Време за гуми, но не и за опашки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време за гуми, но не и за опашки

По традиция в България за смяната на гуми се чака първият сняг, което образува опашки по пунктовете

Време за гуми, но не и за опашки

За смяната на автомобилните обувки често се чака последният момент. Как това да не отнеме цял ден

Георги Пауновски
10581 прочитания

По традиция в България за смяната на гуми се чака първият сняг, което образува опашки по пунктовете

© Асен Тонев


Мобилна смяна на гуми

SOS Tyres - само в София, от 8:00 до полунощ

S-Tires - само в София, от 8:00 до 20:00 часа

Мобилексперт - само в София, денонощен

Motoexpert - само в София, от 9:00 до 17:00 часа

Гуминет - само в София, от 9:00 до 18:00 часа

Шофьорският фолклор твърди, че колата трябва да е със зимни гуми в месеците, в които има буквата Р, тоест от септември до април включително. Малко хора обаче спазват това правило, което предвид топлата есен е и обяснимо. Повечето шофьори се сещат за зимните гуми, когато чуят прогнозата за първия сняг и резултатът е огромни опашки пред центровете за смяна и висене с часове. Можем ли да избегнем този неприятен момент?

Какво казва законът

Нека започнем оттам, че въпреки дебатите и намеренията парламентът така и не въведе задължителното ползване на зимни гуми. Вместо това се прие витиеватата формулировка, че от 15 ноември до 1 март леки автомобили трябва да са със зимни гуми или с такива с дълбочина на протектора поне 4 мм. При нарушение на някое от тези условия, както и при шофиране с повредени гуми, законът предвижда глоба от 50 лева и отнемане на 6 контролни точки.

Вярно е, че през последните години всесезонните гуми се развиха доста и се представят добре на студено и дори на сняг, но личното ми мнение е, че всички, които живеят на север от Стара планина или в планината, и карат редовно, се нуждаят от хубави обувки за колата за зимния сезон.

Ако грайферът на гумата покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима
Източник: Nokian Tyres

Време ли е за нови

Преди да се стигне до смяната на комплектите гуми, е добре да се провери дали старите могат още да се ползват, или пък е време за смяната им. Първо се прави външен оглед, при който се търсят по страниците на гумата и каналите пукнатини, срязвания или балони.

Следващата стъпка е проверка дали дълбочината на протектора отговаря на нужните условия. По закон достатъчно е той да е 4 мм, но производителите препоръчват да е поне 5 мм. Проверката става бързо и без специален инструмент, като се ползва монета. Тя се слага в грайфера и ако той покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима.

Освен дълбочината на протектора, възрастта на гумата също е важна. Тя може да се определи по намиращ се отстрани четирицифрен код, в който първите две цифри са седмицата, а следващите две годината на производство. При положение, че гумите са на повече от шест години, е добре да се сменят, тъй като качествата им се влошават и сцеплението, особено на сняг и киша е лошо.

А дали да не сменя само двете

Български патент (главно по финансови причини) е смяната със зимни само на две от четирите гуми на колата, обикновено на водещите колела. Тази практика е много порочна и опасна, тъй като не гарантира стабилно и най-вече предвидимо поведение на автомобила на хлъзгав път. Ако все пак се прибягва до нея, съветът на експертите е зимните гуми при всички случаи да са отзад дори ако колата е с предно предаване. Обяснението е, че когато задницата тръгне да се пързаля, автомобилът се овладява много по-трудно.

Когато планината дойде при Мохамед

Така стигаме и до вариантите за смяна. Традиционният е ясен - освобождаваш си половината ден за всеки случай, натоварваш гумите в колата, отиващ в най-удобната гумаджийница, изчакваш си реда и работата е свършена. Оказва се обаче, че има и друг начин. Румен го открива, воден от нуждата. "Бях опериран и просто нямаше как да извадя гумите от мазето, да ги кача в колата и да отида да си ги сменя. Разрових се в интернет и се оказа, че има фирми, които предлагат смяна на място. Разбрахме се за часа, дойдоха две приветливи момчета с един бус. Аз им се извиних, че не мога да кача гумите до колата, защото съм опериран, а те ми отговориха да не се притеснявам, като в цената е калкулирано и това усилие", коментира Румен. Уточнява, че от две години вече не сменя гуми по традиционния начин.

Бърз преглед на офертите в интернет показва, че за района на София има поне пет различни компании, които предлагат подобна услуга. Освен смяна на гуми те предлагат и ремонт на спукани, но там стои въпросът с бързината за реакция, особено в периодите, когато всички сменят гуми.

Сред компаниите има и няколко, които работят денонощно, но след 20 часа цената скача с 50%. Поглед към цените показва, че сумарно те са по-високи с около 30-40 лева (за четири гуми до 15 цола), отколкото средните в стационарните центрове. При положение че зимните и летните гуми са на отделни джанти, има отстъпка, а ако са от типа Run on flаt (технология, позволяваща движение със спукана гума), се плаща повече.

Разликата в цените идва по две линии. При някои от компаниите цените за смяна са по-високи, а при други се начислява такса посещение (от 10 до 42 лева), която може да се намали или премахне, ако колите са повече от една.

А защо да не забравим за грижите по колата

От година и половина в България има и една услуга, която поема цялата грижа по колата - задължителните технически обслужвания, изникналите ремонти, смяна на гуми, минаване на преглед и т.н. Тя се казва "АвтоИконом", а за удобство всеки може да стане неин клиент, като си изтегли специално мобилно приложение. Проблемът тук е, че тя работи с определени сервизи и ако искате смяната да стане в точно определен, няма как да се получи.

Мобилна смяна на гуми

SOS Tyres - само в София, от 8:00 до полунощ

S-Tires - само в София, от 8:00 до 20:00 часа

Мобилексперт - само в София, денонощен

Motoexpert - само в София, от 9:00 до 17:00 часа

Гуминет - само в София, от 9:00 до 18:00 часа

Шофьорският фолклор твърди, че колата трябва да е със зимни гуми в месеците, в които има буквата Р, тоест от септември до април включително. Малко хора обаче спазват това правило, което предвид топлата есен е и обяснимо. Повечето шофьори се сещат за зимните гуми, когато чуят прогнозата за първия сняг и резултатът е огромни опашки пред центровете за смяна и висене с часове. Можем ли да избегнем този неприятен момент?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    На Капитал дължа много полезни съвети особено, когато го нямаше още Дневник. Сега вече не мога да следя всичко. Но с предишния Капитал бях спокойна, че няма да пропусна нищо, най-вече от рубриката Последни срокове. След като тази рубрика може би е преминала в Дневник на два пъти бях глобявана за пропуснати срокове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK