С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 22 юни 2018, 11:12, 16520 прочитания

Да купуваме ли дизел

Кои са аргументите за и против след началото на кампаниите за ограничение на по-икономичните, но по-замърсяващи двигатели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Дизелконтинент

Краят на дизела?

Продажбите на дизелови коли в Европа падат, а автогигантите настояват, че технологията има бъдеще

Я елате, дизели, при батко

Нулева стратегия за екологията

Те ги спират, ние ги пускаме

Очакваните мерки срещу стари дизелови автомобили в европейски градове ще доведат до по-голям внос на стари коли в България

Дълго време автомобилът с дизелов двигател беше по-скъп от аналогичния с бензинов. Една от най-популярните калкулации е, че колата с него трябва да изминава поне 15 000 км годишно, за да има смисъл покупката ѝ. Това правило все още е валидно за голяма част от новите коли. Дизеловите VW Passat например струват с близо 25% повече от бензиновите, а моделите на Ford Focus и Skoda Octavia – са по-скъпи с 15%. Тези по-големи разходи могат да се избият с по-високата ефективност на дизеловите двигатели.

Има немалко плюсове


Първият голям плюс на дизеловия автомобил е, че въпреки че през последните години ефективността на бензиновите двигатели беше силно подобрена, все още дизелът гори с около 20% по-малко.

Вторият голям плюс на дизеловия автомобил е, че от 2015 г., когато изригна скандалът с манипулираните данни за вредни емисии на Volkswagen, цената на дизеловите коли втора ръка плавно, но категорично тръгна надолу (виж таблицата). Тенденцията на навлизане у нас на по-достъпни дизелови автомобили вече много ясно се проявява. Естествено, тъй като това са използвани автомобили, всеки от тях има различен пробег и оборудване, което влияе на цената. Но общите данни сочат, че офертите за дизелови автомобили нов внос, произведени между 2010 г. и 2015 г., са над три пъти повече от съответните им с бензинов двигател. По-големият брой обяви съответно означава повече конкуренция и по-ниски цени, което е напълно различно от тенденцията преди 3-4 години. При повечето модели разликата в средната цена достига близо 40% по-малко за дизеловите автомобили. Не трябва да се пренебрегва фактът, че по-бързото поевтиняване на дизеловия автомобил може да бъде разглеждано и като минус, ако собственикът планира да сменя колата си веднъж на няколко години.

Третият плюс е цената на дизеловото гориво, което традиционно беше по-скъпо. През последните 2 години обаче литър дизел, по данни на fuelo.net се движеше между 1.94 лв. през септември 2016 г. и 2.28 лв. в момента. В същия период стойността на бензина беше между 1.97 и 2.26 лв. на литър. Тоест в последните години разликата в цената на двете горива е пренебрежима. Тук в полза идва ефективността на дизеловите двигатели, които работят на по-ниски обороти и използват сравнително по-малко гориво. Бензиновите двигатели използват около 35% от енергията на горивото за създаване на движение, докато при дизеловите този процент е около 40-45. Тоест дизеловите двигатели имат 15-20% повече ефективност.



След това идват разходите по поддръжката на автомобила. Основните пера са годишен данък, застраховки, консумативи. В България засега данъкът, който се плаща на общината, не зависи от типа гориво на автомобила, а от годината на производство, обема на двигателя и наличието на катализатор в колата. Последното е единственият фактор обвързващ колата с влиянието й върху околната среда, но практиката е проверката за наличие на катализатор реално да се не извършва или ако такава се прави, често това да е формално.

Същото е и при застраховките. Трите основни ценообразуващи фактора по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" са големината на двигателя, мястото на регистрация на автомобила и възрастта и опитът на шофьора. Тоест идентични автомобили, при които единствената разлика е типът на двигателя, ще получат една и съща оферта от застраховател за "гражданска". При автокаско нещата са една идея по-различни, защото там основният фактор за определяне на годишната премия е пазарната стойност на автомобила. При повечето дизелови автомобили тя сега е малко под стойността на идентична кола с бензинов двигател, тоест може да се очаква и вноската по застраховка каско да е малко по-ниска.

Има ли допълнително разходи

Накрая трябва да се отбележат и разходите по обслужване на колата. Всеки един модел модерен автомобил разполага с няколко модификации бензинови и дизелови двигатели, като за всяка кола има история и лесно може да се провери кой двигател е за препоръчване. При дизеловите двигатели най-чувствителната част са дюзите, като често смяната им може да изяде икономията от гориво за няколко години напред.

Основният минус за покупката на дизел сега са плановете да се забрани достъпът на дизеловите коли в градските центрове в Западна Европа. Движението беше подето от главния извор на дизели в Европа – Германия, но стигна дори до Балканите, където Атина планира подобни мерки.

За хората и компаниите, които планират да купуват автомобил, това има значение по две причини. Ако колата (или бусът) ще се кара изключително и само в България, забраните в Европа в средносрочен план нямат никакво значение. Политиката на българското правителство е да няма политика за ограничаване на старите и замърсяващи автомобили. Рискът подобни забрани да бъдат наложени и в България е изключително нисък (вижте тук).

Рестрикциите в Западна Европа обаче се отразяват на цената на използваните автомобили. Това, от една страна, е добре, защото дава възможност да се купят по-добри коли втора ръка. От друга обаче, натискът за ограничения на дизелите в други европейски страни твърде вероятно ще продължи и това ще доведе до допълнително намаление на цените втора ръка. Това означава, че ако досега една запазена петгодишна германска кола с дизелов двигател можеше да се продаде за около 50% от първоначалната ѝ стойност, този процент вече започва да е по-малък. За хората и компаниите, които се интересуват от остатъчната стойност на превозните средства, които купуват това, със сигурност прави сметките не толкова изгодни и със сигурност по-трудни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Ти декларира ли биткойна? Ти декларира ли биткойна?

Данъчните отново напомниха, че печалбите от търговия и сделки с криптовалути се облагат

15 фев 2019, 3172 прочитания

Негарантиран ръст Негарантиран ръст

Депозитите над 200 хил. лв., за които няма държавна гаранция, растат с двуцифрен темп през миналата година

15 фев 2019, 1134 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Да заключиш месечната си ипотечна вноска

Защо офертите с фиксирани лихви по жилищни заеми са изключение в България

Пионерът в събирането на дългове

Райна Миткова-Тодорова, управляващ директор на "ЕОС Матрикс", пред "Капитал"

Тихият монопол в София продължава

Три различни поръчки, финансирани с пари от ЕС, за над 1200 информационни табла по софийските спирки са дадени на свързани фирми

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете