Понякога дори в бизнеса идването на новата година не е просто смяната на едно число с друго. Такъв, изглежда, е случаят и с групата FAANG, която обхваща най-големите и бързорастящи компании в американския технологичен сектор – Facebook, Amazon, Apple, Netflix и Google. Всяка от тях преживя разочароващи финални месеци на 2018 г., при което все по-упорито се заговори за спиране на мотора на растежа на американските индекси. Няколко месеца по-късно картината изглежда малко по-различно.
Но не коренно различно. Светът например все още остава без дружество с пазарна капитализация от трилион долара, след като само преди няколко месеца имаше две, а титлата "най-скъпа компания" продължава да се върти между Apple, Microsoft и понякога Amazon - на почти ротационен принцип. Най-важната промяна обаче е една – от началото на годината акциите на всички големи технологични компании вървят нагоре.
Възходът е последица от няколко фактора: единият е връщането към реалността на инвеститорите, които отново забелязват, че технологичните фирми продължават да са машини за пари, дори и с по-ниски темпове на растеж. А другият са все по-големите надежди, че Китай и САЩ ще успеят да спазят собствения си срок до началото на март за подписване на търговско споразумение. То трябва да сложи край на икономическата война, която доведе до общо потъване на индексите в края на 2018 г.
На върха не е самотно
Доскорошната най-голяма публична компания в света - Apple, вече не е такава. Към момента на писането на този текст тя е втора по големина зад Microsoft - 820 млрд. срещу 805.7 млрд. долара, а трета е Amazon с 804 млрд. Но до излизането на броя на "Капитал" най-вероятно на върха ще е имало поне едно разместване. Apple обаче бавно и сигурно си възвръща нивото на цената на акции, като въпросът е само дали тя ще достигне до равнищата от миналото лято. Дори и с осезаемо по-ниски продажби на iPhone и с потребителски бойкот в Китай Apple остава в силна позиция.
Приходите на компанията през последното тримесечие са били 84.31 млрд. долара, което е намаление от 4.5% на годишна база. Печалбата също се е свила леко – до 19.97 млрд. долара. Резултатите в определена степен бяха очаквани, след като от началото на годината ръководството на два пъти предупреди за очаквано забавяне на растежа, а главният изпълнителен директор Тим Кук неочаквано намали прогнозата си за приходите за първи път от повече от 15 години.
Светлото петно за компанията продължават да са услугите, които растат с близо 20% за поредно тримесечие. Общо от началото на януари Apple е вдигнала пазарната си капитализация с 19%.
Свърши ли кошмарът за Facebook
Ако една компания искаше 2018 г. да свърши възможно най-бързо, това бе Facebook. Докладът за тримесечието на социалната мрежа отново внесе оптимизъм сред инвеститорите й. Основаната от Марк Зукърбърг компания отчете рекордни приходи, печалба и брой активни потребители, което напомни на инвеститорите, че въпреки скандалите мрежата продължава да бъде в силно финансово състояние и все така доминираща в рекламния бизнес.
"Най-лошото за гиганта сред социалните мрежи приключи", коментира след резултатите Харис Анвар, анализатор в Investing.com. "Въпреки всички удари в миналото бизнесът с реклама и растежът на потребители не са засегнати."
Общите приходи за последното тримесечие на 2018 г. са 16.9 млрд. долара, увеличение с 30% спрямо година по-рано. По-важното в това число е, че то е най-ниският темп на растеж от шест години насам, но въпреки това бе прието добре от Уолстрийт. Явно инвеститорите разбират, че дори и със сравнително по-бавни ръстове технологичните компании остават печеливш залог. От началото на годината Facebook е повишила пазарната си капитализация с 22% до 480 млрд. долара.
Колебливият Amazon
От всички гиганти най-колебливо от началото на годината се представя Amazon. Основаната от Джеф Безос компания отчете силни резултати: 72.3 млрд. долара приходи за последното тримесечие и печалба от 3 млрд. долара. Проблемите за компанията идват от изток – или в частност възможностите за бизнес в Индия.
Бизнесът извън САЩ продължава да работи на минус. Общо загубите на глобално ниво без САЩ са 642 млн. долара за последното тримесечие. Браян Олсавски, финансовият директор на Аmazon, коментира пред журналисти, че "ситуацията в Индия продължава да бъде несигурна" заради нови регулации, които предвиждат международните компании за електронна търговия да не могат да продават през търговци, в които имат дял.
Именно заради това и акциите на Amazon се представят най-колебливо спрямо останалите от FAANG, с ръст от 3% от началото на годината.
Сезонът на наградите за Netflix
Януари даде много поводи за радост на компанията за видеострийминг Netflix. Растежът на цената на акциите бе подкрепен не само от силно представяне през последното тримесечие на 2018 г., но и от сезона на филмовите награди. Netflix получи пет номинации за "Златен глобус", от които спечели два.
Освен това през последното тримесечие Netflix е добавила 8.8 млн. платени абонати из цял свят – ключов показател за Уолстрийт, където анализаторите очакваха по-слаб резултат. Приходите се вдигат с 27.4% до 4.19 млрд. долара, а печалбата е 253 млн. долара.
Проблемите за Netflix може да се появят по-късно през годината, когато Disney пуска своята стрийминг услуга Disney+. Освен че медийният гигант ще увеличи конкуренцията в сектора, той ще вземе и част от съдържанието си, което в момента е свободно за гледане в Netflix.
От началото на годината акциите на платформата са се повишили с близо 30%, което ги прави най-добре представящите се сред FAANG групата.
Стряскащите разходи на Google
Alphabet, компанията майка на Google, също е част от тенденцията за добро борсово начало на годината сред технологичните гиганти. При нея обаче се забелязва трудност, която при другите липсва: шокиращ за инвеститорите растеж на разходите на компанията, която инвестира все повече – предимно в лицензиране на съдържание за YouTube.
Именно върху този аспект се фокусира Уолстрийт при представянето на иначе солидните показатели на компанията за последното тримесечие – 39.3 млрд. долара приходи и 8.95 млрд. долара печалба.
"Изглежда, че инвеститорите са притеснени от прекалено бързото вдигане на разходите", коментира Колин Колбърн, анализатор във Forrester. От своя страна компанията се опита да успокои акционерите чрез финансовия си директор Рут Порат, която увери, че Google се опитва да уцели "правилните нива" на темп на инвестициите.
От началото на годината акциите на Aplhabet са повишили цената си с над 7%, но въпреки това лесно могат да бъдат посочени като едни от по-колебливо представящите се сред големите.
И старомодната Microsoft
Microsoft може официално да не е част от FAANG и вече да се разглежда като "стар гигант", но компанията продължава да бъде в пълна бойна готовност и да задържа успешно бавния си, но стремглав темп на растеж под ръководството на Сатя Надела.
Понякога дори в бизнеса идването на новата година не е просто смяната на едно число с друго. Такъв, изглежда, е случаят и с групата FAANG, която обхваща най-големите и бързорастящи компании в американския технологичен сектор – Facebook, Amazon, Apple, Netflix и Google. Всяка от тях преживя разочароващи финални месеци на 2018 г., при което все по-упорито се заговори за спиране на мотора на растежа на американските индекси. Няколко месеца по-късно картината изглежда малко по-различно.
Но не коренно различно. Светът например все още остава без дружество с пазарна капитализация от трилион долара, след като само преди няколко месеца имаше две, а титлата "най-скъпа компания" продължава да се върти между Apple, Microsoft и понякога Amazon - на почти ротационен принцип. Най-важната промяна обаче е една – от началото на годината акциите на всички големи технологични компании вървят нагоре.
0 коментара