С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 3 авг 2018, 11:37, 19380 прочитания

Авто е-волюция

Макар и непроменени по размери батериите на новите модели електромобили имат с до 86% по-голям капацитет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Конкуренцията постоянно подобрява новите модели на електромобилите.

- Гамата от предлагани модели в България се увеличава, както и премиерите, но извън евтината поддръжка цените им остават високи.
В България електрическите автомобили спестяват поне 2000 лв. на 10 000 км пробег от консумативи и разходи за гориво, данъци и паркинг такси в сравнение с возилата задвижвани от двигател с вътрешно горене.
Плюсовете на електрическите коли вече са широко известни - освен нулевите емисии и по-ниски разходи за енергия те нямат годишен данък, освободени са от плащане на паркинг в градска зона, ходят на технически преглед два пъти по-рядко и нямат нужда от смяна на масло и консумативи, както е при автомобилите с вътрешно горене. Това може да спести около 2000 лв. на 10 000 км пробег. Освен това заради по-простия електродвигател рискът от повреди и ремонти е по-малък.

Колко по-добри


Цената на електромобилите обаче остава близо двойно по-висока от аналогичните по размери и клас традиционни коли, което е значителен недостатък. Но силната конкуренция между производителите води до значително повишаване на възможностите на плъгините, което в следващите години ще започне да оправдава все повече покупката им.

Така например новите модели електромобили използват приблизително еднакви по размери батерии, като предхождащите ги, но вече със значително по-голям капацитет и съответно пробег. При новия модел на BMW i3 увеличението е с 50%, при Nissan Leaf – 67%, а при Renault Zoe – цели 86% повече киловатчаса в батерия с идентични размери. Колкото е по-мощна батерията, толкова по-голям пробег има.

Това са всъщност компютри на батерия върху колела, които използват по възможно най-ефективния начин заредената енергия. Подобрение има и при системите за рекуперация - те използват кинетичната енергия на задвижените вече колела, за да генерират електричество и да зареждат батерията по време на път. По този начин намаляването на скоростта и дори пълното спиране се случва без натискане на спирачката, а просто чрез отпускане на педала на "газта". И все пак колко може да изминем? Пробегът силно зависи от много фактори, като личният стил на шофиране, особеностите на трасето, външната температура и предварителното темпериране на автомобила. Последното вече може да се извършва чрез мобилно приложение. Предложенията на електромобили в България се увеличават, както и подобрените версии.



Какво се предлага на българския пазар


Отскоро официално се продава новият Nissan Leaf, като заедно с предишната си версия този модел до момента е най-успешната напълно електрическа кола с над 300 000 продадени автомобила в света. Новият модел освен по-голяма батерия (40 kWh с пробег до 300 км в зависимост от начина на щофиране) има и адаптивен круиз контрол, с който държи дистанция на магистралата и следи колата винаги да е в лентата (това е при добра маркировка, каквато невинаги има в България). Освен това до края на годината се очаква Nissan да представи нова версия с 60 kWh батерия, която да бъде с активно охлаждане. По този начин ще се позволи да се правят по няколко бързи зареждания в рамките на един ден. Сегашният модел на колата е с пасивно охлаждане, поради което 2-ро и 3-то зареждане в рамките на един ден е два пъти по-бавно.

BMW i3 е значително по-мощен и бърз. Освен напълно електрическия вариант колата има и REx (range extender) версия, при която е монтиран малък 0.65-литров двигател с вътрешно горене с 9-литров резервоар за гориво, който при необходимост може да произвежда допълнително електричество за батерията. По този начин пробегът може да се увеличи с около 100 км.

Е-Golf има автоматично самостоятелно паркиране, при което шофьорът единствено подава енергия, а воланът сам се настройва и върти. Предишният модел позволяваше около 130 км пробег на батерията, докато този – поне 200 км, тоест цели 50% по-голям. След скандала с манипулациите на вредните емисии от 2015 г. именно VW изготвиха стратегия първи умишлено да избягат от налудничавите форми на тогавашните електромобили, като вкараха електрически двигател в напълно конвенционалната каросерия, която се използва за съответния модел с двигател с вътрешно горене. Това освен че спестява изумените погледи на минувачите може да доведе до по-ниски разходи, в случай че някоя част трябва да бъде заменена.

Най-масова у нас обаче остава и най-евтината кола – джобният градски електромобил VW e-Up. Благодарение на компанията Spark, която стартира първата платформа за car-sharing услуга, у нас вече има 60 регистрирани такива автомобила, които могат да се наемат чрез мобилно приложение.

Друг много успешен модел в международен план - Renault Zoe, от миналата година също вече е с по-мощна и батерия (цели 40 вместо 22 kWh), което при умерено каране може да означава пробег от 400 км. Освен това батерията е със същите размери като на стария модел. Това позволява тя да бъде заменена при желание на собственик на старата версия.

Hyundai Ioniq може и да има по-малка батерия от новото Zoe, но се счита за един от най-ефективните при изразходването на енергията, което може да доведе до максимален пробег от около 280 км. А електрическата Kia Soul EV се предлага от българското дилърство с цели 9% отстъпка в официално обявената цена.

Електромобилите на Tesla не се предлагат официално в България. Вместо това може да се доставят от Германия с автовоз, за което разходът е около 1000 лв., коментира за "Капитал" Милен Маринов, управител на Top Rentacar. Компанията отскоро е първата фирма за коли под наем у нас, която предлага на клиентите си да наемат Tesla.

Очаквани премиери

Още през септември в България ще пристигне втори напълно електрически автомобил на компанията – Hyundai Kona, който е в сегмента на малките градски SUV. Засега цената за България не е ясна, но в Германия тя е 36 400 евро, тоест малко над 70 000 лв. През декември пък ще бъде представен първият електромобил на Jaguar – iPace. Той ще има най-голямата батерия – цели 90 kWh за пробег над 400 км. Автомобилът е снабден с два двигателя на всяка ос, които могат да достигнат обща мощност от 394 конски сили, което се припокрива с очакваната цена от 150 000 лв. Всички тези автомобили могат да се финансират с лизинг, като обикновено първоначалната вноска самоучастие е 10-20% от сумата, а максималният срок за изплащане – 6 години.
Къде да заредя

Липсата на достатъчно развита мрежа от станции за зареждане засега прави плъгините удобни повече за градско шофиране, макар че дестинации като София - Пловдив също не са проблем за повечето нови модели. До морето обаче се стига по-трудно. Колкото по-голяма батерия има една кола обаче, толкова повече време ще отнема тя да се зареди от стандартен контакт. Има сайтове като българския vsichkotok.bg и международния plugshare.com, които указват къде какви публични зарядни станции има. Те често се поддържат от потребители обаче, поради което невинаги са точни и не може да се разчита, че ще има достъп до електричеството.

В рамките на последната една година обществените зарядни станции са се увеличили от 70 на близо два пъти повече към момента (виж графиката по-горе). У нас най-големият доставчик с около 100 станции е "Елдрайв", който има три вида станции – на променлив ток с мощност 22 kW, на които зареждане до 80% отнема около 2-3 часа, станции с прав ток и мощност 22 kW, където зареждането отнема час, и станции с прав ток и мощност 50 kW, където зареждането става за под половин час. Освен това компанията има мобилно приложение, което в реално време показва близките станции, дали са свободни и каква е цената на тях. Компанията обяви, че си поставя за цел 1000 зарядни станции до края на 2020 г., като работи с клиенти като бензиностанциите Shell (за които има поставени 6 зарядни станции на техни обекти), хипермаркети "Метро", Homemax, Mr. Bricolage и Фантастико. Близо 400 души използват зарядните станции, което според компанията представлява 70% от официалния брой на всички собственици на електромобили у нас. Другата активна компания е eCars. "Все повече интерес има от собственици на хотели и ресторанти да инвестират в поставянето на зарядни станции, което се използва имиджово, а и за привличане на клиенти", коментира Мариян Маринов, директор бизнес развитие на eCars.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изгасете светлините Изгасете светлините

Какви са предимствата и недостатъците от използването на тъмен режим при различни приложения

19 апр 2019, 1283 прочитания

Един Uber до борсата, моля Един Uber до борсата, моля

Компанията разкри ключовата си финансова информация, която обаче отново повдигна въпроса за устойчивостта на модела й

19 апр 2019, 949 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Шест плюс

Мotorola G6 Plus е сред лидерите на пазара поне що се отнася до цена/качество

Имплозия на "Позитано" 20

След бламирането на Корнелия Нинова за евролистата въпросът е накъде е поела БСП и кой я води

Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа