С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 сеп 2019, 11:43, 2849 прочитания

Вегани на Уолстрийт

Пазарът за алтернативи на месо може да нарасне до 140 млрд. долара през следващите 10 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Beyond Meat е първата компания, произвеждаща алтернатива на месо на растителна основа, която дебютира на фондовата борса.
  • IPO-то ѝ се прие добре от страна на инвеститорите и им осигури добра доходност.
Растителните алтернативи на животински храни набират популярност през последните години. Това е и причината вниманието на инвеститорите да бъде насочено към компаниите, които предлагат такива. Алтернативата на месо на растителна основа изглежда като тенденция, която няма да изчезне скоро, особено след като редица големи вериги ресторанти и заведения за бързо хранене се ориентираха към партньорства с компании, които предлагат такива. Това се приема добре от потребителите, като данни показват, че те са готови да плащат повече за подобни продукти.

Растителните заместители на месото набират популярност поради нарасналия интерес към веганство и вегетарианство вследствие увеличаващите се обществени притеснения относно рисковете от консумирането на месо, нехуманното отношение към животните и опасностите за околната среда от интензивното животновъдство. Анализаторите от Barclays смятат, че алтернативите на месото могат да заемат 10% от пазара на месо в глобален мащаб през следващите десет години. За сравнение – сега пазарният им дял от е по-малко от 5% от целия пазар на месо в САЩ и под 1% в глобален мащаб.


Освен компаниите, произвеждащи ексклузивно такива продукти, към пазара, който според Barclays може да достигне 140 млрд. долара през следващите 10 години, се насочват и традиционни производители на храни като месопреработвател №1 в САЩ Tyson Foods, който притежаваше дял от 6.5% в най-известната компания в сектора Beyond Meat, но наскоро обяви, че продава акциите си, за да разработи своя собствена линия от алтернативни продукти.

В битка за лидерското място

През май американската Beyond Meat стана първата компания, произвеждаща алтернатива на месо на растителна основа, която дебютира на фондовата борса. IPO-то ѝ привлече инвеститорския интерес – в първия ден от излизането си на борсата компанията, която е предупреждавала, че може никога да не излезе на печалба, приключи търговията с пазарна капитализация от близо 3.8 млрд. долара.



Акциите на Beyond Meat се търгуваха много над емисионната стойност от 25 долара, а цената им успя да достигне растеж от впечатляващите 800%. Сега компанията, основана през 2009 г., се оценява на близо 10 млрд. долара, а продуктите й се предлагат в редица вериги ресторанти за бързо хранене като Dunkin, Tim Hortons, Subway and Del Taco, както и в магазините за хранителни стоки.

За разлика от останалите производители на алтернативи на месо
базираната в Лос Анджелис компания, сред чиито инвеститори са Леонардо ди Каприо и Бил Гейтс, си е поставила за цел да продава безмесните си продукти и на клиенти, които ядат месо. Тя поставя продуктите си на месни щандове в магазините и избягва използването на термини като "веган" и "вегетариански". Beyond Meat се цели отвъд пазара за алтернативи на месото, отправяйки предизвикателство към традиционната месопреработвателна промишленост в САЩ. Отчитайки пазарния дял, който млякото на растителна основа притежава, Beyond Meat смята, че може да спечели 13%, или 35 млрд. долара, от традиционния пазар на месо.

Основаната през 2011 г. Impossible Foods е сред най-големите конкуренти на лидера на пазара Beyond Meat. Компанията е набрала близо 688 млн. долара средства, а сред инвеститорите й са Google Ventures, Khosla Ventures, Viking Global Investors, UBS, както и най-богатият човек в Хонконг Ли Кашин, а също и Бил Гейтс. Impossible Foods, която се оценява на близо 5 млрд. долара, е сключила договори за партньорства с вериги като Burger King, White Castle и Little Ceesar's, което й дава дори минимална гаранция за успех на пренасищащия се пазар на алтернативно месо. Компанията обаче не е публична и нейни акции все още не се търгуват на борсата.

Основаната през 2011 г. Just предлага не само алтернатива на месо, но и такава на яйца. Това е единственият стартъп, който работи както върху продукти на растителна основа, така и върху истинско месо, приготвено от животински клетки, понякога наричано "лабораторно отгледано". Компанията е набрала 220 млн. долара, което я прави един от най-добре финансираните стартъпи в сектора на алтернативното месо, а сред инвеститорите й са главният изпълнителен директор на Salesforce Марк Беньоф и Khosla Ventures.

Основаната през 2015 г. Memphis Meats е набрала 20 млн. долара, а сред инвеститорите й са Ричард Брансън и Tyson New Ventures. Компанията е сред малкото в сектора, които имат за цел да произвеждат истинско месо от животински клетки.

Популярността и високото потребителско търсене на протеини на растителна основа не могат да бъдат пренебрегнати и редица традиционни производители на храни създадоха свои брандове, предлагащи подобни продукти, или инвестираха в по-малки компании, които създават такива. Tyson Foods, вече бивш инвеститор в Beyond Meat, стартира своя собствената линия от алтернативни продукти Raised & Rooted, а звеното за рискови инвестиции на компанията Tyson Ventures вложи средства в стартъпа за производство на алтернатива на скариди на растителна основа New Wave Foods. Швейцарският хранителен гигант Nestlé обяви през юни, че ще започне да предлага алтернатива на месо на клиентите си в САЩ през есента. Веригата супермаркети Kroger, производителят на консерви Hormel и хранителната ConAgra също ще пуснат на пазара подобни продукти.
Внимание с рисковете

Много инвеститори вярват, че компаниите, произвеждащи алтернативи на месо, са добра възможност, предимно заради благоприятния ефект върху животните, околната среда и замърсяването. При първичното си публично предлагане, на което Beyond Meat отбеляза над 800% ръст в цената на акциите си, компанията сякаш потвърди това. Някои анализатори обаче смятат, че тази еуфория се дължи на факта, че това е първата компания, която успешно наложи на пазара алтернативи на месо на растителна основа и че интересът към нея постепенно ще спада с появата на нови подобни продукти. Сред рисковете относно рентабилността на компаниите, които предлагат алтернативи на месо и животински продукти, е и фактът, че ползите им спрямо традиционното месо все още са спорни, както и потенциалната възможност да срещнат регулаторни ограничения. Ненапразно някои са определяни като биотехнологични хранителни компании, тъй като използват нетрадиционни методи на производство на храни.

Капитал #38

Текстът е част от брой #38 на седмичния "Капитал" (20-26 септември). В броя ще прочетете още:

- Кой управлява България

- Как Русия влиза по втория начин в "Турски поток"

- Тайната държавна сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Четиримилиардната алтернатива Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

6 дек 2019, 1385 прочитания

Тълпата и имотите Тълпата и имотите

Споделеното финансиране на проекти в сферата на недвижимостите става все по-срещано явление

3 дек 2019, 3476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инвестиции" Затваряне
Кои активи се обезценяват най-бързо

Покупките с повече емоционална стойност обикновено са с отрицателна доходност

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10