С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 16 авг 2019, 15:08, 7092 прочитания

Пет приложения за навигация в колата

Вградените карти на автомобилите отстъпват по функции на тези от мобилните телефони.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Лятото е в разгара си и август е месецът, в който най-много хора пътуват с кола. Това, разбира се, си има и своите недостатъци (питайте хората по "Тракия" в петък следобед), но някои от тях могат да бъдат поне частично преодолени с помощта на умни приложения за навигация. През последните години те се развиха толкова, че превърнаха вградените карти на колите в практически ненужна екстра. Единственото, с което оригиналната автонавигация превъзхожда мобилно базираните, е големият и удобен екран на таблото. С въвеждането на Android Auto и Apple Carplay обаче и това предимство вече е в миналото. Но дори и без сравнително нов модел кола екранът на повечето телефони вече е напълно достатъчен, за да свърши идеална работа. Какви са предимствата и недостатъците на някои от основните приложения за навигация?

1. Waze

Фотограф: Капитал

Това е може би най-популярното приложение в България. Ползват го дори хора, които имат вградена навигация в колата, и причината е много проста - това е най-популярното приложение в България. Повторението е нарочно, защото обяснява най-сериозното му предимство. Информацията за трафика в приложението (собственост на Google) се събира от активните му потребители, а всеки може да сигнализира за полицейски патрули и камери. Последното е причината много хора да го ползват извън града. Другата му основна функция при градско каране - данните за задръствания по пътя и възможността за навигация, която да избегне критичните точки, е полезна и при по-дълги пътувания. При спиране на трафика по магистралите например (заради ремонти или инцидент) тази опция е безценна. За разлика от повечето други безплатни приложения Waze дава и информация за ограничението на скоростта. От миналата есен приложението е достъпно и през Apple Carplay, тоест може да се ползва през айфона на екрана в колата, ако има тази опция.


Предимства: Най-добър за познати маршрути, но с информация за трафика, патрули на КАТ и камери.
Недостатъци: Google събира внимателно всичката информация за пътуванията ви и я продава на рекламодатели; няма възможност за офлайн използване; слаб дизайн.

2. Google Maps

Фотограф: Капитал

При наличието на Waze използването на Google Maps е въпрос преди всичко на това да не ви харесва леко инфантилния дизайн на първото приложение. За разлика от него Google Maps са изчистени, ясни и лесни за ползване. Това трябва да не е от голямо значение, защото нали все пак гледаме пътя, не екрана на навигацията. Заради по-добрия дизайн Google Maps обаче все пак e по-удобен за ориентиране в непознати квартали или градове. Информацията за трафика също присъства и тук, но възможността за промяна на маршрута е по-различна. Има много спорове за това как и защо алгоритмите на Google предлага друг път до целта (понякога и не най-адекватния), но накратко ефектът e, че Waze дава много по-често оптимизирани варианти. Google дава възможност да се свалят офлайн карти, което можеше да е полезно, ако пътувате в държава с роуминг, обаче, когато ползвате тях (без мобилен интернет), възможностите за рутиране са минимални.

Предимства: По-удобен дизайн, бързо обновяване при промени в улиците, ремонти и пр.
Недостатъци: Google събира внимателно всичката информация за пътуванията ви и я продава на рекламодатели; почти няма възможност за офлайн използване; не дава информация за ограниченията на скоростта.



3. Apple Maps

Фотограф: Капитал

За хората с iPhone това вероятно е първият избор и той идва с познат интерфейс и никакви изненади. Apple Maps също предлага данни за трафика. Разликата е, че той не разчита на информацията от потребителите на iPhone, а купува данните от TomTom - компания за сателитна навигация. Tя от своя страна ги събира вероятно пак от нас, но без да го знаем. По-важното е, че трафик информацията е напълно сравнима с тази на Google. Понякога Apple Maps не прави разлика между това колко платна са задръстени на магистрала и ако например на границата има дълга опашка за камиони, ще ви предупреди отдалече, че ви чака огромно задръстване, без реално да има нужда. Ако не сте изключили опцията на телефона си, след известно време редовно ползване той ще ви изненада с извода, че знае къде живеете и работите, но извън това Apple твърдят, че не продават данните си на други компании. За българските потребители рутирането на английски може да бъде досадно заради странното произнасяне на имената на улиците.

Основно предимство: Познат дизайн, данните ви не се продават на рекламодателите.
Недостатъци: Липса на офлайн възможности, не дава информация за ограниченията на скоростта.

4. Sygic

Фотограф: Капитал

Основното предимство на Sygic може да се каже с една дума - офлайн карти. Приложението сваля на телефона ви картите, които искате да ползвате, и няма нужда от мобилен интернет за нищо освен актуалните данни за трафика. Това е особено полезно в два случая. Първият е, ако пътувате в държава извън ЕС, където таксите за роуминг са зловещо високи. Мобилният интернет от София до Белград например с Google Maps може да струва и над 50 лева. Второто предимство на офлайн картите е, че има части от пътя, в които мобилната връзка не е особено добра, и ако разчитате на програма като Apple Maps, може да останете без карта. Иначе Sygic предлага всичко, което може да предлага една навигация, но това има в буквалния смисъл на думата - цена. Ползването на приложението - картите и трафик информацията, е платено. Данните за Европа + данни за движението (също от TomTom) струват еднократно (към август 2019 г.) 30 лв. Нещо повече - ако имате Аpple Carplay, за да го ползвате, на него трябва допълнителен лиценз, който струва (поемете си въздух) 60 лв. (издишайте шумно). Това изглежда много, но пък, от друга страна, срещу общо по-малко от 100 лева получавате навигация, която има доста предимства пред вградената на колата, за която се плаща много повече. Има и други екстри като възможността за добавена реалност - маршрутът се показва на истинска картина от камерата на телефона (11 лв.).

Предимства: офлайн използване, данни за трафика
Недостатъци: платена, по-бавно обновяване на картите

5. Here WeGO

Фотограф: Капитал

Имаше време, когато единствените телефони с GPS и карти бяха Nokia. Единственото, което остана от това, са картите. Пред време те се казваха Nokia Maps, после се прекръстиха на Here Maps, докато стигнат до сегашното си име - Here WeGo, след като бяха придобити от консорциума за автономни автомобилни технологии на Mercedes, BMW и Audi. Извън брандинг колебанията това е друго приложение с много добри офлайн възможности. Картите са с изчистен и с лесен за ползване дизайн, поне за България са достатъчно подробни и могат да свършат работа. Данните за трафика в САЩ и Западна Европа се смятат за едни от най-добрите, но за България и околните държави разликата с останалите приложения не е особено голяма. Here WeGO имат специален екип, който се занимава с трафика и събира информация от много повече източници, отколкото другите компании, защото предлагат b2b решения за големи транспортни компании. Очевидно b2c бизнесът им не е водещ и картите не предлагат интеграция с Android Аuto и Apple Carplay.

Предимства: офлайн навигация
Недостатъци: няма данни за ограниченията на скоростта, няма интеграция с Android Аuto и Apple Carplay

Капитал #33

Текстът е част от новия брой на "Капитал". В него ще видите още:

  • Защо тол системата закъсня с година
  • Пазарът на спортни карти у нас расте
  • Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Нови схеми, нови измамници Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

20 сеп 2019, 744 прочитания

Вегани на Уолстрийт Вегани на Уолстрийт

Пазарът за алтернативи на месо може да нарасне до 140 млрд. долара през следващите 10 години

20 сеп 2019, 664 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 3828 прочитания

20 сеп 2019, 3674 прочитания

20 сеп 2019, 1935 прочитания

20 сеп 2019, 1555 прочитания

20 сеп 2019, 1442 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Портфейлът в моя телефон

Платежните виртуални услуги на Apple и Garmin вече са в България и това e добра новина

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев