С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 ное 2018, 12:02, 2862 прочитания

Споделяй и владей

Мобилните приложения продължават да събират и разпространяват потребителска информация към трети страни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Често трафикът от лични данни се връща към най-големите компании, което им позволява да завземат все по-големи бизнес дялове.
Милиарди хора по света използват смартфони всеки ден, създавайки огромен поток от информация за своите навици, интереси и всичко, свързано с техния живот. Чрез инсталираните приложения в телефоните, както и чрез самите устройства тази информация се генерира и използва от компаниите за търговските им цели. Проучване на Оксфордския университет от октомври, цитирано от Financial Times, разкрива и как чрез инсталирането на дадено приложение събираната информация се предоставя на друга компания, която я използва за своите търговски цели. Изследвани са близо 1 млн. апликации за САЩ и Обединеното кралство.

Информацията за вас ни е скъпа


Изследователите от "Оксфорд" са анализирали близо една трета от приложенията в Google Play през 2017 г. и са открили, че средно едно приложение може да споделя данни с около 10 други компании, а една пета с повече от 20. Още по-интересно е, че близо 90% от този поток се връщат в Google. Това става чрез мрежа от компании (трети страни), които по един или друг начин са свързани с нейната компания майка Alphabet (Youtube, Admob, DoubleClick и други), посочва изследването. На второ място са Facebook и Twitter. Всъщност бурният растеж на компaниите от така наречения FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix и Google) се дължи именно на притежаваните огромни бази данни с информация за потребителите им. Това им дава предимство да таргетират по-точно клиентите си и да им продават много по бързо своите продукти от всеки друг. И така да завземат все по-голям дял от бизнеса.

От европейските държави са изследвани Норвегия и Германия, като при тях 3.2 и 2.6% от приложенията са свързани с поне един тракер на информация, докато в САЩ процентът е 90.2%. В ЕС Директивата за защита на личните данни би трябвало да ограничава до голяма степен тези практики, макар че проучването показва, че повечето тракинг компании са регистрирани извън ЕС.

Рубен Бинс, който е ръководител на проучването, обяснява излизането от контрол на разпространението на личната информация с факта, че приложенията мигрираха към freemium модела, при който правят пари предимно от реклами, а не от продажби. В същото време потребителите, регулаторите и понякога дори разработчиците на приложения не са наясно накъде отива събраната информация. Според авторите на изследването, след като тази индустрия се е разраснала в уеб пространстовото сега смартфоните дават нови възможности за една хаотична индустрия, която остава неразбираема за хората, които са най-силно засегнати от нея - потребителите.



Приложенията, през които се извлича най много информация, са:

- медийните
- игрите
- тези за деца.

За някои потребители всичко, казано дотук, може и да не е проблем, но за други е. И дори последните да си мислят, че са блокирали всичко това чрез настройките на телефоните и социалните си мрежи, се оказва, че подобни действия често са недостатъчни.

Кой спазва правилата

Данните, които приложенията изпращат до разработчиците, може да бъдат проследени и всеки потребител да разбере поне на теория, как точно въпросните биват използвани. Тази информация се съдържа в правилата за ползване и декларацията за поверителност на конкретната апликация. Наскоро Google заяви, че ще премахне от платформата си приложения без такива правила, но поне засега технологичният гигант не е прекалено стриктен в това си обещание, посочва сайтът Gizmodo. Има обаче и приложения, които отказват да се инсталират, ако не им се даде достъп до всички най-важни регистри в телефона - като контакти, снимки и локация.

Интересен случай е политиката за поверителност на платформата за краткотрайно настаняване Airbnb. Приложението получава информация за устройството, което използвате, както и за местоположението ви, като данните се обработват от компанията и биват използвани за много неща – от по-доброто таргетиране на реклами в близост до вас до актуални оферти. Приложението предлага вариант, в който не е нужно да предоставяте местоположението си, за да го ползвате. Разработчикът Феликс Краус обаче наскоро разкрива как даването на разрешение на приложение да вижда снимките на устройството му позволява да вижда и къде сте били, защото всички ваши снимки имат географски обозначения по подразбиране.

Дори ако блокирате приложение от проследяване на местоположението ви, вероятно то все още може да разбере къде живеете, къде работите и къде ходите на почивка - най-често чрез съхранените снимки. Разбира се, дали софтуерът действително ще събира тези данни за каквито и да било цели, отново зависи от разработчика. В крайна сметка, ако потребителите категорично не са съгласни да споделят личните си данни, винаги могат да прибегнат до това да не използват смартфон. Отвъд тази крайна мярка те могат да ограничат ползването на някои приложения, както и да намалят събирането на данни от други, като променят разрешенията в настройките за поверителност.
Google, Apple и другите

Gmail, Google Search или дори телефон с Android събират данни от клиентите, за да направят своите услуги по-добри за тях. Търсачката не крие това – бърз поглед на нейната политика по отношение на личната информация ясно показва, че Google има тези данни – но това, което може да изненада, е колко много знае, пише Gizmodo. Google е наясно с вашето име, пол, дата на раждане, личен телефонен номер, скорошни търсения, посетените уебсайтове, къде сте били през последните няколко години, какво ви е хобито, любимата храна, музика, къде работите, къде живеете, какви клипчета сте гледали в YouTube, както и всеки път, в който сте използвали гласа си, за да общувате с Google Assistant. Декларацията за поверителност на Googlе е сред най-явните примери за политиките за сигурност на технологичните компании – веднага щом влезете с профила си в Google чрез устройството, което ползвате, се прехвърлят идентификационните ви данни и компанията започва да записва данни за вас. От търсачката обясняват, че причината за това е "сървърите да работят по-добре за вас", което практически е вярно - ако вие блокирате всичко, също така блокирате и възможността Google да ви показва повече съдържание, което според него ви интересува.

Политиката за поверителност на Apple се различава по това, че личната ви информация се съхранява на самия iPhone и не се изпраща на компанията – местоположението може да бъде проследено от операционната система iOS, но тези данни остават в самото устройство. Системата за лицево разпознаване на устройствата на американската компания е друг добър пример за това как Apple се различава от другите компании относно политиките си за неприкосновеност на личния живот. Сензорите за идентификация знаят всичко за лицето ви, но тази информация се съхранява на сигурно място в телефона ви - не се прехвърля обратно на Apple или iCloud, което прави много трудно някой да получи копие.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Данъчни промени 2020: Най-много са за AirBnB Данъчни промени 2020: Най-много са за AirBnB

Физическите лица получават някои чисто технически облекчения при подаване на декларациите си

10 яну 2020, 5721 прочитания

Интериорът на дома: От минимализъм до индустриален стил Интериорът на дома: От минимализъм до индустриален стил

Възможностите са неограничени, въпрос на индивидуален подход и творчество

29 дек 2019, 6319 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2599 прочитания

17 яну 2020, 1699 прочитания

17 яну 2020, 1623 прочитания

17 яну 2020, 1464 прочитания

17 яну 2020, 1463 прочитания

Всички новини
 
Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10