С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 апр 2019, 14:30, 3164 прочитания

Потребители, ето ви още права

Интернет платформите ще предоставят повече информация как класират и продават продуктите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Интернет платформите като eBay, AirBnb и Skyscanner вече ще предоставят повече информация как класират и продават продуктите си
  • Потребителски организации във всяка държава ще могат да завеждат колективни искове за нарушения
Шансът потребител да закупи продукт онлайн, ако знае по какъв критерий той е класиран и се предлага в дадена платформа, се увеличава със 115% спрямо случаите, когато тази информация липсва. Когато в сайта пък има потребителски мнения и оценки, вероятността за избор е по-висока с 200%. Тези данни, част от проучване по поръчка на ЕК за прозрачността в интернет от 2018 г., до голяма степен обясняват защо Брюксел поиска да въведе допълнителни регулации в интернет търговията. Преди седмица европарламентът гласува окончателно пакета "Нов търговски механизъм за потребителите", станал популярен най-вече с въведената за първи път забрана на "двойния стандарт" при храни и други потребителски стоки, която в много държави в Източна Европа се превърна дори в политически казус. Извън това сега новите правила дават допълнителна сигурност на потребителите в две направления - онлайн пазаруване и колективна защита.

Допълнителна информация онлайн


С промените в европейското законодателство за правата на потребителите ще бъдат въведени няколко нови момента при онлайн пазаруването, които задължават търговците да предоставят допълнителна информация. Така например в платформи, в които се предлагат стоки от трети лица, като например ebay, Amazon или социални мрежи, задължително ще трябва да бъде предоставяна информация дали продавачът е търговец или частно лице. Целта е потенциалният купувач да бъде наясно дали неговите права ще бъдат защитени в случай на неудовлетворение от покупката. Така например ако потребител си поръча костюм от интернет търговец, но не му е по мярка, той има право в 14-дневен срок да го върне. Ако продавачът обаче е частно лице, той няма такова законово задължение, а само по волята на продавача.

Втората промяна е свързана с "показването" на определени продукти при търсене онлайн и засяга компании като Amazon, eBay, AirBnb, Skyscanner. От една страна, те ще са длъжни да обявят, ако търговец си е платил негова оферта да излиза най-отгоре. Тази практика и в момента е въведена от някои платформи, които обикновено "отделят" на първо място промо обявите, разграничени с друг цвят или визуално. С промените всички сайтове ще трябва ясно да информират и за основните критерии, по които са класирани резултатите. Например ако потребител използва търсачка на онлайн платформа, в която попълни определена марка автомобил, сайтът трябва ясно да го информира дали показаните обяви са класирани на база, че са най-популярни, най-нови, най-евтини или какъвто и да е друг основен критерий. Въвежда се и задължително правило във всички държави членки да се прилага допълнителна индивидуална защита при някои нелоялни практики като агресивен или заблуждаващ маркетинг. Така, когато клиент е резервирал почивка в хотел, но пристигайки на място, се окаже, че той не работи изцяло или частично, той ще има право на финансова компенсация. Подобни практики са въведени в доста държави от ЕС, но все още не във всички, заради което се променя и общото законодателство.

Колективна защита на правата



Втората група изменения в европравилата въвеждат допълнителна колективна защита на потребителите. Така във всяка държава членка ще могат да бъдат завеждани колективни искове за обезщетения в случаите когато са нарушени правата на много потребители. Тази възможност обаче ще имат само квалифицирани органи - например организации за потребители, които са признати за такива. За разлика от американското право например адвокатска кантора няма да може да завежда подобни искове.

Според ЕК "тази нова система ще позволи да се гарантира, че европейските потребители могат да се възползват пълноценно от правата си и да получават обезщетение, като същевременно се избягва рискът от злоупотреба с неоправдани съдебни спорове". Въвеждат се и по-високи санкции при "масови" нарушения на права на потребители. В случаите на широко разпространени нарушения, засягащи потребителите в няколко държави, всяка от тях може да глоби търговеца с до 4% от годишния му оборот в страната. Същевременно всички страни в ЕС ще имат възможност да въведат дори и по-високи глоби от това, ако преценят, че е необходимо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрият по-малък брат Добрият по-малък брат

В Galaxy S10e Samsung включва най-силните страни на по-големите S10 и S10+ в по-стегнат формат, и то на по-достъпна цена

28 юни 2019, 5039 прочитания

TBI Bank предлага още по-добри условия по срочни депозити TBI Bank предлага още по-добри условия по срочни депозити

Новата оферта е насочена към спестявания в лева и евро, а лихвата стига до 1.5%

25 юни 2019, 2457 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Лихвите по ипотечните заеми удариха ново историческо дъно

Средните им нива вече са много близо до 3%, понижава се и годишният процент на разходите

Още от Капитал
Ново Eleven на борсата

Първият рисков фонд на Eleven се готви да излезе на фондовата борса с увеличение на капитала за 4 млн. лв.

Йоанис Коцианос: Догодина стъпваме на пазара на здравно застраховане

Председателят на изпълнителния комитет на "Алианц България холдинг" пред "Капитал"

Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

Кино: "Доза щастие"

Качествен дебют по трудна тема

Юта: непознатата земя

Щатът, основан от мормонски първозаселници през 1847 г., е определен като номер едно по условия за предприемачество

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10