С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 3 авг 2018, 11:37, 18923 прочитания

Авто е-волюция

Макар и непроменени по размери батериите на новите модели електромобили имат с до 86% по-голям капацитет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Конкуренцията постоянно подобрява новите модели на електромобилите.

- Гамата от предлагани модели в България се увеличава, както и премиерите, но извън евтината поддръжка цените им остават високи.
В България електрическите автомобили спестяват поне 2000 лв. на 10 000 км пробег от консумативи и разходи за гориво, данъци и паркинг такси в сравнение с возилата задвижвани от двигател с вътрешно горене.
Плюсовете на електрическите коли вече са широко известни - освен нулевите емисии и по-ниски разходи за енергия те нямат годишен данък, освободени са от плащане на паркинг в градска зона, ходят на технически преглед два пъти по-рядко и нямат нужда от смяна на масло и консумативи, както е при автомобилите с вътрешно горене. Това може да спести около 2000 лв. на 10 000 км пробег. Освен това заради по-простия електродвигател рискът от повреди и ремонти е по-малък.

Колко по-добри


Цената на електромобилите обаче остава близо двойно по-висока от аналогичните по размери и клас традиционни коли, което е значителен недостатък. Но силната конкуренция между производителите води до значително повишаване на възможностите на плъгините, което в следващите години ще започне да оправдава все повече покупката им.

Така например новите модели електромобили използват приблизително еднакви по размери батерии, като предхождащите ги, но вече със значително по-голям капацитет и съответно пробег. При новия модел на BMW i3 увеличението е с 50%, при Nissan Leaf – 67%, а при Renault Zoe – цели 86% повече киловатчаса в батерия с идентични размери. Колкото е по-мощна батерията, толкова по-голям пробег има.

Това са всъщност компютри на батерия върху колела, които използват по възможно най-ефективния начин заредената енергия. Подобрение има и при системите за рекуперация - те използват кинетичната енергия на задвижените вече колела, за да генерират електричество и да зареждат батерията по време на път. По този начин намаляването на скоростта и дори пълното спиране се случва без натискане на спирачката, а просто чрез отпускане на педала на "газта". И все пак колко може да изминем? Пробегът силно зависи от много фактори, като личният стил на шофиране, особеностите на трасето, външната температура и предварителното темпериране на автомобила. Последното вече може да се извършва чрез мобилно приложение. Предложенията на електромобили в България се увеличават, както и подобрените версии.



Какво се предлага на българския пазар


Отскоро официално се продава новият Nissan Leaf, като заедно с предишната си версия този модел до момента е най-успешната напълно електрическа кола с над 300 000 продадени автомобила в света. Новият модел освен по-голяма батерия (40 kWh с пробег до 300 км в зависимост от начина на щофиране) има и адаптивен круиз контрол, с който държи дистанция на магистралата и следи колата винаги да е в лентата (това е при добра маркировка, каквато невинаги има в България). Освен това до края на годината се очаква Nissan да представи нова версия с 60 kWh батерия, която да бъде с активно охлаждане. По този начин ще се позволи да се правят по няколко бързи зареждания в рамките на един ден. Сегашният модел на колата е с пасивно охлаждане, поради което 2-ро и 3-то зареждане в рамките на един ден е два пъти по-бавно.

BMW i3 е значително по-мощен и бърз. Освен напълно електрическия вариант колата има и REx (range extender) версия, при която е монтиран малък 0.65-литров двигател с вътрешно горене с 9-литров резервоар за гориво, който при необходимост може да произвежда допълнително електричество за батерията. По този начин пробегът може да се увеличи с около 100 км.

Е-Golf има автоматично самостоятелно паркиране, при което шофьорът единствено подава енергия, а воланът сам се настройва и върти. Предишният модел позволяваше около 130 км пробег на батерията, докато този – поне 200 км, тоест цели 50% по-голям. След скандала с манипулациите на вредните емисии от 2015 г. именно VW изготвиха стратегия първи умишлено да избягат от налудничавите форми на тогавашните електромобили, като вкараха електрически двигател в напълно конвенционалната каросерия, която се използва за съответния модел с двигател с вътрешно горене. Това освен че спестява изумените погледи на минувачите може да доведе до по-ниски разходи, в случай че някоя част трябва да бъде заменена.

Най-масова у нас обаче остава и най-евтината кола – джобният градски електромобил VW e-Up. Благодарение на компанията Spark, която стартира първата платформа за car-sharing услуга, у нас вече има 60 регистрирани такива автомобила, които могат да се наемат чрез мобилно приложение.

Друг много успешен модел в международен план - Renault Zoe, от миналата година също вече е с по-мощна и батерия (цели 40 вместо 22 kWh), което при умерено каране може да означава пробег от 400 км. Освен това батерията е със същите размери като на стария модел. Това позволява тя да бъде заменена при желание на собственик на старата версия.

Hyundai Ioniq може и да има по-малка батерия от новото Zoe, но се счита за един от най-ефективните при изразходването на енергията, което може да доведе до максимален пробег от около 280 км. А електрическата Kia Soul EV се предлага от българското дилърство с цели 9% отстъпка в официално обявената цена.

Електромобилите на Tesla не се предлагат официално в България. Вместо това може да се доставят от Германия с автовоз, за което разходът е около 1000 лв., коментира за "Капитал" Милен Маринов, управител на Top Rentacar. Компанията отскоро е първата фирма за коли под наем у нас, която предлага на клиентите си да наемат Tesla.

Очаквани премиери

Още през септември в България ще пристигне втори напълно електрически автомобил на компанията – Hyundai Kona, който е в сегмента на малките градски SUV. Засега цената за България не е ясна, но в Германия тя е 36 400 евро, тоест малко над 70 000 лв. През декември пък ще бъде представен първият електромобил на Jaguar – iPace. Той ще има най-голямата батерия – цели 90 kWh за пробег над 400 км. Автомобилът е снабден с два двигателя на всяка ос, които могат да достигнат обща мощност от 394 конски сили, което се припокрива с очакваната цена от 150 000 лв. Всички тези автомобили могат да се финансират с лизинг, като обикновено първоначалната вноска самоучастие е 10-20% от сумата, а максималният срок за изплащане – 6 години.
Къде да заредя

Липсата на достатъчно развита мрежа от станции за зареждане засега прави плъгините удобни повече за градско шофиране, макар че дестинации като София - Пловдив също не са проблем за повечето нови модели. До морето обаче се стига по-трудно. Колкото по-голяма батерия има една кола обаче, толкова повече време ще отнема тя да се зареди от стандартен контакт. Има сайтове като българския vsichkotok.bg и международния plugshare.com, които указват къде какви публични зарядни станции има. Те често се поддържат от потребители обаче, поради което невинаги са точни и не може да се разчита, че ще има достъп до електричеството.

В рамките на последната една година обществените зарядни станции са се увеличили от 70 на близо два пъти повече към момента (виж графиката по-горе). У нас най-големият доставчик с около 100 станции е "Елдрайв", който има три вида станции – на променлив ток с мощност 22 kW, на които зареждане до 80% отнема около 2-3 часа, станции с прав ток и мощност 22 kW, където зареждането отнема час, и станции с прав ток и мощност 50 kW, където зареждането става за под половин час. Освен това компанията има мобилно приложение, което в реално време показва близките станции, дали са свободни и каква е цената на тях. Компанията обяви, че си поставя за цел 1000 зарядни станции до края на 2020 г., като работи с клиенти като бензиностанциите Shell (за които има поставени 6 зарядни станции на техни обекти), хипермаркети "Метро", Homemax, Mr. Bricolage и Фантастико. Близо 400 души използват зарядните станции, което според компанията представлява 70% от официалния брой на всички собственици на електромобили у нас. Другата активна компания е eCars. "Все повече интерес има от собственици на хотели и ресторанти да инвестират в поставянето на зарядни станции, което се използва имиджово, а и за привличане на клиенти", коментира Мариян Маринов, директор бизнес развитие на eCars.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Дяволът е в партидата 1 Дяволът е в партидата

Данните на КФН показват леко понижение на средните натрупани лични средства в пенсионните фондове заради понижената им доходност

22 фев 2019, 1452 прочитания

Когато загубим ключа към криптобогатството 4 Когато загубим ключа към криптобогатството

Поне 20% от всички биткойни са изгубени завинаги заради забравени пароли или повредени цифрови портфейли. Какво може да се направи?

22 фев 2019, 3212 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Шест плюс

Мotorola G6 Plus е сред лидерите на пазара поне що се отнася до цена/качество

Когато Европа започне да киха

Икономиката на Стария континент губи мощност, а данните в България показват разочароваща инвестиционна активност

Радикални борци с корупцията не са желани за европейската прокуратура

Бившата ръководителка на румънската Национална дирекция за борба с корупцията Лаура Кьовеши е с малки шансове да оглави бъдещата служба на ЕС

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

30 something

"30" на Симона Костова беше представен на Международния филмов фестивал в Ротердам и в Берлин

Хумус сапиенс

Заведение от европейската верига Hummusbar отвори врати в София

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете