Внимавай с тази промоция

Как да се предпазим от плащане на абонамент, който сме направили неволно или вече не желаем

При онлайн изданията в повечето случаи абонаментът се прави през мобилен телефон или компютър в сайта на изданието, но може да се прекрати само офлайн по телефон.
При онлайн изданията в повечето случаи абонаментът се прави през мобилен телефон или компютър в сайта на изданието, но може да се прекрати само офлайн по телефон.
При онлайн изданията в повечето случаи абонаментът се прави през мобилен телефон или компютър в сайта на изданието, но може да се прекрати само офлайн по телефон.    ©  Shutterstock
При онлайн изданията в повечето случаи абонаментът се прави през мобилен телефон или компютър в сайта на изданието, но може да се прекрати само офлайн по телефон.    ©  Shutterstock

Всеки, който прекарва голяма част от времето си в интернет, е забелязал промоционални офертите за абонамент на водещи онлайн издания, безплатни периоди при сайтове за стрийминг или тв услуги и други. Тримесечен абонамент за New York Times или Wall Street Journal за 1 евро звучи много примамливо, подобни оферти (дори с безплатен гратисен период) предлагат и много други компании като Amazon за услугата си Prime, Spotify, Nеtflix - списъкът е дълъг. Като цяло в повечето случаи става въпрос за услуги, чиято такса иначе е доста сериозна след това.

Всичко това е съвсем в рамките на нормалните практики и е част от начините на компаниите да привличат нови клиенти. Проблемите обаче често идват с по-невнимателни потребители, които реално нямат идея да ползват продукта дългосрочно, но си правят временен абонамент, плащайки например 1 евро с кредитната си карта и си казват, че след 3 месеца ще прекратят промотарифата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stankoyordanov avatar :-|
    Станко Йорданов

    Малко манипулирате, не е съвсем така. Т.нар. Automatic renewal се рекламира, като опцията с най-изгодна цена. Който е правил достатъчно абонаменти, знае, че тази отстъпка се прави, за да може издателят да икономиса от direct mail подканяния и други транзакционни разходи. Тестовите free trial абонаменти или еднодоларови са вид промоция, която ви предоставя възможността да получавате продукта срещу нищо или почти нищо, да се убедиш или разубедиш дали този продукт е за теб и дали си струва нормалната цена. Към момента на сделката тези оферти се рекламират доста агресивно, придружени с Money Back Guarantee - известна у нас като гаранция за удовлетворение. Винаги има указания как да се прекрати абонамента.
    Не е вярно това, че само по телефон става. Особено в наши дни, когато абонаментът върви с електронен достъп до дигиталнно съдържание, то и абонаментът върви с регистрация, която става доста лесно на база на клиентски номер и адрес. По отношение на абонаментите в западна Европа и Америка отдавна има регулации, адекватни на нашата наскорошна GDPR истерия и точно този бранш едва ли вижда огромна новост в новите разпоредби.
    Меко казано, не ми харесва обвинението, което статията хвърля.
    Измамите с абонаменти са далеч в историята. Например през 80-те години в щатите е широко разпространена една система за набиране на абонаменти чрез т.нар. Sweepstakes - по същество лотария подобна на българската с талоните по магазините, водена от организацията American Clearing House, която освен, че е лотариен играч е и най големия абонаментен агент за времето си. Срещу абонаменти за 5-10 долара за година на популярни списания, участваш в томбола, която може да ти осигури милионни печалби. Те са изобретили това шоу, изтегления печеливш да бъде посетен от снимачния екип в реално време, преди още самия той да знае, пред дома му с целия антураж и огромен демонстративен чек - всичко се излъчва по телевизията и ако екипът митава по твоята улица ти вече си в истерия. Днешните реклами на Националната Лотария ряпа да ядат! След едно такова посещение, маса народ на момента започва да прави абонаменти, търкат талончета, включително за издания, които въобще не им трябват, вероятно няма и да четат. Благодарение на законодателна намеса, тази лотария с абонаменти е спряна, поставени са ограничения, каквито има и в нашия Закон за защита на конкуренцията, че когато има томбола, наградата не трябва да надвишава определен размер пропорционален на покупката. Остава обаче една друга промоция - безплатен подарък към изданието. В ЗЗК също има клаузи срещу подобни промоции и определени ограничения, но единствената продуктова линия освободена от тях е абонаментът за вестници и списания. Така днес, ако се абонирате за 20$, например за National Geographic, можете да получите безплатен подарък, дори яке, което във ваите очи струва поне двойно. И на това не се гледа като на измама, когато говорим за вестници и списания. Други стоки да.
    В Германия до преди 15-тина години все още, когато се ползваше много широко разпространено автоматичното подновяване, имаше една доста неприятна клауза, написана с тези най-дребни буквички в талона за поръчка. Клаузата е, че ако искаш да НЕ си подновиш абонамента за още една година, то трябва да съобщиш за това, не по-малко от 45 дена преди изтичането на абонамента. Хората се сещат за това, обикновено, когато вече им е изтекъл. И започват един безкрайни писма с Debitor Incaso, събирачи на вземания като Credit Reform, с времето, ако не вземеш мерки, започват и да ти начисляват лихви и таксите, които са платили на фирмите за събиране на вземания. Апропо отработени процедури, които много бълргари вече изпитаха на гърба си заради дребни борчове. Но и тази практика е отдавна урегулирана в Германия. В наши дни, комуникацията е интуитивна и не можеш да направиш нищо без да уведомиш потребителя, длъжен си. Гафове се случват обикновено, когато потребителя е мнооого невнимателен, небрежен, дори още при приемането на самата оферта и след това забравя какво е подписал. То е като навика, като си инсталираш софтуер да цъквъш Accept на дългите около 1,5 метра Terms & Conditions без да ги четеш. Много хора го правят. Кой е виновен за техния проблем?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал