С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 3 авг 2018, 11:37, 14461 прочитания

Авто е-волюция

Макар и непроменени по размери батериите на новите модели електромобили имат с до 86% по-голям капацитет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Конкуренцията постоянно подобрява новите модели на електромобилите.

- Гамата от предлагани модели в България се увеличава, както и премиерите, но извън евтината поддръжка цените им остават високи.

Още по темата

Потреблението на ток се свива по-бързо от производството

Разликата се компенсира от увеличение при износа на електроенергия

6 сеп 2018

Въвежда се "еко" елемент в данъка за автомобилите

Министерството на финансите предлага данъчните декларации на самоосигуряващите се да се подават само онлайн от 2019 г.

2 сеп 2018

Първият електрически модел на Nissan от завода в Китай излезе на пазара

Sylghy Zero Emission се предлага на достъпна цена и е комбинация от Nissan Leaf и най-продавания седан в Китай

29 авг 2018

С търг за 32 млн. лв. Пловдив опитва да навакса с водния цикъл

Обществената поръчка за пречиствателната станция на града се бави заради жалби

14 авг 2018

Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

10 авг 2018

Тротинетките вече не са за деца

Eлектрическите скутери решават много проблеми на градското придвижване

10 авг 2018

Е-мобилен лизинг

Цените са значително по-високи от стандартните коли, но поддръжката е много по-евтина

30 мар 2018

Електромобил на старо - мисия възможна

Вторичният пазар започва да се развива, като засега на него са предимно ентусиасти

9 мар 2018

Дай ми ток до морето

В България вече има над 70 зарядни станции за електромобили, което позволява ползването им и извън градовете

15 сеп 2017
В България електрическите автомобили спестяват поне 2000 лв. на 10 000 км пробег от консумативи и разходи за гориво, данъци и паркинг такси в сравнение с возилата задвижвани от двигател с вътрешно горене.
Плюсовете на електрическите коли вече са широко известни - освен нулевите емисии и по-ниски разходи за енергия те нямат годишен данък, освободени са от плащане на паркинг в градска зона, ходят на технически преглед два пъти по-рядко и нямат нужда от смяна на масло и консумативи, както е при автомобилите с вътрешно горене. Това може да спести около 2000 лв. на 10 000 км пробег. Освен това заради по-простия електродвигател рискът от повреди и ремонти е по-малък.

Колко по-добри

Цената на електромобилите обаче остава близо двойно по-висока от аналогичните по размери и клас традиционни коли, което е значителен недостатък. Но силната конкуренция между производителите води до значително повишаване на възможностите на плъгините, което в следващите години ще започне да оправдава все повече покупката им.

Така например новите модели електромобили използват приблизително еднакви по размери батерии, като предхождащите ги, но вече със значително по-голям капацитет и съответно пробег. При новия модел на BMW i3 увеличението е с 50%, при Nissan Leaf – 67%, а при Renault Zoe – цели 86% повече киловатчаса в батерия с идентични размери. Колкото е по-мощна батерията, толкова по-голям пробег има.

Това са всъщност компютри на батерия върху колела, които използват по възможно най-ефективния начин заредената енергия. Подобрение има и при системите за рекуперация - те използват кинетичната енергия на задвижените вече колела, за да генерират електричество и да зареждат батерията по време на път. По този начин намаляването на скоростта и дори пълното спиране се случва без натискане на спирачката, а просто чрез отпускане на педала на "газта". И все пак колко може да изминем? Пробегът силно зависи от много фактори, като личният стил на шофиране, особеностите на трасето, външната температура и предварителното темпериране на автомобила. Последното вече може да се извършва чрез мобилно приложение. Предложенията на електромобили в България се увеличават, както и подобрените версии.



Какво се предлага на българския пазар


Отскоро официално се продава новият Nissan Leaf, като заедно с предишната си версия този модел до момента е най-успешната напълно електрическа кола с над 300 000 продадени автомобила в света. Новият модел освен по-голяма батерия (40 kWh с пробег до 300 км в зависимост от начина на щофиране) има и адаптивен круиз контрол, с който държи дистанция на магистралата и следи колата винаги да е в лентата (това е при добра маркировка, каквато невинаги има в България). Освен това до края на годината се очаква Nissan да представи нова версия с 60 kWh батерия, която да бъде с активно охлаждане. По този начин ще се позволи да се правят по няколко бързи зареждания в рамките на един ден. Сегашният модел на колата е с пасивно охлаждане, поради което 2-ро и 3-то зареждане в рамките на един ден е два пъти по-бавно.

BMW i3 е значително по-мощен и бърз. Освен напълно електрическия вариант колата има и REx (range extender) версия, при която е монтиран малък 0.65-литров двигател с вътрешно горене с 9-литров резервоар за гориво, който при необходимост може да произвежда допълнително електричество за батерията. По този начин пробегът може да се увеличи с около 100 км.

Е-Golf има автоматично самостоятелно паркиране, при което шофьорът единствено подава енергия, а воланът сам се настройва и върти. Предишният модел позволяваше около 130 км пробег на батерията, докато този – поне 200 км, тоест цели 50% по-голям. След скандала с манипулациите на вредните емисии от 2015 г. именно VW изготвиха стратегия първи умишлено да избягат от налудничавите форми на тогавашните електромобили, като вкараха електрически двигател в напълно конвенционалната каросерия, която се използва за съответния модел с двигател с вътрешно горене. Това освен че спестява изумените погледи на минувачите може да доведе до по-ниски разходи, в случай че някоя част трябва да бъде заменена.

Най-масова у нас обаче остава и най-евтината кола – джобният градски електромобил VW e-Up. Благодарение на компанията Spark, която стартира първата платформа за car-sharing услуга, у нас вече има 60 регистрирани такива автомобила, които могат да се наемат чрез мобилно приложение.

Друг много успешен модел в международен план - Renault Zoe, от миналата година също вече е с по-мощна и батерия (цели 40 вместо 22 kWh), което при умерено каране може да означава пробег от 400 км. Освен това батерията е със същите размери като на стария модел. Това позволява тя да бъде заменена при желание на собственик на старата версия.

Hyundai Ioniq може и да има по-малка батерия от новото Zoe, но се счита за един от най-ефективните при изразходването на енергията, което може да доведе до максимален пробег от около 280 км. А електрическата Kia Soul EV се предлага от българското дилърство с цели 9% отстъпка в официално обявената цена.

Електромобилите на Tesla не се предлагат официално в България. Вместо това може да се доставят от Германия с автовоз, за което разходът е около 1000 лв., коментира за "Капитал" Милен Маринов, управител на Top Rentacar. Компанията отскоро е първата фирма за коли под наем у нас, която предлага на клиентите си да наемат Tesla.

Очаквани премиери

Още през септември в България ще пристигне втори напълно електрически автомобил на компанията – Hyundai Kona, който е в сегмента на малките градски SUV. Засега цената за България не е ясна, но в Германия тя е 36 400 евро, тоест малко над 70 000 лв. През декември пък ще бъде представен първият електромобил на Jaguar – iPace. Той ще има най-голямата батерия – цели 90 kWh за пробег над 400 км. Автомобилът е снабден с два двигателя на всяка ос, които могат да достигнат обща мощност от 394 конски сили, което се припокрива с очакваната цена от 150 000 лв. Всички тези автомобили могат да се финансират с лизинг, като обикновено първоначалната вноска самоучастие е 10-20% от сумата, а максималният срок за изплащане – 6 години.
Къде да заредя

Липсата на достатъчно развита мрежа от станции за зареждане засега прави плъгините удобни повече за градско шофиране, макар че дестинации като София - Пловдив също не са проблем за повечето нови модели. До морето обаче се стига по-трудно. Колкото по-голяма батерия има една кола обаче, толкова повече време ще отнема тя да се зареди от стандартен контакт. Има сайтове като българския vsichkotok.bg и международния plugshare.com, които указват къде какви публични зарядни станции има. Те често се поддържат от потребители обаче, поради което невинаги са точни и не може да се разчита, че ще има достъп до електричеството.

В рамките на последната една година обществените зарядни станции са се увеличили от 70 на близо два пъти повече към момента (виж графиката по-горе). У нас най-големият доставчик с около 100 станции е "Елдрайв", който има три вида станции – на променлив ток с мощност 22 kW, на които зареждане до 80% отнема около 2-3 часа, станции с прав ток и мощност 22 kW, където зареждането отнема час, и станции с прав ток и мощност 50 kW, където зареждането става за под половин час. Освен това компанията има мобилно приложение, което в реално време показва близките станции, дали са свободни и каква е цената на тях. Компанията обяви, че си поставя за цел 1000 зарядни станции до края на 2020 г., като работи с клиенти като бензиностанциите Shell (за които има поставени 6 зарядни станции на техни обекти), хипермаркети "Метро", Homemax, Mr. Bricolage и Фантастико. Близо 400 души използват зарядните станции, което според компанията представлява 70% от официалния брой на всички собственици на електромобили у нас. Другата активна компания е eCars. "Все повече интерес има от собственици на хотели и ресторанти да инвестират в поставянето на зарядни станции, което се използва имиджово, а и за привличане на клиенти", коментира Мариян Маринов, директор бизнес развитие на eCars.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Помощ - инфлация, какво да правя 2 Помощ - инфлация, какво да правя

Инвестиционните варианти срещу поскъпването на стоки и услуги са строго субективни за всяко домакинство.

21 сеп 2018, 4809 прочитания

А ти в кой фонд отиваш? 2 А ти в кой фонд отиваш?

Близо 93 хил. лица са сменили пенсионното си дружество през първото полугодие

21 сеп 2018, 6328 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Шест плюс

Мotorola G6 Plus е сред лидерите на пазара поне що се отнася до цена/качество

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете