С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 ное 2018, 12:37, 8471 прочитания

Време за гуми, но не и за опашки

За смяната на автомобилните обувки често се чака последният момент. Как това да не отнеме цял ден

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мобилна смяна на гуми
SOS Tyres - само в София, от 8:00 до полунощ
S-Tires - само в София, от 8:00 до 20:00 часа
Мобилексперт - само в София, денонощен
Motoexpert - само в София, от 9:00 до 17:00 часа
Гуминет - само в София, от 9:00 до 18:00 часа
Шофьорският фолклор твърди, че колата трябва да е със зимни гуми в месеците, в които има буквата Р, тоест от септември до април включително. Малко хора обаче спазват това правило, което предвид топлата есен е и обяснимо. Повечето шофьори се сещат за зимните гуми, когато чуят прогнозата за първия сняг и резултатът е огромни опашки пред центровете за смяна и висене с часове. Можем ли да избегнем този неприятен момент?

Какво казва законът


Нека започнем оттам, че въпреки дебатите и намеренията парламентът така и не въведе задължителното ползване на зимни гуми. Вместо това се прие витиеватата формулировка, че от 15 ноември до 1 март леки автомобили трябва да са със зимни гуми или с такива с дълбочина на протектора поне 4 мм. При нарушение на някое от тези условия, както и при шофиране с повредени гуми, законът предвижда глоба от 50 лева и отнемане на 6 контролни точки.

Вярно е, че през последните години всесезонните гуми се развиха доста и се представят добре на студено и дори на сняг, но личното ми мнение е, че всички, които живеят на север от Стара планина или в планината, и карат редовно, се нуждаят от хубави обувки за колата за зимния сезон.

Ако грайферът на гумата покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима

Ако грайферът на гумата покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима

[Nokian Tyres]
Време ли е за нови



Преди да се стигне до смяната на комплектите гуми, е добре да се провери дали старите могат още да се ползват, или пък е време за смяната им. Първо се прави външен оглед, при който се търсят по страниците на гумата и каналите пукнатини, срязвания или балони.

Следващата стъпка е проверка дали дълбочината на протектора отговаря на нужните условия. По закон достатъчно е той да е 4 мм, но производителите препоръчват да е поне 5 мм. Проверката става бързо и без специален инструмент, като се ползва монета. Тя се слага в грайфера и ако той покрива жълтия ринг около средната част, гумите могат да изкарат и тази зима.

Освен дълбочината на протектора, възрастта на гумата също е важна. Тя може да се определи по намиращ се отстрани четирицифрен код, в който първите две цифри са седмицата, а следващите две годината на производство. При положение, че гумите са на повече от шест години, е добре да се сменят, тъй като качествата им се влошават и сцеплението, особено на сняг и киша е лошо.

А дали да не сменя само двете

Български патент (главно по финансови причини) е смяната със зимни само на две от четирите гуми на колата, обикновено на водещите колела. Тази практика е много порочна и опасна, тъй като не гарантира стабилно и най-вече предвидимо поведение на автомобила на хлъзгав път. Ако все пак се прибягва до нея, съветът на експертите е зимните гуми при всички случаи да са отзад дори ако колата е с предно предаване. Обяснението е, че когато задницата тръгне да се пързаля, автомобилът се овладява много по-трудно.

Когато планината дойде при Мохамед

Така стигаме и до вариантите за смяна. Традиционният е ясен - освобождаваш си половината ден за всеки случай, натоварваш гумите в колата, отиващ в най-удобната гумаджийница, изчакваш си реда и работата е свършена. Оказва се обаче, че има и друг начин. Румен го открива, воден от нуждата. "Бях опериран и просто нямаше как да извадя гумите от мазето, да ги кача в колата и да отида да си ги сменя. Разрових се в интернет и се оказа, че има фирми, които предлагат смяна на място. Разбрахме се за часа, дойдоха две приветливи момчета с един бус. Аз им се извиних, че не мога да кача гумите до колата, защото съм опериран, а те ми отговориха да не се притеснявам, като в цената е калкулирано и това усилие", коментира Румен. Уточнява, че от две години вече не сменя гуми по традиционния начин.

Бърз преглед на офертите в интернет показва, че за района на София има поне пет различни компании, които предлагат подобна услуга. Освен смяна на гуми те предлагат и ремонт на спукани, но там стои въпросът с бързината за реакция, особено в периодите, когато всички сменят гуми.

Сред компаниите има и няколко, които работят денонощно, но след 20 часа цената скача с 50%. Поглед към цените показва, че сумарно те са по-високи с около 30-40 лева (за четири гуми до 15 цола), отколкото средните в стационарните центрове. При положение че зимните и летните гуми са на отделни джанти, има отстъпка, а ако са от типа Run on flаt (технология, позволяваща движение със спукана гума), се плаща повече.

Разликата в цените идва по две линии. При някои от компаниите цените за смяна са по-високи, а при други се начислява такса посещение (от 10 до 42 лева), която може да се намали или премахне, ако колите са повече от една.

А защо да не забравим за грижите по колата

От година и половина в България има и една услуга, която поема цялата грижа по колата - задължителните технически обслужвания, изникналите ремонти, смяна на гуми, минаване на преглед и т.н. Тя се казва "АвтоИконом", а за удобство всеки може да стане неин клиент, като си изтегли специално мобилно приложение. Проблемът тук е, че тя работи с определени сервизи и ако искате смяната да стане в точно определен, няма как да се получи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 4943 прочитания

Колко струва издръжката на домашен любимец Колко струва издръжката на домашен любимец

При отглеждането на домашен любимец могат да се появят много непредвидени разхoди, които да натежат на месечния бюджет

4 окт 2019, 5486 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Криптоминьорите копаят без пари

Разходите за ток вече са по-големи от евентуалните печалби от създадените дигитални валути

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10