Пет приложения за навигация в колата
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет приложения за навигация в колата

Shutterstock

Пет приложения за навигация в колата

Вградените карти на автомобилите отстъпват по функции на тези от мобилните телефони.

12027 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Лятото е в разгара си и август е месецът, в който най-много хора пътуват с кола. Това, разбира се, си има и своите недостатъци (питайте хората по "Тракия" в петък следобед), но някои от тях могат да бъдат поне частично преодолени с помощта на умни приложения за навигация. През последните години те се развиха толкова, че превърнаха вградените карти на колите в практически ненужна екстра. Единственото, с което оригиналната автонавигация превъзхожда мобилно базираните, е големият и удобен екран на таблото. С въвеждането на Android Auto и Apple Carplay обаче и това предимство вече е в миналото. Но дори и без сравнително нов модел кола екранът на повечето телефони вече е напълно достатъчен, за да свърши идеална работа. Какви са предимствата и недостатъците на някои от основните приложения за навигация?

Фотограф: Капитал

Това е може би най-популярното приложение в България. Ползват го дори хора, които имат вградена навигация в колата, и причината е много проста - това е най-популярното приложение в България. Повторението е нарочно, защото обяснява най-сериозното му предимство. Информацията за трафика в приложението (собственост на Google) се събира от активните му потребители, а всеки може да сигнализира за полицейски патрули и камери. Последното е причината много хора да го ползват извън града. Другата му основна функция при градско каране - данните за задръствания по пътя и възможността за навигация, която да избегне критичните точки, е полезна и при по-дълги пътувания. При спиране на трафика по магистралите например (заради ремонти или инцидент) тази опция е безценна. За разлика от повечето други безплатни приложения Waze дава и информация за ограничението на скоростта. От миналата есен приложението е достъпно и през Apple Carplay, тоест може да се ползва през айфона на екрана в колата, ако има тази опция.

Предимства: Най-добър за познати маршрути, но с информация за трафика, патрули на КАТ и камери.

Недостатъци: Google събира внимателно всичката информация за пътуванията ви и я продава на рекламодатели; няма възможност за офлайн използване; слаб дизайн.

Фотограф: Капитал

При наличието на Waze използването на Google Maps е въпрос преди всичко на това да не ви харесва леко инфантилния дизайн на първото приложение. За разлика от него Google Maps са изчистени, ясни и лесни за ползване. Това трябва да не е от голямо значение, защото нали все пак гледаме пътя, не екрана на навигацията. Заради по-добрия дизайн Google Maps обаче все пак e по-удобен за ориентиране в непознати квартали или градове. Информацията за трафика също присъства и тук, но възможността за промяна на маршрута е по-различна. Има много спорове за това как и защо алгоритмите на Google предлага друг път до целта (понякога и не най-адекватния), но накратко ефектът e, че Waze дава много по-често оптимизирани варианти. Google дава възможност да се свалят офлайн карти, което можеше да е полезно, ако пътувате в държава с роуминг, обаче, когато ползвате тях (без мобилен интернет), възможностите за рутиране са минимални.

Предимства: По-удобен дизайн, бързо обновяване при промени в улиците, ремонти и пр.

Недостатъци: Google събира внимателно всичката информация за пътуванията ви и я продава на рекламодатели; почти няма възможност за офлайн използване; не дава информация за ограниченията на скоростта.

Фотограф: Капитал

За хората с iPhone това вероятно е първият избор и той идва с познат интерфейс и никакви изненади. Apple Maps също предлага данни за трафика. Разликата е, че той не разчита на информацията от потребителите на iPhone, а купува данните от TomTom - компания за сателитна навигация. Tя от своя страна ги събира вероятно пак от нас, но без да го знаем. По-важното е, че трафик информацията е напълно сравнима с тази на Google. Понякога Apple Maps не прави разлика между това колко платна са задръстени на магистрала и ако например на границата има дълга опашка за камиони, ще ви предупреди отдалече, че ви чака огромно задръстване, без реално да има нужда. Ако не сте изключили опцията на телефона си, след известно време редовно ползване той ще ви изненада с извода, че знае къде живеете и работите, но извън това Apple твърдят, че не продават данните си на други компании. За българските потребители рутирането на английски може да бъде досадно заради странното произнасяне на имената на улиците.

