С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 юли 2019, 12:20, 2423 прочитания

За да няма изненади по пътя

Какви са правата на потребителите при провал на почивка или туристическо събитие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"За потребителите е важно не само да познават правата си, но и да знаят как да ги прилагат, за да се предпазят от нелоялни търговски практики."
Богомил Николов "Активни потребители"
Настъпва моментът на дългоочаквана почивка, но не след дълго, вместо да ѝ се насладим, се разочароваме, защото не получаваме това, за което сме платили. Много хора са се сблъсквали с подобни проблеми – лоши условия, смяна на хотели, скрити такси. Рисковете може да се минимализират, ако потребителите си знаят правата. От миналата година в ЕС действа специална директива, която защитава всеки закупил пакетна услуга, а от тази дори е разширена. Затова е добре всеки предварително да се запознае с правата си. За съжаление статистиката не е много в тази посока.

Изследване на Technopolis Group от 2019 г. показва, че голяма част от българските потребители не са запознати с правата си, а разликата в информираността в малките и големите градове е двойна. Затова и Европейската комисия започна мащабна международна кампания, за да промени това. Инициативата е под наслов "Имаш право" и цели да информира потребителите за правата, които Европейският съюз им гарантира, за най-често срещаните нелоялни практики и как да реагират при такива ситуации. Тя се провежда в редица европейски държави, като се фокусира върху основни потребителски права за пакетни туристически услуги.


Гаранция ЕС

Когато купувате туристически пакет, става въпрос за комбинация от два или повече различни вида пътнически услуги за едно и също пътуване или ваканция. Те могат да включват транспорт, настаняване, наемане на автомобил или, при определени условия, всякакви други туристически услуги. Пакетното пътуване може да е предварително договорено — да включва известен брой услуги, комбинирани от туроператор или туристическа агенция, или пък може пакетът да бъде персонализиран, като вие сами подберете услугите преди сключването на договора. И в двата случая правилата на ЕС са в сила, стига пакетното туристическо пътуване да е вече платено.

Затова и правилата на ЕС целят да гарантират високите права на туристите, като засягат целия процес на почивката - от покупката до края й. Много важно е правото на преддоговорна информация и на защита в случай на несъстоятелност на оператора, а организаторът носи пълна отговорност за предоставянето на включените в пакета пътническите услуги по договорения начин. Тези права важат за пакети, купени онлайн или на място от туроператор, туристическа агенция или от друг търговец, който действа като организатор на пакетното пътуване. По-ограничени права важат за т. нар. свързани пътнически услуги (виж по-долу).



Те обаче не се отнасят до самостоятелни пътнически услуги (например полет или настаняване, които са резервирани отделно), някои видове бизнес пътувания, както и за пакети с продължителност под 24 часа, освен ако те не включват настаняване.

"За потребителите е важно не само да познават правата си, но и да знаят как да ги прилагат, за да се предпазят от нелоялни търговски практики. Това е още по-важно през летния сезон, когато трябва да са много внимателни за проблеми, относно пакетни пътувания и свързани пътнически услуги", коментира изпълнителният директор на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов.

Ето ни още права

- Застраховка и по-високи цени - Допълнителните права в директивата включват гаранция за застраховка и връщане на пари, ако организаторът обяви фалит, както и ясни правила при увеличение в цените. Установените в договора цени не подлежат на промяна, освен ако изрично не е предвидена такава опция. Дори в такъв случай промяна е възможна до 20 дни преди пътуването, а увеличение над 8% от общата цена на пакета дава на потребителите възможност да се откажат от договора. При невъзможност за пътуване пък е възможно прехвърлянето на туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок.

- Връщане на пари - Ако пък е имало проблеми по време на пакетното ви пътуване, можете да поискате да ви възстановят цялата сума на екскурзията. Това право е валидно независимо дали сте закупили пътуването онлайн или на място от даден туроператор. Задължително е обаче туристът да уведоми туроператора за възникналите проблеми. Например, ако отменят концерт, за който е платена пакетна услуга – нощувка, транспорт и билет за събитието, туроператорът ще трябва да възстанови цялата сума. Проблемът е, ако това се случи часове преди събитието. Тогава потребителят може да изиска поне частично възстановяване на средствата.

- Отговорност на организатора - той отговаря за предоставянето на всички пътнически услуги, включени в пакетното туристическо пътуване, по договорения начин. Ако дадена пътническа услуга не може да бъде предоставена от доставчика заради невъзможност да я извърши (например предоставяне на транспорт до или от дестинацията, осигуряване на договорения вид настаняване или провеждане на обиколка с екскурзовод, която сте резервирали), организаторът трябва да реши проблема без допълнителни разходи за вас. Ако е невъзможно да бъдат предложени алтернативни договорености или ако отхвърлите предложените ви договорености по основателни причини и пакетът включва транспортни услуги (например пътуване със самолет), организаторът трябва да ви предложи репатриране. Ако пътническите услуги не отговарят на договорените стандарти и този проблем не може да бъде решен на място, може да имате право и на компенсация.

- Свързани услуги - Директивата осигурява по-големи права, свързани и с анулирането на резервация, и очертава ясната отговорност на организатора за извършване на пътническите услуги, представляващи част от пакета. Тя предоставя също частична защита за свързани пътнически услуги - например, когато пътуващият закупи транспортна услуга, а компанията го улеснява за намирането на втора, например хотел, но са закупени поотделно в рамките на 24 часа.
Потърси отделно за самолет, влак и кораб
По силата на европейските регламенти има и специални права, когато пътуваме със самолет, влак, автобус или кораб. Те предвиждат право на грижа за пътника (например храни, напитки или нощувка) и обезщетяване при големи закъснения или отмяна на пътуването, изплащане на компенсации за загубен или увреден багаж и др. Българските потребители обаче почти не ги познават и не се възползват от тях. Така например закъсненията на влаковете с над 3 часа са често явление, но почти няма потребители, които да поискат възстановяване на част от цената на билета. Все повече обезщетения обаче се изплащат при проблем с полети, най-вече заради развитите компании посредници и адвокатски услуги като Claimcompass, Aeroisk и обезщетение.бг на адвокат Александър Иванов.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Летен лихвопад Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

23 авг 2019, 1821 прочитания

Портфейлът в моя телефон 2 Портфейлът в моя телефон

Платежните виртуални услуги на Apple и Garmin вече са в България и това e добра новина

23 авг 2019, 1414 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Дивидентите са малката утеха за инвеститорите на фондовата борса

Ако се изключи обаче новият член на БФБ - "Градус", публичните компании намаляват общата печалба за разпределение през 2018 г.

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота