вноски, които се предплащат.

Такова "наемане" на нова електрическа кола е оправдано и заради още една причина. Става дума за бързото развитие на технологиите в сектора на електромобилите и техните батерии. Ако темповете на подобряване на пет години – колкото обикновено продължава разсроченото плащане на нов автомобил – се запазят, придобиването на нов електромобил в момента не звучи особено оправдано. За сравнение, през 2012 г. един от най-масовите модели за Европа – Renault Leaf има капацитет на батерията от 24 kWh, която дава пробег между 100 и 170 км с едно зареждане. От компанията съобщиха обаче, че разработват вариант на същата кола за 2019 г., който ще има батерия с капацитет от 60 kWh и пробег над 300 км. Тоест силно може да се вярва, че след 5 години днешните модели ще бъдат като уолкмени, сравнени с mp3-плеъри.
Идеята за собствеността над колата започва да отмира

Добре известно е, че автомобилът е пасив за всяка компания, тъй като създава разходи и стойността му се понижава с 15%-20% на година, а много често колата се продава на ниска стойност само за да се извади от балансите. Затова услуги като тази на немската компания Car2go например, която вече има над 14 000 автомобила, се развива толкова успешно. "Идеята, че компаниите трябва задължително да притежават автомобилите, които използват постепенно започва да отмира в развитите икономики", казва Стефан Спасов, изпълнителен директор на "Елдрайв", компанията, която управлява системата за краткосрочно наемане на електромобили Spark. Същата компания предлага и дългосрочен наем на електромобили за юридически лица (виж таблицата). В тази услуга те се стремят да обединят абсолютно всички плащания в рамките на една месечна вноска, която не се променя. Това се различава от стандартния лизинг, при който застраховката "Автокаско" например се дължи отделно от месечната вноска. Отделно към пакетната услуга се предлага и телематична платформа, с която различните автомобили могат да бъдат проследявани.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 5138 прочитания

Колко струва издръжката на домашен любимец Колко струва издръжката на домашен любимец

При отглеждането на домашен любимец могат да се появят много непредвидени разхoди, които да натежат на месечния бюджет

4 окт 2019, 5542 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Това не е казино, а борса!

Европейският регулатор ESMA най-накрая забрани бинарните опции и затегна условията по договорите за разлика

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10