С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 10 авг 2018, 11:56, 27115 прочитания

Тротинетките вече не са за деца

Eлектрическите скутери решават много проблеми на градското придвижване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Градската мобилност по целия свят постоянно търпи революционни промени – най-вече заради бързото развитие на пазара на електрически превозни средства. Усъвършенстването на батериите и системите им за зареждане по време на движение превръща продукти, които само преди 1-2 години се считаха за детски играчки, в символ на по-уредения градски живот.

И докато електромобилите са извън бюджета на 99% от гражданите на България, електрическите тротинетки все повече привличат внимание и се ползват не само за забавление, но и за работа. Да, наистина пристигането с електрическа тротинетка не придава същата тежест в българското общество, каквато дава луксозната лимузина. Но използването й за ежедневния маршрут из града може да реши много проблеми и да даде независимост от нередовния и некомфортен градски транспорт.


Какви са плюсовете

Малките размери и електрическият мотор решават няколко проблема, които велосипедите например не могат. Предвижването с колело означава, че трябва да има осигурено място, където да го заключваме, за да не бъде отмъкнато от нечии сръчни ръце. А в по-горещите дни велосипедистите трябва и да имат къде да вземат душ. За сравнение скутерите се сгъват, тежат 10-12 килограма и могат винаги да бъдат около нас, като дори лесно влизат в автобуса, ако се наложи да бъдат комбинирани няколко вида транспорт. Използването им не включва физически усилия. Повечето модели могат да превозват ефективен товар от 100 км и имат пробег от около 20 километра при скорост до 25 км/ч, поради което не са подходящи за деца. Батерията се зарежда изцяло за не повече от 5 часа от стандартната контактна мрежа. Разходите за електричество са близки до нулата, като разходът на батериите е около 1 kWh на 100 км. Според данни на един от водещите онлайн магазини у нас emag търсенето на електротинетки у нас е зачестило през тази пролет. За първите 7 месеца на годината са били продадени 5 пъти повече такива артикула, отколкото през същия период на 2017 г.

Какви са проблемите



За сметка на това обаче малките им гуми трудно се справят с паветата, а вместо това изискват гладка и равна пътна настилка, каквато у нас меко казано не преобладава. Също така електрическият двигател, който е монтиран обикновено в една от гумите, има мощност от около 1 конска сила и не може да катери нанагорнища над 15°. А и поддръжката на електротротинетките у нас е затруднена. В магазините за велосипеди масово все още не са ги припознали като пазар, който да обслужват, поради което липсват налични резервни части, както и капацитет как да се сервизират при стандартни проблеми, като спукана гума например.

Как да изберем

При избор на такъв продукт всичко зависи от дневния пробег, който планираме да изминаваме с електротинетката. Най-скъпото, а и най-тежкото в нея са батериите. Тоест ако дневният маршрут е до 5 км в едната посока, то може купувачът да се спре и на леки версии до 7 км. Така ще може и по-лесно да го пренася, а и ще плати по-ниска цена.

Тежките тротинетки обаче освен повече пробег имат и два други плюса – по-стабилни са на пътя и могат да издържат на повече килограми натоварване. Най-голямото предлагане на скутери е онлайн, което означава, че тротинетката не може да бъде пробвана преди получаване. Затова е добре да помним, че потребителите в ЕС имат право на 14 дневен срок, в който да върнат стоката, закупена от интернет и да получат парите си, без да посочват причина за разваляне на сделката. В такъв случай обикновено се плащат разходите за доставката. Обикновено скутер втора ръка не е добра оферта, тъй като трудно могат да се прецени състоянието на батерията. Препоръчително е да се избират модели с минимум 6 месеца гаранция на батерията.

Поддръжка на батерията

Батерията е най-скъпият компонент на електротротинетките и затова изисква специално внимание. Обикновено позволява между 300 и 500 цикъла на зареждане. Добре е съхранението да става на закрито, далеч от пряка слънчева светлина и топлина, както и скутерът да е защитен от влага. Стремете се винаги да зареждате, преди зарядът в акумулатора да падне под 10%. Ако скутерът няма да се ползва известно време, преди това батерията трябва да бъде заредена на около 80%.

За финал ще споменем, че според закона за Движение по пътищата електрическите скутери попадат в категория L1e – моторни превозни средства с две колела и скорост до 45 км/ч и максимална мощност на електродвигателя 4 kW и би следвало да се регистрират в КАТ. Практиката показва, че към момента това правило по-скоро не се съблюдава стриктно, още повече че с велосипед, задвижван със собствена сила, могат да се развият повече от 45 км/ч.
В САЩ започна война на микромобилността

В САЩ и по-специално Калифорния, където времето позволява, в рамките на една година се нароиха няколко компании, които отдават краткосрочно електрически тротинетки през мобилно приложение. Това е т.нар. бизнес за "безстоянково" (dockless) отдаване на средства за градска мобилност, тоест скутерите се оставят директно на тротоара, а не се заключват за стоянка. В някои градове дори се стига дотам големият брой електроскутери да "замърсяват" пешеходните зони, за което една от фирмите наскоро плати 300 000 долара за извънсъдебно споразумение с местните власти. Компании като Bird, LimeBike, BlueDuck и Spin се конкурират помежду си в неофициално обявената "Война на микромобилността". Таксата е 15 цента на всяка минута, което излиза около 10 долара на час, а електрическите тротинетки са едно от най-популярните средства за изминаване на т.нар. последен километър - понятие, описващо достигането от спирка на обществения транспорт до крайната дестинация.


Някои модели, които се предлагат у нас

Xiaomi M565
Цена: 800 лв.
Пробег: 30 км (капацитет на батерията: 7800 mAh)
Макс. скорост: 25 км/ч
Има система за използване на енергията при спиране за зареждане на батерията и увеличаване на пробега й. Има и режим "крузконтрол", който поддържа постоянна скорост от 18 км/ч, като автоматично подава повече мощност при изкачване. По този начин не само прави управлението по-лесно, но и енергията от батерията се използва по-ефективно. Този режим не се препоръчва при влажни настилки и натоварен път. Всички данни за капацитета на батерията, използвания режим са видни от мобилно приложение, което се свързва с bluеtooth със скутера. Освен това има разработени приложения от трети страни, чрез които може да се "прочете" информация за състоянието на всяка една от батериите в акумулаторния отсек, което да помогне при евентуалната им подмяна.
Takira Tank
Цена: 1169 лв.
Пробег: 20 км (12 Ah)
Макс. скорост: 32 км/ч
Подходящ за по-дълъг пробег, тъй като има по-мощен двигател, който може да развива над 30 км/ч и също така е оборудван със седалка за допълнително удобство и по-големи колела с размери 10 инча. Те гарантират повече комфорт при преминаване през участъци с неравен терен.
2Drive W3
Цена:659 лв.
Пробег: 30 (8.8 Ah)
Макс. скорост:25 км/ч
Сравнително лек модел, тежащ само 11 кг. с малки размери, което позволява улеснена мобилност и съхранение. Има електрическа спирачка, която може да осигурява допълнителен заряд за батерията при движение. Тя обаче не може да се ползва за рязко спиране, в такъв случай се препоръчва използването на задния калник. Максималният товар по спецификация е цели 120 кг, но трябва да се има предвид, че сравнително по-малките гуми с радиус 8 инча означават, че предвижването на такава маса е възможно единствно при съвсем равен терен.
Алтернатива:
Motoretta
Цени: 2999 лв./5999 лв.
Пробег: 60/120 km (20 Ah/40 Ah)
Макс. скорост: 45 км/ч
Този модел не влиза в категорията на тротинетките, а е скутер, но го споменаваме, тъй като е стилна серийна разработка на млада русенска компания. Има два варианта – с гелови батерии за 60 км пробег и с литиево-йонни за 120 км, което силно се отразява на цената. Разходът на 100 км е около 1 лев, а въпреки че лесно превозва двама души, скутерът е сравнително лек. Големият му плюс е, че има оторизирани сервизи в София, Варна, Бургас и Русе, а компанията също така работи по монтирането на брандирани зарядни станции в заведения, които да осигурят безплатна енергия на клиентите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 2008 прочитания

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 4433 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Ще има ли борсов махмурлук

Една от най-големите инвестиционни банки Morgan Stanley очаква разпродажби на технологичните компании и силна волатилност на пазарите през есента

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм