Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 ное 2018, 12:37, 9687 прочитания

Време за гуми, но не и за опашки

За смяната на автомобилните обувки често се чака последният момент. Как това да не отнеме цял ден

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мобилна смяна на гуми
SOS Tyres - само в София, от 8:00 до полунощ
S-Tires - само в София, от 8:00 до 20:00 часа
Мобилексперт - само в София, денонощен
Motoexpert - само в София, от 9:00 до 17:00 часа
Гуминет - само в София, от 9:00 до 18:00 часа
Шофьорският фолклор твърди, че колата трябва да е със зимни гуми в месеците, в които има буквата Р, тоест от септември до април включително. Малко хора обаче спазват това правило, което предвид топлата есен е и обяснимо. Повечето шофьори се сещат за зимните гуми, когато чуят прогнозата за първия сняг и резултатът е огромни опашки пред центровете за смяна и висене с часове. Можем ли да избегнем този неприятен момент?

Какво казва законът


Нека започнем оттам, че въпреки дебатите и намеренията парламентът така и не въведе задължителното ползване на зимни гуми. Вместо това се прие витиеватата формулировка, че от 15 ноември до 1 март леки автомобили трябва да са със зимни гуми или с такива с дълбочина на протектора поне 4 мм. При нарушение на някое от тези условия, както и при шофиране с повредени гуми, законът предвижда глоба от 50 лева и отнемане на 6 контролни точки.

Вярно е, че през последните години всесезонните гуми се развиха доста и се представят добре на студено и дори на сняг, но личното ми мнение е, че всички, които живеят на север от Стара планина или в планината, и карат редовно, се нуждаят от хубави обувки за колата за зимния сезон.

Ако грайферът на гумата покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима

Ако грайферът на гумата покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима

[Nokian Tyres]
Време ли е за нови



Преди да се стигне до смяната на комплектите гуми, е добре да се провери дали старите могат още да се ползват, или пък е време за смяната им. Първо се прави външен оглед, при който се търсят по страниците на гумата и каналите пукнатини, срязвания или балони.

Следващата стъпка е проверка дали дълбочината на протектора отговаря на нужните условия. По закон достатъчно е той да е 4 мм, но производителите препоръчват да е поне 5 мм. Проверката става бързо и без специален инструмент, като се ползва монета. Тя се слага в грайфера и ако той покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима.

Освен дълбочината на протектора, възрастта на гумата също е важна. Тя може да се определи по намиращ се отстрани четирицифрен код, в който първите две цифри са седмицата, а следващите две годината на производство. При положение, че гумите са на повече от шест години, е добре да се сменят, тъй като качествата им се влошават и сцеплението, особено на сняг и киша е лошо.

А дали да не сменя само двете

Български патент (главно по финансови причини) е смяната със зимни само на две от четирите гуми на колата, обикновено на водещите колела. Тази практика е много порочна и опасна, тъй като не гарантира стабилно и най-вече предвидимо поведение на автомобила на хлъзгав път. Ако все пак се прибягва до нея, съветът на експертите е зимните гуми при всички случаи да са отзад дори ако колата е с предно предаване. Обяснението е, че когато задницата тръгне да се пързаля, автомобилът се овладява много по-трудно.

Когато планината дойде при Мохамед

Така стигаме и до вариантите за смяна. Традиционният е ясен - освобождаваш си половината ден за всеки случай, натоварваш гумите в колата, отиващ в най-удобната гумаджийница, изчакваш си реда и работата е свършена. Оказва се обаче, че има и друг начин. Румен го открива, воден от нуждата. "Бях опериран и просто нямаше как да извадя гумите от мазето, да ги кача в колата и да отида да си ги сменя. Разрових се в интернет и се оказа, че има фирми, които предлагат смяна на място. Разбрахме се за часа, дойдоха две приветливи момчета с един бус. Аз им се извиних, че не мога да кача гумите до колата, защото съм опериран, а те ми отговориха да не се притеснявам, като в цената е калкулирано и това усилие", коментира Румен. Уточнява, че от две години вече не сменя гуми по традиционния начин.

Бърз преглед на офертите в интернет показва, че за района на София има поне пет различни компании, които предлагат подобна услуга. Освен смяна на гуми те предлагат и ремонт на спукани, но там стои въпросът с бързината за реакция, особено в периодите, когато всички сменят гуми.

Сред компаниите има и няколко, които работят денонощно, но след 20 часа цената скача с 50%. Поглед към цените показва, че сумарно те са по-високи с около 30-40 лева (за четири гуми до 15 цола), отколкото средните в стационарните центрове. При положение че зимните и летните гуми са на отделни джанти, има отстъпка, а ако са от типа Run on flаt (технология, позволяваща движение със спукана гума), се плаща повече.

Разликата в цените идва по две линии. При някои от компаниите цените за смяна са по-високи, а при други се начислява такса посещение (от 10 до 42 лева), която може да се намали или премахне, ако колите са повече от една.

А защо да не забравим за грижите по колата

От година и половина в България има и една услуга, която поема цялата грижа по колата - задължителните технически обслужвания, изникналите ремонти, смяна на гуми, минаване на преглед и т.н. Тя се казва "АвтоИконом", а за удобство всеки може да стане неин клиент, като си изтегли специално мобилно приложение. Проблемът тук е, че тя работи с определени сервизи и ако искате смяната да стане в точно определен, няма как да се получи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 9800 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6994 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Криптоминьорите копаят без пари

Разходите за ток вече са по-големи от евентуалните печалби от създадените дигитални валути

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10