Кои активи се обезценяват най-бързо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кои активи се обезценяват най-бързо

Капитал

Кои активи се обезценяват най-бързо

Покупките с повече емоционална стойност обикновено са с отрицателна доходност

Пламена Кацарова
12143 прочитания

Капитал

© Капитал


Често, когато някой планира покупка на голям актив, мотивът е чисто емоционален и имиджов. Точно обаче зад тези инвестиции се крие риск те никога да не донесат доходност, дори напротив, да се обезценят значително веднага след покупката. Сред тях са масовите – автомобили, смартфони, бижута, дори булчински рокли. Затова и добрият, информиран избор е от ключово значение.

Автомобил

Покупката на нов автомобил е едно от най-лошите инвестиционни решения от гледна точка на факта, че превозните средства губят стойността си изключително бързо. Обезценяването започва още след напускане на автосалона, когато новата кола вече е изгубила между 20 и 30% от стойността си, и продължава да се понижава всяка следваща година. Средно, всеки нов автомобил губи около половината от стойността си след първите пет години на ползване. Ситуацията е далеч по-лоша при луксозните автомобили, които, освен че са с по-висока цена, се и обезценяват значително по-бързо от други превозни средства. "Лидерското" място, що се отнася до обезценяване на автомобили, обаче се държи от електрическите модели. Един от най-популярните електромобили – Nissan Leaf, който беше пуснат на пазара за пръв път през 2010 г., например губи рекордните 71.7% от стойността си след пет години на ползване.

Разбира се, обезценяването на автомобила зависи и от други фактори – как е използван той, дали самият модел е масов или по-рядък, има ли части за него и намират ли се лесно те и т.н. Фактор е и увеличеното в последните години търсене на чисто нови автомобили, което пък ще увеличава броя на тези, които ще се продават на старо в следващите няколко години. А по принцип по-голямото предлагане предполага и по-ниска цена.

Има автомобили обаче, които за няколко години се обезценяват много, но има и такива, които след същия срок могат да се препродадат с минимални загуби. Според анализаторската компания Bähr& FessForecasts лидeритe на пазара c нaй-гoлямa ocтaтъчнa cтoйнocт прeз 2021 г. щe ca cлeднитe: в клac cупeрмини - Оpеl Kаrl 1.0, кoйтo зa близо две гoдини щe ce oбeзцeни c 53%. В клaca нa cубкoмпaктнитe вoзилa пeчeли Vоlkswаgеn Pоlо 1.0 (-56.5%). В cрeдния клac c нaй-мaлкa oбeзцeнкa щe ca кoлитe Аudi А5 2.0 TFSI Spоrtbасk (-55%), a в клaca нa бизнec ceдaнитe - Mеrсеdеs-Bеnz Е 200Т (-51.5%). При прeмиум кoлитe нaй-изгoднa зa прeпрoдaжбa cлeд две гoдини щe e хибриднaтa Pаnаmеrа 4 (-49.5%). При купeтaтa c нaй-мaлкa oбeзцeнкa e BMW 218i (-56%), a при cпoртнитe aвтoмoбили - Pоrsсhе 718 Bоxstеr (-57%). В eдин oт нaй-бързo рaзрacтвaщитe ce клacoвe, тoзи нa кoмпaктнитe SUV, лидeр пo oбeзцeнкa е Mini Оnе Соuntrymаn на BMW(-60.5%). При cрeднoрaзмeрнитe SUV лидeр e Pоrsсhе Mасаn (-60%), а при пълнoрaзмeрнитe SUV - Mеrсеdеs-Bеnz G 350 D (-51%).

Смарфони

В последните години смартфон индустрията започва да добива много предвидима форма. На всеки няколко месеца големите компании пускат хитовите си телефони, или т.нар. флагмански модели. Очакването в повечето случаи е те да налагат новите тенденции на пазара и да се изкупуват като топъл хляб. Реалността обаче е, че през последните години с всеки следващ модел цените се покачват, иновациите не са значителни, а качеството невинаги ги оправдава. Често при купуването на смартфон потребителите оценяват не само възможностите му, но също и скоростта, с която той ще се обезцени. С всеки нов флагман "остаряващите" модели от предходната година поевтиняват, което пък ги прави по-атрактивни, защото имат почти същите характеристики. А и високият клас смартфони става по-хомогенен, понеже технологиите се разпространяват все по-бързо. В момента флагманските модели се появяват на практика на всеки шест месеца. Проблемът е, че това е много кратък период за смяна на апарати с подобна цена. Заради желанието си да не спират растежа производителите показват постоянно нови и нови модели, които трябва да убедят потребителите, че наистина са "най-добрите" на пазара. Но в повечето случаи подобренията са прекалено малки, че да накарат някого да захвърли телефона си, купен преди половин или една година, и да купи нов. На още по-висока цена. Най-добрата стратегия при покупката на смартфон от инвестиционна гледна точка е придържането към разпознаваемите флагмански модели. Те запазват цената си дори и след дебюта си, а също така са и популярни, което ги прави лесно продаваеми. Според американската инвестиционна банка Piper Jaffray телефоните на Apple запазват цената си по-дълго в сравнение с устройствата на един от основните му конкуренти Samsung.

Диамантен пръстен

Възможно е диамантен пръстен, който е купен от потребителя за над 1000 долара, на следващия ден да струва не повече от 100 долара, дори и да има сертификат за автентичност. "Диамантените пръстени си заслужават инвестицията единствено когато бъдат купени на правилната цена – голяма част от бижутерите слагат надценка от над 300%, коментира за The Guardian дългогодишният търговец на бижута Винсънт Тейлър. За да бъде избегнато рязкото обезценяване на тези инвестиции, експертите препоръчват покупка на по-рядък диамант, тъй като така е по-вероятно той да запази стойността си. Друг вариант е материалите за изработка на бижу – скъпоценен камък, благороден метал и т.н., да бъдат купени отделно и след това да бъдат сглобени. Тейлър казва, че това значително би могло да намали цената – средният разход за годежен пръстен в Обединеното кралство например е 1772 лири, докато същият клас пръстен може да бъден изработен за 975 лири, включително с печалба за ювелира.

Сватбена рокля - почти изтрита стойност

Сред инвестициите, които са сравнително големи по размер, но веднага след като бъдат купени, губят значителна част от стойността си, са и сватбените рокли, а в своето въодушевление често булките не се замислят колко ще платят за тях. Според британското списание You&Your Wedding булките във Великобритания харчат средно 1100 паунда за рокля, но ден след сватбата те вече не струват почти нищо. От Guardian посочват, че масовите модни вериги, като H&M например, също вече са на този пазар, и то при цени на ролките под 100 евро. Друг вариант е покупка втора ръка, но тук често спирачка е чисто емоционална. Проверка на изданието в eBay е показала, че средната цена на рокля втора ръка е 30 паунда.

Видеоигри

Тук идеята е, че колкото повече се държи една версия, толкова повече се обезценява тя. Още повече ако е пусната новата. Затова препоръката е старата FIFA (примерно) да се продаде няколко седмици, преди да излезе новата, стига да е на физически носител. Старите игри обаче започват да живеят нов живот, особено за колекционерите - Mario Kart 64 например е около 100 долара, стига да пазите и старата конзола на Nintendo от 90-те години.

Често, когато някой планира покупка на голям актив, мотивът е чисто емоционален и имиджов. Точно обаче зад тези инвестиции се крие риск те никога да не донесат доходност, дори напротив, да се обезценят значително веднага след покупката. Сред тях са масовите – автомобили, смартфони, бижута, дори булчински рокли. Затова и добрият, информиран избор е от ключово значение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    Абсолютно безсмислена статия. Човек на научава нищо ново, освен да си припомни старото клише, че колата излязла от магазина се обезценява автоматично с 20-30%. (Което е Абсолютна глупост и всеки търговец на коли ще ви го потвърди).
    А за останалите глупости - имведтоция в смартфон, само по себе си звучи нелепо.
    Сори Пламена

  • 3
    svetko avatar :-|
    Svetko

    Много си е смислена статията, защото макар и да обяснява очевидни неща, много потребители някак си пропускат да ги забележат. До #1: пробвай да си купиш кола и да я продадеш обратно на "всеки търговец на коли", да видим на колко ще те "бидне" :)
    В списъка с изхвърлени пари през прозореца бих добавил и телевизорите, които след 6 месеца струват наполовина, защото е излезнал следващият телевизор с 2 цола по-голям диагонал и 4 пъти по-добра резолюция.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Изброените неща са активи само ако ще си пишеш сметкоплан на домакинството.

    Ако не носят доходност, изобщо няма какво да говорим. Много малко хора си купуват тези неща с идея за препродажба. Евентуално могат да продадат, за да рефинансират следваща покупка - но и това е рядкост.

    Ако ще правите статия за активи, говорете повече за нещо инвестиционно. Другото е просто загуба на време. Личните вещи не са за препродажба. Това е само последна мярка - ако опреш до заложна къща.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Ivailo Asparouhov":

    Бих поспорил. Ако ще купуваш кола на няколко дена - логично е да се запиташ защо се продава и да си недоверчив. Така че тези 20-30% са разумни, особено ако говорим за финалната цена след договорките. След време вече цената пада доста по-плавно.

    Все пак кой купува нова кола от неофициален представител, ако няма сериозна отсъпка? Тук не говорим за къща, която просто се явява вносител. Никой няма да си купи кола на 2 месеца от бай Пешо в карс БГ без добра "отстъпка".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Благороден рекорд

Благороден рекорд

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK