С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 13 сеп 2019, 12:33, 9404 прочитания

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента
  • Зад нея стоят ниските лихви, поевтиняването на евровите преводи от догодина и пакетните оферти
  • С повече съобразителност всеки може да минимализира ефекта от поскъпване на банковите услуги
От октомври всички клиенти на ОББ ще получават по 5 безплатни SMS-a месечно за извършени картови транзакции. Получаването на следващи известия след 5-ото известие в месеца ще става само след абонамент срещу месечна такса за SMS или през Viber, както и безплатно по мейл.***

Това е само една извадка от ясно оформяща се тенденция на повишение на банкови такси през тази година, която се очаква да се засили през есента. Наред с ОББ още няколко банки ще направят това – Уникредит Булбанк, Банка ДСК, Райфайзенбанк (списъкът почти сигурно ще се увеличава) обявиха повишение на таксите по основните операции като теглене и внасяне на пари, преводи, поддръжка на определени карти и сметка. Няколко други банки също промениха някои от тарифите си, но при по-специфични сметки и услуги.


Това не е ново – банките регулярно променят таксите за своите услуги не само нагоре, а и надолу. Последното най-често става при мобилното банкиране, за да стимулират използването му. Сега обаче може да се окаже, че предстоящото вдигане на такси ще е най-сериозното от известно време насам и то ще засегне ключови операции като парични преводи в друга банка, поддръжка на сметка, както и плащане на комунални сметки.

При всяка банка има промяна в различни видове такси и затова съпоставимостта е малко трудна. Освен това все по-често институциите предлагат и различни месечни пакети с включени безплатни преводи, което допълнително усложнява сравненията. Факт е обаче, че за първи път таксата за превод на пари по сметка в друга банка в клон вече достига 4 лв., а бързият превод в рамките на деня през РИНГС удари 20 лв.

Защо се повишават



Зад причините за промените в таксите в посока нагоре има една стара и две сравнително нови причина. Първата са ниските лихви през последните години, които силно свиха дохода от тях, и за да компенсират това, банките вдигат таксите по услугите си.

По-актуалните двигатели за таксите са законови и стратегически промени. Може би най-силният фактор за поскъпване, за който "Капитал" писа и прогнозира подобно стечение на обстоятелствата, е, че от края на годината предстои силно регулативно понижение на таксите по преводите в евро – те ще трябва да струват максимум колкото тези в левове. И за да компенсират поне частично този спад, банките превантивно вдигат таксите по левовите преводи и други услуги. Така от края на годината един превод в евро в страната или към държава от ЕС трябва да струва не повече от 3-4 лв. Сега обаче все още е различно - през миналата седмица проверка на "Капитал" показа, че за превод от 130 евро към френска банка от Уникредит Булбанк поискаха 46 евро такса върху тази сума. Отделно банките налагат и такси по входящите еврови трансфери, което ги оскъпява още повече.

Друга причина за покачване на таксите е все по-видимата и ясна стратегия на банките да продават месечни пакети от услуги по подобие на телекоми и телевизионни доставчици. За да постигнат това, банките ползват подобна стратегия на тази, която прилагат, за да стимулират клиентите си да ползват електронно банкиране. Например често наред с по-високите единични такси (особено в клоновете) се предлага пакет с фиксирана месечна такса с включен определен брой (а понякога и без лимит) безплатни преводи, тегления на банкомат и др.

Кой обяви повишение

Всяка банка вдига различни такси и е трудно да се направи съпоставимост в таблица. Показателно за посоката в цените на таксите обаче е фактът, че трите най-големи банки ги променят.

Уникредит Булбанк повишава таксата за паричен превод към сметка в друга банка от 3.5 на 4 лв., бързият превод през РИНГС става 20 лв., ако е нареден през офис на хартия. Силен ръст има при единичното комунално плащане – от 55 ст. то става 3 лв., а ако е периодично от сметката, се качва от 1.2 на 2 лв. Повишават се и сумите за внасяне и теглене на средства – при първото в левове повишението е с 1 лв. до 4 лв. за суми до 1000 лв., а ако е над тази сума, се начисляват 0.5%, т.е. при теглене на 1001 лв. таксата ще е 5 лв. Промяна нагоре има и за евровите сметки в най-голямата българска банка. Таксата за внасяне става минимум 3 лв. Банката вдига и месечната поддръжка по сметка с 50 стотинки. Промените влизат в сила от 16 октомври.

Банка ДСК – От 18 септември банката променя таксите по основни нейни операции. Преводът към друга банка вече ще е 4 лв. спрямо 3 в момента, а бързият през РИНГС поскъпва с 2 лв. до 20 лв. Месечна такса за дебитна карта Mastercard Space/VISA Space вече ще е 4.15 лв., което е повишение с 40 ст. Това не са най-масовите карти на банката, а специфичен продукт, който съчетава и функционалните възможности на кредитна карта, така че засегнати ще са малък брой клиенти. Повишават се и таксите по кредитните карти – по левовите те вече ще са 49.80 лв. на година (повишение с 4.80 лв), по евровите 26 евро (3 евро нагоре), по доларовите 33 долара, което е ръст с 3 долара.

ОББ – Третата по големина банка в България също повишава таксите по някои от най-масовите си платежни услуги. Преводът към друга банка вече ще е с лев по-скъп до 4 лв., скачат и експресните плащания през РИНГС – до 19 лв. в офис и 13 през мобилното банкиране. При последното също има леко повишение – от 0.8 на 0.9 лв. превод, когато е към друга банка. ОББ повишава и тарифите за теглене и вноска на каса, но при последната услуга до 3 хил. лв. е безплатно. За теглене таксата е минимум 3.5 лв. за суми до 2 хил. лв., а над нея 0.5% с предварителна заявка. Ако няма такава и сумата е над 10 хил. лв., то таксата е 0.6%, или 60 лв. Банката спря и безплатните есемеси и те вече са в пакет със съобщения или през Viber, като в зависимост от броя им таксата е между 2 и 5 лв. на месец. Безплатно е уведомлението по e-mail.

Райфайзенбанк – Преводът към друга банка стана 3 лв. от 10 септември при 2.5 лв. до тогава, с 20 стотинки се повишава и преводът към друга сметка в банката. Премахва се и максималният праг за теглене при всички сметки, като таксата за услугата от най-масовите разплащателни сметки е минимум 5 лв.

ЦКБ – банката прави промени и въвежда нови такси, които касаят предимно сметките, които са запорирани. За физически лица междубанковият превод по сметка на органа наложил запор поскъпва с 1 лв. до 7 лв. Ако той бъде канселиран по вина на наредителя/вносителя, се въвежда нова наказателна такса от 15 лв. Вдига се и месечната такса за поддръжка на сметка под запор в евро – от 10 на 12 евро.
Информирай се и заобикаляй

Следете информацията – банките информират предварително на своите сайтове за промени в тарифите и таксите, някои уведомяват и по имейл, както и с брошури в клоновете. Често обаче клиентите разбират, че има промяна, едва когато им се наложи да ползват някоя услуга, тъй като е ясно, че не всеки влиза периодично и търси информация за промяна на условията. Все пак не е лоша идея от време на време да има по-голяма заинтересованост, може да се направи и абонамент за известяване по електронната поща.

Право на отказ - клиентите имат право преди настъпването на промените в таксите да се откажат от услугата, която поскъпва, ако не са съгласни с това. Това става с уведомление до банката преди влизането им сила, като за това не би трябвало да се дължат допълнителни такси и комисиони. В повечето случаи обаче това е трудно да се случи, тъй като повечето клиенти са обвързани с повече от една услуга в банката - превод на заплата, кредити, депозити, и предпочитат да се примирят с по-високата такса, отколкото да сменят банката.

Алтернативните канали - единият от вариантите за по-ниски такси е използване на онлайн банкирането, което поддържа вече почти всяка банка. За него е нужно просто телефон или компютър, а освен че е лесно и удобно, таксите през него са повече от наполовина по-ниски. По-активните потребители на банкови услуги може да направят и месечен абонамент за услуги. Освен това се множат и финансовите компании, чрез които могат да се заобикалят високите банкови такси. Такива са финтек дружествата като Transferwise, Monese, Revolut, Phyre, Msitertango. При тях проблемът е че за да се възползват потребителите оптимално от услугите им, то и в повeчето случаи и насрещната страна е нужно да има акаунт в самото приложение, ако става въпрос поне за преводи. Освен това всяка от тях е специализирана в различни платежни и финансови услуги, но като цяло всички се движат към това да се превърнат в иновативните компании, които да предлагат цяла гама от финансово-банкови услуги.

*** КОРЕКЦИЯ: Първоначално от ОББ обявиха, че спират безплатните SMS-и от началото на септември, но срокът е бил удължен. В хартиеното издание на "Капитал" е посочен първоначалният срок. Редакцията се извинява за грешката.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 2131 прочитания

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 4556 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие