Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 яну 2019, 8:15, 3874 прочитания

Защита за виртуалното ми "Аз"

След злоупотребите с онлайн идентичност, идват и застраховки в помощ на пострадалите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Веднъж изгубен, контролът над виртуалното "Аз" може да докара проблеми, за които никой дори не подозира. Заключени зад потребителско име и парола, обикновено всеки държи лични данни, важни документи, комуникация, снимки и ако изведнъж достъп до тях получи някой недобронамерен, той би могъл да ги публикува в някой сайт и с това да срине репутацията на притежателя, да пазарува за негова сметка и дори да регистрира профил в социална мрежа и от чуждо име да започне да отправя заплахи, за което невинен да се окаже подсъдим.

Това са съвсем реални сценарии, от които нито сложните пароли, нито спазване на висока киберхигиена могат да ни предпазят сто процента. Ето защо в отговор на необходимостта от защита от няколко години на пазара се разработват специални услуги за съдействие в случай на пробита онлайн сигурност и извършени злоупотреби с лични данни в мрежата. Те са достъпни основно на чуждите пазари, но отскоро има такъв продукт, разработен конкретно и за потребителите в България.


Как е по света

Пилотните проекти за защита на виртуална идентичност идват основно от САЩ и интересното при тях е, че вървят в две посоки - или се предлагат съвместно с компания, разработваща антивирусен софтуер, или в партньорство със застраховател. Възможна е комбинация и от двете, което обаче оскъпява услугата.

Защитата, която предлагат, е първо на ниво устройства, с които потребителят се свързва в мрежата - телефон, таблет, компютър, на които се инсталира антивирусна програма. Следва система за мониторинг, която сканира интернет дали някой не се е добрал до чужди лични данни и се опитва да ги използва. На следващо място идват допълнителните услуги като изплащане на парично обезщетение при настъпване на финансови щети от откраднатата самоличност и съдействие за адвокатска защита, в случай че се окажете длъжник или подведен под отговорност за нещо, което някой друг е извършил от името на клиента.



Флагманите

Може би най-популярната система, за която изобилства от ревюта в технологичните издания, е LifeLock. Тя се предлага в сътрудничество с компанията, разработваща антивирусния софтуер Norton. При нея се инсталира приложение на електронно устройство, което блокира зловредния софтуер за крадене на данни.

Програмата прави и периодичен скрининг на интернет пространството за използване на потребителските данни и при засичане на съмнителни случаи изпраща предупреждения за навременно реагиране.

В случай че въпреки тези защити идентичността на потребителя е открадната и с нея е нанесена финансова злоупотреба, LifeLock компенсира пострадалия с парична сума, съобразно лимитите в избрания план. Ако пък вредата е под друга форма, се осигурява ресурс за юридическа помощ на засегнатия потребител. Цените започват от 9.99 долара на месец, които дават възможност за изплащане на до 25 хил. долара при източени средства, а най-скъпият план е за 29.99 долара на месец, с покритие за щети до 1 млн. долара.

Подобна е системата на защита и при другите популярни програми IdentityForce и ID Watchdog. Те също извършват мониторинг за евентуални злоупотреби с потребителските данни, включително дали снимки не са качени в порнографски сайтове. Програмите следят и дали потребителските данни не са използвани за злоупотреби при изписване на здравни процедури и медикаменти.

Защита на виртуалната идентичност може да се ползва както индивидуално, така и като семеен пакет с идеята, че тийнейджърите и по-възрастните потребители са по-уязвими от посегателства.

Онлайн сигурност в BG

Отскоро подобна услуга има и за потребителите в България, като тя предлага помощ в три направления: при кражба на самоличност, при спор с онлайн търговец и при увреждане на онлайн репутация. Активира се включително при използването на данни след физическа кражба на документи за самоличност. Доставчик е ДЗИ, която е пакетирала услугата като екстра към застраховките за дома и домашното имущество. По тази причина в момента има около 15 хил. души, които се ползват от допълнителното покритие, обясни Стефка Генчева, директор на дирекция "Неавтомобилни продукти" в направлението Общо застраховане.

По същество продуктът предлага юридическа защита, включително поемане на съдебни разноски, с лимит на разходите до 20 хил. лв. Покрива до два случая в рамките на една година, като обхваща не само титуляря на застраховката, но и членовете на неговото семейство. Тъй като уязвимите от подобни посегателства често са тийнейджъри, които травматично изживяват използването на техни снимки в интернет, се покриват и сеанси с психотерапевтична помощ.

"Много малко хора разполагат със свободен ресурс или с време да потърсят правата си", обяснява Стефка Генчева, в отговор на въпроса дали услугата не дублира вече налични опции за потребителите. "Не зная и дали организации като Комисията за защита на потребителите би реагирала така бързо в помощ на пострадалия, когато той влезе в спор с онлайн търговец например", добавя експертът. "Нашата цел е да защитим интереса на нашия застрахован, за да не се окаже той длъжник или под угрозата да бъде обвиняем за извършени от някой друг деяния". Генчева дава примери от практиката с регистрирани на чуждо име автомобили, за които после пристигат глоби, или с покупката на SIM карти и навъртането на големи телефонни сметки, за които после потребителят може да се окаже преследван от колекторска компания.

"Ние не се интересуваме от това дали извършителят на деянието е разкрит, това е в правомощията на други органи. Нашата цел е нашият клиент да не бъде виновен", обяснява Генчева. Според нея намесата на адвокат и наличието на паричен ресурс за водене на дела обикновено помага при спор за премахване на съдържание, което уронва онлайн репутация. Ако обаче дори и тогава качилият снимка или осмиващо видео не желае да го премахне, то тогава застрахователят активира екип от експерти, които задействат така наречената flooding кампания. Това е генериране на огромен трафик информация, която прави позорящия материал практически неоткриваем за търсачките в мрежата.

Цената на българската онлайн сигурност е различна в зависимост от застрахованото, като минималната премия е 20 лв. на година. Услугата не важи за публикации в медии или за информация, която засяга професионално публични личности. Със сигурност има възможности за подобрения, които може да се очаква, че ще активизират и конкуренцията
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г. Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

17 яну 2020, 8859 прочитания

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 6523 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Инфлация срещу доходност

Цените на стоки и услуги се укротиха в края на 2018 г. и изядоха по-малко от инвестиционните печалби

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10