С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 30 мар 2018, 14:31, 26762 прочитания

Е-мобилен лизинг

Цените са значително по-високи от стандартните коли, но поддръжката е много по-евтина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Електромобилите плавно се превръщат от обект на статия в раздел "Любопитно" в реалност, която виждаме редовно дори и по българските пътища. В същото време те стават все по-малко разпознаваеми - самите автопроизводители сменят концепцията си за това как трябва да изглежда колата, задвижвана от батерия. Причудливите форми, които крещяха "аз съм различен", постепенно отстъпват на дизайна, идентичен с този на модел с двигател с вътрешно горене. Така например е при Volkswagen eUp и eGolf и Kia Soul EV.

Скъпа кола, евтина поддръжка


Голямата разлика остава в цената. Електрическите варианти засега са над два пъти по-скъпи от тези, потребяващи течни горива в същия клас. Това може би звучи отблъскващо за всеки здравомислещ потребител, за когото икономическата логика се поставя преди отговорното отношение към околната среда. Но трябва да се имат предвид съпътстващите разходи за колата в четири основни направления. Първо, електромобилите могат да имат 7-8 пъти по-ниски разходи за захранване, отколкото струва горивото за двигатели с вътрешно горене. Това е така, защото електрическите двигатели са много по-ефективни от моторните, а и цената на тока е по-малко обложена с данъци от течните горива. Отделно, електромобилите не дължат данък, не плащат за паркинг зони, имат ниски разходи за обслужване, тъй като не се нуждаят от консумативи като смяна на двигателно масло. При пробег от 10 000 км годишно например това означава поне 2000 лв. по-малко разходи за новата кола (виж таблицата) в полза на е-мобила.


Към момента достъпните на българския пазар електромобили са с капацитет на батерията до 33 kWh (виж таблица 2). През втората половина на тази година се очаква да започне предлагането на новия Nissan Leaf, чийто капацитет на батерията е 40 kWh. Какво означава това? В зависимост от начина на шофиране разходът на електроенергия е между 12 и 20 kWh на 100 км. Тоест с едно зареждане на наличните електромобили могат да се изминат приблизително не повече от 250 км. Тези ограничения в пробега трябва да се имат предвид, като те най-често означават, че колата на батерия ще бъде втора кола в домакинството и ще се използва най-често за придвижване в рамките на града и близките му околности.


Наскоро писахме как зараждащият се пазар на сравнително нови електромобили може да позволи заобикалянето на проблема с високата цена. Цените на използваните коли с пробег до 15 000 км може да представляват между 35% и 60% от това, което се плаща за нов автомобил. Другият вариант е разсроченото плащане – чрез финансов лизинг. По данни на Bloomberg New Energy Finance почти 80% от американските шофьори вземат новите електромобили на лизинг, вместо да ги купуват. Възможности за финансиране на сделката чрез лизинг се предлагат и от дилърствата у нас. Освен това при такива сделки някои от тях предлагат различни отстъпки от цената, които могат да покрият поне част от оскъпяването за лихвата – така например Volkswagen стандартно предлагат 5% отбивка, а Kia – цели 9%. Интересно е да се отбележи, че повечето компании имат практика да дават гаранция от 5 години за автомобилите, но 8 за батерията.



Няколко финансови схеми

Разбира се, при такава сделка трябва да се имат предвид всички условности на лизинговите схеми. На първо място се плащат поне 20% от стойността на колата или при редки изключения, както е при Hyndai, е възможно и 10%, но за нискорискови клиенти. Трябва да се определи дали към края на изплащане на погасителните вноски ще има остатъчна стойност по колата. Обикновено тя може да е до 20% от нея и може да доведе до понижаване на погасителните вноски. В края на периода клиентът може да избира дали да плати остатъчната стойност (като тя също може да бъде разсрочена) и да придобие колата, или да я върне на лизинговата компания, без да дължи нищо.

Друг вариант, който се предлага, но по-често само на юридически лица, е оперативният лизинг. Той представлява по-скоро дългосрочен наем, при който в края на договора колата се връща без ангажименти на дилърството или лизингодателя. Плюсът е, че при него не се налага да се плаща първоначална вноска. Вместо това условията предполагат например да се внесе депозит от 6 месечни вноски, които се възстановяват при връщане на колата, както е при Kia. При Volkswagen пък в зависимост от кредитния профил на компанията колата може да се ползва срещу 0 до 3 месечни вноски, които се предплащат.

Такова "наемане" на нова електрическа кола е оправдано и заради още една причина. Става дума за бързото развитие на технологиите в сектора на електромобилите и техните батерии. Ако темповете на подобряване на пет години – колкото обикновено продължава разсроченото плащане на нов автомобил – се запазят, придобиването на нов електромобил в момента не звучи особено оправдано. За сравнение, през 2012 г. един от най-масовите модели за Европа – Renault Leaf има капацитет на батерията от 24 kWh, която дава пробег между 100 и 170 км с едно зареждане. От компанията съобщиха обаче, че разработват вариант на същата кола за 2019 г., който ще има батерия с капацитет от 60 kWh и пробег над 300 км. Тоест силно може да се вярва, че след 5 години днешните модели ще бъдат като уолкмени, сравнени с mp3-плеъри.
Идеята за собствеността над колата започва да отмира

Добре известно е, че автомобилът е пасив за всяка компания, тъй като създава разходи и стойността му се понижава с 15%-20% на година, а много често колата се продава на ниска стойност само за да се извади от балансите. Затова услуги като тази на немската компания Car2go например, която вече има над 14 000 автомобила, се развива толкова успешно. "Идеята, че компаниите трябва задължително да притежават автомобилите, които използват постепенно започва да отмира в развитите икономики", казва Стефан Спасов, изпълнителен директор на "Елдрайв", компанията, която управлява системата за краткосрочно наемане на електромобили Spark. Същата компания предлага и дългосрочен наем на електромобили за юридически лица (виж таблицата). В тази услуга те се стремят да обединят абсолютно всички плащания в рамките на една месечна вноска, която не се променя. Това се различава от стандартния лизинг, при който застраховката "Автокаско" например се дължи отделно от месечната вноска. Отделно към пакетната услуга се предлага и телематична платформа, с която различните автомобили могат да бъдат проследявани.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Канабисът ли е новият bitcoin Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

19 юли 2019, 4884 прочитания

Учи през телефона Учи през телефона

Кои са най-добрите приложения за учене на чужди езици през смартфона и какви са техните предимства и недостатъци

19 юли 2019, 2279 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Това не е казино, а борса!

Европейският регулатор ESMA най-накрая забрани бинарните опции и затегна условията по договорите за разлика

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността