С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 3 авг 2018, 11:37, 12992 прочитания

Авто е-волюция

Макар и непроменени по размери батериите на новите модели електромобили имат с до 86% по-голям капацитет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Конкуренцията постоянно подобрява новите модели на електромобилите.

- Гамата от предлагани модели в България се увеличава, както и премиерите, но извън евтината поддръжка цените им остават високи.

Още по темата

С търг за 32 млн. лв. Пловдив опитва да навакса с водния цикъл

Обществената поръчка за пречиствателната станция на града се бави заради жалби

14 авг 2018

Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

10 авг 2018

Тротинетките вече не са за деца

Eлектрическите скутери решават много проблеми на градското придвижване

10 авг 2018

Е-мобилен лизинг

Цените са значително по-високи от стандартните коли, но поддръжката е много по-евтина

30 мар 2018

Електромобил на старо - мисия възможна

Вторичният пазар започва да се развива, като засега на него са предимно ентусиасти

9 мар 2018

Дай ми ток до морето

В България вече има над 70 зарядни станции за електромобили, което позволява ползването им и извън градовете

15 сеп 2017
В България електрическите автомобили спестяват поне 2000 лв. на 10 000 км пробег от консумативи и разходи за гориво, данъци и паркинг такси в сравнение с возилата задвижвани от двигател с вътрешно горене.
Плюсовете на електрическите коли вече са широко известни - освен нулевите емисии и по-ниски разходи за енергия те нямат годишен данък, освободени са от плащане на паркинг в градска зона, ходят на технически преглед два пъти по-рядко и нямат нужда от смяна на масло и консумативи, както е при автомобилите с вътрешно горене. Това може да спести около 2000 лв. на 10 000 км пробег. Освен това заради по-простия електродвигател рискът от повреди и ремонти е по-малък.

Колко по-добри

Цената на електромобилите обаче остава близо двойно по-висока от аналогичните по размери и клас традиционни коли, което е значителен недостатък. Но силната конкуренция между производителите води до значително повишаване на възможностите на плъгините, което в следващите години ще започне да оправдава все повече покупката им.

Така например новите модели електромобили използват приблизително еднакви по размери батерии, като предхождащите ги, но вече със значително по-голям капацитет и съответно пробег. При новия модел на BMW i3 увеличението е с 50%, при Nissan Leaf – 67%, а при Renault Zoe – цели 86% повече киловатчаса в батерия с идентични размери. Колкото е по-мощна батерията, толкова по-голям пробег има.

Това са всъщност компютри на батерия върху колела, които използват по възможно най-ефективния начин заредената енергия. Подобрение има и при системите за рекуперация - те използват кинетичната енергия на задвижените вече колела, за да генерират електричество и да зареждат батерията по време на път. По този начин намаляването на скоростта и дори пълното спиране се случва без натискане на спирачката, а просто чрез отпускане на педала на "газта". И все пак колко може да изминем? Пробегът силно зависи от много фактори, като личният стил на шофиране, особеностите на трасето, външната температура и предварителното темпериране на автомобила. Последното вече може да се извършва чрез мобилно приложение. Предложенията на електромобили в България се увеличават, както и подобрените версии.



Какво се предлага на българския пазар


Отскоро официално се продава новият Nissan Leaf, като заедно с предишната си версия този модел до момента е най-успешната напълно електрическа кола с над 300 000 продадени автомобила в света. Новият модел освен по-голяма батерия (40 kWh с пробег до 300 км в зависимост от начина на щофиране) има и адаптивен круиз контрол, с който държи дистанция на магистралата и следи колата винаги да е в лентата (това е при добра маркировка, каквато невинаги има в България). Освен това до края на годината се очаква Nissan да представи нова версия с 60 kWh батерия, която да бъде с активно охлаждане. По този начин ще се позволи да се правят по няколко бързи зареждания в рамките на един ден. Сегашният модел на колата е с пасивно охлаждане, поради което 2-ро и 3-то зареждане в рамките на един ден е два пъти по-бавно.

BMW i3 е значително по-мощен и бърз. Освен напълно електрическия вариант колата има и REx (range extender) версия, при която е монтиран малък 0.65-литров двигател с вътрешно горене с 9-литров резервоар за гориво, който при необходимост може да произвежда допълнително електричество за батерията. По този начин пробегът може да се увеличи с около 100 км.

Е-Golf има автоматично самостоятелно паркиране, при което шофьорът единствено подава енергия, а воланът сам се настройва и върти. Предишният модел позволяваше около 130 км пробег на батерията, докато този – поне 200 км, тоест цели 50% по-голям. След скандала с манипулациите на вредните емисии от 2015 г. именно VW изготвиха стратегия първи умишлено да избягат от налудничавите форми на тогавашните електромобили, като вкараха електрически двигател в напълно конвенционалната каросерия, която се използва за съответния модел с двигател с вътрешно горене. Това освен че спестява изумените погледи на минувачите може да доведе до по-ниски разходи, в случай че някоя част трябва да бъде заменена.

Най-масова у нас обаче остава и най-евтината кола – джобният градски електромобил VW e-Up. Благодарение на компанията Spark, която стартира първата платформа за car-sharing услуга, у нас вече има 60 регистрирани такива автомобила, които могат да се наемат чрез мобилно приложение.

Друг много успешен модел в международен план - Renault Zoe, от миналата година също вече е с по-мощна и батерия (цели 40 вместо 22 kWh), което при умерено каране може да означава пробег от 400 км. Освен това батерията е със същите размери като на стария модел. Това позволява тя да бъде заменена при желание на собственик на старата версия.

Hyundai Ioniq може и да има по-малка батерия от новото Zoe, но се счита за един от най-ефективните при изразходването на енергията, което може да доведе до максимален пробег от около 280 км. А електрическата Kia Soul EV се предлага от българското дилърство с цели 9% отстъпка в официално обявената цена.

Електромобилите на Tesla не се предлагат официално в България. Вместо това може да се доставят от Германия с автовоз, за което разходът е около 1000 лв., коментира за "Капитал" Милен Маринов, управител на Top Rentacar. Компанията отскоро е първата фирма за коли под наем у нас, която предлага на клиентите си да наемат Tesla.

Очаквани премиери

Още през септември в България ще пристигне втори напълно електрически автомобил на компанията – Hyundai Kona, който е в сегмента на малките градски SUV. Засега цената за България не е ясна, но в Германия тя е 36 400 евро, тоест малко над 70 000 лв. През декември пък ще бъде представен първият електромобил на Jaguar – iPace. Той ще има най-голямата батерия – цели 90 kWh за пробег над 400 км. Автомобилът е снабден с два двигателя на всяка ос, които могат да достигнат обща мощност от 394 конски сили, което се припокрива с очакваната цена от 150 000 лв. Всички тези автомобили могат да се финансират с лизинг, като обикновено първоначалната вноска самоучастие е 10-20% от сумата, а максималният срок за изплащане – 6 години.
Къде да заредя

Липсата на достатъчно развита мрежа от станции за зареждане засега прави плъгините удобни повече за градско шофиране, макар че дестинации като София - Пловдив също не са проблем за повечето нови модели. До морето обаче се стига по-трудно. Колкото по-голяма батерия има една кола обаче, толкова повече време ще отнема тя да се зареди от стандартен контакт. Има сайтове като българския vsichkotok.bg и международния plugshare.com, които указват къде какви публични зарядни станции има. Те често се поддържат от потребители обаче, поради което невинаги са точни и не може да се разчита, че ще има достъп до електричеството.

В рамките на последната една година обществените зарядни станции са се увеличили от 70 на близо два пъти повече към момента (виж графиката по-горе). У нас най-големият доставчик с около 100 станции е "Елдрайв", който има три вида станции – на променлив ток с мощност 22 kW, на които зареждане до 80% отнема около 2-3 часа, станции с прав ток и мощност 22 kW, където зареждането отнема час, и станции с прав ток и мощност 50 kW, където зареждането става за под половин час. Освен това компанията има мобилно приложение, което в реално време показва близките станции, дали са свободни и каква е цената на тях. Компанията обяви, че си поставя за цел 1000 зарядни станции до края на 2020 г., като работи с клиенти като бензиностанциите Shell (за които има поставени 6 зарядни станции на техни обекти), хипермаркети "Метро", Homemax, Mr. Bricolage и Фантастико. Близо 400 души използват зарядните станции, което според компанията представлява 70% от официалния брой на всички собственици на електромобили у нас. Другата активна компания е eCars. "Все повече интерес има от собственици на хотели и ресторанти да инвестират в поставянето на зарядни станции, което се използва имиджово, а и за привличане на клиенти", коментира Мариян Маринов, директор бизнес развитие на eCars.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Технологични съвети за родители Технологични съвети за родители

Има различни решения и приложения, за да бъде интернет по-приятно, безопасно и полезно място за малчуганите

17 авг 2018, 6626 прочитания

Да биеш инфлацията Да биеш инфлацията

Цените на стоки и услуги са на най-високото си ниво от 5 години, но това не е проблем за някои инвестиции

17 авг 2018, 3838 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Шест плюс

Мotorola G6 Plus е сред лидерите на пазара поне що се отнася до цена/качество

Финансовата буря на Турция

Турция е пред финансов колапс. Сривът на лирата до рекордно дъно събуди страхове, че това може да е предвестник на нова криза на развиващите се пазари

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

20 въпроса: Ирена Иванова (Рене Карабаш)

Възможно е да я познавате в различни превъплъщения и под различни имена

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Ралица Агайн вече не е в КФН, стартът на Търговския регистър е отложен

Емисия

DAILY @7PM // 21.08.2018 Прочетете