Основно предимство: Познат дизайн, данните ви не се продават на рекламодателите.

Недостатъци: Липса на офлайн възможности, не дава информация за ограниченията на скоростта.

Фотограф: Капитал

Основното предимство на Sygic може да се каже с една дума - офлайн карти. Приложението сваля на телефона ви картите, които искате да ползвате, и няма нужда от мобилен интернет за нищо освен актуалните данни за трафика. Това е особено полезно в два случая. Първият е, ако пътувате в държава извън ЕС, където таксите за роуминг са зловещо високи. Мобилният интернет от София до Белград например с Google Maps може да струва и над 50 лева. Второто предимство на офлайн картите е, че има части от пътя, в които мобилната връзка не е особено добра, и ако разчитате на програма като Apple Maps, може да останете без карта. Иначе Sygic предлага всичко, което може да предлага една навигация, но това има в буквалния смисъл на думата - цена. Ползването на приложението - картите и трафик информацията, е платено. Данните за Европа + данни за движението (също от TomTom) струват еднократно (към август 2019 г.) 30 лв. Нещо повече - ако имате Аpple Carplay, за да го ползвате, на него трябва допълнителен лиценз, който струва (поемете си въздух) 60 лв. (издишайте шумно). Това изглежда много, но пък, от друга страна, срещу общо по-малко от 100 лева получавате навигация, която има доста предимства пред вградената на колата, за която се плаща много повече. Има и други екстри като възможността за добавена реалност - маршрутът се показва на истинска картина от камерата на телефона (11 лв.).

Предимства: офлайн използване, данни за трафика

Недостатъци: платена, по-бавно обновяване на картите

Фотограф: Капитал

Имаше време, когато единствените телефони с GPS и карти бяха Nokia. Единственото, което остана от това, са картите. Пред време те се казваха Nokia Maps, после се прекръстиха на Here Maps, докато стигнат до сегашното си име - Here WeGo, след като бяха придобити от консорциума за автономни автомобилни технологии на Mercedes, BMW и Audi. Извън брандинг колебанията това е друго приложение с много добри офлайн възможности. Картите са с изчистен и с лесен за ползване дизайн, поне за България са достатъчно подробни и могат да свършат работа. Данните за трафика в САЩ и Западна Европа се смятат за едни от най-добрите, но за България и околните държави разликата с останалите приложения не е особено голяма. Here WeGO имат специален екип, който се занимава с трафика и събира информация от много повече източници, отколкото другите компании, защото предлагат b2b решения за големи транспортни компании. Очевидно b2c бизнесът им не е водещ и картите не предлагат интеграция с Android Аuto и Apple Carplay.

Предимства: офлайн навигация

Недостатъци: няма данни за ограниченията на скоростта, няма интеграция с Android Аuto и Apple Carplay


6 коментара
  • 1
    rat avatar :-|
    rat

    Очевидно не се използвали тези приложения Описаните предимства и недостатъци не отговарят на истината. Пример: Google Maps и Here WeGO дават данни за скоростта и ограниченията. Просто трябва да знаете от къде да ги активирате.

  • 2
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    На мен пък Waze, не ми работи добре през андроид ауто. Зарежда картата, но не може да траква.

  • 3
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#1] от "rat":

    Как се пуска ограничението на скоростта на мапса? Виждам само моментната скорост, без ограничението?

  • 4
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    ползваме всички карти ,перфектни са

  • 5
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    Аз имам Google maps,, Here и Waze на телефона. Последното днес ме спаси от една тринога на една отбивка за едно село, където от 90 ограничението става 50. Google maps има офлайн карти, предупреждения за камери в България не знам да има за това приложение. Google maps е безценен ако трябва да те заведе на някое непознато място, знае имена на фирми и др.. Here е много добра навигация, която също знае трафика, но не знае имена на фирми.

  • 6
    xvz18545602 avatar :-|
    xvz18545602

    До всички които обмислят покупка на ново BMW: Ако планирате да използвате Apple CarPlay - поискайте информация от доставчика си дали това е възможно.

    Моят опит - за съжаление в България BMW все още не поддържа приложението. Необяснимо как Volkswagen го поддържа тук, а BMW - не


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да играеш на сигурно

Да играеш на сигурно

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK