Продуктът не може да бъде приет обратно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продуктът не може да бъде приет обратно

Продуктът не може да бъде приет обратно

Има няколко групи стоки и услуги, които клиентът не може да върне в 14-дневния срок на интернет търговеца

Деница Ватева
6006 прочитания

Всяка покупка от интернет в ЕС може да бъде върната в срок от 14 дни безусловно. Това правило в законодателството се прилага толкова често, че редица интернет търговци в Западна Европа, особено в сферата на модата, твърдят, че има много клиенти, които поръчват дадена стока, ползват я еднократно, след което я връщат на търговеца, възстановявайки си заплатените суми. Добре е обаче да се знае, че от горното правило има изключение, което засяга определени стоки и услуги.

Туристически услуги

Една голяма група изключения са туристическите услуги. Например няма как да бъде отказана безусловно резервация на хотелска стая, макар доста от самите хотели да дават възможност за анулирането й без неустойка в определен период. Друга такава услуга е онлайн поръчка на автомобил под наем, както и пропуски за събития с определена дата - билет за концерт или театрална постановка. Разходи за такива услуги могат да бъдат върнати само ако самият продавач е предоставил такава опция.

Индивидуални поръчки

Клиентът няма възможност да върне гардероб, направен по зададени от него размери, или пък дреха, ушита по негов модел. Това важи и за всяка "персонализирана" стока, която не е в каталога на производителя. Макар и по-редки, и тук се срещат изключения - продавачът да даде право за връщане на стоката, но това е доброволно решение.

Без храни и разопакована козметика

Изключение от правилото са стоки с кратък срок на годност, което, разбира се, важи основно за хранителния сектор. С други думи при онлайн поръчка на храна от ресторант, магазин или малка ферма, клиентът няма право да върне стоката в 14-дневен срок. Обратно връщане не може да се прилага и за алкохолни напитки, чиято цена е договорена при продажбата, зависи от пазарните колебания и доставката й е осъществима в срок поне след 30 дни от поръчката.

В законодателството има и друго изключение: не могат да бъдат върнати продукти, при които биха се нарушили хигиенните изисквания при тяхното разопаковане или контакт с тялото, което би ги направило и непродаваеми на друг клиент - червило, парфюм, бельо, фризьорски уреди. Всеки от тези продукти обаче трябва да бъде приет обратно от търговеца, в случай че не е бил разопакован от клиента.

Софтуерни продукти

В списъка е и цялата категория различни софтуерни продукти, електронни книги, музика, видеоигри и други подобни продукти, които не могат да бъдат продадени на следващ клиенти при отказ на поръчката. Когато въпросният продукт е дигитален, търговецът задължително трябва да уведоми клиента и той да потвърди, че е наясно, че например при стартирането на изтеглянето на даден филм то той няма да може впоследствие да го върне. Ако обаче се продава софтуер или друго на материален носител - например диск с музика, то той може да бъде върнат в случай, че не е бил разопакован.

Стоки, купени на търг и зависими от финансовите пазари

Другата група изключения от правилото за безусловно връщане са стоките, които са били закупени на публичен търг. То не важи и в случаите, когато се купува стока или услуга, чиято цена се променя в зависимост от колебанията на финансовите пазари и те не могат да бъдат контролирани от търговеца и могат да настъпят по време на отказа.

Връщането на стока в три стъпки

1. Клиентът има право в 14-дневен срок да уведоми търговеца, че иска да върне закупена онлайн стока, без да посочва причини за това. Този срок започва да тече от датата на доставката, а ако поръчаната стока се доставя на отделни части - от датата на последно доставената партида.

2. Цената на доставката при връщане на стока обикновено е за сметка на купувача. Изключения от това правило са два случая - ако търговецът доброволно е решил да покрие разходите за обратна доставка или ако в общите си условия за поръчка не е информирал клиента, че при случай на отказ от стоката след получаването й той ще трябва да заплати преките разходи за връщането й.

3. Търговецът има 14-дневен срок да възстанови заплатената от клиента сума за върнатия продукт, който започва да тече от деня, в който клиентът го е уведомил за решението си да върне стоката. Същевременно обаче търговецът има право да отложи това плащане, докато не получи обратно стоката или потребителят не докаже, че я е изпратил. Тук важи правилото за събитието, което настъпва по-рано. Тоест, ако клиентът изпрати документи, доказващи, че е върнал стоката, търговецът не може да изчаква да я получи, а трябва да възстанови плащането.

Всяка покупка от интернет в ЕС може да бъде върната в срок от 14 дни безусловно. Това правило в законодателството се прилага толкова често, че редица интернет търговци в Западна Европа, особено в сферата на модата, твърдят, че има много клиенти, които поръчват дадена стока, ползват я еднократно, след което я връщат на търговеца, възстановявайки си заплатените суми. Добре е обаче да се знае, че от горното правило има изключение, което засяга определени стоки и услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK