// K2: Бизнесът / Моят капитал
Как да хвана "Градус"-а на борсата
Публичното предлагане на акциите на производителя на пилешко месо започва на 18 юни. Какво трябва да се знае и как всеки, който иска, може да участва
Инфографика |
Инфографика |
След броени дни (на 18 и 19 юни, борсата вече регистрира акциите) производителят на пилешко месо, яйца и фуражи "Градус" ще се опита да направи това и да бие по този показател рекордьорът досега Първа инвестиционна банка. Това с уточнението, че през 2007 г. банката привлече 107 млн. лв. изцяло с увеличение на капитала. При "Градус" само половината от пуснатите акции са нови (IPO) и парите от тях ще влязат в касата на компанията, а останалите ще са от вече съществуващите и постъпленията ще отидат в досегашните акционери – братята Иван и Лука Ангелови, т.е. те ще монетизират част от собствеността. Ако се погледне буквално – предлагането на ПИБ ще остане по-голямо, но "Градус" може да стане лидер по обща акумулирана сума.
В подписката могат да участват както големи, така и дребни инвеститори, като това става през всеки лицензиран инвестиционен посредник. Подаването на поръчки може да става по мейл, телефон, в офис на посредник в деня на предлагането, като условието е клиентът да има достатъчно пари по сметка. Разбира се, всеки, който за пръв път се докосва до тази материя, решава дали да участва по лична преценка, но е важно това да стане след консултация и анализа от професионалист.
Офертата на "Градус"
Очаква се първичното предлагане да започне на 18 юни и да продължи два дни на IPO аукцион, който ще се използва за пръв път и всеки ще може да подава лимитирани и пазарни поръчки, а ако има допълнително количество, то ще се пусне втория ден. Компанията ще предложи 55.5 млн. акции при зададен ценови диапазон от 1.80 до 2.35 лв. за акция (виж таблицата с параметрите). Поръчките ще се изпълняват по най-ниската цена, което е изключително благоприятно за инвеститорите - така, ако някой е подал оферта за 2.20 лв., но има такива за 1.8 лв., би трябвало да се изпълни поръчката на всички на по-ниската цена.
Ако интересът надхвърли очакванията, ще бъдат предложени допълнително акции. Това означава, че при изкупуване на максималния обем книжа може да се набере ресурс до 146 млн. лв., от които половината ще постъпят в компанията, другите - в досегашните акционери. Пазарната капитализация при тези параметри би била между 447 и 585 млн. лв., което ще направи "Градус" една от най-големите публични компании. В момента лидер по този показател е "Софарма" с 570 млн. лв.
Първичното предлагане ще е успешно, ако бъдат записани 36.11 млн. акции, и понеже се пускат паралелно нови и стари книжа, те ще се записват в съотношение 50:50. Ако бъдат записани всички акции, свободно търгуемият обем ще е 20-25%, като процентът ще зависи и от това колко нови инвеститори ще преминат границата над 5%.
Какъв ще е интересът
При представяне на емисията пред инвеститорите от ръководството и мениджърът по предлагането - ПФБК, повдигнаха малко завесата - според тях има предварително заявен такъв за поне 65 млн. лв. Ангел Ангелов, изпълнителен директор на "Градус", каза, че техните партньори в другите им бизнеси извън групата - "Бисера олива" и болниците "Сити клиник", също са проявили интерес.
В инвестиционните среди също са оптимисти въпреки слабото представяне на фондовия пазар напоследък. Михаела Ранчинска, финансов анализатор в СИС, коментира, че първичното публично предлагане на компанията е събитието, което всички местни инвеститори очакват в момента. "През последните години българският капиталов пазар страда от липсата на големи нови емитенти и затова очакваме борсовият дебют на компания от такъв ранг да бъде атрактивен не само за институционалните участници на пазара, но и за по-широк кръг ритейл инвеститори", каза тя и допълни, че размерът на компанията и обемът на самото предлагане са фактори, които най-вероятно ще привлекат интереса и на някои чуждестранни институционални.
"Интересът ще бъде голям и ще отговори на мащабите на предлагането. Компанията е интересна със своята дейност и история, като отлично отговаря на търсенето на подобен актив от българските инвеститори с по-дълъг хоризонт, които не търсят спекулативен инструмент. Разбира се, всеки инвеститор ще прецени доколко цената отговаря на очакванията му. Не мисля, че пазарът възприема "Градус" като скъпа акция, и по-скоро иска да се убеди, че ще получава по-добри новини от очакваното", коментира и Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант в "Елана трейдинг".
Цачев смята, че слабият пазар през последните месеци се дължи донякъде и на предстоящото IPO, тъй като част от инвеститорите продават, за да освободят ресурс за акции на "Градус". "Това сме го виждали често при големи предлагания, дори и само чрез увеличение на капитала на публична компания. Всъщност българската борса през последните десет години по-често се намира в ситуацията днес - падащи ликвидност и цени. Сега не говорим за преоценка на пазара и изчистване на неравновесия, така че за "Градус" предизвикателството е да стигне до повече хора, които не обръщат внимание на БФБ. Те са готови да вложат спестяванията си в добра компания и атрактивна акция независимо от тренда на пазара. Затова очаквам по-скоро позитивна изненада за публичното предлагане", коментира той.
Няколко модела за участие
"Градус" е първата компания, която ще използва възможностите на IPO аукциона на фондовата борса с посредника Първа финансова брокерска къща. Има няколко процедури за първично предлагане в България
Смесен закрит аукцион/IPO аукцион - двата метода са подобни, като имат няколко фази - обявяване на дата на провеждане с ценови диапазон, фаза на въвеждане на поръчките; определяне на цената и одобряване на поръчките. Подават се лимитирани и пазарни поръчки, като последните при "Градус" ще бъдат изпълнявани с предимство, затова и препоръката на ПФБК беше да се подават пазарни поръчки. И при двата аукциона инвеститорът може да види само своята оферта, но не и чуждите. Донякъде изборът на IPO аукцион от компанията е връщане към ранните модерни години на БФБ (след 2000 г.), когато се използваше смесеният закрит аукцион. Тук минусът е, че цената невинаги е близка до реалната и тя след това се коригира от пазара. Положителното е, че при аукциона не се дава предимство на определен тип инвеститори при алокирането на новите акции, което е добре за дребните инвеститори. Системата обаче дава възможност на емитента да зададе минимален обем за търговия и така да ги ограничи. Този метод беше избран от компании като "Инвестор.БГ", което беше първото в историята на борсата през 2004 г., "Уеб медия груп", "Интерлоджик имоти" и други през онези години.
Бук билдинг е един от най-разпространените методи, като при него често емитентът и мениджърът по емисията правят предварително проучване сред интереса на инвеститорите. На тази база може да определят минимална или ориентировъчна цена, след което започва подаването на поръчките. Тук емитентът може по своя преценка да разпредели повече акции в полза на определени инвеститори - стратегически спрямо дребни, което е един от недостатъците за последните. Методът позволява да се одобрят поръчки на различни цени. При бума на публичните предлагания през 2007-2008 г. избираният метод беше именно бук билдинг - ПИБ, КТБ, "Каолин", "Девин", "Сирма груп холдинг".
Фиксирана цена - подобна е на бук билдинга, само че при този метод се определя фиксирана цена, по която могат да запишат всички инвеститори. Обикновено при тази подписка се прави пропорционално разпределение на новите акции между подалите заявки за записване инвеститори. Може да се приложи и диференцирано разпределение по видове инвеститори. Този вид подписка преди години избра "Химимпорт", а с него "Трейс груп холд" държи рекорда за най-голям заявен интерес - няколко милиарда, макар че търсеше само 21 млн. лв. Това се дължеше на факта, че за да си гарантират участие заради големия интерес, инвеститорите задаваха много по-голям обем желани количества, отколкото можеха да си позволят, а и в някои регулаторни пропуски и слабости.
Какво да се гледа при IPO Има няколко ключови компонента, които трябва да се следят при взимане на инвестиционно решение за покупка на акции, като ги представяме без претенция за изчерпателност. Всичко за дейността на компанията, очаквания, рискове и други са описани в проспекта, който е над 250 страници. Финансови коефициенти - цена/печалба (P/E) е един от важните компоненти, който показва практически за колко години ще се изплати една акция с текущата печалба, която реализира компанията. Колкото по-висок е коефициентът, за толкова по-надценена се смята акцията, и обратно, но има и специфики - компании или сектори, в които се очаква сериозен ръст на печалбата, може да оправдаят и по-високи стойности на показателя. Към 21 май при "Градус" група P/E е 15.5. Добре е този показател да се сравнява с компании от сектора и със самия пазар - например при Sofix е малко над 10, но в контекста на спад на пазара през последната повече от година. Друг коефициент е P/BV - цена/счетоводна стойност, и най-общо показва дали пазарът оценява компания по-скъпо или по-евтино спрямо стойността на собствения й капитал по отчет. Прогнози за приходи и печалба - важни са за растежа на компанията. За следващите години "Градус" планира от 245 млн. лв. през 2017 г. те да надминат 300 млн. през 2022 г. А маржът на печалбата от обичайна дейност се очаква да се покачи от 11% за 2017 г. до 19% до 2022 г. Планирани инвестиции - компанията вече обяви, че най-голямата инвестиция от набраните средства от IPO ще отиде за разплодните яйца (20 млн.), разширение на продуктовата гама, нова порода пиле, хладилна база, придобивания на местни производители и брандове. Дивидентна политика - важна е, тъй като показва колко ще получи акционерът извън евентуалната капиталова печалба от поскъпването на акциите, която може да се окаже и загуба. "Градус" вече обявиха, че са готови да разпределят 90% от печалбата си на година, а в дивидентна доходност през следващите години означава между 7 и 8% в оптимистичния вариант. Ликвидност - важна е, тъй като показва възможността лесно, бързо и на добра цена да се излезе от дадена компания. Заявката на "Градус" за свободно търгуем обем на книжата от 20-25% ще я направи един от лидерите по този показател на БФБ - София. Ако много от книжата бъдат изкупени от дългосрочни институционални инвеститори обаче, реално търгуваният дял може да се окаже и много по-нисък. |
Още по темата
Най-големите фармацевтични компании: По традиция с двуцифрен ръст
Продажбите на лекарства отново се увеличават, нагоре са и приходите на лидерите в сектора. И двата показателя растат с 11%
1 окт 2018Публичното предлагане на "Градус" оправда очакванията за успех
Акции заблизо 80 млн. лв. бяха записани в първия ден на предлагането
18 юни 2018КФН одобри проспекта за увеличение на капитала на "Сирма груп холдинг"
Технологичната компания планира да набере близо 40 млн. лв.
13 юни 2018Дребните инвеститори ще търгуват без такси на борсата в сряда
БФБ - София, депозитарът и посредниците организират традиционния си вече Ден за акции
11 юни 2018Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук
Къде се вижда Делян Пеевски в делото за КТБ, GDPR в България като бухалка срещу неудобни журналисти, докъде е София по пътя към еврото и още
9 юни 2018Заявеният предварителен интерес за акции на "Градус" е за поне 65 млн. лв.
По план предлагането трябва да започне на 18 юни на фондовата борса
1 юни 2018"Градус" планира да разпределя 90% от печалбата си за дивидент
Производителят на птиче месо и яйца търси още един лост за повишение на инвеститорския интерес
10 май 2018Един от най-големите производители на пилешко ще прави IPO на БФБ
9 фев 2018
В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена
28 юни 2019, 5315 прочитания

Новата оферта е насочена към спестявания в лева и евро, а лихвата стига до 1.5%
25 юни 2019, 2575 прочитания
9 дек 2019, 2987 прочитания
8 дек 2019, 2421 прочитания
9 дек 2019, 2196 прочитания
9 дек 2019, 1594 прочитания
8 дек 2019, 1093 прочитания
Цените на задължителната застраховка се повишиха между 20% и 50%, най-много за младите водачи