Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 10 авг 2018, 11:56, 29072 прочитания

Тротинетките вече не са за деца

Eлектрическите скутери решават много проблеми на градското придвижване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Градската мобилност по целия свят постоянно търпи революционни промени – най-вече заради бързото развитие на пазара на електрически превозни средства. Усъвършенстването на батериите и системите им за зареждане по време на движение превръща продукти, които само преди 1-2 години се считаха за детски играчки, в символ на по-уредения градски живот.

И докато електромобилите са извън бюджета на 99% от гражданите на България, електрическите тротинетки все повече привличат внимание и се ползват не само за забавление, но и за работа. Да, наистина пристигането с електрическа тротинетка не придава същата тежест в българското общество, каквато дава луксозната лимузина. Но използването й за ежедневния маршрут из града може да реши много проблеми и да даде независимост от нередовния и некомфортен градски транспорт.


Какви са плюсовете

Малките размери и електрическият мотор решават няколко проблема, които велосипедите например не могат. Предвижването с колело означава, че трябва да има осигурено място, където да го заключваме, за да не бъде отмъкнато от нечии сръчни ръце. А в по-горещите дни велосипедистите трябва и да имат къде да вземат душ. За сравнение скутерите се сгъват, тежат 10-12 килограма и могат винаги да бъдат около нас, като дори лесно влизат в автобуса, ако се наложи да бъдат комбинирани няколко вида транспорт. Използването им не включва физически усилия. Повечето модели могат да превозват ефективен товар от 100 км и имат пробег от около 20 километра при скорост до 25 км/ч, поради което не са подходящи за деца. Батерията се зарежда изцяло за не повече от 5 часа от стандартната контактна мрежа. Разходите за електричество са близки до нулата, като разходът на батериите е около 1 kWh на 100 км. Според данни на един от водещите онлайн магазини у нас emag търсенето на електротинетки у нас е зачестило през тази пролет. За първите 7 месеца на годината са били продадени 5 пъти повече такива артикула, отколкото през същия период на 2017 г.

Какви са проблемите



За сметка на това обаче малките им гуми трудно се справят с паветата, а вместо това изискват гладка и равна пътна настилка, каквато у нас меко казано не преобладава. Също така електрическият двигател, който е монтиран обикновено в една от гумите, има мощност от около 1 конска сила и не може да катери нанагорнища над 15°. А и поддръжката на електротротинетките у нас е затруднена. В магазините за велосипеди масово все още не са ги припознали като пазар, който да обслужват, поради което липсват налични резервни части, както и капацитет как да се сервизират при стандартни проблеми, като спукана гума например.

Как да изберем

При избор на такъв продукт всичко зависи от дневния пробег, който планираме да изминаваме с електротинетката. Най-скъпото, а и най-тежкото в нея са батериите. Тоест ако дневният маршрут е до 5 км в едната посока, то може купувачът да се спре и на леки версии до 7 км. Така ще може и по-лесно да го пренася, а и ще плати по-ниска цена.

Тежките тротинетки обаче освен повече пробег имат и два други плюса – по-стабилни са на пътя и могат да издържат на повече килограми натоварване. Най-голямото предлагане на скутери е онлайн, което означава, че тротинетката не може да бъде пробвана преди получаване. Затова е добре да помним, че потребителите в ЕС имат право на 14 дневен срок, в който да върнат стоката, закупена от интернет и да получат парите си, без да посочват причина за разваляне на сделката. В такъв случай обикновено се плащат разходите за доставката. Обикновено скутер втора ръка не е добра оферта, тъй като трудно могат да се прецени състоянието на батерията. Препоръчително е да се избират модели с минимум 6 месеца гаранция на батерията.

Поддръжка на батерията

Батерията е най-скъпият компонент на електротротинетките и затова изисква специално внимание. Обикновено позволява между 300 и 500 цикъла на зареждане. Добре е съхранението да става на закрито, далеч от пряка слънчева светлина и топлина, както и скутерът да е защитен от влага. Стремете се винаги да зареждате, преди зарядът в акумулатора да падне под 10%. Ако скутерът няма да се ползва известно време, преди това батерията трябва да бъде заредена на около 80%.

За финал ще споменем, че според закона за Движение по пътищата електрическите скутери попадат в категория L1e – моторни превозни средства с две колела и скорост до 45 км/ч и максимална мощност на електродвигателя 4 kW и би следвало да се регистрират в КАТ. Практиката показва, че към момента това правило по-скоро не се съблюдава стриктно, още повече че с велосипед, задвижван със собствена сила, могат да се развият повече от 45 км/ч.
В САЩ започна война на микромобилността

В САЩ и по-специално Калифорния, където времето позволява, в рамките на една година се нароиха няколко компании, които отдават краткосрочно електрически тротинетки през мобилно приложение. Това е т.нар. бизнес за "безстоянково" (dockless) отдаване на средства за градска мобилност, тоест скутерите се оставят директно на тротоара, а не се заключват за стоянка. В някои градове дори се стига дотам големият брой електроскутери да "замърсяват" пешеходните зони, за което една от фирмите наскоро плати 300 000 долара за извънсъдебно споразумение с местните власти. Компании като Bird, LimeBike, BlueDuck и Spin се конкурират помежду си в неофициално обявената "Война на микромобилността". Таксата е 15 цента на всяка минута, което излиза около 10 долара на час, а електрическите тротинетки са едно от най-популярните средства за изминаване на т.нар. последен километър - понятие, описващо достигането от спирка на обществения транспорт до крайната дестинация.


Някои модели, които се предлагат у нас

Xiaomi M565
Цена: 800 лв.
Пробег: 30 км (капацитет на батерията: 7800 mAh)
Макс. скорост: 25 км/ч
Има система за използване на енергията при спиране за зареждане на батерията и увеличаване на пробега й. Има и режим "крузконтрол", който поддържа постоянна скорост от 18 км/ч, като автоматично подава повече мощност при изкачване. По този начин не само прави управлението по-лесно, но и енергията от батерията се използва по-ефективно. Този режим не се препоръчва при влажни настилки и натоварен път. Всички данни за капацитета на батерията, използвания режим са видни от мобилно приложение, което се свързва с bluеtooth със скутера. Освен това има разработени приложения от трети страни, чрез които може да се "прочете" информация за състоянието на всяка една от батериите в акумулаторния отсек, което да помогне при евентуалната им подмяна.
Takira Tank
Цена: 1169 лв.
Пробег: 20 км (12 Ah)
Макс. скорост: 32 км/ч
Подходящ за по-дълъг пробег, тъй като има по-мощен двигател, който може да развива над 30 км/ч и също така е оборудван със седалка за допълнително удобство и по-големи колела с размери 10 инча. Те гарантират повече комфорт при преминаване през участъци с неравен терен.
2Drive W3
Цена:659 лв.
Пробег: 30 (8.8 Ah)
Макс. скорост:25 км/ч
Сравнително лек модел, тежащ само 11 кг. с малки размери, което позволява улеснена мобилност и съхранение. Има електрическа спирачка, която може да осигурява допълнителен заряд за батерията при движение. Тя обаче не може да се ползва за рязко спиране, в такъв случай се препоръчва използването на задния калник. Максималният товар по спецификация е цели 120 кг, но трябва да се има предвид, че сравнително по-малките гуми с радиус 8 инча означават, че предвижването на такава маса е възможно единствно при съвсем равен терен.
Алтернатива:
Motoretta
Цени: 2999 лв./5999 лв.
Пробег: 60/120 km (20 Ah/40 Ah)
Макс. скорост: 45 км/ч
Този модел не влиза в категорията на тротинетките, а е скутер, но го споменаваме, тъй като е стилна серийна разработка на млада русенска компания. Има два варианта – с гелови батерии за 60 км пробег и с литиево-йонни за 120 км, което силно се отразява на цената. Разходът на 100 км е около 1 лев, а въпреки че лесно превозва двама души, скутерът е сравнително лек. Големият му плюс е, че има оторизирани сервизи в София, Варна, Бургас и Русе, а компанията също така работи по монтирането на брандирани зарядни станции в заведения, които да осигурят безплатна енергия на клиентите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 8795 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6500 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Ще има ли борсов махмурлук

Една от най-големите инвестиционни банки Morgan Stanley очаква разпродажби на технологичните компании и силна волатилност на пазарите през есента

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10