Виртуална банкова реалност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виртуална банкова реалност

Shutterstock

Виртуална банкова реалност

Какво е добре да се знае за новите банки без клонове и само с интернет сайтове

10174 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В България в момента няма класическа виртуална банка, но може би времето това да стане не е далеч.

Отминава времето, в което посещението в банка означаваше чакане по опашки, попълване на документи само за да се кандидатства за кредит или да преведат пари по сметка. Днес автоматизираните каси и мобилните приложения са причината, поради която много хора изобщо не влизат в банките. Така се раждат и т.нар. виртуални или директни банки, които повдигат въпроса дали един ден изобщо ще е необходимо да има физически клонове.

Лидери в този сектор са Ally и Simple в САЩ, Monzo във Великобритания и WeBank и MYbank в Китай, N26 в Европа. А финансовите центрове на Азия - Хонгонг и Сингапур, се готвят да издадат лицензи на още нови играчи. Засега обаче нито една от изброените не предлага услугите си в България. За да се открие сметка в например Monzo, клиентът трябва да е британски гражданин. Потенциал да влезе в България има германската N26, която първо работеше само в държавите от еврозоната, но вече излиза и в страни извън нея, дори и в САЩ. Банков лиценз има и работещата в България Revolut, която предлага различни финансови и разплащателни услуги, но не е създадена като директна банка.

Какво представлява виртуалната банка

Хонконгският валутен орган я определя като банка, която предоставя услуги чрез интернет или други електронни канали вместо във физическите клонове. Това означава не само че плащанията се улесняват, но и че те предоставят възможност за обработване на депозити и отпускане на заеми също като традиционните банки.

За да се назоват виртуалните банки, се използва и терминът "необанки". Те се различават от електронните портфейли като Apple Pay, PayPal или Google Pay, които са само посредник между кредитните карти на потребителя и търговеца. Много от директните банки също работят с виртуалните портфейли.

Как работят виртуалните банки

Клиентите правят всичко - от откриване на сметки до превод на пари, използвайки мобилния си телефон или компютър. Някои позволяват парични депозити или теглене от мрежи на банкомати на други банки, като използват дебитни или кредитни карти. В Япония Seven Bank има банкомати, а в САЩ някои дори предоставят чекови книжки. Новите хонконгски виртуални банки все още не са обявили как точно ще работят.

Какво е предимството им

Повече хора могат да получат бърз и лесен достъп до финансови услуги. Очаква се и засилената конкуренция да доведе до по-ниски такси за услуги и по-високи лихви за спестовните сметки. От гледна точка на банките цифровите операции само намаляват разходите, тъй като няма нужда да наемат или купуват сгради и да се изграждат физически клонове, както и да наемат служители, които да извършват операциите. Виртуалните банки ще имат нужда от помощен персонал, но той ще е в пъти по-малко от работещите в традиционните банки. Засега основните им предимства са в улеснения достъп, по-ниски такси, прозрачното им начисляване, както и светкавични преводи между клиенти със сметки в банката. Известен риск е, че при преводи към тях от традиционни банки може да се начислят високи такси.

Безопасни ли са

В повечето случаи те са предмет на един и същ набор от надзорни изисквания, прилагани и към традиционните банки.

Към кого са насочени

Банкирането чрез виртуалните банки е подходящо за малките и средните предприятия. Например собствениците на малък бизнес понякога имат трудности при отварянето на сметки в големите традиционни банки, които може и да не им предоставят толкова изгодни условия, колкото на големите си клиенти например. Разбира се, физическите лица също са таргет за техния бизнес.

Заплашени ли са традиционните банки

Може би, но не и сега. Лицензите за нови компании означават повече конкуренция, което в крайна сметка може да доведе до битка при банковите такси. Традиционните банки вече предлагат много онлайн или цифрови транзакции, но това едва ли е достатъчно. Според анализаторите на Citigroup приходите на традиционните банки може да се свият с 10% през следващото десетилетие. Всъщност именно високите такси и често непрозрачното им начисляване станаха причина.

Защо азиатският пазар е атрактивен

В Азия цифровите портфейли като Alipay, WeChat Pay и Paytm се използват масово, а потребителите са свикнали с онлайн банкирането. Друга предпоставка за развитието на виртуалните банки именно в Азия са скъпата работна ръка и стремежът разходите да се свият максимално.

В България в момента няма класическа виртуална банка, но може би времето това да стане не е далеч.

Отминава времето, в което посещението в банка означаваше чакане по опашки, попълване на документи само за да се кандидатства за кредит или да преведат пари по сметка. Днес автоматизираните каси и мобилните приложения са причината, поради която много хора изобщо не влизат в банките. Така се раждат и т.нар. виртуални или директни банки, които повдигат въпроса дали един ден изобщо ще е необходимо да има физически клонове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    palpatin avatar :-|
    palpatin

    В България банките имат много високи такси, офиси през няколко пресечки, които са пълни с нископлатени и немотивирани служители. А много често и просто некомпетентни. Особено винаги съм се плашил от хората, работещи в ПИБ.
    Същевременно поддържането на банкова сметка, особено ако работиш с чужбина, излиза адски скъпо. Да искаш 7 евро такса за входящ превод, както примерно го прави Уникредит, независимо от размера на превода, си е чист обир. Независимо, че примерно аз за банкиране никога не ходя до банката, а правя всичко онлайн.
    Почнах да ползвам трансферуайз преди две години и от тогава спестявам по минимум 1000 евро на година от банкови такси. Банкирането е бързо и за засега не съм имал проблеми със сигурноста. Мои колеги и клиенти ползват револут и други подобни и също са доволни. Единствения недостатък на тези сметки е, че от там не могат да се правят плащания към бюджета, така че искам или не, трябва да поддържам поне една банкова сметка в българска банка. И се чудя кога ли наистина в България ще се появи една истинска интернет-банка като немските Н24 илд ДКБ? Първи ще отворя там сметка и веднага закривам другите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Психологическата нула

Психологическата нула

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK