С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 апр 2019, 12:34, 2471 прочитания

Един Uber до борсата, моля

Компанията разкри ключовата си финансова информация, която обаче отново повдигна въпроса за устойчивостта на модела й

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Uber очерта и най-лошия сценарий, при който може никога да не излезе на печалба
  • Все пак предстоящото публичното предлагане все още е със заявка да е най-голямото от години
Бихте ли инвестирали парите си в компания, която може никога да не излезе на печалба? Такъв е случаят с Uber, който в края на миналата седмица разкри финансовите си резултати преди планираното публично предлагане през май и предупреди, че има риск приходите никога да не надхвърлят разходите.

Разбира се, с компанията за транспорт, споделено пътуване и доставки на храна може и да не се случи подобно нещо, но мениджмънтът е длъжен да сподели и най-черните сценарии в опит да реализира най-голямото публично предлагане от години (след Alibaba през 2014), което да осигури над 10 млрд. долара на компанията и да я оцени на около 100 млрд. долара. Всъщност от далечината на времето тя няма да е първата, която излиза губеща на борсата - това са правили и Amazon, и Facebook, но впоследствие успяха излязат на сериозен плюс, а интересът към тях ги превърна в едни от най-големите компании по пазарна капитализация.


При Uber ситуацията обаче може да се окаже по-особена заради бизнеса й, който разбива традиционните модели на компаниите от сектора. Всъщност, вместо да внесе яснота по много въпроси, проспектът й повдига нови за това колко е устойчив моделът на компанията, посочва New York Times. Стартирала като услуга за споделено пътуване, която разби представите за градски превози, днес тя доставя храни и скутери под наем, планира да навлезе в корабния бизнес. Затова и за много инвеститори структурата и моделът на Uber са сложни и малко неясни - например в проспекта си описва, че се конкурира с компании като Google и Amazon, но и с ресторанти, DHL и дори Tesla. Това е и причината тя да планира да отдели някои от тези бизнеси в отделни компании за по-голяма яснота.

Освен това компанията има и високо ниво на дълг, сблъсква се с регулаторни проблеми в доста държави, има и репутационен проблем с част от ръководството в миналото - отношението с личните данни към клиентите и държанието на създателя й Травис Каланик с един от шофьорите, разкрития за сексуален тормоз. Все пак финансовите отчети показаха бързия растеж на Uber през последните три години (42% ръст на приходите), но също така разкриха как засилващата се конкуренция в сектора и злоупотребата с личните данни на клиентите се отразяват на резултатите и намаляват способността й да задържи шофьорите.

Според
Хауърд Голд, колумнист на MarketWatch, пред Uber може да има още един проблем - осигуряване на кеш, след като стане публична. В момента тя има над 10 млрд, кеш и оборотен капитал, които се осигуряват от венчър капиталистите и нейни акционери. При борсово увеличение на капитала обаче това може и да не става толкова лесно. Освен това компанията има и задължения за 7.5 млрд. долара и може да бъде принудена да използва част от паричния си поток за погасяването им, пише Голд пред MarketWatch.



Офертата за бъдешето

Компанията предупреждава, че очаква оперативните й разходи "да се увеличат значително в обозримото бъдеще", както и че "може и да не е успее да постигне добра рентабилност". Оперативната загубата на компанията през 2018 г. е била 3.03 млрд. долара (и близо 10 млрд. за три години), но има нетна печалба от милиард заради еднократни ефекти от продажба на активи. Във всичките си дейности Uber е изправен пред жестока конкуренция и продължава да губи пазарен дял. Огромните й разходи са за наемане на нови шофьори, промоциите и намаленията. Дебютът на основния конкурент Lyft също беше нещо като сигнална лампичка, още повече че след започването на вторичната търговия акциите й са само надолу.

Uber стартира като компания за споделено пътуване и пряк конкурент на такситата, но оттогава бизнесът й придоби доста трансформации, като част от причината за това са и регулаторните ограничения. Днес тя предлага възможност за наем на скутери и велосипеди, като също така прави доставка на храна - Uber Eats, и работи върху проекти за автономни автомобили. Компанията заяви, че се опитва да приложи своя модел при поискване и при корабната индустрия, чрез програма, наречена Uber Freight, която "свързва превозвачите с най-подходящите доставчици на платформата и им предоставя прозрачно ценообразуване и възможност за резервиране на пратка с натискането на един бутон". Мобилността продължава да бъде тема, тъй като Uber търси нови приложения за по-традиционния си бизнес. Преди година компанията стартира Uber Health, която помага на здравните агенции да организират пътувания за пациенти.

