Google предизвиква света на гейминга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google предизвиква света на гейминга

Stadia очевидно е замислена с идеята да бъде отправна точка към света на социалния гейминг. Тя предлага много по-голяма свобода в гледането на YouTube съдържание, включително и опция за плавно - поне на теория - преминаване от зрител към играч

Google предизвиква света на гейминга

Услугата за видеострийминг на игри Stadia има потенциала да преобърне индустрия на стойност 135 млрд. долара

Пламена Кацарова
4857 прочитания

Stadia очевидно е замислена с идеята да бъде отправна точка към света на социалния гейминг. Тя предлага много по-голяма свобода в гледането на YouTube съдържание, включително и опция за плавно - поне на теория - преминаване от зрител към играч

© Reuters


Големите технологични компании отдавна играят на принципа "всеки срещу всеки и във всички сегменти". Поредното доказателство за това е обявената от Google нова гейм платформа Stadia, която има потенциала да преобърне цялата индустрия. Системата събира играчи, разработчици, създатели и зрители на съдържание чрез милиони едновременни връзки към глобална мрежа от сървъри под шапката на технологичния гигант.

Добавете и YouTube - мястото, където около 200 млн. души на ден влизат, за да гледат видеоматериали, свързани с игри. Така интернет гигантът вярва, че има някои от най-мощните активи, които да му помогнат да променят гейм индустрията, оценена на 135 млрд. долара. Google представи своята дългоочаквана облачна услуга за стрийминг на игри Stadia в рамките на конференцията Game Developers Conference (GDC) в Сан Франциско. Главният изпълнителен директор на компанията Сундар Пичай я описа като платформа, която е "насочена към всички".

Гейминг от нов тип

Новата услуга ще стартира по-късно през годината, а от нея ще мога да се възползват потребителите в САЩ, Канада и Европа. Бившият директор в Sony и Microsoft Фил Харисън, който вече е част от Google, разясни, че Stadia ще бъде рекламирана интензивно в YouTube, и че много разработчици на игри вече публикуват клипове от своите продукти в сайта.

Stadia може да елиминира необходимостта от закупуване на игрални конзоли и персонални компютри. На практика това означава, че може да последвате линк, включително и в YouTube видео, и чрез стрийминг да играете всяка видеоигра, без значение колко тежка е тя, на устройство по ваш избор – стар лаптоп, недостатъчно мощен настолен компютър, смартфон или пък на умен телевизор. Може да започнете игра на едно устройство, след което да се прехвърлите на друго и прогресът ви ще бъде запазен.

Не се нуждаете от никакъв хардуер с изключение на контролер, който се свързва чрез WiFi директно със сървърите, а не с някое определено устройство. Контролерът на Google, който дори няма свое име, изглежда доста стандартно, но се свързва с облака чрез Wi-Fi, за да няма забавяне в отразяването на командите. Той също така позволява на играчите да стриймват геймплей с помощта на конкретен бутон и да поискат помощ при прогреса в играта директно от разработчика. Един от най-големите плюсове на Stadia е, че може да използвате съществуващ USB контролер, който използва стандарта HID. По този начин компанията свежда предимствата на гейм конзолите до възможностите на всеки потребител.

За Stadia ще бъдат използвани центрове за данни в различни точки на планетата, за да може да се осигури изображение с резолюция до 4K с 60 кадъра в секунда при 30-мегабитова връзка, а в бъдеще е планирано да се предложи 8K гейминг при 120 кадъра в секунда. Едно от първите заглавия в новата услуга ще е Doom Eternal, която ще поддържа 4K, HDR и 60 кадъра в секунда. Играта ще е налична и за другите популярни геймърски платформи и според Google тя ще поддържа мултиплеър с участието на геймъри, които използват различни видове устройства.

Всичко ще се задвижва от графични процесори на AMD, които са проектирани специално за нуждите на Google. Според компанията този чип осигурява 10.7 терафлопа изчислителна мощ, което е повече от 4.2 терафлопа в PS4 Pro и от 6 терафлопа в Xbox One X. Всяка сесия в Stadia ще се възползва от специален x86 процесор на 2.7GHz и 16GB RAM. Google ще създаде дори гейм студио, което ще се фокусира върху разработката на ексклузивни игри за услугата.

Конкуренцията

"Две други компании, които вероятно ще последват Google в пазара на игрите в облака скоро, са Amazon и Tencent", казва Пиърс Хардинг-Ролс, анализатор в IHS Markit. И двете оперират водещи платформи в облака и имат инвестиции в гейминга. Amazon притежава платформата за видеострийминг Twitch. Така Google, обвързвайки Stadia с YouTube – където геймърите ще могат с един клик да започнат да играят директно от видеоклипа, влиза в пряка конкуренция с Amazon.

Освен това заплашени могат да се чувстват и производителите на физически конзоли. Заплахата от Stadia за тях обаче не може да бъде оценена правилно, докато Google не разясни подробностите за това как ще монетизира своите услуги и колко ще струва да се разработят игри за платформата. През февруари главният финансов директор на Sony Хироки Тотоки заяви: "Облачните игри биха могли да представляват заплаха за PlayStation през следващите пет години." "Когато геймингът изцяло премине в облака, тогава хардуерът няма да бъде необходим, но има много време, докато това се случи", добави той.

Първата компания, която се опита да направи подобна платформа – OnLive, се провали преди седем години заради недостатъчно развитите технологии тогава и липса на финансови средства. Сега Google обещава, че това няма да се случи със Stadia.

Технологичният гигант заяви, че преживяването от мултиплеър игрите ще се подобри значително, когато геймплеят на всички потребители се обработва в един и същ център за данни, като по този начин може да се включат хиляди играчи едновременно. Играчите също така ще могат да се конкурират с приятели, които използват хардуер от различни компании, а една игра може да бъде поставена на пауза на едно устройство и да се рестартира на друго, прехвърляйки я от телевизионен екран на мобилен телефон например. И все пак липсата на игри за Stadia е сериозна слабост в плановете на Google, тъй като получаването на достъп до ексклузивно съдържание от независими разработчици ще бъде от съществено значение.

Споделено преживяване

Stadia очевидно е замислена с идеята да бъде отправна точка към света на социалния гейминг. Тя предлага много по-голяма свобода в гледането на YouTube съдържание, включително и опция за плавно - поне на теория - преминаване от зрител към играч. Може да следите любими YouTube канали и да играете със създателите на съдържание. С едно натискане на бутона на контролера активирате Google Assistant, ако имате нужда от помощ. Той засича коя игра играете и ви показва най-подходящия YouTube клип, за да видите как да минете дадено ниво. Google планира да интегрира Stadia в най-важните си услуги. Вашият Gmail акаунт дори ще бъде използван за логване в Stadia.

Естествено нямаше да говорим за платформа на Google, ако в центъра ѝ не бяха поставени възможностите за неограничено споделяне. Stadia обещава десетки нови начини, по които създателите на съдържание ще могат да споделят с последователите си и да ги въвличат в процеса на създаването му. Платформата например ще позволява да се присъединявате незабавно, буквално с едно натискане на бутон към играта, която играе в реално време любимият ви YouTube стриймър.

Засега Google отказва да коментира цената на услугата. От една страна, гигантът може да потърси консервативен подход и да я закрепи на ниво, сравнимо с традиционните тарифи в РС пространството на Steam. От друга обаче, може да реши да поиска месечна такса, равна или по-голяма от това, което Netflix таксува. Това ще бъде по-рискован вариант и със сигурност разработчиците и издателите няма да са доволни. Не е ясно как ще се разделят и приходите между тях и Google.

За сравнение, за достъп до игрите стрийминг услугата на Sony начислява абонаментна такса от 19.99 долара на месец. Това поставя цената на услугата за стрийминг на игри в диапазона от 20 долара на месец. В момента Google очаква одобрение от Федералната комисия по комуникациите, за да започне продажбата на контролера в САЩ, според публикация в блоговете на компанията.

Няма съмнение, че интернет гигантът е напълно сериозен в заявката си да участва активно в бъдещето на гейминга. Като имаме предвид току-що дошлия анонс на Apple Arcade и плановете на Microsoft да представи повече своите стрийминг идеи на Е3 2019, тази година се очертава като знаменателна за начина, по който ще играем игри години напред.

Другите гейм стрийминг услуги

Sony така или иначе вече предлага услугата PlayStation Now в над 20 държави. Срещу 20 долара на месец абонатите получават директен достъп до игри за PlayStation 2, PlayStation 3 и PlayStation 4, който могат да бъдат стриймвани към PlayStation 4 или компютър. Nvidia пък предлага услугата GeForce Now, която също стриймва десетки игри, а има и достъп до платформата Stream, но все още е в бета-версия. Microsoft също подготвя гейминг услугата си Project xCloud, но все още няма дата кога ще бъде дебютът й. Apple също инвестира в сектора.

Големите технологични компании отдавна играят на принципа "всеки срещу всеки и във всички сегменти". Поредното доказателство за това е обявената от Google нова гейм платформа Stadia, която има потенциала да преобърне цялата индустрия. Системата събира играчи, разработчици, създатели и зрители на съдържание чрез милиони едновременни връзки към глобална мрежа от сървъри под шапката на технологичния гигант.

Добавете и YouTube - мястото, където около 200 млн. души на ден влизат, за да гледат видеоматериали, свързани с игри. Така интернет гигантът вярва, че има някои от най-мощните активи, които да му помогнат да променят гейм индустрията, оценена на 135 млрд. долара. Google представи своята дългоочаквана облачна услуга за стрийминг на игри Stadia в рамките на конференцията Game Developers Conference (GDC) в Сан Франциско. Главният изпълнителен директор на компанията Сундар Пичай я описа като платформа, която е "насочена към всички".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    v_l avatar :-|
    v_l

    а така ... умря бизнеса с мега натоканите видеокарти и клокърски хардуер :D


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Преводи в чата

Преводи в чата

Бизнес среща на 360 градуса

Бизнес среща на 360 градуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK