С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 апр 2019, 9:00, 8368 прочитания

Без повече рент-а-кар изненади

Нови европейски правила правят наемането на автомобил в ЕС далеч по-прозрачно и лесно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Почти всеки, който е наемал кола в чужбина, се е сблъсквал с различни "предизвикателства" при работата си с рент-а-кар компаниите - от получаването на различен автомобил спрямо поръчания онлайн до далеч по-висока цена от очакваното. Но определено най-голям проблем винаги са предизвиквали скритите такси, за които мнозина от нас никога не са и предполагали. Вече има причини за оптимизъм, защото след натиск от Европейската комисия пет от водещите дружества в сектора промениха начините за представяне на цените за наемане на автомобил. Така ценообразуването ще стане далеч по-ясно и всеки разход ще бъде обозначен предварително.

Лидерите са съгласни


Петте компании, през които минава голяма част от рент-а-кар дейността в Европа - Avis, Europcar, Enterprise, Hertz и Sixt, се съгласиха на промените. Към момента засегнатите дружества все още не са изпълнили напълно поетите ангажименти. От ЕК обявиха, че Enterprise и Sixt са направили всички изисквани промени, Avis се е ангажирала да извърши оставащите промени до май 2019 г. Europcar (включваща Goldcar) ще ги завърши до юни 2019 г., а Hertz е поело ангажимента да ги направи най-късно до края на първото тримесечие на 2020 г.
Промените:

- Всички такси трябва да бъдат включени в общата цена при резервиране. Потребителите вече ще получават крайна цена през уебсайта на съответната компания, която отговаря на крайната стойност на услугата. Общата такса трябва да включва всякакви допълнителни разходи като гориво, такси на летището, допълнително плащане за млад шофьор или такса за еднопосочно пътуване, когато колата трябва да бъде взета от друго място, различно от това на получаване.

- Ясно трябва да се опишат услугите в условията на всички национални езици. Потребителите не трябва да бъдат обърквани с неясна или подвеждаща информация за различните елементи от услугата.

- В офертата трябва ясно да се посочи цената и подробности за незадължителни допълнителни услуги като застраховки. Трябва ясно да се посочи какво включва основната цена във връзка с щетите и какво шофьорът трябва да доплати. Ако е закупена допълнителна застраховка или застраховка за освобождаване от отговорност, трябва ясно да се посочи какво включва и какво не включва застраховката.

Така вече няма да има изненади за потребителите при наемането на кола в Европейския съюз. Действията на Европейската комисия станаха факт след многобройни оплаквания в различни национални организации за защита на потребителите. От Брюксел обявиха, че ще следят внимателно прилагането на промените. Петте засегнати компании държат близо 70% от пазара в Европейския съюз, но в него участват и много малки посредници и компании. Все още не е ясно как ще бъдат регулирани и те, но от еврокомисията обявиха, че ще следят всички играчи на пазара. Често проблеми има и при наемането на ниско бюджетни рент-а-кари, където има доста капани и с тях трябва да се внимава. При проблеми и спорове всеки клиент може да се обърне към местната организация за защита на потребителите.

Няколко съвета

Дори и в случаите на негативно преживяване с рент-а-кар компания всеки потребител трябва да знае, че като гражданин на страна от ЕС има няколко базови права: право на ясна информация, точни договорни отношения и достъп до алтернативно разрешаване на спорове в случай на проблеми с фирмата. Ето защо клиентът е добре да следи за няколко основни неща, когато наема кола в страна от ЕС.



Първо, важно е да се прави разликата между рент-а-кар компании като Avis, Europcar и други, от една страна, и посредници и брокери, от друга. Последните не предоставят колите, а само запазват кола от името на клиента с дружеството. В случай на спорове, отговорната страна е самата компания, освен ако не е изрично посочено в договора.

Ако потребителят е запазил кола онлайн, чрез телефон или имейл в ЕС, не е задължително автоматично да има право да анулира поръчката и да иска връщане на парите, макар условията на компанията да позволяват подобно нещо.

Наемането на автомобил в ЕС не отговаря на европейските правила за определен срок за "връщане на стоката".

Фирмите за наемане на автомобил са свободни да определят сами цени и условия в различните страни от ЕС на база на разходите си. В същото време компанията няма право да дискриминира потребителя на база на националността му. Казано с прости думи, не може да ви искат повече пари в Италия, защото сте български гражданин, а не италианец.

Новите правила ще решат доста трудности, но е важно потребителят да разбира условията при наемането на кола. Например застраховката се покрива от трета страна - застрахователна компания, и полицата важи във всички държави от ЕС. Тя трябва бъде включена в крайната цена. Полицата може да включва и допълнителни рискове като контузия на шофьора, кражба и др.

Ако потребителят ще шофира колата в няколко държави от ЕС, както и през други като Швейцария, трябва да уведоми компанията още по време на резервиране. Фирмата трябва да осигури всички нужни документи за съответната държава. Също така изрично трябва да бъдат посочени някои задължителни изисквания и разходи по тях за дадена държава, например наличието на зимни гуми.
Българската шофьорска книжка е валидна в страните от ЕС. Но компаниите в сектора приемат основно кредитни, а не дебитни карти. Отказват се и карти тип Visa Electron. Предплатени карти тип Revolut също могат да бъдат отказани.

По отношение на горивото всеки клиент има право на две опции. Или да върне колата с пълен резервоар, както я е взел, или с празен, средно пълен или полупълен, а компанията да зареди и да му наложи такса за горивото според определеното количество. В такъв случай е важно потребителят да е наясно предварително каква е цената на горивото от самата рент-а-кар компания. В някои случаи може да се окаже, че тяхната тарифа дори е по-добра от пазарната.
Да припомним: Съвети за бизнес пътуване

- изберете компания, която има офис директно на летището или гарата, избягвайте low-cost компании;

- изберете автомобил, подходящ за вашия тип пътуване, например с GPS, Bluethooth, гама executive;

- направете online check-in, за да спестите време;

- сключете пълно каско, за да си спестите допълнителни грижи и време;

- представете данните на вашата фирма, за да ви издадат фактура;

- ако планувате дълго пътуване, изберете опцията предплатен резервоар, ще ви спести време и ще ви улесни при представянето на фактурите от вашето пътуване; ако често наемате коли, попитайте за корпоративна тарифа и клиентска карта. Някои компании имат специални гишета, дори VIP lounge за редовните си клиенти: Avis Preferred, Sixt Express, Hertz Gold, Enterprise Plus.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 5105 прочитания

Колко струва издръжката на домашен любимец Колко струва издръжката на домашен любимец

При отглеждането на домашен любимец могат да се появят много непредвидени разхoди, които да натежат на месечния бюджет

4 окт 2019, 5529 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Горещите публични предлагания в САЩ

След дебюта на Lyft инвеститорите са насочили поглед към Uber и Pinterest

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10