Компанията обаче планира, подобно на Alphabet, да отдели Uber Freight и бизнеса с велосипеди и скутери New Mobility в отделни дружества, за да се даде на инвеститорите по-добро усещане за това как се представят основните бизнеси на компанията. Нефинансовите показатели също са важни за разбирането на бизнеса на Uber. Uber оперира в над 700 града в 63 страни, като от документите стана ясно, че средно едва 2% от населението на тези страни използват услугите на компанията. Клиентите на компанията са реализирали 5.2 млрд. пътувания през изминалата година, а средно активните потребители на месец са 91 млн. души, което е значителен ръст от 68 млн. потребители месечно през 2017 г.

Големите печеливши

За разлика от много други технологични компании, които станаха публични през последното десетилетие, Uber не държи да запази контрола над компанията в ръцете на най-големите акционери в момента. Дружеството промени устава през 2017 г., като правата на глас на Травис Каланик и други ранни акционери бяха ликвидирани и така всяка акция носи едно право на глас. Нещо, срещу което много създатели на стартъпи се бунтуваха, усещайки, че губят контрол над творенията си. Това обаче едва ли има значение за тях, тъй като, когато компанията се листне на фондовата борса в Ню Йорк, най-печеливши ще са създателите й и сегашните акционери. Основателят на компанията Травис Каланик е един от най-големите акционери на компанията – той има близо 120 млн. акции. Настоящият главен изпълнителен директор Дара Хосровшахи има едва 196 хил. акции, a членът на борда на директорите Ариана Хъфингтън е с 22 хил. от книжата. Сред големите победители от борсовия дебют на Uber всъщност ще бъдат Саудитска Арабия и компанията майка на Google – Alphabet. Това ще стане, ако решат да осребрят инвестициите си.

Най-големият акционер е регистриран като SB Cayman 2 Ltd, като това е дъщерно дружество на японския технологичен гигант SoftBank, който притежава 222 млн. акции или 16% от всички книжа на Uber. Вторият по големина акционер е бившият служител на Facebook и генерален партньор в Benchmark Capital, Мат Колер. Инвестиционната компания, която беше основна движеща сила за напускането на Каланик на най-високия пост в компанията, инвестира в Uber по време на кръг на финансиране през 2011 г.

Компанията майка на Google – Alphabet, получи дял от 5.2% като част от споразумение с Uber. Подразделението за автономно шофиране на технологичния гигант Waymo обвиняваше компанията за споделени пътувания в кражба на търговски тайни, след като един от бившите инженери стана ръководител на проекта за автономни автомобили на Uber. След свидетелски показания Uber се съгласи да предостави на Waymo около 245 млн. долара под формата на акции, за да изчезне конфликтът. Този дял е една идея по-малък от този на суверенния фонд на Саудитска Арабия, който е в размер на 5.3%.

При всички положения въпросите около Uber са много, но заявката за най-голямото IPO винаги носи заряд. Още повече че компанията е наела 29 банки да водят процедурата начело с Mоrgan Stanley и Goldman Sachs, което най-вероятно ще й гарантира първоначалния борсов успех. А след това бъдещето ще покаже.
Как да участвам от България

Участието в публично предлагане на чужда борса не е много лесна работа - от една страна, малко платформи предлагат това, от друга, за дребните инвеститори няма гаранция, че ще се класират.
При класическото IPO заради огромните предлагани обеми и търсене и големите капитали на институционалните инвеститори малките често остават извън играта. Така преди години имаше силен интерес от България към предлаганията на Facebook и на Манчестър юнайтед, но български инвеститори не успяха да запишат и тогава акции. Затова и от инвестиционните посредници препоръчват, ако някой има интерес, да прави това в деня след дебюта за вторична търговия на фондовата борса. Разбира се, за непрофесионалния инвеститор това трябва да стане задължително след консултация със специалист и задълбочен анализ.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Нови схеми, нови измамници Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

20 сеп 2019, 1253 прочитания

Вегани на Уолстрийт Вегани на Уолстрийт

Пазарът за алтернативи на месо може да нарасне до 140 млрд. долара през следващите 10 години

20 сеп 2019, 960 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Изгасете светлините

Какви са предимствата и недостатъците от използването на тъмен режим при различни приложения

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит